Obra de Jean-Baptiste-Siméon Chardin (1699-1779), pintor francès.
- En record del 204è aniversari del decés de Johann Georg Albrechtsberger -
Johann Georg Albrechtsberger (1736-1809) compositor i organista austríac nascut a Klosterneuburg. Considerat pel mateix Mozart com un dels més grans organistes del món, avui posarem la orella en la producció instrumental d'un filòsof de la música, aquell que amb els seus postulats acadèmics i de nomenclatura complexa, van posar les segones bases teòriques del classicisme. Les primeres ja tenien adjudicatari en el nom i esperit del pare "Martini". I avui, en aquest dia de record i d'homenatge a Albrechtsberger en el seu aniversari de defunció, parlar-ne és una obligació moral i cultural absolutament ineludible. Recordem que la seva vida la va dedicar a l'estudi, anàlisi i divulgació teòrica de la música. A diferència dels seus companys d'aventures i reconeguts compositors austríacs i alemanys, entre ells, Mozart, Haydn, Beethoven i Hummel, la seva obstinació fou la d'entendre i donar a conèixer la substància intrínseca de la música per tal de sistematitzar-la i de facilitar-ne l'aprenentatge. Ara bé, tot i la dedicació en cos, ànima i intel·ligència a la teoria, també va treure un bon temps per escriure una gran quantitat de música amb, possiblement, més de 300 obres, entre elles, una trentena de misses, oratoris, rèquiems, salms, ofertoris i una destacable literatura instrumental. Per trajectòria i per importància, des d'aquí ja havíem fet un parell de referències al seu art. Una d'elles litúrgica, la recuperació d'una de les seves misses i l'altra la recuperació d'un peculiar i extravagant concert d'arpa de boca. Avui obrirem el seu decàleg d'obres instrumentals i recuperarem dos registres diferenciats. D'entrada, un Concert en Mi bemoll major per a orgue i trompeta de clara estructura típicament clàssica. L'acompanyarà una preciosa Partita en Fa major per a arpa i orquestra. De quatre moviments, és un exemple eloqüent del classicisme vienès tant característic del segle XVIII. En definitiva, per tots el ciutadans d'aquest planeta, sistema solar, via làctia i univers a qui el classicisme els apassiona incontroladament, Albrechtsberger és un dels seus millors exponents. Per tant, en aquest dia en què el seu record serà present de ben segur que ens ajudarà a despertar un somriure, com a mínim, musical. No hi ha dubte que Àustria, tot i la reduïda extensió geogràfica va ser, en aquella època, una font de vida musical inacabable. D'exemples en tenim tants i tant bons que donaria per parlar-ne anys i anys sense por a defallir en l'intent. Ara bé, si un d'ells va ser transcendent en aquest camí cap a la glòria cultural fou, sens dubte, el d'avui. Com sempre dic en aquests casos, gràcies eternes Johann Georg Albrechtsberger!
La partita d'arpa ens la interpreta el conjunt instrumental Budapest Strings, amb Andrea Vigh a l'arpa i Karoly Botvay a la direcció artística.
El concert d'orgue i trompeta a càrrec d'Inger-Lise Ulsrud a l'orgue i Jonas Haltia a la trompeta.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaAprovechando que hoy es de nuevo su aniversario y que nos has regalado otra obra de Albrechtsberger, ¿podrías rescatar también el enlace a esta otra?
ResponEliminaMuchas gracias por tus continuos aportes
Un placer, saludos!
EliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina