diumenge, 22 d’abril del 2018

FAYRFAX, Robert (1464-1521) - Missa Regali ex Progenie

Quinten Metsys - Maria met Kind
Obra de Quinten Massijs (c.1466-1530), pintor flamenc.


- Recordatori de Robert Fayrfax -
En el dia de la celebració del seu 554è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Quinten Massijs (Leuven, c.1466 - Antwerpen, 1530) va ser un pintor flamenc i un dels fundadors de l'Escola de Pintura d'Anvers. Sembla ser que va néixer a Lovaina tot i que va treballar a Anvers des del 1491 i fins a la seva mort. Massys va conrear la temàtica religiosa i el retrat. Les seves primeres obres van ser La Verge amb el Nen i Crist presentat al poble, on va mostrar la influència dels primitius flamencs amb la intensitat del sentiment religiós, la sumptuositat cromàtica i la minuciositat en el detall. En obres posteriors, sobretot en els retrats i escenes quotidianes, Massys es va esforçar per representar els seus models en les seves accions característiques. En el retrat del Prestamista i la seva dona (1514), el conflicte, insinuat subtilment, entre avarícia i oració es va representar en la parella que al seu torn il·lustra la introducció d'una nova nota satírica en les seves pintures. Altres dels seus retrats, especialment el Retrat d'ancià (1513), van mostrar la influència de Leonardo da Vinci en les fisonomies, per una banda honestes en l'expressió i per altra amb un toc grotesc. De la seva darrera etapa va destacar la Duquessa lletja (c.1515) on el seu estil satíric va ser total, si bé es creu que no va ser el retrat d'una persona real sinó una il·lustració per a l'obra L'elogi de la bogeria, d'Erasme de Rotterdam. Massijs va morir a Anvers el 1530.



Parlem de Música...

Robert Fayrfax [Fayrefax, Fairfax] (Deeping Gate, 23 d'abril de 1464 - St Albans?, 24 d'octubre de 1521) va ser un compositor anglès. Es desconeix la seva formació inicial sent la primera referència del 6 de desembre de 1497, any que es va convertir en cavaller de la Capella Reial. El 1498 se'l va situar com a organista de l'Abadia de St Alban, en un lloc que va preservar fins el 1502. El 1501 va guanyar el Bachelor of Music a Cambridge i el 1504 el Doctor of Music també a Cambridge. Posteriorment, el 1511 va guanyar el Doctor of Music d'Oxford. També en aquella primera dècada del 1500 va treballar com a cantant participant en els funerals del príncep Edmund, el tercer fill d'Enric VII, en el de la reina Elizabeth i en el d'Enric VII. També va participar en la coronació d'Enric VIII i en la cimera anglo-francesa de 1520. Durant la dècada del 1510 va rebre l'admiració d'Enric VIII fet que va motivar el seu reconeixement com a compositor rebent, a tal efecte, diversos privilegis. La seva música, molt admirada a Anglaterra, es va pagar a un preu molt alt i va ser representada en diverses ocasions, especialment a St Albans, on va morir l'octubre de 1521.

Sebastian Munster - Anglia II nova tabula (1540)
Sebastian Munster (1488-1552) - Anglia II nova tabula (1540) (2)

OBRA:

Vocal religiosa:

Masses, magnificat:
Missa Albanus, 5vv
Missa ‘O bone Jesu’, 5vv
Missa ‘O quam glorifica’, 5vv, Oxford, GB-Oas SR59 b 13
Missa ‘Regali ex progenie’, 5vv
Missa ‘Sponsus amat sponsam’, 4vv, GB-Lbl Add.34049
Missa ‘Tecum principium’, 5vv
Magnificat ‘O bone Jesu’, 5vv, Lbl Add.34049, R.M.24.H.11
Magnificat regale, 5vv

Motets:
Aeternae laudis lilium, 5vv
Ave Dei Patris, 5vv, Lbl Add.34049, R.M.24.H.11
Ave lumen gratiae, 4vv (2p. frag.)
Gaude flore virginali (B only; ‘Regali’)
Lauda vivi alpha, 5vv (T lost; completed edn by N. Sandon, Newton Abbot, 1999)
Maria plena virtute, 5vv, Lbl R.M.24.D.2
O bone Jesu, ?5vv (mean only)
O lux beata trinitas, 4vv
O Maria Deo grata, 5vv (T lost; ‘Albanus’ in one source; completed edn by N. Sandon, Newton Abbot, 1995)
Salve regina, 5vv
secular songs
all complete songs edited in MB, xxxvi, 1965
Alas for lak, 3vv
Benedicite: What dremyd I?, 3vv
I love, loved, 3vv
Most clere of colour, 3vv
Myn hartys lust, 3vv (B only)
Sumwhat musing, 3vv (2 versions)
That was my woo, 2vv
To complayne me, 3vv

Textless:
Mese tenor, 4vv (puzzle canon)
Paramese tenor, 4vv (puzzle canon)
Ut re mi fa sol la, 4vv (bass only; ? hexachord fantasia)

Lost works:
Ave cuius conceptio, 5vv, formerly in WRec 178
Magnificat, mentioned in 1529 inventory of Ckc, see Harrison, 432–3
Nunc dimittis, mentioned in 1529 inventory of Ckc, see Harrison, 432–3
Quid cantemus innocentes, 5vv, formerly in WRec 178
Stabat mater, 5vv, formerly in WRec 178
Sequences, 1 or more of 7 by Fayrfax and Cornysh copied for King's College, Cambridge, in 1508–9, see Harrison, 164
Welcum, Fortune (given in earlier lists as a lost work, but now shown to be a portion of Sumwhat musing, see Fallows 1993)



Informació addicional... 

INTERPRETS: The Cardinall's Musick; Andrew CarwoodDavid Skinner
AMAZON: FAYRFAX, R. - The Masses
SPOTIFY: FAYRFAX, R. - The Masses



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

dissabte, 21 d’abril del 2018

PROVESI, Ferdinando (1770-1833) - Organ music

Vincenzo Chilone - Eglise Madonna dell Orto
Obra de Vincenzo Chilone (1758-1839), pintor italià (1)


- Recordatori de Ferdinando Angelo Maria Provesi -
En el dia de la celebració del seu 248è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Vincenzo Chilone (Venezia, 10 de juliol de 1758 - Venezia, 12 de gener de 1839) va ser un pintor italià. Es va formar a Venècia amb Michele Marieschi i amb Francesco Battaglioli, autors de qui ràpidament va adoptar l'estil i la temàtica. Més tard, va treballar al servei d'Alessandro Mauro i d'Antonio Mauro, a qui va acompanyar a Udine. També durant la seva carrera va ser ajudant de Giambattista Canal en la realització de diversos frescs. El 1815, i després del seu retorn a Venècia, va realitzar les seves millors obres les quals van ser principalment vistes de Venècia i el seu entorn. El 1824 va ser admès com a membre de l'Acadèmia de Belles Arts de Venècia rebent, aquell mateix any, un encàrrec del famós músic Domenico Dragonetti. Vincenzo Chilone va viure principalment a Venècia on, tot i l'èxit assolit, va morir en la pobresa el gener de 1839.



Parlem de Música...

Ferdinando Angelo Maria Provesi (Parma, 20 d'abril de 1770 - Busseto, 26 de juliol de 1833) va ser un organista i compositor italià. Es desconeix la seva formació inicial sent la primera referència de quan va assolir el seu primer càrrec d'organista a Scandolara. Poc després, va assolir el lloc d'organista, i de forma respectiva, a Soresina, Sissa i Cremona. El 1801 va ser acusat de robatori i va ser empresonat durant dos anys. Anys més tard, va assolir el càrrec d'organista a San Bartolomeo de Busseto, lloc on el 1820 va assolir el càrrec de mestre de capella. També a Busseto va dirigir la Società Filarmonica, va ser director de la Scuola Comunale di Musica i va fundar una societat de poesia. Precisament a Busseto, va ser professor de Giuseppe Verdi. Com a compositor va escriure principalment obra teatral i música religiosa la qual, no obstant, no va arribar a publicar. Ferdinando Provesi va morir a Busseto el juliol de 1833.

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
all performed in Busseto
La clemenza di Cesare (dramma serio)
Una difficile persuasione (farsa, 2)
Eurisio e Camilla, ossia La costanza alla prova (melodramma semiserio, 2)
Pigmalione (melodramma)
Le nozze campestri (farsa)
L’ebreo di Livonia (farsa)

Vocal religiosa:

Requiem;
Masses;
Ave Maris stella, lits, hymns, pss, motets and other works



Informació addicional... 

INTERPRETS: Dino Rizzo (organ)
AMAZON: Collana musica sinfonica e strumentale Provesi & Lavigna
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Collana musica sinfonica e strumentale Provesi & Lavigna



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

divendres, 20 d’abril del 2018

KELLNER, Johann Peter (1705-1772) - Sacred Cantatas

Johann Georg Böhm - Tillskriven tysk romerska kejsarinnan Elisabeth Christina
Obra de Johann Georg Böhm (1673-1746), pintor alemany (1)


- Recordatori de Johann Peter Kellner -
En el dia de la commemoració del seu 246è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Johann Georg Böhm (1673 - Dresden, 1746) va ser un gravador i pintor alemany. Es desconeix la major part de la seva vida i es creu va romandre actiu a Alemanya durant la dècada del 1720. Va ser aleshores quan va realitzar la seva obra més coneguda per títol "Coronació de l'Emperador Carles VI com a Rei de Bohèmia el 5 de setembre de 1723 a Praga". Es creu també va realitzar obres religioses i de caràcter al·legòric així com diversos gravats. Johann Georg Böhm va morir a Dresden el 1746.



Parlem de Música...

Johann Peter Kellner (Gräfenroda, 28 de setembre de 1705 - Gräfenroda, 19 d'abril 1772) va ser un organista i compositor alemany. Es va formar inicialment a l'escola de la seva vila natal, on va tenir com a professor i director musical al Kantor Johann Peter Nagel. Precisament amb el fill de Nagel, Johann Heinrich Nagel, va rebre formació de clavecí i orgue. Més tard, es va traslladar primer a Zella, on va estudiar orgue amb Johann Schmidt, i després a Suhl, on va rebre classes de composició de l'organista Hieronymous Florentius Quehl. A l'entorn del 1722, i després de finalitzar la seva formació, va tornar a Gräfenroda on va treballar com a tutor. L'octubre de 1725 va assolir el seu primer càrrec de Kantor a Frankenhain, on hi va romandre fins el 1727, any que va tornar definitivament a Gräfenroda, on va ser nomenat assistent del Kantor Johann Peter Nagel i a partir del 1732, i després de la mort de Nagel, Kantor oficial, en un càrrec que va conservar la resta de la seva vida. A Turíngia va ser admirat com a organista i professor amb alumnes destacats com J.P. Kirnberger, J.E. Rembt i Johannes Ringk, entre altres. Com a compositor, va escriure obra per a orgue i diverses cantates, moltes d'elles en un estil proper al de Johann Sebastian Bach, a qui va admirar profundament. El seu fill Johann Christoph Kellner va ser també organista i compositor. Johann Peter Kellner va morir a Gräfenroda l'abril de 1772.

Johann Baptist Homann - Thuringiae (c.1725)
Johann Baptist Homann (1664-1724) - Thuringiae (c.1725) (2)

OBRA:

Vocal religiosa:

36 church cants., D-F;
Annual cycle of church cants. with obbl org, 1753 (lost)
Other works listed in Fechner and MGG1 may be by Kellner's son, Johann Christoph Kellner

Instrumental:

Org:
Fugue, d, Prelude and Fugue, d, 2 trios, D, G, all ed. G. Feder, Die Orgel, ii/7 (Lippstadt, 1958);
Prelude in C, ed. R. Wilhelm, Orgelmusik um Johann Sebastian Bach (Wiesbaden, 1985);
2 fugues, c, D;
3 preludes, C, C, g;
2 preludes and fugues, both G;

Chorale settings:
Herzlich tut mich verlangen (Leipzig, 1907);
Was Gott tut, das ist wohlgetan (Leipzig, 1907);
Wer nur den lieben Gott lässt walten (Wiesbaden, 1985);
Lobt Gott, ihr Christen, allzugleich;
Nun danket alle Gott;
Allein Gott in der Höh sei Ehr

Other kbd:
Certamen musicum, bestehend aus Präludien, Fugen, Allemanden, Couranten, Sarabanden, Giguen, wie auch Menuetten, 6 suites (1739–49);
3 Sonates (1752);
Manipulus musices, oder Eine Hand voll kurzweiliger Zeitvertreib, 4 suites (1752–6);
Concerto, F (Leipzig, 1956);
2 fugues, a, C; Menuet, a;
3 preludes and fugues, a, C, G;
2 sonatas;
12 Variationes



Informació addicional... 

INTERPRETS: Anna Kellnhofer (soprano); Christoph Dittmar (alto); Mirko Ludwig (tenor); Ralf Grobe (bass); Cantus Thuringia; Capella Thuringia; Bernhard Klapprott
JPC: KELLNER, J.P. - Sacred Cantatas
CPDL: No disponible
SPOTIFY: KELLNER, J.P. - Sacred Cantatas


















Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

dijous, 19 d’abril del 2018

SAUMELL ROBREDO, Manuel (1818-1870) - Piano music

Thomas Pritchard Rossiter - A Studio Reception, Paris (1841)
Obra de Thomas Prichard Rossiter (1818-1871), pintor nord-americà (1)


- Recordatori de Manuel Saumell Robredo -
En el dia de la celebració del seu 200è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Thomas Prichard Rossiter (New Haven, 1818 - Cold Spring, 1871) va ser un pintor nord-americà. Es va formar amb John Boyd i més tard amb Nathaniel Jocelyn. A partir del 1838 va començar a exhibir a la National Academy of Design de Nova York, ciutat on també va obrir el seu propi estudi. El 1840 va viatjar a Europa en companyia dels pintors Asher B. Durand, John Kensett i John William Casilear. Allà va visitar Thomas Cole a Roma, ciutat on hi va viure un temps. El 1846 va tornar a Nova York on va compartir taller amb Kensett i Louis Lang. El 1849 va ser nomenat membre de la National Academy of Design i el 1851 es va casar amb Anna Ehrick Parmly, amb qui el 1853 va viatjar per Europa. Instal·lats a París, va obrir el seu taller i va participar en l'Exposició Universal de 1855, on va aconseguir una medalla d'or. El 1856, i després de la mort de la seva dona, va tornar a Nova York on va continuar exposant les seves obres. A partir del 1857 va començar a realitzar obres de gran format de temàtica històrica com Washington and Lafayette at Mount Vernon, Washington and His First Cabinet i George Washington and Family. El 1860 es va tornar a casar amb Mary (Mollie) Sterling traslladant-se definitivament a Cold Spring, on va continuar pintant retrats, obra religiosa i històrica. Precisament, en aquesta ciutat hi va morir el 1871.



Parlem de Música...

Manuel Saumell Robredo (La Habana, 18 d'abril de 1818 - La Habana, 14 d'agost de 1870) va ser un pianista i compositor espanyol. De família amb pocs recursos econòmics, la seva formació va ser autodidacta. Ben aviat, va mostrar gran talent amb el piano i a l'entorn del 1832 va començar a escriure les seves primeres obres amb l'ajuda del seu professor Juan Federico Edelman. Poc després va fer amistat amb Louis Moreau Gottschalk de qui va rebre notable influència. El 1838 va escriure la seva primera òpera la qual va ser rebuda amb gran expectació a Cuba, motivant la seva consolidació musical a l'illa. Anys després va rebre la visita de Maurici Pyke qui el va formar en harmonia, contrapunt, instrumentació i fuga. Finalitzada la seva formació, va ser nomenat president de la secció de música de la Filharmònica Santa Cecília entitat que més tard es va transformar, amb el suport de Ramón Pintó i el pianista José Miró, en el Liceo Artístico Literario. Com a compositor, va escriure principalment obra per a piano. Manuel Saumell va morir sobtadament a La Habana l'agost de 1870.

Jose Maria De La Torre - Mapa Topografica Pintoresco de la Isla de Cuba (1873)
Jose Maria De La Torre (1815-1875) - Mapa Topografica Pintoresco de la Isla de Cuba (1873) (2)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Sergio Alejandro Gonzalez (piano)
PRESTOCLASSICAL: Romantic Cuban Works for Piano
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Romantic Cuban Works for Piano



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

dimecres, 18 d’abril del 2018

VENIER, Girolamo (1650 o c.1707-1735) - Oratorio à 5 (1733)

Mattia Preti - Cristo en gloria con santos
Obra de Mattia Preti (1613-1699), pintor italià (1)


- Recordatori de Girolamo Venier -
En el dia de la commemoració del seu 283è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Mattia Preti (Taverna, 24 de febrer de 1613 - La Valletta, 3 de gener de 1699) va ser un pintor italià, conegut amb el nom del "Cavalier Calabrese" per la seva procedència i posterior nomenament com a cavaller de l'orde de Malta. Es va formar inicialment a Nàpols abans d'anar a Roma a principis de la dècada del 1630 al costat del seu germà Gregorio Preti. Allà es va relacionar amb els caravaggistes i els pintors de gènere populars, però no va menysprear l'estudi dels classicistes, com Domenichino i Lanfranco. Després de visitar Mòdena, el 1656 va tornar a Nàpols, l'any de la gran pesta a la ciutat, convertint-se en un dels protagonistes de l'escena pictòrica i rebent la influència de Luca Giordano. El 1661 es va traslladar a Malta, sent nomenat cavaller i treballant a la petita illa la resta de la seva vida. Això no li va impedir seguir rebent encàrrecs de les esglésies de Nàpols, la ciutat on havia deixat la millor empremta del seu art. També i segons algunes fonts antigues, va realitzar nombrosos treballs per a patrons espanyols, especulant fins i tot sobre un possible viatge a Espanya no documentat. Mattia Preti va morir a La Valletta el gener de 1699.



Parlem de Música...

Gerolamo Venier (Venezia, 8 d'abril de 1650 o c.1707 - Venezia, 18 d'abril de 1735) va ser un compositor italià. Es desconeix la major part de la seva vida situant-se el seu naixement a Venècia l'abril de 1650 o a l'entorn del 1707 en funció de les fonts consultades. En una d'elles, la que podem trobar en la publicacó Studi di Storia dell'arte in onore di Maria Luisa Gatti Perer es documenta que Venier va viure més de 80 anys situant el seu naixement l'abril de 1650. Altres fonts el documenten a l'entorn del 1707 partint de la base de l'any de publicació de les seves obres, la majoria durant la dècada del 1740. En la publicació Storia della repubblica di Venezia dalla sua fondazione sine al presente de 1767 es va situar a Venier com a procurador a Venècia i bibliotecari de la Biblioteca Nazionale Marciana, lloc on es van conservar la majoria dels seus manuscrits. Com a compositor, va escriure obra de cambra i vocal en un estil molt proper al de Vivaldi. En definitiva, és possible que Venier, per altra banda un cognom bastant comú a Venècia, fos un compositor més aficionat que professional fet que determinaria l'oblit en què va caure poc temps després de la seva mort, esdevinguda a Venècia l'abril de 1735.

Friederich Bernhard Werner (1690-1776) & Martin Engelbrecht (1684-1756) - Venise Ville Capitale de la Republique de Venise (c.1720) (2)


OBRA:

1732, 6 sonate a quattro (incomplete), Biblioteca Marciana, Contarini, 9996
1733, Serenata d'Alcide per 2 soprani, contralto, tenore, basso, tromba, archi e basso continuo (incompleta), Biblioteca Marciana, Contarini 9995
1733, Gena Lachrimis per 2 soprani, contralto, tenore, basso, tromba, archi e basso continuo, Biblioteca Marciana, Contarini It. IV, 9995
1742, Arie per balli (Venezia, Teatro S. Cassiano)
1743, È folia se nascondete per soprano, archi e basso continuo, Biblioteca Marciana, Contarini It. IV, 9995
1743, Procuri la prego per soprano, archi e basso continuo, Biblioteca Marciana, Contarini It. IV, 9995
1744, Al vibrar della mia spada per soprano, archi e basso continuo, Biblioteca Marciana, Contarini It. IV, 9995
1744, Felice età dell'oro per soprano, archi e basso continuo, Biblioteca Marciana, Contarini It. IV, 9995
1744, Non è ver che un bel tacere per soprano, archi e basso continuo, Biblioteca Marciana, Contarini It. IV, 9995
1745, Arie e Salveregina per soprano e basso continuo, Biblioteca Marciana, Contarini It. IV, 9995
1749, Son regina e son amante per Maria Venier (dubbia)
Del destin non vi lagnate per Maria Venier da L'Olimpiade di Pietro Metastasio (dubbia)
Quel labbro adorato per soprano, archi e basso continuo (dubbia)
Sinfonia per archi e basso continuo in fa maggiore, Biblioteca Marciana, Contarini 9995
2 sonate per mandolino e basso continuo per Maria Venier,[1] Biblioteca Marciana, Contarini It. IV, 476
19 sonate a tre, Biblioteca Marciana, Contarini It. IV, 471



Informació addicional... 

INTERPRETS: Nicki Kennedy (soprano); Yeree Suh (soprano); Sonia Prina (alto); Paul Agnew (tenore); Antonio Abete (basso); Modo Antiquo; Federico Maria Sardelli (direttore)
IMSLP: Girolamo Venier (1650 o c.1707-1735)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!