divendres, 19 d’octubre del 2012

BACH, Johann Sebastian (1685-1750) - Christmas chorals

Nicolas Poussin - Eucharist
L'Eucaristia, obra de Nicolas Poussin (1594-1665), pintor francès.





Johann Sebastian Bach (1685-1750) compositor i organista alemany nascut a Eisenach. Ahir, pensant quin actor posaria l'endemà (per avui) divendres, em vaig topar de casualitat amb una esplèndida edició, del segell Carus Verlag, dedicada a Bach. La meva oïda i la meva ment es van encarregar de fer-me saber, a mode de recordatori, que aquesta edició ja l'havia sentida fa uns quants mesos, anys o en alguna anterior existència que no recordo, en qualsevol cas, la sensació i la decisió fou immediata, ja tenia la música pel dia que finalitza, alegrement, la setmana laboral. Bach, sincerament, em supera en tots els sentits. Musicalment, a mesura que el vaig coneixent, es confirma allò que tothom parla i comenta. L'enorme potència del seu treball em fa sentir com un insignificant impostor que intenta desgranar les seves composicions, la seva vida i la seva història. No em sento capaç, de forma coherent, de fer-ho. No puc ni podré mai analitzar i molt menys fer un judici de valor de la seva obra, m'hi negaré sempre que racionalment pugui, perquè les meves capacitats intel·lectuals no m'ho permeten. No obstant això, a mesura que m'introdueixo al volum inquantificable de produccions editades del seu repertori, me n'adono que el seu cas és excepcional, únic, un univers dins de l'univers de la música. Potser exagero o potser no, és una percepció personal que comparteixo per l'enorme poder de convicció que la seva obra transmet. Avui, nova mostra, segons el meu punt de vista, del que més o menys he volgut o he intentat dir en el paràgraf anterior. No comentaré gaire cosa ni faré valoracions de substància, d'estil i de tècniques, considero que Bach és una fe i una religió en sí mateix i que les emocions que genera estan íntimament relacionades amb el ser de cadascú. Per tant, i com feia el dimecres amb el seu contemporani i amic Graupner, avui em centraré en una sèrie de corals d'advent on perfectament intercalades hi trobarem sonates per orgue més o menys breus segons el moment. Bach en estat pur.. I no diré res més, poca cosa més puc aportar. La seva biografia és fàcil de trobar, lliure i està disponible a milers de llocs i en tots els idiomes possibles. Fins i tot, alguna de les seves músiques viatja interestel·larment, gentilesa de la NASA i de les seves sondes Voyager, per l'univers a l'espera de trobar alguna ànima real, etèria o virtual capaç d'esbrinar que vol dir tot allò. I en una setmana en què m'he proposat escoltar la integral que Sir John Eliot Gardiner ha fet de les seves cantates. Calculo, si tot va bé, que en un any hauré acabat de gaudir, amb l'atenció necessària, d'aquesta catarsi coral, vocal i orquestral del Bach universal aquell del qual parlar-ne no només fa un incontrolable respecte sinó que sobrepassa i minimitza qualsevol coneixement que un mateix cregui poder tenir de la música!

A la interpretació l'art instrumental de l'Ensemble Frauenkirche, amb el cor de la Kammerchor der Frauenkirche i la direcció, i interpretant les sonates d'orgue, Matthias Grünert.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Wonderful music again, Pau! Thank you. One little thing: the transfer between track 1&2 is very abrupt. It should be one track, because it is one musicpiece. Hope I explaned myself enough. Have a good weekend, greetings, Sasja.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I understand you. You are right, when I have a little time, I will solve the problem and I send you again.

      Bach is the best composer ever exist!
      Thanks Sasja! Have a good weekend!

      Greetings,
      Pau

      Elimina
  2. Efectivament, un silenci respectuós i prou. Jo he sentit totes les que ha gravat Suzuki, que em penso que ja ha acabat, però qualsevol dia em poso amb el Pilgrimage des del començament. Preciós el regal d'avui (vaig per la Pastoral), tot el que he escoltat d'aquest segell es boníssim.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Realment, el segell Carus és el més gran descobriment que he fet aquest darrer any... La seva filosofia és clara, recuperar les obres corals, principalment d'autors alemanys. El resultat, veient el seu catàleg, és "brutal"!
      I què podem dir de Bach... silenci i respecte, com bé dius, i a gaudir de les seves cantates!

      Gràcies José Luis!

      Elimina