diumenge, 23 de setembre del 2012

LICKL, Johann Georg (1769-1843) - Missa Solemnis (1823)

Barent Fabritius - The Adoration of the Shepherds
L'adoració dels pastors, obra de Barent Fabritius (1624-1673), pintor holandès





Johann Georg Lickl (1769-1843) compositor i organista austríac nascut a Korneuburg. Recuperem la figura d'aquest immens compositor oriental tristament desconegut a les nostres contrades però considerat un dels més grans autors del poderós Imperi Austro-Hungar. La obra d'avui, impecablement interpretada, parlarà per sí mateixa. Els seus estudis acadèmics i més professionals els iniciaria l'any 1785 a Viena a les ordres d'un bon amic i popular actor de l'escena mundial, Franz Joseph Haydn. I si bé a Lickl i al seu temps se'l va conèixer, essencialment, per la seva producció teatral el cert és que al nostre temps les més bones edicions tenen a veure amb la música religiosa com la d'avui. De fet, de l'ingent nombre de partitures que va deixar escrites, principalment en la seva estada a Pécs com a mestre de capella i de les quals moltes s'han extraviat per sempre, la majoria es corresponen a música de caràcter litúrgic. Quasi 30 misses, de les quals se n'han editat un parell, ofertoris i altres obres menors. Per tant, d'un autor que va néixer quan Mozart tenia 13 anys i va viure de ple el classicisme i el romanticisme és més que probable que qualitat i bellesa musical siguin obligadament sinònims. Lickl que en el seu temps gaudia representant les misses de Mozart, Haydn, Beethoven o Hummel, és evident que va trobar en aquests mestres únics la font d'inspiració perfecta a l'hora de pensar, escriure i interpretar les seves pròpies partitures. L'exemple el d'avui, la producció més monumental de Lickl. Una exuberant missa solemne en Re menor escrita l'any 1823. Una missa simfònica pel complet organigrama que requereix en la instrumentació. Obertura amb un kyrie de textura dramàtica i de foscor tenebrosa que anticipa un gloria realment espectacular. Els cors, els solistes i els instruments es coordinen molt bé amb aparicions furtives i del tot inesperades dels instruments de vent... fagots, clarinets, trompetes. El credo s'introdueix amb un allegro on s'alternen els cors amb els solistes. El lent i emotiu Et incarnatus precedeix un contundent Et resurrexit introduït amb una trompeta solemne. Cors, veus i instruments en ebullició en un marcat caràcter operístic que, en qualsevol cas, és evident en el conjunt de la missa. El sanctus breu però efectiu en relació a allò que representa. El benedictus segueix clarament la tradició clàssica on les veus solistes en són les protagonistes potser seguint la tradició del seu bon mestre Haydn. L'agnus dei final retorna melòdicament al kyrie inicial on la foscor i el dramatisme es tornen a fer presents fins l'aparició, sobtada i monumental, del dona nobis pacem final que tanca la producció sacre més transcendent de Lickl. Reconec que aquesta és una de les misses més espectaculars, en el seu conjunt, que mai hagi tingut el plaer d'escoltar i de gaudir. El classicisme va saber trobar un mètode i un estil propi per tal de fer de l'ofici religiós una autèntica festa. Els germans Haydn, els Mozart... i multitud d'actors secundaris de qui, si n'observem detalladament el seu repertori veurem que l'apartat i el capítol religiós és el més extens. Els meus sentits no es poden arribar a imaginar, sense col·lapsar-se irremeiablement, com seria en aquest moment l'univers de la música si la totalitat de misses i derivats del període clàssic que es troben en centenars d'arxius i biblioteques estiguessin editades i enregistrades... Perseguir quimeres, vet aquí la qüestió!

A la interpretació en una edició de luxe, en primera gravació mundial i gentilesa del segell Hungaroton, hi trobarem la Erdody Chamber Orchestra, amb els cors i els solistes de la Purcell Choir i la direcció György Vashegyi.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):

IMSLP: Johann Georg Lickl (1769-1843)
CPDL: No disponible
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris: