dimarts, 24 de maig del 2016

DAUPRAT, Louis François (1781-1868) - Tableau Musical

Peter Baumgartner - Die Zigarre
Obra de Peter Baumgartner (1834-1911), pintor alemany (1)


- Recordatori de Louis François Dauprat -
En el dia de la celebració del seu 235è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Peter Baumgartner (München, 24 de maig de 1834 - 1911) va ser un pintor alemany. Es va formar inicialment a l'escola politècnica de Munic sota supervisió Joseph Anton Rhomberg. Poc després va entrar a l'Acadèmia de Belles Arts de Munic on va estudiar amb Hermann Anschütz. El 1857 va entrar a l'estudi de Karl Theodore von Piloty, un dels pintors més importants a Munic. Sota la influència de Von Piloty, va començar la seva carrera de pintor centrant-se en la pintura de gènere i sovint amb temàtica humorística. Des de Munic va viatjar arreu d'Alemanya on va consolidar la seva obra en què sovint hi van aparèixer referències literàries, llegendes o aspectes del folklore alemany. Va ser autor, també, de paròdies religioses les quals van ser precursores de les d'autors com Franz Defregger, Eduard von Gruetzner i Mathias Schmid. Peter Baumgartner va morir en una ciutat desconeguda el 1911.

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: No disponible - Altres: Peter Baumgartner (1834-1911)



Parlem de Música...

Louis François Dauprat (Paris, 24 de maig de 1781 - Paris, 17 de juliol de 1868) va ser un trompista, professor i compositor francès. De petit va cantar al cor de la Notre Dame de París fins el 1791. El 1794 va començar a estudiar trompa a l'Institut National de Musique per més tard accedir al Conservatori de París. El 1797 va ser condecorat amb un primer premi la recompensa del qual fou una trompa elaborada per la família Raoux. A partir del 1799 va començar a viatjar amb diferents bandes militars a Egipte i Itàlia tornant a París poc després. A la capital francesa va treballar, entre els anys 1801 i 1806, al Théâtre Montansier. En aquells anys va tornar al conservatori on va estudiar harmonia amb Catel i composició amb Gossec. Més tard va estudiar amb Reicha qui al seu torn va compondre alguns dels seus famosos quintets de vent en honor a Dauprat. Tot i un temps a Bordeus, va tornar a París on va succeir al trompista Johann Joseph Keen a l'Òpera de la ciutat. El 1817 va esdevenir el trompista solista fruit de la retirada de Duvernoy en un càrrec que va mantenir fins el 1831. El 1818 va esdevenir professor al conservatori on va gaudir de notable reputació i on va treballar-hi fins el 1842. Va ser així mateix un dels fundadors, el 1828, de la Société des Concerts du Conservatoire on va ser intèrpret de trompa fins el 1838. El 1842 es va jubilar i es va retirar a Egipte on va viure la resta de la seva vida abans de tornar a París, ciutat on va morir el juliol de 1868.

OBRA:

all published in Paris, before 1828 unless otherwise stated

Vocal religiosa:

O salutaris, T, hn and hp obb., str, n.d.;

Instrumental:

Orch.:
Hn concs.:
no.1, op.1;
no.2, F, op.9;
no.3, 2 hn, E, op.18;
no.4, F, op.19

Other:
Ouverture, airs de danse et de pantomime placés dans le ballet de Cythère assiégée, Bordeaux, 1808, mentioned in FétisB;
Nous allons le voir, opéra de circonstance composé à Bordeaux pour le passage de l'empereur Napoléon à Bordeaux, n.d., mentioned in FétisB;
Symphonies à grand orchestre, n.d.

---

Chbr.:
Acc. hn:
Sonate, hn, pf, op.2;
Sonate, hn, hp, op.3;
Tableau musical, ou scène en duo, hn, pf, vn ad-lib, op.5;
3 quintetti, hn, str qrt, op.6;
Duo, hn, pf, op.7;
3 solos, hn, pf/orch, op.11;
2 solos et un duo, 1–2 hn, pf/orch, op.12;
Trios, 3 hn, pf/orch, op.15;
3 solos, hn, pf, op.16;
3 solos, hn, pf, op.17;
3 solos, hn, pf, op.20;
Air écossais varié from Boieldieu's La dame blanche, hn, hp, op.22;
Premier thème varié suivi d'un rondo-bolero, hn, pf/orch, op.23 (Paris and Leipzig, before 1834);
Deuxième thème varié, terminé en rondeau, hn, pf, op.24;
3 mélodies, lettres A, B, C, 1–3 hn, pf/orch, op.25 (1843);
Concertino per corno misto, 1825, F-Pn;
Solo, hn, wind orch, n.d., Pn

Unacc. hn:
3 grands trios, 3 hn, op.4;
[6] Quatuors, 4 hn, op.8;
Sextuor, 6 hn, op.10;
6 grands duos, 2 hn, op.13;
20 duos, 2 hn, op.14;
Grand trio, 3 hn, op.26;
Canon fermé à l'octave, 2 hn, 1857, F-Pn;
Canon retrograde, 2 hn, n.d., Pn

Other:
Branle sur un air breton du XVIe siècle, arr. pf, (Mainz, 1888);
La fontanelle, air breton du XVIe siècle, arr. pf (Mainz, 1888);

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Louis François Dauprat (1781-1868) - Altres: Louis François Dauprat (1781-1868)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

Louis-François Duprat (1781-1868) vivió lo suficiente como para sentir las convulsiones europeas que van desde la Revolución Francesa hasta el Segundo Imperio. Pasó por los ejércitos napoleónicos, por la Guardia Imperial, por diversos teatros y llegó a la maestría que heredó de sus maestros Reicha y Gossec. Al tiempo, en tanto su instrumento era la trompa, le tocó experimentar los cambios que afectaron a la misma: la extensión de sus registros y la transformación de la trompa ññamada natural en la de pistones, más pesada pero más segura de afinación, para la cual acabó componiendo un curso didáctico, a pesar de que terminó de convencerlo. Como concertante, la trompa no tiene excesiva literatura clásica, aunque basten Vivaldi y Mozart para salvar la situación. Menos generoso es su repertorio de cámara, ya que sus anchas posibilidades exigen un compositor que conozca minuciosamente su anatomía sonora. Y si alguno hubo preparado y dotado para ello, fue Duprat. En efecto, la trompa tiene todas las tesituras de la voz humana, es vibrante e imperiosa pero puede ser lírica, tierna y seductora. Admite saltos peligrosos, trinos, coloraturas y notas grotescas. Duprat es capaz de hacerle recorrer la estructura de una sonata o las breves escenas de una suerte de inclasificable suites de cuadros que orillan el impresionismo, llamada con justicia Cuadro musical. Se libera en el campo de la fantasía y decide un ramillete de romanzas. Es claro que exige un instrumentista cabal y quien lo busque lo hallará en Javier Bonet.  

Blas Matamoro (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Miriam Gómez-Morán (fortepiano); Javier Bonet (trompa natural)
LAQUINTADEMAHLER: DAUPRAT, L.F. - Tableau Musical Cor et piano
CPDL: No disponible
SPOTIFY: DAUPRAT, L.F. - Tableau Musical Cor et piano



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

5 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola cómo estás? muy bueno el blog! te interesa hacer un intercambio y agregarme a tu "lista de blogs" yo también tengo un blog de música clásica, un saludo!
      mi blog: www.zudakas.blogspot.com

      Elimina
  2. poderia subir novamente este cd, por favor?

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina