dimarts, 2 d’octubre del 2012

SCHARWENKA, Franz Xaver (1850-1924) - Piano Concerto No.4 (1908)

Karl Albert Buehr - Girl Seated on a Tree 1908
Noia asseguda en un arbre, obra de Karl Albert Buehr (1866-1952), pintor alemany.





Franz Xaver Scharwenka (1850-1924) compositor i pianista polonès nascut a Samter, a l'antic i gran imperi de Prússia. Germà petit del també pianista i compositor Philipp Scharwenka, avui parlarem del virtuós pianista reconegut arreu del món per la seva peculiar i excel·lent forma d'interpretar moltes de les obres pianístiques de Frederic Chopin. I si bé va començar a tocar el piano amb només 3 anys, no seria fins els 15 que ho faria d'una forma més acadèmica cosa que l'ajudaria a desenvolupar, més ràpidament, les seves innates virtuts amb el teclat. Dit i fet, amb 24 anys s'iniciaria en els "tours" europeus realitzant interpretacions concertants. I tot i ser un potent actor de la majestuosa galàxia polonesa, el cert és que el seu treball ha quedat eclipsat per molts dels seus contemporanis a qui, paradoxalment, ell mateix va ajudar a donar a conèixer. En aquest sentit i a la pròpia escola que va fundar a Berlín l'any 1881, eren constants les representacions de Lizt, Beethoven o Berlioz a banda del sempre present, al llarg de la seva vida, Chopin. I tot plegat sense oblidar, de cap manera, la seva més desconeguda però elegant labor creativa. Així ho demostren les seves partitures, si més no, de les poques que he tingut el plaer de fruir, la d'avui és, realment, intensa i apassionant. De fet, el seu redescobriment ha estat relativament recent i avui dia és possible gaudir de la quasi totalitat del seu catàleg convenientment editat i enregistrat. Un autor prou prolífic, amb quatre concerts de piano, una simfonia, música de cambra i partitures de piano, algunes d'elles, com les Danses Polaques, molt populars al seu temps.

Cal destacar la importància ideològica de la seva música en el sentit que, el fet de compaginar la interpretació, la composició i la docència, el van ajudar a donar una coherència i un estil al seu treball sense perdre, no obstant, els referents romàntics que dominaven l'època tot i la progressiva modernitat que, implacablement, s'aproximava. Especial importància tindria, per l'autor, la composició del seu últim i memorable concert de piano número 4 en Fa menor opus 82, escrit l'any 1908 i estrenat, amb honors, sota la direcció orquestral del mateix compositor. Tal va ser l'èxit que va assolir que, de forma probablement inesperada pel seu creador, es va convertir en un dels concerts preferits dels pianistes de l'època gràcies a la combinació de frescor, dificultat i la més que evident innovació sense caure en l'estridència ni el mal gust. No comentaré els aspectes tècnics ja que no em correspon ni tinc el criteri ni els coneixements per fer-ho, tanmateix, crec que és una obra íntegra en sí mateixa on subtilment podrem reconèixer paisatges d'alguns dels grans noms romàntics i fins i tot clàssics que tant admirava Scharwenka. No dubto que aquesta és una de les grans obres mestres d'un actor que poc o molt coneixíem però de qui ja tocava fer-ne justícia. L'introduirem amb la obertura orquestral de la única òpera que va compondre, la obertura de Mataswintha. Descomunal partitura per a un dimarts que, aparentment es desperta intranscendent però que aquesta música, esperem, provocarà el delect i el somriure de satisfacció que qualsevol gourmet de la música anhela! 

La obertura ens la interpreta la Poznań Philharmonic Orchestra amb la direcció de Lukasz Borowicz.

El concert increïblement interpretat pel pianista Stephen Hough amb la City of Birmingham Symphony Orchestra i la batuta de Lawrence Foster.

Gaudiu i compartiu!



Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):

BIOGRAFIA: Franz Xaver Scharwenka (Samter, 6 de gener de 1850 - Berlín, 6 de gener de 1924)
CPDL: No disponible

Sauer & Scharwenka: Piano Concertos

Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Hola!
    Una vez más nos deleitas con un maravilloso concierto para piano de un autor al que conozco desde hace menos de un año. Y esto último es lo que me parece increible. Sinceramente no entiendo que la obra de Scharwenka no tenga mayor presencia en la discografía y en el repertorio.
    Muchas Gracias Pau!
    Saludos.
    Frantisek

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias Frantisek!

      La verdad que para mi también era un auténtico desconocido. Hay tanto aún por conocer en el mundo de la música... un autor que, inesperadamente he descubierto que tiene todos sus conciertos de piano editados. Escuchando este, habrá que dar una justificada oportunidad a los otros tres, no crees?

      Saludos!
      Pau

      Elimina
  2. Muchas gracias, Pau, para estas musicas. Ya conozco los conciertos, pero la obertura est verdademante une descubierta para yo.

    Esta obertura, me parece, no es en el lien, hay solo el concierto, no ?

    Joachim

    ResponElimina