Salzburg, fotografia feta per servidor, agost 2012
Sigismund Neukomm (1778-1858) compositor i pianista austríac nascut a Salzburg. Trobem-nos, inesperadament, amb una de les figures més importants del segle XIX a Sudamèrica. I principalment a Brasil on Neukomm hi viuria còmodament gran part de la seva dilatada carrera. Ara bé, abans d'aquesta aventura carioca, va tenir uns inicis lligats a l'hegemonia clàssica tant característica de l'Àustria borbònica. I molt relacionada amb la ciutat motiu del monogràfic d'aquesta setmana, Salzburg. Graduat en filosofia i matemàtiques per la Universitat de Salzburg, va compaginar la música de forma paral·lela tot estudiant-la amb un dels principals referents locals d'aquell temps, Michael Haydn. Sota la tutela teòrica d'un dels més grans mestres de música religiosa (si no el millor amb el permís de Bach), va viure en contacte directe amb la música clàssica del XVIII la qual, en els seus viatges a Brasil, promocionaria, juntament amb José Mauricio Nunes Garcia, molt activament, en uns territoris on parlar de Mozart era fer-ho d'una dimensió desconeguda. Bona acollida tindria en aquells paisatges ja que seria adoptat musicalment per la cort del rei Joan VI de Portugal. El llegat musical de Neukomm és més que considerable. 48 misses, 200 cançons, 10 òperes, diversitat de registres instrumentals i arranjaments d'algunes obres de Joseph Haydn. Ara bé Neukomm, tot i néixer a Salzburg, no hi faria vida més enllà de la seva joventut. Per tant, dels autors dels quals parlaré aquesta setmana en relació a la població austríaca aquest és, possiblement, el que menys relació hi guarda. No obstant, que no desmereixi la seva obra la qual considero supèrbia en relació a la seva música religiosa (només cal escoltar el seu rèquiem, la missa solemne o el miserere per entendre-ho) i de bona factura la seva música instrumental. L'exemple el d'avui. Un gran concert de piano opus 12, intueixo que absolutament desconegut per la gran majoria del públic profà, amateur i professional, degut a la seva més que notable raresa. Una obra en certa forma poc ortodoxa, d'estil inclassificable tot i mantenir un equilibri clàssic en l'estructura general, sorprenent en la seva exposició i que exigeix un parell de bones audicions per tal de gaudir-lo adientment. En qualsevol cas, una de les grans sorpreses d'aquesta setmana. Salzburg, una ciutat que no només es capaç de sorprendre musicalment amb els seus compositors, sinó que també ho fa per l'enorme qualitat de vida i de sostenibilitat del seu urbanisme. On menuts, mitjans i grans es mouen sistemàticament a peu o en bicicleta, on els autobusos són majoritàriament elèctrics i on l'energia solar hi és present en moltes de les vivendes, donen fe de com una societat sap evolucionar amb criteri sota el binomi tradició i modernitat. Perquè això, també, és Salzburg.
Ens l'interpreta la Kölner Akademie, amb Riko Fukuda al fortepiano i la direcció orquestral de Michael Alexander Willens.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaGood to have you back, Pau! Thanks for the music! Greetings, Sasja.
ResponEliminaSasja,
EliminaNice to see you again! Music is life!
Greetings1
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMuchas gracias
ResponElimina