diumenge, 12 d’abril del 2015

ZELENKA, Jan Dismas (1679-1745) - Missa Sanctissimae Trinitatis

Antonio Zanchi - The death of King Josiah
Obra d'Antonio Zanchi (1631-1722), pintor italià (1)




Parlem de Pintura...

Antonio Zanchi (Este, 6 de desembre de 1631 - Venècia, 12 d'abril de 1722) va ser un pintor italià. El seu primer mestre va ser Giacomo Pedrali (c.1600-1660) si bé la influència del qual és poc perceptible en la seva posterior obra. De jove va marxar a Venècia, on va ingressar al taller de Matteo Ponzone i a on va conèixer la pintura de Francesco Ruschi, un autor que el va influenciar decisivament juntament amb l'art de Tintoretto. Els primers treballs coneguts es caracteritzen per la duresa en l'execució dels drapejats de les figures inspirades en Ruschi. Al mateix temps es percep la creixent influència d'artistes com Luca Giordano o Giovanni Battista Langetti, en aquell temps actiu a Venècia. El 1662 va fundar la seva pròpia acadèmia a Venècia desenvolupant la que seria la seva personalitat artística basada en la recerca del realisme pictòric, amb l'ús del clarobscur d'efectes dramàtics i les temàtiques de tall violent van ser alguns dels recursos utilitzats per aconseguir-la. Va tenir alguns alumnes com Pietro Negri, Francesco Trevisani o Antonio Molinari. Va morir a Venècia l'abril del 1722.

Font: En català: No disponible En castellano: Antonio Zanchi (1631-1722) In english: Antonio Zanchi (1631-1722) - Altres: Antonio Zanchi (1631-1722)



Parlem de Música...

Jan Dismas Zelenka (Louňovice, 16 d'octubre de 1679 - Dresden, 22 de desembre de 1745) va ser un compositor txec del barroc. Tot i no tenir gaires referències de la seva infància i joventut, probablement va ser el seu pare, professor i organista d'aquesta ciutat, qui el va introduir en el món de la música. Es pensa que podria haver rebut una educació musical en el col·legi jesuïta de Praga, anomenat Clementinum. El 1709 va ser contrabaix de la capella del comte J.L. Von Hartig a Praga i el 1710 de la Capella Reial Saxona de Dresden. Des del 1715 al 1719, va estudiar amb Johann Joseph Fux a Viena i amb Antonio Lotti i Alessandro Scarlatti a Itàlia. El 1719 va fixar la seva residència definitiva a Dresden, on va ser nomenat, el 1721, vicemestre de capella i, el 1729, director de música de l'Església. Va romandre en aquesta ciutat fins a la seva mort, el 1745. Jan Dismas Zelenka va compondre música instrumental i vocal, encara que la major part de la seva obra està dedicada a la música religiosa. La seva música és poc convencional i de gran originalitat. Tot i això, i pel fet que Zelenka era considerat un compositor massa conservador en el seu temps (igual que Johann Sebastian Bach), la major part de la seva obra va quedar en l'oblit després de la seva mort, i no va ser fins a finals del segle XX que algunes de les seves obres van tornar a interpretar-se. 


Matthäus Merian - Dresden (c.1650)
Vista de Dresden, obra de Matthäus Merian (1593-1650), gravador suís (2)

La majoria de la seva obra religiosa va ser escrita per a la cort de Dresden, que s'havia convertit al catolicisme per qüestions polítiques. Zelenka hi uneix les tècniques de composició arcaiques, basades sobretot en un contrapunt molt estricte, amb els elements més moderns dels seu temps, aconseguint així composicions de gran expressivitat. Del seu repertori conegut en destaquen: unes 20 misses, fragments de misses, responsoris, 2 Magnificats, un d'ells en Re major, que Johann Sebastian Bach va fer copiar per al seu fill Wilhelm Friedemann, nombrosos salms, responsoris a capella, elogiats per Telemann, i 3 oratoris: Gesù al Calvari, Il Serpente de bronzo e I penitente al Sepolcro. Alhora, va escriure gran quantitat de música instrumental. Zelenka es mostra pròxim als grans mestres del barroc tardà. La seva originalitat en la invenció de temes, en les progressions harmòniques, en el seu ús constant de cromatisme i en la cerca de noves sonoritats, igual que en la seva escriptura de gran virtuosisme, són molt apreciades actualment i l'acosten considerablement a Johann Sebastian Bach, qui el considerava un excel·lent compositor. La música de Zelenka es troba registrada i ordenada temàticament en el catàleg Zelenka-Werke-Verzeichnis (ZWV) de Wolfgang Reiche.

OBRA:

Vocal religiosa:

Masses:
for S, A, T, B, SATB and instruments unless otherwise stated

1, Sanctae Caeciliae (G), 1711, rev. c1712–28; 
2, Judica me (frags.), 1714, rev. c1720–23 (see 30); 
3, Corporis Domini (without Gl) (C), c1719; 
4, Sancti Spiritus (D), 1723/c1729; 
5, Spei (C), 1724, missing (formerly D-Dlb*); 
6, Fidei (Ky, Gl) (C), S, A, B, SATB, insts, 1725; 
7, Paschalis (D), 1726/c1732; 
8, Nativitatis Domini (D), 1726, CZ-Pu, D-Bsb, Dlb* (Ky, Gl, Cr); 
9, Corporis Dominici (D), c1727, CZ-KR (as S Antonii de Padua), D-Bsb; 
10, Charitatis (D), c1727; 
11, Circumcisionis D.N.J.C. (D), 1728, ed. R. Rüegge (Adliswil-Lottstetten, 1983); 
12, Divi Xaverii (without Cr) (D), 1729; 
13, Gratias agimus tibi (D), S, S, A, A, T, B, SATB, insts, 1730, ed. T. Kohlhase (Stuttgart, 1983); 
14, Sancti Josephi (without Cr) (D), c1732; 
15, Eucharistica (Ky, Gl) (D), 1733; 
16, Purificationis (D), S, S, A, T, B, SATB, insts, 1733, Dlb (partly autograph); 
17, SS Trinitatis (a), 1736, ed. in EDM, 1st ser., ciii (1987); 
18, Votiva (e), 1739, ed. in EDM, 1st ser., cviii (1995); 
19, Dei Patris (C), 1740, ed. in EDM, 1st ser., xciii (1985); 
20, Dei Filii (Ky, Gl) (C), c1740, ed. in EDM, 1st ser., c (1989); 
21, Omnium sanctorum (a), 1741, ed. in EDM, 1st ser., ci (1989)

Mass movements: 
26, Ky, San, Ag (d), SATB, insts, 1722/c1724; 
27, Ky (a), S, SATB, insts, 1725; 
28, Ky (d), missing (formerly Dlb*); 
29, Christe eleison (e), A, insts, c1740, ed. T. Kohlhase (Stuttgart, 1981); 
30, Gl (F), 1724 (reworking of 2); 
31, Cr (for Caldara's Missa Providentiae) (d), SATB, insts, c1728; 
32, Cr (F), SATB, SATB, insts, c1724; 
33, Cr (g), SATB, insts, c1725, CZ-Pnm; 
34, San, Ag (g), SAATB, bc, c1728; 
35, San (a), SATB, insts, 1725; 
36, San (d), SSATTB, bc, c1728; 
37, Ag (C), B, SATB, insts, c1724; 
38, Ag (G), S, SATB, insts, 1725; 
39, Ag (g), missing (formerly D-Dlb*)

Other large sacred vocal:
for S, A, T, B, SATB and instruments unless otherwise stated

Offices for the dead: 
45, Requiem (c), CZ-Pnm; 
46, Requiem for Elector Friedrich August I (D), 1733; 
47, Invitatorium, 3 lectiones, 9 responsoria for Elector Friedrich August I, 1733, nos.3, 5, 7 ed. T. Kohlhase (Stuttgart, 1983); 
48, Requiem (d), for anniversary of Joseph I, c1730–32, SK-MO; 
49, Requiem (int, seq) (F), before 1730, CZ-Pnm; 
50, De profundis (d), A, T, B, B, B, SATB, insts, 1724, ed. in MAB, II/v (1971), ed. W. Horn (Stuttgart, 1980)

Music for Holy Week: 
53, [6] Lamentationes Jeremiae prophetae pro hebdomada sancta (c, F, Bf, g, A, F), A, T, B, insts, 1722, ed. in MAB, II/iv (1969), ed. T. Kohlhase (Stuttgart, 1987); 
54, [3] Lamentationes Jeremiae prophetae pro hebdomada sancta (Bf, F, F), A, T, B, bc, 1723; 
55, [27] Responsoria pro hebdomada sancta, 1723, ed. T. Kohlhase and W. Horn (Stuttgart, 1995); 
56, Miserere (d), S, T, B, SATB, insts, 1722; 
57, Miserere (c), S, SATB, insts, 1738, ed. in EDM, 1st ser., cviii (1995); 
58, Immisit Dominus pestilentiam, 1709; 
59, Attendite et videte, S, A, T, B, SAATTBB, insts, 1712; 
60, Deus dux fortissime, S, A, T, B, SATB, SATB, insts, 1716; 
61, Il serpente di bronzo (cantata sacra, S. Pallavicini), S, A, A, T, B, SATB, SATB, insts, 1730; 
62, Gesù al Calvario (componimento sacro, M. Boccardi), S, S, A, A, A, SATB, insts, 1735, ed. H.-J. Irmen (Vaduz, 1980); 
63, I penitenti al sepolcro del Redentore (orat, Pallavicini), A, T, B, SATB, insts, 1736; 206, Benedictus Dominus (g), ed. J. Vojtěšková and T. Kohlhase (Stuttgart, 1991)

Psalms: 
66, Dixit Dominus (a), c1725; 
67, Dixit Dominus (D), c1728; 
68, Dixit Dominus (D), 1726, ed. M. Hutzel (Stuttgart, 1984); 
69, Dixit Dominus (F), c1728, missing (formerly D-Dlb*); 
70, Confitebor tibi Domine (a), c1727–8; 
71, Confitebor tibi Domine (c), B, insts, 1729, ed. V. Kalisch (Stuttgart, 1981); 
72, Confitebor tibi Domine (e), 1725, ed. in MAB, II/v (1971); 
73, Confitebor tibi Domine (e), c1728–9; 
74, Confitebor tibi Domine (G), missing (formerly Dlb*); 
75, Beatus vir (a), A, SATB, insts, 1725, ed. in MAB, II/v (1971); 
76, Beatus vir (C), S, T, B, SATB, insts, 1726, ed. V. Kalisch (Stuttgart, 1983); 
77, Beatus vir (d), missing (formerly Dlb*); 
78, Laudate pueri (A), missing (formerly Dlb*); 
79, Laudate pueri (a), missing (formerly Dlb*); 
80, Laudate pueri (A), missing (formerly Dlb*); 
81, Laudate pueri (D), T/S, insts, c1729, ed. V. Kalisch (Stuttgart, 1981), ed. W. Reich (Merseburg, 1982); 
82, Laudate pueri (F), B, SSA, insts, c1725, ed. V. Kalisch (Stuttgart, 1982)
83, In exitu Israel (d), c1725, ed. in MAB, II/v (1971); 
84, In exitu Israel (g), SATB, insts, c1727–8, ed. W. Horn (Stuttgart, 1983); 
85, Credidi (a), c1727–8, ed. V. Bělský (Prague, 1990); 
86, Laudate Dominum (F), missing (formerly Dlb*); 
87, Laudate Dominum (F), T, SATTB, insts, c1728, ed. V. Bělský (Prague, 1990); 
88, Laetatus sum (D), S, A, SATB, insts, c1726; 
89, Laetatus sum (D), missing (formerly Dlb*); 
90, Laetatus sum (A), S, A, insts, c1730 or later, CZ-Pak; 
91, In convertendo (g), S, A, T, SATB, insts, c1728, ed. V. Bělský (Prague, 1990); 
92, Nisi Dominus (a), c1726; 
93, Nisi Dominus (a), missing (formerly D-Dlb*); 
94, Beati omnes (g), S, A, T, SATB, insts, c1728; 
95, De profundis (a), 1728; 
96, De profundis (c), T, B, SATB, insts, c1727, ed. V. Bělský (Prague, 1990); 
97, De profundis (d), c1725 (rev. of zwv50), ed. in MAB, II/v (1971), ed. W. Horn (Stuttgart, 1980); 
98, Memento Domine David (Ef), c1728; 
99, Ecce nunc benedicite (a), c1739; 
100, Confitebor (Bf), c1728; 
101, Domine probasti me (F), c1728; 
102, Lauda Jerusalem (a), T, SATB, insts, c1728; 
103, Lauda Jerusalem (d), missing (formerly Dlb*); 
104, Lauda Jerusalem (F), T, SATB, insts, 1727

Magnificat settings: 
106 (a), missing (formerly Dlb*); 
107 (C), S, SATB, insts, c1727, ed. T. Kohlhase (Stuttgart, 1984); 
108 (D), S, A, SATB, insts, 1725, ed. in MAB, II/v (1971), ed. W. Horn (Stuttgart, 1985)

Hymns: 
110, Ave maris stella (inc.) (d), S, A, SATB, bc, c1726 or later; 
111, Creator alme siderum (d), S, A, SATB, insts, 1725; 
112, Crudelis Herodes (g), SATB, bc, 1732; 
113, Deus tuorum militum (C), SATB, bc, c1729 or later; 
114, Exsultet orbis gaudiis (D), SATB, bc, c1730; 
115, Jam sol recessit (d), SATB, bc, c1726; 
116, Jesu corona Virginum (d), SATB, bc, c1729 or later; 
117, Iste confessor (a), SATB, bc, c1729 or later; 
118, Ut queant laxis (a), SATB, insts, c1726–7; 
119, Veni creator Spiritus (a), SATB, bc, c1726–7; 
120, Veni creator Spiritus (C), SATB, bc, c1729 or later

Marian antiphons: 
123, Alma Redemptoris mater (A), S, insts, c1727–8; 
124, Alma Redemptoris mater (a), SATB, insts, c1725–6; 
125, Alma Redemptoris mater (a), SATB, insts, c1729; 
126, Alma Redemptoris mater (D), A, insts, 1730; 
127, Alma Redemptoris mater (d), S, A, insts, c1729; 
128, [6] Ave regina (a, d, C, g, G, a), SATB (with S, T, B in no.6), insts, 1737, no.4. ed. T. Kohlhase (Stuttgart, 1983); 
129, [3] Regina coeli (C, a, C), SATB, insts, after 1728; 
130, Regina coeli (A), S, S, SSATB, insts, 1729; 
131, Regina coeli (A), missing (formerly D-Dlb*); 
132, Regina coeli (C), missing (formerly Dlb*); 
133, Regina coeli (D) (inc.), c1731; 
134, Regina coeli (F), S, S, A, insts, c1726–7; 
135, Salve regina (a), S, insts, 1730 (see 204); 
136, Salve regina (a), SATB, insts, c1727; 
137, Salve regina (a), SATB, insts, Bsb; 
138, [2] Salve regina (C, D), missing (formerly Dlb*); 
139, Salve regina (d), B, insts, 1724; 
140, Salve regina (g), SATB, insts, c1725–6; 
141, Salve regina (g), SATB, insts, Bsb, PL-Wu

Te Deum: 
145 (D), S, S, A, T, B, SSATB, insts, c1724, ed. T. Kohlhase (Stuttgart, 1986); 
146 (D), S, S, A, T, B, SATB, SATB, insts, 1731

Litanies: 
147, De venerabili sacramento (C), 1727; 
148, De venerabili sacramento (D), 1729; 
149, Lauretanae (C), 1718; 
150, Lauretanae (G), SATB, 1725; 
151, Lauretanae (G), S, SATB, insts, 1744, ed. in EDM, 1st ser., c (1989); 
152, Lauretanae (F), S, A, T, SATB, insts, 1741/4, CZ-KR, D-Dlb* (inc.), I-Mc, ed. in EDM, 1st ser., ci (1989); 
153, Omnium sanctorum (a), after 1730, CZ-Pk, Pnm; 
154, Xaverianae (D), S, A, T, B, B, B, SATB, insts, 1723; 
155, Xaverianae (c), 1727; 156, De S Xaverio (F), 1729

Processionals: 
157, [10] Sub tuum praesidium (g, c, d, d, e, F, g, G, d, g), SATB, bc, c1729–34, D-Bsb*; nos.1–3 ed. T. Kohlhase (Stuttgart, 1984); 
158, no.1 of Statio quadruplex pro processione Theophorica (Bf), SATB, bc, before 1710; 
159, Pange lingua ‘pro stationibus Theophorica’ (c), missing (formerly Dlb*)

Small sacred vocal:
161, Angelus Domini descendit (A), off, T, SSATB, insts, 1723/5; 
163, [4] Asperges me (F, F, G, G (inc.)), SATB, bc, c1725, no.1 ed. T. Kohlhase (Stuttgart, 1983); 164, Barbara dira effera (F), motet, A, insts, c1733; 
165, Chvalte Boha silného (G), B, insts, CZ-Pnm, ed. J. Smolka (Prague, 1990); 
166, Currite ad aras (C), off, T, insts, 1716; 
167, Da pacem Domine (BF), SATB, SATB, insts, c1740, ed. V. Bělský (Prague, 1990); 
168, Gaude laetare (A), motet, T, insts, 1731; 
169, Haec dies (C), hymn, SATB, insts, c1730, ed. J.E. Floreen (Stuttgart, 1987); 
170, Haec dies (F), hymn, SATB, insts, c1726; 
171, O magnum mysterium (E), motet, A, insts, 1723/c1728, ed. S. McAdoo (New Jersey, 1997); 
172, Proh! Quos criminis in clementia (F), motet, T, insts, 1723/c1726; 233, Eja triumphos pangite (C), off, SATB, insts, 1715, ed. in Kohlhase (1993)

Vocal secular:

175, Sub olea pacis (melodrama de S Wenceslao, M. Zill), 1723, ed. in MAB, II/xii (1987); 
176, 8 Italian arias, 1733; 
177, Questa che il sol produsse, serenata (S. Pallavicini), S, S, S, S, A, SATB, insts, 1737; 
178, Emit amor, 2 canons, c1723, ed. in Horn and Kohlhase (1989); 
179, Vide Domine, cantilena circularis, pubd as Canon mit 14 Vorkehrungen in G.P. Telemann: Der getreue Music-Meister (Hamburg, 1728), ed. in Horn and Kohlhase (1989); 
245, Via laureta (school drama), music lost, lib pubd (Prague, 1704); 
211, Qui nihil sortis (BF), motet, c1730, D-Dlb

Instrumental:

181, [6] sonatas (F, g, Bf, g, F, c), 2 ob (vn, ob in no.3), bn, bc, c1721–2, ed. C. Schoenbaum (Kassel, 1955–65), ed. W. Horn and W. Reich (Kassel, 1992–6); 
182–5, 190 [5] capriccios, D (c1717), G (1718), F (c1718), A (1718), G (1729), 2 hn, 2 ob, bn, 2 vn, va, bc, all ed. in MAB, I/lxi (1963); 
186, Conc. a 8 (G), ob, bn, 2 vn, va, vc, bc, 1723, ed. C. Schoenbaum (Vienna, 1960); 
187, Hiponcondrie a 7 (A), 2 ob, bn, 2 vn, va, bc, 1723, ed. in MAB, I/lxi (1963); 
188, Ouverture a 7 (F), 2 ob, bn, 2 vn, va, bc, 1723, ed. C. Schoenbaum (Vienna, 1960); 
189, Simphonie a 8 (a), 2 ob, bn, 2 vn, va, bc, 1723, ed. in MAB, I/lxi (1963); 
191, [9] canons on the hexachord, c1721, ed. in Horn and Kohlhase (1989)

Dubtosa atribució:

lost unless otherwise indicated
for details see Horn and Kohlhase (1989) and Horn (1994)

Masses: 
22, S Blasii (C), CZ-Pnm; 
23, mass (D), SK-MO, CZ-Pu; 
ZWVdeest, In honorem B. Alberti Magni (D), PL-Pa; 
mass (D), Pa; 
200, mass (C), CZ-Bm; 
213, mass (D) (Ky, Gl), based on movts by D.N. Sarri, D-Dlb; 
214, mass (D), based on setting by C. Baliani, Dlb; 
215, mass (g), based on setting by F.B. Conti; 
240, S Conservationis (formerly in CZ-Pak); 
242, Tranquilli animi (formerly in Pak); 
247, Requiem, 1724

Mass sections: 
201, Cr (D), A-Wn; 
202, San, Ag (G), c1725, ed. T. Kohlhase (Stuttgart, 1983); 
216, Cr (D), D-Dlb; 
237, 2 Ky, 2 Cr (cited in inventory of Zerbst castle, 1743)

Sacred vocal listed in Zelenka's Inventarium: 
230, Ag (a); 
231, Animae poenitentis (c), aria; 
232, Ave regina (a); 
234, Gaudia mille (C), motet; 
236, Iste confessore (C), hymn; 
241, Missa Theophorica; 
243, Quid [hic] statis, motet; 
244, Tantum ergo (c)

Other sacred vocal: 
203, Lamentationes Jeremiae prophetae, D-Dlb (partly autograph); 
204, Salve regina (a), c1719, Dlb* (rev. as 135); 
205, Salve regina (F) (formerly in Dlb); 
162, 2 arias, O sponsa amata, Lauda Sion salvatorem, both CZ-Bm (attrib. Zechner and Zelenka); 
207, Benedictus sit Deus Pater (D), ed. T. Kohlhase (Stuttgart, 1982); 
208, Propter veritatem (F), grad, A-Wgm; 
209, Sollicitus fossor (D), motet, c1730, D-Dlb; 
210, Veni Sanctus Spiritus (D), 1739, Dlb; 
217, Salve regina duplex (by G. Zeiler); 
218, Salve regina (d) (by A. Reichenauer); 
219, Salve regina (by J.V. Rathgeber); 
220, 18 Cantiones sacrae (by G.P. da Palestrina); 
221, O sing unto the Lord, anthem, GB-Ob (from 7)

Instrumental: 

212, 6 trumpet fanfares (C), c1722, ed. J. Burghauser (Prague, 1961), ed. K. Janetzky (Leipzig, 1962), ed. C. Blümel (Leverkusen, 1985); 
246, 5 concs., 1723




Parlem amb veu pròpia...

Vacances!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Zelenka - Missa Sanctissimae Trinitatis

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Saludos Pau,reactivas el link por favor,gracias

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina