Parlem de Pintura...
Giovanni Domenico Tiepolo (Venècia, 30 d'agost de 1727 - Venècia, 3 de març de 1804) va ser un pintor i gravador italià, fill gran del famós pintor Giambattista Tiepolo i germà del també pintor Lorenzo Baldissera Tiepolo. De la mateixa manera que el seu germà Lorenzo, es va formar amb el seu pare Giambattista i ambdós van col·laborar en el taller familiar, principalment completant encàrrecs del seu pare. A l'haver de produir obres amb una estètica homogènia, no va poder manifestar un estil propi fins que el seu pare va morir. Va ser a partir del 1750 que va començar a realitzar obres per sí mateix, destacant la sèrie Via Crucis per a l'oratori de San Polo de Venècia. Va seguir treballant amb el seu pare fins i tot quan aquest va treballar al servei de Carles III d'Espanya el 1762, on van decorar diversos salons del Palau Reial de Madrid. Després de la mort de Giambattista, Giovanni Domenico va tornar a Venècia, mentre que Lorenzo va preferir quedar-se a Madrid, on va morir pocs anys després. El seu estil va canviar sobtadament, dedicant-se a escenes de gènere i personatges populars i de caràcter més profà. Precisament va ser aquesta obra, en què destaquen els esbossos que va fer de Polichinela, la que va influenciar a Goya quan va visitar Itàlia. Giovanni Domenico va ser també un important gravador, fet que va potenciar el ressò de la seva obra però especialment la del seu pare. Va morir a Venècia el març de 1804.
Font: En català: Giovanni Domenico Tiepolo (1727-1804) - En castellano: Giovanni Domenico Tiepolo (1727-1804) - In english: Giovanni Domenico Tiepolo (1727-1804) - Altres: Giovanni Domenico Tiepolo (1727-1804)
Parlem de Música...
Cayetano Pagueras (Barcelona, c.1740 - La Habana, c.1810) va ser un compositor i organista català. Va néixer en una data desconeguda a Barcelona ciutat on va viure i es va formar els primers anys abans d'emigrar a Cuba on es creu que hi va arribar a l'entorn del 1750. Allà va conèixer i possiblement es va educar amb Esteban Salas, el compositor cubà més important de la seva època. A partir del 1779, i per encàrrec de Manuel Lazo de la Vega, va començar a compondre regularment per als nombrosos oficis religiosos d'aleshores. Al mateix temps, va postular pels càrrecs de mestre de capella a Puebla, Mèxic, i a la mateixa Catedral de la Virgen María de la Concepción Inmaculada de La Habana, en ambdós casos sense fortuna. Va ser d'aquesta manera que es va dedicar al cant, com a contralt, i organista de la Catedral. Va seguir escrivint música i participant en els actes religiosos fins el 1810, any que es creu que va morir a la mateixa ciutat cubana.
OBRA:
Vocal religiosa:
Pasión del Domingo de Ramos, 1796, para dos tiples, alto, bajo y contrabajo;
Pasión del Viernes Santo, 1796, para dos tiples, alto, bajo y contrabajo;
Passio Domini Nostri Jesus Christi para el Domingo de Ramos, para dos tiples, alto, tenor y fagot;
Passio Domini Nostri Jesus Christi para el Viernes Santo, para dos tiples, alto, tenor y fagot;
Nunc dimittis, Gradual para el día de la Purificación de Nuestra Señora después de Septuagésimo, para tiple, tenor, dos violines, dos clarinetes, dos trompas, fagot, contrabajo y órgano;
Invitatorio y responsorios para los Maytines de Resurrección, 1798, para tiple, alto, tenor, bajo y órgano;
Misa de Réquiem, 1801, para tiple, alto, tenor, bajo, dos violines, cello, contrabajo, dos clarinetes, dos trompas y trombón;
Misas;
Motets;
Other works:
OBRA:
Vocal religiosa:
Pasión del Domingo de Ramos, 1796, para dos tiples, alto, bajo y contrabajo;
Pasión del Viernes Santo, 1796, para dos tiples, alto, bajo y contrabajo;
Passio Domini Nostri Jesus Christi para el Domingo de Ramos, para dos tiples, alto, tenor y fagot;
Passio Domini Nostri Jesus Christi para el Viernes Santo, para dos tiples, alto, tenor y fagot;
Nunc dimittis, Gradual para el día de la Purificación de Nuestra Señora después de Septuagésimo, para tiple, tenor, dos violines, dos clarinetes, dos trompas, fagot, contrabajo y órgano;
Invitatorio y responsorios para los Maytines de Resurrección, 1798, para tiple, alto, tenor, bajo y órgano;
Misa de Réquiem, 1801, para tiple, alto, tenor, bajo, dos violines, cello, contrabajo, dos clarinetes, dos trompas y trombón;
Misas;
Motets;
Other works:
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
I com que tampoc serà casualitat el fet de reiniciar-nos en diumenge, la sorpresa del dia vindrà de la mà d'un compositor català tant desconegut que situarem entre els anys 1740 i 1810. Cayetano Pagueras, nascut probablement a Barcelona, va ser un músic que va viure poc temps a Catalunya ja que, com a mínim, el 1778 ja estava residint a La Habana. Allà va procurar accedir, sense èxit, al càrrec de mestre de capella de la Catedral de Puebla de los Ángeles a Nova Espanya, és a dir, al Mèxic actual precisament on es preserven la majoria de les seves obres. Al no tenir sort, va decidir provar fortuna a la Catedral de la Virgen María de la Concepción Inmaculada de La Habana on s'hi va vincular a partir del 1795 i on va postular, novament sense sort, al càrrec de mestre de capella. Possiblement cap-cot, es va acabar conformant amb la seva condició de cantant i organista a la Catedral. Més tard, va tenir un càrrec musical sense especificar al Monestir de l'Ordre dels Germans de Betlem abans de perdre's el seu rastre definitivament el 1810. La seva música, conseqüentment, va ser principalment religiosa i així ho serà avui diumenge en què recuperarem la seva Missa a cuatro voces per a solistes, cor i orquestra i els dos motets Angelus domini descendit, a mode d'obertura de l'eucaristia, i el festiu Alleluja. Dominus regnavit decorem a mode de clausura. Tot i que la interpretació pateix algunes irregularitats vocals, en general la qualitat és remarcable i més tenint en compte el repertori absolutament inèdit recuperat. En aquest dia de tornada, i amb l'acompanyament d'aquesta deliciosa música clàssica, m'agradaria agrair especialment al company de viatge musical Andrés que des de Xile i amb el seu simpàtic, exhaustiu i ben documentat correu electrònic, em va donar a conèixer a aquest autor així com d'altres autors que properament també descobrirem. La música no té límits horitzontals ni verticals i aquest viatge que avui iniciem amb Cayetano Pagueras, un català a Cuba, així ens ho demostra!
Gaudiu i compartiu!
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
INTÈRPRETS: Camerata Vocale Sine Nomine; Orquesta del Instituto Superior de Arte adjunta al Lyceum Morzantiano de La Habana; Leonor Suárez y José Antonio Méndez (dirección)
IMSLP: No disponible
INTÈRPRETS: Camerata Vocale Sine Nomine; Orquesta del Instituto Superior de Arte adjunta al Lyceum Morzantiano de La Habana; Leonor Suárez y José Antonio Méndez (dirección)
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaBentornat!
ResponEliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaSasin, thanks!! :-)
EliminaBienvenido Viejo amigo!!!!
ResponEliminaUn abrazo
Milton
Gracias amigos! La Música es vida!!!
ResponElimina(-`^_^`-)
Gracias por volver con nosotros, tus ansiosos seguidores de la gran calidad de tu música. Espero que hayas disfrutado de tus merecidas vacaciones!!! Un abrazo.
ResponEliminaUn placer!! Tengo centenares de tesoros por compartir! jejeje
EliminaAbrazo!
Thank you for your wonderful share and a safe return. Hope the absence was a fine vacation and you are very rested. Muy amable. pburton
ResponEliminaThanks Paul!!
EliminaGreetings! ;-)
Espero que tenhas aproveitado. Estava no aguardo do seu retorno.
ResponElimina:-)
Elimina