diumenge, 19 d’abril del 2015

SUPPE, Franz von (1819-1895) - Missa Dalmatica

Aleksander Gierymski - Peasant coffin (c.1894)
Obra d'Aleksander Gierymski (1850-1901), pintor polonès (1)



- Recordatori de Franz von Suppe -
En el dia de la celebració del seu 196è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Ignacy Aleksander Gierymski (Warsaw, 30 de gener de 1850 - Roma, 7 de març de 1901) va ser un pintor polonès, germà del també pintor Maksymilian Gierymski. El 1867 va finalitzar la seva formació a l'Escola Estatal de Secundària nr III a Varsòvia, i aquell mateix any va començar a estudiar dibuix. Entre els anys 1868 i 1872 va estudiar a l'Acadèmia de Belles Arts de Munich on va rebre una medalla d'or pels seus mèrits. Va viatjar a Itàlia on hi va viure durant un any (1873-74). Allà va pintar algunes de les obres que el farien conegut com Roman Inn i Morra Game. Després d'una breu visita a Vàrsovia, va tornar a Roma on hi va romandre 4 anys. Va seguir estudiant la pintura italiana i va explorar l'impressionisme tot i el desconeixement que tenia de l'escola francesa. El 1879 va tornar a Varsovia on va viure la plenitud de la seva carrera (1879-1888). Va pintar nombroses obres i si bé no va rebre el reconeixement del seu poble, fou molt apreciat a l'estranger. Països com Alemanya o França van rebre amb entusiasme la seva pintura. Tot i el seu intent de tornar a Polònia, va decidir viure a Itàlia els darrers anys morint a Roma el març de 1901. 

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Aleksander Gierymski (1850-1901) - Altres: Aleksander Gierymski (1850-1901)



Parlem de Música...

Franz von Suppe (Spalato, Dalmatia [ara Split, Croàcia], 18 d'abril de 1819 - Vienna, 21 de maig de 1895) va ser un compositor i director austro-hongarès. Fill de pare austríac i de mare vienesa, Suppe va mostrar talent musical des de ben petit i va començar a cantar al cor de la Catedral de Zara (Dalmàcia), on s'havia traslladat la seva família i on va transcórrer la seva infància. Allà va rebre classes del seu director, Giovanni Cigalla (c.1805-1857), de flauta i harmonia i va començar a compondre la seva pròpia música, arribant a estrenar una missa poc abans que, amb 15 anys, els seus pares l'enviessin a Padova per a què cursés la carrera de Dret, com el seu pare. Tot i el seu desacord Suppé es va traslladar a la ciutat italiana i cursar els seus estudis de Dret sense abandonar els estudis de música. Les seves visites freqüents a Milà li van permetre descobrir les obres d'òpera contemporànies i conèixer a Rossini, Donizetti i a un jove Verdi. A la mort del seu pare, el 1835, ell i la seva mare es van traslladar a Viena, a la casa del seu avi. Allà es va matricular al Conservatori de Viena on va prosseguir la seva formació musical amb els mestres Simon Sechter i Ignaz Ritter von Seyfried. El 1835 va finalitzar la primera versió de la seva Missa dalmàtica i un any més tard l'òpera Virgínia. Va ser nomenat poc després tercer director del Theater in der Josefstadt de Viena i després va treballar com a director a Pressburg i a Baden, més tard al Theater an der Wien (1845-1862), a l'orquestra del Kaitheater (1862-1865) i a l'orquestra del Karl Theater (1865-1882). Suppé va compaginar aquesta diversitat de càrrecs amb la composició i va ser un autor certament prolífic. A més de vuit òperes, va compondre simfonies, misses, cantates i lieder, i a partir del 1862 es va dedicar quasi exclusivament al gènere de l'opereta, escrivint-ne més de 200, la majoria d'inspiració francesa i de notable qualitat. Va morir a Viena el maig de 1895.

OBRA:

(selective list)

Vocal secular:

WJ Theater in der Josefstadt
WC Carltheater
WW Theater an der Wien
KT Kaitheater

Virginia (grosse Oper, 2, L. Holt), 1837, probably unperf.
Jung lustig, im Alter traurig, oder Die Folgen der Erziehung (komisches Gemälde, 3, C. Wallis), WJ, 5 March 1841
Die Hammerschmiedin aus Steiermark, oder Folgen einer Landpartie (Localposse, 2, J. Schickh), WJ, 14 Oct 1842
Ein Morgen, Mittag und Abend in Wien (lokales Gemälde, 2, F.X. Told), WJ, 26 Feb 1844
Nella die Zauberin, oder Der Maskenball auf Hochgiebel (romantisch-komisches Gemälde, 4, K. Elmar), WJ, 11 May 1844
Der Krämer und sein Kommis (Posse, 2, F. Kaiser), WJ, 28 Sept 1844
Die Müllerin von Burgos (vaudeville, 2, J. Kupelwieser), WJ, 8 March 1845
Sie ist verheirathet (romantisch-komisches Charakterbild, 3, Kaiser), WW, 7 Nov 1845
Dichter und Bauer (Lustspiel, 3, Elmar), WW, 24 Aug 1846, fs (1900)
Das Mädchen vom Lande (grosse Oper, 3, Elmar), WW, 7 Aug 1847
Martl, oder Der Portiunkulatag in Schnabelhausen (parodistische Posse, 3, A. Berla), WW, 16 Dec 1848 [parody of Flotow: Martha]
Des Teufels Brautfahrt, oder Böser Feind und guter Freund (Original-Zauberposse, 3, Elmar), WW, 30 Jan 1849
Gervinus der Narr von Untersberg, oder Ein patriotischer Wunsch (Posse, 3, Berla), WW, 1 July 1849
Unterthänig, unabhängig (Zeitgemälde, 3, Elmar), WW, 13 Oct 1849
s’Alraund [s’Alraunl] (romantisches Märchen, 3, A. von Klesheim), WW, 13 Nov 1849
Der Dumme hat’s Glück, oder Tolle Streiche (Posse, 3, Berla), WW, 29 June 1850
Dame Valentin, oder Frauenräuber und Wanderbursche (romantisch-komischer Spl, 3, Elmar), WW, 9 Jan 1851
Tannenhäuser (dramatisches Gedicht, H. von Levitschnigg, after a German Legend), WW, 27 Feb 1852
Wo steckt der Teufel (komisches Märchen, 3, J. Grün, after E. Breier), WW, 28 June 1854
Paragraf drei (grosse Oper, 3, M.A. Grandjean), Hofoper, 8 Jan 1858
Das Pensionat (komische Operette, 1, J. Kaulich), WW, 24 Nov 1860, vs (c1865)
Die Kartenschlägerin, oder Pique Dame (komische Operette, 1, T. Treumann), KT, 26 April 1862
Zehn Mädchen und kein Mann (Operette, 1, W. Friedrich), KT, 25 Oct 1862, vs (Vienna, ?1865)
Flotte Bursche, oder Das Bild der Madame Potifar (komische Operette, 1, Leitermayer or J. Braun), KT, 18 April 1863, vs (?1870)
Das Corps der Rache (Operette, 1, J.L. Harisch), WC, 5 March 1864
Franz Schubert (Operette, 1, H. Max), WC, 10 Sept 1864
Dinorah, oder Die Turnerfahrt nach Hütteldorf (burleske Oper, 3, ‘Julius Caesar’ [J. Hopp]), WC, 4 May 1865 [parody of Meyerbeer]
Die schöne Galathée (Operette, 1, Poly Henrion [L. Kohl von Kohlenegg]), Berlin, Meysel’s, 30 June 1865, vs (1865)
Leichte Kavallerie (komische Operette, 2, C. Costa), WC, 21 March 1866, vs (1866)
Freigeister (Operette, 2, Costa), WC, 23 Oct 1866
Banditenstreiche (komische Operette, 1, B. Boutonnier), WC, 27 April 1867, vs (Leipzig, ?1865)
Die Frau Meisterin (komische Zauberoperette, 3, Costa), WC, 20 Jan 1868, arr. as Die Pariserin, oder Das heimliche Bild (Operette, 3, Léon and Held), WC, 26 Jan 1898
Tantalusqualen (komische Operette, 1, Suppé, after L. Angely: Der Schmarotzer in der Klemme), CT, 3 Oct 1868
Isabella (komische Operette, 1, J. Weyl), WC, 5 Nov 1869
Lohengelb, oder Die Jungfrau von Dragant (parodistische Operetta, 3, Grandjean and Costa, after J. Nestroy: Lohengrin), Graz, Stadt, 23 July 1870 [parody of Wagner]
Cannebas (komische Operette, 1, J. Doppler), WC, 2 Nov 1872
Fatinitza (Operette, 3, F. Zell and R. Genée, after E. Scribe: La Circassiene), WC, 5 Jan 1876, fs (Hamburg, ?1877)
Der Teufel auf Erden (fantastische Operetta, 3 or 4, C. Juin and J. Hopp), WC, 5 Jan 1878, vs (?Hamburg, ?1877)
Boccaccio [Giovanni Boccaccio] (Operette, 3, Zell and Genée, after G. Boccaccio: Decameron), WC, 1 Feb 1879, fs (Hamburg and Stockholm, ?1880)
Donna Juanita (Operette, 3, Genée and Camillo Walzel [Zell]), WC, 21 Feb 1880, fs (Brussels, 1880)
Der Gascogner (Operette, 3, Genée and Zell), WC, 22 March 1881, vs (Hamburg, 1881)
Das Herzblättchen (Operette, 3, C. Tezlaff), WC, 4 Feb 1882
Die Afrikareise (Operette, 3, Genée and M. West), WW, 17 March 1883, fs (Hamburg, ?1883)
Des Matrosen Heimkehr (romantische Oper, 2, A. Langer), Hamburg, Stadt, 4 May 1885, vs (Hamburg, 1885)
Bellman (komische oper, 3, West and L. Held), WW, 24 or 26 Feb 1887
Joseph Haydn (biographisches Genregemälde, 3, F. von Radler), WJ, 30 April 1887
Die Jagd nach dem Glücke (Operette, 3, Genée and B. Zappert), WC, 27 Oct 1888, fs (Hamburg, 1888)
Das Modell (Operette, 3, V. Léon and Held), WC, 4 Oct 1895, fs (Leipzig, 1895) [completed by J. Stern and A. Zamara]
c200 other stage works

Other:
Secular choral works;
Songs;

Vocal religiosa:

Requiem, 1855 [for F. Pokorny];
3 masses and other church music;

Instrumental:

Syms.;
Ovs., incl. 1 based on Dalmatian folksongs;
Dances;
Str qts;

Font: En català: Franz von Suppe (1819-1895) En castellano: Franz von Suppe (1819-1895) In english: Franz von Suppe (1819-1895) - Altres: Franz von Suppe (1819-1895)



Parlem amb veu pròpia...

Franz von Suppé va ser un compositor d'operetes austríac famós al seu temps i també al nostre, especialment en veu de les seves Leichte Cavallerie (1866), Fatinitza (1876) i Boccaccio (1879) i d'algunes de les seves obertures, com Dichter und Bauer (1846). Més enllà de l'enorme ressò teatral, en vida va ser director de molts dels teatres de Viena, Suppé va dedicar temps a la música religiosa escrivint un extens rèquiem, misses i obra sacra menor sent, actualment i més enllà del seu rèquiem, eminentment desconeguda i per tant propensa a l'oblit. Afortunadament, al nostre abast tenim exemples de prou nivell com per dimensionar aquest repertori més ignot i a les antípodes del perfil còmic i festiu de les operetes, marxes i polques que l'havien fet famós. Doncs bé, una d'aquestes obres va ser la Missa Dalmàtica de 1835 i posteriorment revisada el 1876. Sense conèixer els antecedents, el Kyrie inicial ens enllacarà ràpidament amb l'escola francesa, és a dir, amb Gounod. Ara bé, aquest primer ressò serà clarament un elegant miratge per confondre'ns ja que a partir del Gloria, i del que resta de missa, la influència serà italiana, clarament rossiniana i delimitada en la Petite Messe Solennelle, el clar referent de Suppé en la concepció d'aquesta obra coral masculina amb orgue. Missa dalmàtica en honor als seus orígens geogràfics que Suppé va saber preservar tot i l'estada benestant, i triomfant, de Viena!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Suppe - Missa Dalmatica

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris: