divendres, 29 de març del 2013

BRUHNS, Nicolaus (1665-1697) - Das Kantatenwerk

Correggio - La pietà


- En record del 316è aniversari del decés de Nicolaus Bruhns -



Nicolaus Bruhns (1665-1697) compositor, organista i violinista alemany nascut a Schwabstedt. Després de la sotragada important de dimarts, i lamento reiterar-ho amb tanta insistència, la meva percepció musical del segle XVII, si ja era consistent fins aleshores, pujarà de nivell ja que la seva música, a mesura que la vaig coneixent, em resulta absolutament fascinant. I més si situem la nostra recerca a l'entorn de Bach. Perquè fins i tot ell, Déu omnipotent de la música, va tenir uns referents i, tot i el que pugui semblar, no van ser precisament pocs. Un d'ells, sens dubte, fou Nicolaus Bruhns de qui precisament avui se'n commemora el 316è aniversari del seu decés. Alhora, el fet d'estar en plena celebració de Pasqua ens resultarà, fins i tot més, un al·licient per tal de recuperar-lo. Bruhns, de qui és probable que les referències que en tingueu siguin minses i possiblement en relació a la música d'orgue i no tant vocal, va viure i va palpar la música des de ben petit, imprescindible tenint en compte la seva curta existència. Alumne privilegiat de Buxtehude, va assumir amb la disciplina i acadèmia necessàries les potents virtuts artístiques del seu mestre, a qui en el nostre temps situem com a principal antecedent de Johann Sebastian Bach. El fet que l'escola germànica, musicalment parlant, estigués ben coberta i perfectament ben representada van situar a Bruhns, sota recomanació, a Copenhaguen abans d'assolir el càrrec d'organista a Husum. Si bé la vida de Bruhns va ser fugaç, va tenir temps per deixar embadalit el públic assistent a les seves interpretacions ja que, pel que sembla, era capaç de cantar, tocar el violí i amb el peus els pedals de l'orgue a mode de baix continuo i sense incoherències tot i la dificultat, evident, que tal extravagància exigia. Si mirem el seu repertori observarem com la producció organística és la més important, no obstant, és notable destacar la sèrie de cantates, recuperades en la seva totalitat (si més no les poques que s'han conservat) en l'edició d'avui i en un treball de recerca cultural admirable. Perquè no deixen de ser un testimoni d'un valor incalculable de l'art contrapuntístic, polifònic i coral de finals del segle XVII. Avui en recuperarem tres la totalitat de les quals podeu gaudir perfectament a través de Spotify i a una qualitat interpretativa sublim. Tenint en compte el caràcter ignot de Bruhns és més que probable que aquestes no es tornin a editar per la qual cosa aquesta interpretació de la seva integral de cantates en primera gravació mundial romandrà, probablement i pels segles dels segles, com el millor exponent de la seva obra vocal. És evident que el bon treball del conjunt Ricercar, que fan de l'excel·lència la seva denominació d'origen, han situat al nivell que correspon a Bruhns tot i el poc coneixement que en tenim. No en va i escoltant aquests treballs, és comprensible entendre el per què el mateix Carl Philipp Emanuel Bach va confirmar, en el seu temps, el que tots sospitàvem; que el seu pare va estudiar en profunditat tant la música vocal com instrumental de Bruhns, per tant, ell és una de les fonts de la música de Bach. Celebrem-ho perquè també ens dóna una pista que el gran Bach, pel que sembla, va ser terrícola tot i que ens costi, horrors, creure-ho. En qualsevol cas, des d'avui i fins el proper dilluns la música religiosa, per respecte a la tradició catòlica, serà la protagonista absoluta d'aquest espai. D'entrada, amb Bruhns i la seves cantates que, alhora, ens resulten un perfecte argument per a commemorar-lo perquè, i no em cansaré de repetir-ho, s'ho mereix!

Interpretades pel conjunt Ricercar Consort.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):

Bruhns: Das Kantatenwerk

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Mi estimado amigo Pau, gracias por tu respuesta y en especial gracias por vuestros tesoros musicales y vuestra generosidad, en cuanto pueda os enviaré nuevos correos.un fuerte abrazo
    Milton

    ResponElimina