La família Vendramin, obra de Ticià, pintor italià del segle XVI
Johann Christoph Pachelbel (1653-1706) compositor i organista alemany nascut a Nuremberg. Revisitem a un Pachelbel del qual n'he parlat ja un parell de vegades en relació amb dos dels seus principals gèneres, la música per orgue i la litúrgia sagrada. Gran amic de Bach i gran influent de la seva obra, representa una de les tantes transicions del primer barroc caracteritzat per Monteverdi i el barroc total de Bach o Telemann. Ell va néixer en una família sense antecedents musicals per tant ni el seu pare, comerciant de vins, ni la seva mare, l'instruirien en aquest art. El neguit i la curiositat per la música imaginem aflorarien de forma espontània o circumstancial i hauria de ser educat teòricament pels mestres organistes d'algunes esglésies locals. La vida de Pachelbel, tot i haver-nos de remuntar a mitjans del segle XVII, està relativament ben documentada i va estar dedicada, de ple, a l'orgue, a la diversitat de registres dels quals pot presumir tal instrument i els quals van resultar un bon incentiu de cara al desenvolupament d'un Pachelbel intèrpret i compositor. I és així perquè en aquell temps, la figura de l'instrumentista estava relacionada íntimament amb la persona que escrivia la música ja que, majoritàriament, eren la mateixa persona. A diferència potser de la nostra època en què és difícil trobar un intèrpret i compositor alhora, durant els segles XVI o XVII era la norma obligada de tot artista mínimament reputat. Feta aquesta anotació, de Pachelbel recuperaré un compendi d'obres intercalades de forma, crec, interessant i summament representativa del repertori de l'alemany. La principal, tot i que podria ser qualsevol d'elles, l'he situada en el motet sacre Ingressus en Sol major. Una obra per a cor i acompanyament d'orquestra amb la petició expressa del compositor d'afegir-hi el fagot. Aquesta obra, conjuntament amb el Magnificat en Do menor, es circumscriu a les vespres tant típiques de l'ofici catòlic i tant recurrents a l'hora de fer-ne transcripcions musicals. Ara bé, acompanyades, ambdues, per tres partitures instrumentals per orgue, instrument estendard de Pachelbel. Una tocata en Fa major, unes variacions de la coral Christus der ist mei i una preciosa Ciacona. Un dimecres intempestiu de juliol on la calor, novament, vol ser l'absoluta i estricta protagonista. Tot i el nostre disgust evident que aquesta intromissió canicular meteorològica ens provoca, amenitzem-ho amb la música d'un autor que, més enllà del seu famosíssim Canon, va deixar una multitud d'obres extraordinàries per a la història i per al plaer d'insignificants éssers com nosaltres!
A la interpretació The King's Singers amb el conjunt Charivari Agréable i la direcció de Kah-Ming Ng.
Les obres d'orgue interpretades per Antoine Bouchard a qui agraïm la seva integral dedicada a Pachelbel.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
RECICLASSICAT: PACHELBEL, Johann Christoph (1653-1706)