divendres, 28 de setembre del 2012

FURSTENAU, Caspar (1772-1819) - Masonic music

Carl Gustav Carus - Italienische Fischer 1828-29
Obra de Carl Gustav Carus (1789-1869), pintor alemany





Caspar Fürstenau (1772-1819) compositor i flautista alemany nascut a Münster. Tradicionalment, el planeta alemany l'associem a multitud de noms, molts d'ells a l'entorn de l'univers Bachià. I ho associem de moltes formes possibles però poques d'elles a autors tant compromesos amb la flauta i la guitarra com ho van ser els germans Fürstenau. Històricament, la guitarra i la flauta, per la seva mediterrània sonoritat ens resulta més còmode i fàcil atribuir-la, amb encert, a noms italians, catalans o espanyols. Doncs bé, en un paisatge advers i potser condicionat per la maçoneria del ciutadà que presentem avui, hi va haver un compositor a contracorrent en el seu propi espai. Un autor que va viure en plena sintonia artística i professional amb el seu més que estimat fill Anton Bernhard Fürstenau, 20 anys més petit que ell, i amb qui va realitzar profitoses travessies arreu de la geografia europea. Els seus inicis musicals els va iniciar per la via paterna, un oboista de la cort del bisbat de la mateixa ciutat de Münster. Una vegada superades les expectatives amb el seu pare, la virtuosa mà i la potència dels seus pulmons van buscar un nou mentor amb qui seguir aprenent. El trobaria en un familiar de cognom conegut en els ambients musicals, el fagotista Bernhard Anton Romberg, fill del més que famós violoncel·lista alemany Bernhard Romberg de qui, si no ho he fet fins ara, un bon i alegre dia en parlarem. I com marcava la tradició en algun dels ambients intel·lectuals de l'època, Furstenau es va unir a la francmaçoneria de la seva ciutat participant, activament, en les reunions i activitats socials dels seus membres. Recordem que Mozart i Joseph Haydn van ser alguns dels maçons il·lustres de parla alemanya.

En el cas que ens ocupa, no es coneixen gaires detalls de la vida de Fürstenau en aquest ambient el que si sabem és que va compondre una sèrie de cançons en honor i glòria als seus amics i companys de filosofia i fe. I avui, en record d'un cognom que ens resulta especialment desconegut, recuperarem música, deliciosa per cert, que farà, no dubto, justícia als Fürstenaus. La característica comuna de tota la música que escoltarem avui és l'absolut protagonisme de la flauta i de la guitarra. D'entrada, uns temes i variacions en Sol major per a guitarra i flauta. Classicisme, senzillesa i puresa en les formes. Introducció, del trio per a dos flautes i guitarra, de tres moviments i d'estructura clàssica ben definida. Música instrumental per a obrir-nos pas a la sèrie de cançons maçones per a veus solistes, cor d'homes, flauta i guitarra. Transparents, d'estructura simple però d'un gust i d'una bellesa en la forma i en el contingut que ens sorprendrà. Cançons que, com marquen els principis ètics i filosòfics de la maçoneria, parlen d'igualtat, fraternitat i llibertat. Una autèntica dolçor pels sentits en resultarà l'audició d'aquesta música de caràcter tranquil però alhora alegre i molt emotiva. Un plaer donar a conèixer un nou actor, amb les seves peculiaritats, del món de la música. A vegades l'elegància també és senzilla ja que queda clar que amb pocs instruments i modestos mitjans es pot imaginar, escriure i sobretot interpretar una música sublim o sinó que l'hi preguntin a Fürstenau que així ho va entendre i, per alegria nostre, així ho va fer!

La música instrumental interpretada per Bent Larsen i Siro Cavalet a les flautes i Jan Sommer a la guitarra.

Les cançons interpretades pel Coro Maschile della Radio Svizzera, amb Mario Carbotta a la flauta i Aldo Martinoni a la guitarra i la direcció de Diego Fasolis.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris: