Obra de Cornelis Kruseman (1797-1857), pintor holandès.
Johannes Simon Mayr (1763-1845) compositor alemany nascut a Mendorf. Fent una ullada a totes les entrades d'aquesta setmana observo, amb sorpresa, que hi ha un predomini, quasi absolut i amb el permís de Crusell, de compositors de parla alemanya. Graupner, Reinecke, Bach... i avui Mayr. Tanmateix, el d'avui, té certa trampa i tot seguit entendrem el per què. Realment, Johannes Simon Mayr va néixer a la Baviera frondosa i selvàtica del sud est de l'Alemanya que tots coneixem. Ara bé, el seu futur, per bé o per mal i amb el nom ja canviat a Giovanni Simone Mayr, el va fer quasi en exclusiva a la veïna i europea ciutat de Bérgamo, Itàlia. Estudiant de Teologia a la Universitat d'Ingolstadt, els abandonaria ben aviat degut a la seva forçada o voluntària emigració a Itàlia l'any 1787. Proper ideològicament als Illuminati i als ideals il·lustrats de la França Revolucionària, van exercir una marcada i clara influència en la seva vida i, òbviament, en la seva música. De fet, Mayr és conegut, a banda de ser un dels docents i referents de l'italià Gaetano Donizetti, per la seva abundant producció operística. La seva condició de mestre de capella de la Catedral de Bérgamo, que l'hi fou adjudicada l'any 1802 i a on hi romandria fins a la seva mort, el va fer partícip d'una enorme influència en molts dels actors italians alhora que promovia, activament, la música de Beethoven en territori ignot. Incomprensiblement, tot i haver deixat per a la posteritat una setantena d'òperes, primordials per entendre la futura ebullició del gènere de la mà del mateix Donizetti o Rossini, el cert és que avui dia són rarament interpretades. Una llàstima tenint en compte la qualitat, contrastable, de les mateixes. Així mateix, Mayr va dedicar molt del seu temps, a banda de compondre misses, salms i motets religiosos de tot tipus dels quals de ben segur que en parlaré un bon dia, a la música instrumental.
Més de 50 simfonies, concerts, multitud d'obres de cambra de tot tipus, per tant, un actor realment prolífic amb més de 600 autògrafs de la seva lletra, amb òperes i amb instruments. Avui dues mostres, una d'elles realment original, del caràcter exclusivament instrumental del treball del Mayr germanico-italià. D'entrada, un trio concertant per a 3 violins i orquestra en La menor, escrit entorn de l'any 1820 i estrenat l'any 1823. Les veus solistes i la orquestra ens dibuixen un característic paisatge de la Italia operística aplicada, exclusivament, a la instrumentació. Breu introducció a l'original concert per a flauta, clarinet, corno di bassetto i flautí en Re menor o "Concerto Bergamasco", escrit l'any 1820. Sembla ser un homenatge a cadascun dels instruments que participen en aquesta obra concertant on, cada moviment, és interpretat per un dels instruments protagonistes. Per exemple, el primer moviment allegro ens l'interpreta la flauta en exclusiva. En el segon, la flauta deixa el seu espai al clarinet i al corno di bassetto, sense solapar-se entre ells. L'últim moviment, introduït amb un largo i desenvolupat amb un tema amb variacions on, ara sí, tots els instruments tenen el seu moment, inclòs el delicat flautí. Un molt interessant exemple de l'art d'aquest alemany adoptat pels italians de Bérgamo. I en un dia com aquest, de tardor i de pluja intermitent, em quedaré amb les paraules que un col·lega de professió, el també alemany Johann Kasparr Ajblinger, va dir en relació al seu contemporani: "Alemanya pot estar orgullosa d'haver donat a Anglaterra un Händel, a França un Gluck i a Itàlia un Simon Mayr".
A la interpretació la orquestra i els solistes de la Bavarian Classic Players amb Franz Hauch al clavicèmbal i direcció.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Pau
ResponEliminaThis looks like a beautiful post, the trio concertante has a nice melody...can you please provide the links!
Thanks
Jan
This is a wonderful CD!! Mayr was the teacher of my favorite composer (Donizetti) and those instrumental jewels show the gift for melody Mayr passed on to Gaetano. Interesting that they have chosen to use a harpsichord for the keyboard concerto for a composer that is already more romantic than Beethoven, even though 7 years his senior.
EliminaPaul, please note that the last movement of the Bergamo Concerto is missing. Could you possibly repost it?
Thanks for this nice Sunday CD!!
Jan
L'autor ha eliminat aquest comentari.
EliminaThanks Pau!!
EliminaI can't agree more....Can you imagine anybody performing Beethoven's concertos on the harpsichord?.... Let's hope there is more Mayr instrumental concertos recorded in the new future.....For me are these types of discoveries like finding pure gold! And thanks to you I don't have to do the digging...lol
Your knowledge and repertoire makes every visit a special experience! Thanks Pau!
Jan (not so anonymous, but the only way to post my text)
Thank you very much for the Mayr uploads.
ResponEliminaJohann Simon Mayr-Overtures Please throw off the link
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina