- Recordatori d'Anton Eberl -
En el marc de la celebració del seu 250è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Richard Wilson (Penegoes, Montgomeryshire, 1 d'agost de 1714 - Denbighshire, 15 de maig de 1782) va ser un pintor paisatgista gal·lès considerat, actualment, com un dels més importants especialistes en aquest gènere del segle XVIII. Fill d'un clergue, el seu gust per l'art no va passar per alt a Sir George Wynne, parent de la seva mare, qui el 1729 el va enviar a Londres per estudiar amb Thomas Wright, un pintor de retrats poc conegut. Entre els encàrrecs que va aconseguir figura un retrat de cos sencer del príncep de Gal·les i el duc de York, pintats per el seu tutor, el bisbe de Norwich. El 1749 Wilson va visitar Itàlia, on hi va passar sis anys. El 1755 va tornar a Anglaterra i es va convertir en un dels primers pintors paisatgistes anglesos. "Niobe", una de les seves obres més conegudes, es va exposar a la Societat d'Artistes el 1760. Va participar en la creació de la Reial Acadèmia el 1768 i va ser col·laborador habitual de les seves exposicions fins al 1780. Durant la seva vida, els seus paisatges no van gaudir de popularitat. Es diu que tenia un temperament amargat, potser perquè els constants problemes econòmics els van perseguir pràcticament durant tota la seva vida. El 1776, va obtenir el lloc de bibliotecari de l'Acadèmia i, al morir un dels seus germans, va heretar una petita propietat prop de Denbighshire, en la qual es va retirar fins els seus últims dies, on va morir sobtadament el 15 de maig de 1782. Després de la seva mort, la seva fama va créixer i el 1814 al voltant de setanta de les seves obres van ser exhibides a la British Institution. La National Gallery de Londres té nou dels seus paisatges.
Font: En català: No disponible - En castellano: Richard Wilson (1714-1782) - In english: Richard Wilson (1714-1782) - Altres: Richard Wilson (1714-1782)
Parlem de Música...
Anton Eberl (Viena, 13 de juny de 1765 - Viena, 11 de març de 1807) va ser un pianista i compositor austríac. Fill d'un funcionari de certa importància de la cort imperial, la seva família el destinà al Fòrum, però des de ben jove, i amb només 16 anys, ja va mostrar un gran talent per la música. Ben aviat va escriure dues òperes còmiques, les quals van despertar immediatament l'interès del gran mestre Gluck i d'un jove Mozart amb qui compartiria docència i una profunda amistat. Entre les seves obres més importants cal esmentar una Sonata en Do menor, que va ser atribuïda a Mozart per Pleyel; altres nou sonates per a piano a dues i quatre mans, una per a piano i violí publicades separadament i amb diferents títols; Variacions sobre diferents temes, entre elles vers un tema de La flauta màgica, publicada amb el nom de Mozart; la cantata Gloria d'Imeneo; trios i quartets per a piano i instruments de corda; fantasies, poloneses, concerts, serenates i les òperes El comerç de modes, La reina de les Illes negres, La bruixa, Balduí comte de Flandes, i quatre simfonies a gran orquestra. Les seves obres més notables són l'òpera Els bohemis i Píram i Tisbe. La seva amistat amb Mozart era tant forta que quan aquest va morir Eberl es va veure incapaç d'actuar en els escenaris per respecte al seu amic i va dedicar gran part del seu temps a compondre i a viatjar amb Constance, la vídua de Mozart, per diferents ciutats d'influència i parla germànica.
OBRA:
Vocal secular:
Dramatic:
lost unless otherwise indicated
Die Marchande des Modes (Spl, 3), Vienna, Leopoldstadt, 27 Feb 1787
Graf Balduin von Flandern (comic op, 2), Vienna, Leopoldstadt, 1788
Die Hexe Megäre (pt.iii), by 1790
Die Zigeuner (3, H.F. Möller), Vienna, Landstrasse, 1793
Pyramus und Thisbe (melodrama, 1, Eberl), Vienna, National, 7 Dec 1794
Der Tempel der Unsterblichkeit (prol, Reinbeck), 1799
Erwine von Steinheim (parody, 3, F.X. Gewey, after A. Blumauer), Vienna, Freihaus, 23 May 1801
Die Königin der schwarzen Inseln (op, 2, J. Schwaldopler, after C.M. Wieland), Vienna, Kärntnertor, 23 May 1801, A-Wn*; ov. arr. pf (n.d.)
Lieder:
6 deutsche Lieder, i, op.4 (Hamburg, 1796);
6 Gesänge, pf acc., op.23 (1804), 2 ed. in DTÖ, lxxix, Jg.xlii/2 (1935/R)
Other vocal:
Bey Mozarts Grab (cant.), 1791, LEu;
La gloria d’Imeneo (cant., C. Gattechi), 1799, op.11, vs (c1800);
Serenate, 4vv, cl, va, vc, op.37 (Leipzig, 1807);
Arietta, 1807, in ‘In questa tomba oscura’ con accompagnamento di pianoforte in XVIII composizioni di diversi maestri (Leipzig, 1808);
Other single works
Instrumental:
Orch:
3 syms., 1783–5, A-Wgm;
2 syms.: op.33, 1804 (Leipzig, 1807), ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, ix (New York, 1983), op.34 (Leipzig, 1805);
3 pf concs.: C, 1797, D-Bsb, op.32 (Leipzig, ?1805), op.40 (Leipzig, ?1807);
1 for 2 pf, op.45 (?1809)
Chbr:
Sextet, pf, str, cl, hn, 1800, op.47 (1808);
Qnt, pf, cl, str, op.41 (1808);
Qnt, pf, ob, str, 1806, op.48 (n.d.);
3 str qts, op.13 (1801);
2 pf qts: op.18 (1802), op.25, 1804 (n.d.);
4 pf trios: C (1797), attrib. Mozart, 3 as op.8, c1799 (1805);
2 trios, pf, cl, vc: op.44, 1803 (?1809), op.36 (Leipzig, 1806);
7 vn sonatas: 2 as op.10, 1800 (1805), op.14 (1801), op.20 (1803), op.35, 1805 (n.d.), opp.49, 50, 1806 (n.d.);
Fl Sonata, 1804, op.29 (n.d.);
Variations sur un thème russe, pf, vc, op.17 (1802);
Grand Duo, pf, vn/vc, 1804, op.26 (n.d.)
Keyboard:
Sonatas: op.1, 1792 (1798), orig. attrib. Mozart;
Sonatine, 1796, op.5 (Leipzig, 1807), ed. in Mw, xv (1959);
5 grandes sonates: op.12 (1802), op.16 (1802), op.27 (1805), op.43, 1805 (?1809), op.39, 1806 (n.d.);
2 Sonatas, pf duet, op.7 (St Petersburg, 1799)
Variations:
10 on ‘Zu Steffen sprach im Traume’ (Hamburg, 1788), attrib. Mozart;
12 on ‘Bei Männern welche Liebe fühlen’ (1792), attrib. Mozart;
10 on ‘Malbrough s’en va-t-en guerre’ (1797), attrib. Mozart;
?10 on Romance, ?1797, op.6 (Leipzig, 1807);
12 on ‘Freundin sanfter Herzenstriebe’ (1798), attrib. Mozart;
11 on ‘Ascouta Jeannette’, 1799, op.9 (St Petersburg; Vienna, 1805);
Prélude suivi de 8 variations, 2 pf, 1804, op.31 (n.d.)
Other kbd:
3 fantasias: op.15 (1803), op.28 (1805), op.30, 1805 (n.d.);
Caprice et rondeau, op.21 (1803) [? identical to op.38 (n.d.)];
Toccata, op.46 (?1809);
12 deutsche Tänze, 12 Menuetten (1805);
For pf duet: 2 polonaises, op.19 (1803) and op.24 (Leipzig, ?1805) [? also pubd as op.26], Caprice et rondeau, op.42 (1808), march (?1807)
OBRA:
Vocal secular:
Dramatic:
lost unless otherwise indicated
Die Marchande des Modes (Spl, 3), Vienna, Leopoldstadt, 27 Feb 1787
Graf Balduin von Flandern (comic op, 2), Vienna, Leopoldstadt, 1788
Die Hexe Megäre (pt.iii), by 1790
Die Zigeuner (3, H.F. Möller), Vienna, Landstrasse, 1793
Pyramus und Thisbe (melodrama, 1, Eberl), Vienna, National, 7 Dec 1794
Der Tempel der Unsterblichkeit (prol, Reinbeck), 1799
Erwine von Steinheim (parody, 3, F.X. Gewey, after A. Blumauer), Vienna, Freihaus, 23 May 1801
Die Königin der schwarzen Inseln (op, 2, J. Schwaldopler, after C.M. Wieland), Vienna, Kärntnertor, 23 May 1801, A-Wn*; ov. arr. pf (n.d.)
Lieder:
6 deutsche Lieder, i, op.4 (Hamburg, 1796);
6 Gesänge, pf acc., op.23 (1804), 2 ed. in DTÖ, lxxix, Jg.xlii/2 (1935/R)
Other vocal:
Bey Mozarts Grab (cant.), 1791, LEu;
La gloria d’Imeneo (cant., C. Gattechi), 1799, op.11, vs (c1800);
Serenate, 4vv, cl, va, vc, op.37 (Leipzig, 1807);
Arietta, 1807, in ‘In questa tomba oscura’ con accompagnamento di pianoforte in XVIII composizioni di diversi maestri (Leipzig, 1808);
Other single works
Instrumental:
Orch:
3 syms., 1783–5, A-Wgm;
2 syms.: op.33, 1804 (Leipzig, 1807), ed. in The Symphony 1720–1840, ser. B, ix (New York, 1983), op.34 (Leipzig, 1805);
3 pf concs.: C, 1797, D-Bsb, op.32 (Leipzig, ?1805), op.40 (Leipzig, ?1807);
1 for 2 pf, op.45 (?1809)
Chbr:
Sextet, pf, str, cl, hn, 1800, op.47 (1808);
Qnt, pf, cl, str, op.41 (1808);
Qnt, pf, ob, str, 1806, op.48 (n.d.);
3 str qts, op.13 (1801);
2 pf qts: op.18 (1802), op.25, 1804 (n.d.);
4 pf trios: C (1797), attrib. Mozart, 3 as op.8, c1799 (1805);
2 trios, pf, cl, vc: op.44, 1803 (?1809), op.36 (Leipzig, 1806);
7 vn sonatas: 2 as op.10, 1800 (1805), op.14 (1801), op.20 (1803), op.35, 1805 (n.d.), opp.49, 50, 1806 (n.d.);
Fl Sonata, 1804, op.29 (n.d.);
Variations sur un thème russe, pf, vc, op.17 (1802);
Grand Duo, pf, vn/vc, 1804, op.26 (n.d.)
Keyboard:
Sonatas: op.1, 1792 (1798), orig. attrib. Mozart;
Sonatine, 1796, op.5 (Leipzig, 1807), ed. in Mw, xv (1959);
5 grandes sonates: op.12 (1802), op.16 (1802), op.27 (1805), op.43, 1805 (?1809), op.39, 1806 (n.d.);
2 Sonatas, pf duet, op.7 (St Petersburg, 1799)
Variations:
10 on ‘Zu Steffen sprach im Traume’ (Hamburg, 1788), attrib. Mozart;
12 on ‘Bei Männern welche Liebe fühlen’ (1792), attrib. Mozart;
10 on ‘Malbrough s’en va-t-en guerre’ (1797), attrib. Mozart;
?10 on Romance, ?1797, op.6 (Leipzig, 1807);
12 on ‘Freundin sanfter Herzenstriebe’ (1798), attrib. Mozart;
11 on ‘Ascouta Jeannette’, 1799, op.9 (St Petersburg; Vienna, 1805);
Prélude suivi de 8 variations, 2 pf, 1804, op.31 (n.d.)
Other kbd:
3 fantasias: op.15 (1803), op.28 (1805), op.30, 1805 (n.d.);
Caprice et rondeau, op.21 (1803) [? identical to op.38 (n.d.)];
Toccata, op.46 (?1809);
12 deutsche Tänze, 12 Menuetten (1805);
For pf duet: 2 polonaises, op.19 (1803) and op.24 (Leipzig, ?1805) [? also pubd as op.26], Caprice et rondeau, op.42 (1808), march (?1807)
Font: En català: Anton Eberl (1765-1807) - En castellano: Anton Eberl (1765-1807) - In english: Anton Eberl (1765-1807) - Altres: Anton Eberl (1765-1807)
Parlem amb veu pròpia... (vacances)
Grand Trio for Clarinet, Cello & Piano, Op.36 (Edition Silvertrust)
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
INTÈRPRETS: Trio Ecco
RECICLASSICAT: EBERL, Anton (1765-1807)
PRESTOCLASSICAL: EBERL, A. RIES, F. KREUTZER, C. - Clarinet Trios
RECICLASSICAT: EBERL, Anton (1765-1807)
PRESTOCLASSICAL: EBERL, A. RIES, F. KREUTZER, C. - Clarinet Trios
IMSLP: Anton Eberl (1765-1807)
CPDL: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina