Obra de Carl Wilhelmson (1866-1928), pintor suec.
Felix Mendelssohn (1809-1847) compositor i pianista alemany nascut a Hamburg. Comença a ser habitual el recuperar i el parlar de la figura del geni alemany. De fet, si fem una ullada històrica d'aquest espai observarem, amb gaubança, com ja ha estat protagonista en les més variades ocasions. Concerts, un magnificat o una partitura de piano a quatre mans han estat un tast de la seva considerable i esplendorosa producció. Avui, i tal com queda perfectament il·lustrat en l'expressiva pintura del dia, recuperarem partitures de caràcter sacre de Mendelssohn. A diferència del magnificat, una partitura de joventut del seu autor, les obres d'avui s'emmarquen, de ple, en els seus últims anys de vida tot i que si bé aquesta, i desgraciadament, no fou molt dilatada en el temps. Per tant, d'un compositor que va haver de viure intensament per poder regalar a la humanitat, al món i a l'univers un repertori únic i extraordinari, parlarem de partitures de maduresa tant en l'estil com en les formes. De fet, des de ben petit va demostrar un talent immens i unes virtuts intel·lectuals admirables. Defenestrat pels seus orígens jueus al seu propi país i durant molts anys, ha estat a la nostra època que s'ha començat a dimensionar i a resituar el seu catàleg al lloc il·lustre del qual mai hauria d'haver marxat. En aquest sentit, m'agradaria parlar d'una sèrie de cantates i himnes corals escrits, tots ells, durant la dècada de 1840, exceptuant la obra que els introduirà. D'entrada, el seu Ach Gott, von Himmel sieh darein en La menor, escrit l'any 1832, inspirat en una cantata luterana de 1524, hereu natural de Bach però també de Händel per qui Mendelssohn també va sentir una especial devoció i composta per a cor i baríton amb acompanyament de gran orquestra. Obertura dels quatre himnes opus 96, de l'any 1843 i pensats per a cor, contralt i orquestra. Ens recordaran a Bach però amb la introducció efectiva de les noves convencions romàntiques pel que fa als cors i a la gran orquestració. Finalment, la cantata Singet dem Herrn ein neues Lied en Re major opus 91, escrita l'any 1843, per a cor, solistes i gran orquestra i clarament inspirada en Handel. Preciosa, sense discussió possible. Mendelssohn, acusat de conservador en el seu temps i menystingut per a molts coetanis de professió, va viure, amb independència d'aquestes crítiques, una existència dedicada de ple a les inquietuds artístiques, principalment la música sense abandonar, no obstant, les belles arts o la literatura. Una personalitat única dins del segle més creatiu, artísticament, de la història de la humanitat. Redescobrir a Mendelssohn és, sincerament, un dels més grans plaers a què un malalt de la música pot aspirar!
Les obres interpretades per la Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, amb el Kammerchor Stuttgart i la batuta lluent Frieder Bernius.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
BIOGRAFIA: Felix Mendelssohn Bartholdy (Hamburg, 3 de febrer de 1809 - Leipzig, 4 de novembre de 1847)
RECICLASSICAT: MENDELSSOHN, Felix (1809-1847)
SPOTIFY: Felix Mendelssohn – Mendelssohn, Felix: Church Music, Vol. 9 - Herr Gott, Dich Loben Wir / Kommt, Lasst Uns Anbeten
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina