dimecres, 26 de setembre del 2012

SOLER, Antoni (1729-1783) - Magnificat Secundi Toni

Diego Velazquez - Saint John the Evangelist on the Island of Patmos
Sant Joan l'Evangelista, obra de Diego Velázquez (1599-1660), pintor espanyol.





Antoni Soler (1729-1783) compositor i organista català nascut a Olot. Possiblement, Soler, és un dels casos  més evidents de precocitat en la música ja que amb un any entraria a l'Escolania de Montserrat. Pobre Antoni, amb només un any... devia al·lucinar en aquell ambient amb tanta música. Fos com fos, bon mètode bona vocació adquiriria ja que seria ordenat sacerdot amb 23 anys motiu pel qual se'l coneix, popularment, com "el Pare Soler". Pare, fill o esperit sant el cert és que, més enllà de la devoció catòlica, apostòlica i romana, va dedicar tota la seva vida a la música en un temps en què, certament, parlar d'església era fer-ho de música. Consagrat amb el clavicèmbal i hereu natural de la potent magnetosfera de Domenico Scarlatti, Soler es va convertir en un autèntic referent en l'art clavecinista al mateix nivell que el seu referent italià en el seu dia adoptat per la reialesa borbònica espanyola. Mestre de capella a Lleida i posteriorment a l'Escorial, va viure exclusivament a l'Espanya del XVIII escrivint sistemàticament música per a l'ofici religiós, producció molt vasta de Soler però malauradament i, de moment, molt poc coneguda i escrivint, ara sí, la música pel qual se'l coneix i molt bé a Espanya, Catalunya i arreu del món. Centenars de sonates de clavecí i derivats amb un art i amb un estil que si bé ens recordaran inevitablement al petit dels Scarlatti gaudeixen d'una aroma pròpia i d'un mètode artístic impecable. Conseqüentment, avui parlarem de les sonates de clavecí del mestre català però també ho farem tot recuperant, en primícia, una de les seves obres religioses. Un Magnificat, dels 13 que va escriure, allunyats de les noves convencions clàssiques del moment i inspirats, possiblement, en la música litúrgica del seu mestre i amic José de Nebra. Per tant, acompanyarem aquest breu salm amb un dels seus peculiars concerts de clavecí i orgue en Do major. Fent repàs he observat l'absència del gran pare català de la música. Un greuge que avui mateix esmenaré intentant fer honor a la seva deliciosa música, única en el panorama català del XVIII pel seu incontestable estil i la seva virtuosa manera d'escriure i, imaginem, d'interpretar unes partitures realment difícils. En aquest bon dia de tardor, de temps variable i d'atmosfera caòtica, parlar d'un autor de la terra és i serà sempre un bon al·licient ja que Catalunya també va ser, artísticament, rica i plena!

El concert d'orgue i clavecí ens l'interpreta Montserrat Torrent a l'orgue i Maria Lluïsa Cortada al clavicèmbal.

El magnificat ens l'interpreta el The Choir of St.George's Chapel amb Roger Judd a l'orgue.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris: