La pietat en el camp de Boaz, obra del pintor alemany Julius Schnorr von Carolsfeld (1794-1872)
Ernest Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822) compositor, pintor, cantant i escriptor prussià nascut a Konigsberg. Conegut amb l'abreviatura d'ETA Hoffmann, ell va ser un dels més grans exponents de transició de l'herència clàssica, que havia rebut de la mà de Michael Haydn i Wolgang Amadeus Mozart de qui sentia autèntica devoció, cap a la nova tendència romàntica caracteritzada en la figura de Beethoven el qual, per la seva banda, admirava profundament la vertiginosa carrera musical i literària de Hoffmann. Nascut a l'antic regne de Prússia, avui la seva ciutat natal la trobarem a Rússia amb el nom de Kaliningrad. De vida dinàmica, va compaginar l'art en tota la seva dimensió amb la carrera administrativa en dret. I tot i que potser seria més indicat parlar-ne en relació amb la ingent producció literària que inspiraria, entre altres, a Jaques Offenbach en el seva òpera "Els contes de Hoffmann". Per tant, ens trobem amb un personatge superdotat en el sentit de gaudir d'un bagatge i d'una motivació cultural envejable. Musicalment, va tocar tots els gèneres de l'època, sent la òpera la seva predilecció tot i que mai abandonaria altres camps de la ciència musical. En aquest sentit, m'agradaria recuperar una de les partitures vocals del seu considerable repertori. Un miserere en Si bemoll major escrit l'any 1809, hereu i possiblement en homenatge pòstum a dos dels seus principals referents en el gènere com van ser Michael Haydn i Mozart. Una partitura fosca on s'alternen els grans i monumentals cors amb les parts solistes d'un dramatisme atuïdor. Un bon exemple de l'art que aquest il·lustrat ciutadà prussià de l'època va saber compaginar amb l'escriptura, el cant, la pintura i la seva feina administrativa a la judicatura. Un privilegi, honor i glòria poder parlar de Hoffmann i més tenint en compte la inimaginable dificultat que es devia trobar en aquell temps per alternar tantes activitats artístiques amb el rigor i la saviesa que cada una d'elles requereix. I en una efemèride, l'endemà de la històrica jornada festivo-reivindicativa de la diada, on el cromatisme de la llum és, per un dia, d'un color groc i vermell intens. Per la seva part, la música, en última instància, sempre brilla amb la mateixa intensitat i la d'avui no en serà l'excepció!
Ens l'interpreta el conjunt instrumental Concerto Bamberg, amb el cor i solistes de la Süddeutsches Vokalensemble sota la direcció de Rolf Beck.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
BIOGRAFIA: Ernst Theodor Amadeus Hoffmann (Königsberg, 24 de enero de 1776 – Berlín, 25 de junio de 1822)
AMAZON: E. T. A. Hoffmann - Miserere B-MollIMSLP: Ernest Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822)
CPDL: Ernest Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822)
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaDear Paul,
ResponEliminaThanks again !
Greetings,
Peter
You're welcome!
EliminaGreetings,
Pau