Obra de Raphael, pintor renaixentista italià del segle XV
Johann David Heinichen (1683-1729) compositor barroc i teòric alemany nascut a Krössuln. Ens trobem davant d'un compositor en majúscules que, de forma inexplicable i fins a finals de la nostra era, no ha estat redescobert. No caldrà escriure gaires elucubracions per entendre el per què del seu redescobriment. La música ja s'encarregarà de posar-lo al seu lloc, sens dubte! J.D. Heinichen forma part de la generació contemporània al gran mestre J.S. Bach (sí, fins i tot d'ell un dia en parlarem com toca). De família de músics, va rebre instrucció del seu pare per, posteriorment, estudiar coneixements teòrics i musicals amb l'orgue del mestre J. Kuhnau (de qui en parlàvem fa uns dies en relació amb un Magnificat) i del mestre C. Graupner. Hem de tenir en compte que Alemanya, a finals del XVII i principis del XVIII, va donar una generació brillant i irrepetible de compositors (Telemann, Bach, Haendel, Heinichen, Kuhnau, Hasse, per citar-ne alguns). Abans d'establir-se definitivament a Dresde, ciutat on va desenvolupar la major part de la seva carrera compositiva i teòrica, va viure a Venècia, on va conèixer i intercanviar opinions i coneixements amb A. Vivaldi i A. Lotti, entre altres. Podem comprovar la magnitud musical de l'època només citant els noms dels artistes amb els quals Heinichen va conviure, es diu aviat... Escoltar obres religioses d'aquests compositors preclàssics ens ajuden a entendre les fonts d'on beuen aigua celestial compositors posteriors com Homilius, Hasse, els germans Haydn o el gran Mozart. Heinichen va ser molt productiu musicalment, escrivint multitud d'obres instrumentals, vocals i operístiques que, malauradament, moltes d'elles s'han perdut per sempre arrel del terrible i miserable bombardeig nazi de la ciutat de Dresde a finals de la Segona Guerra Mundial. Doncs bé, de Heinichen recuperaré una de les seves misses, l'efemèride d'avui invita a fer-ho. És una Missa en Re major escrita l'any 1728, un any abans que morís de tuberculosi. És una missa monumental curta però intensa on ens sorprendrà la constant presència de les trompes, instrument molt recurrent a finals del barroc. Tot i ser curta, presenta tots els moviments característics d'una missa tradicional (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus dei). I de regal, un Concert en Fa major... ja direu que us sembla!
La missa ens la interpreta la Dresdner Barockorchester juntament amb la Dresdner Kammerchor sota la direcció de Hans Christoph Rademann en aquesta extraordinària i única versió existent.
El concert ens l'interpreta Musica Antiqua Köln sota la batuta de Reinhard Goebel.
Gaudiu i compartiu!
Johann David Heinichen (1683-1729) compositor barroc i teòric alemany nascut a Krössuln. Ens trobem davant d'un compositor en majúscules que, de forma inexplicable i fins a finals de la nostra era, no ha estat redescobert. No caldrà escriure gaires elucubracions per entendre el per què del seu redescobriment. La música ja s'encarregarà de posar-lo al seu lloc, sens dubte! J.D. Heinichen forma part de la generació contemporània al gran mestre J.S. Bach (sí, fins i tot d'ell un dia en parlarem com toca). De família de músics, va rebre instrucció del seu pare per, posteriorment, estudiar coneixements teòrics i musicals amb l'orgue del mestre J. Kuhnau (de qui en parlàvem fa uns dies en relació amb un Magnificat) i del mestre C. Graupner. Hem de tenir en compte que Alemanya, a finals del XVII i principis del XVIII, va donar una generació brillant i irrepetible de compositors (Telemann, Bach, Haendel, Heinichen, Kuhnau, Hasse, per citar-ne alguns). Abans d'establir-se definitivament a Dresde, ciutat on va desenvolupar la major part de la seva carrera compositiva i teòrica, va viure a Venècia, on va conèixer i intercanviar opinions i coneixements amb A. Vivaldi i A. Lotti, entre altres. Podem comprovar la magnitud musical de l'època només citant els noms dels artistes amb els quals Heinichen va conviure, es diu aviat... Escoltar obres religioses d'aquests compositors preclàssics ens ajuden a entendre les fonts d'on beuen aigua celestial compositors posteriors com Homilius, Hasse, els germans Haydn o el gran Mozart. Heinichen va ser molt productiu musicalment, escrivint multitud d'obres instrumentals, vocals i operístiques que, malauradament, moltes d'elles s'han perdut per sempre arrel del terrible i miserable bombardeig nazi de la ciutat de Dresde a finals de la Segona Guerra Mundial. Doncs bé, de Heinichen recuperaré una de les seves misses, l'efemèride d'avui invita a fer-ho. És una Missa en Re major escrita l'any 1728, un any abans que morís de tuberculosi. És una missa monumental curta però intensa on ens sorprendrà la constant presència de les trompes, instrument molt recurrent a finals del barroc. Tot i ser curta, presenta tots els moviments característics d'una missa tradicional (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus dei). I de regal, un Concert en Fa major... ja direu que us sembla!
La missa ens la interpreta la Dresdner Barockorchester juntament amb la Dresdner Kammerchor sota la direcció de Hans Christoph Rademann en aquesta extraordinària i única versió existent.
El concert ens l'interpreta Musica Antiqua Köln sota la batuta de Reinhard Goebel.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra)
CPDL: No disponible.
SPOTIFY: Mass Text – Heinichen, J.D.: Missa No. 12 / Bach, J.S.: Magnificat in D Major
SPOTIFY: Musica Antiqua Köln & Reinhard Goebel – Concerti "per l'orchestra di Dresda"
SPOTIFY: Musica Antiqua Köln & Reinhard Goebel – Concerti "per l'orchestra di Dresda"
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaThanks a lot, Paul! I love the Masses form Heinichen. Wonderful music! Do you have more Masses from him?
ResponEliminaHola estimado Pau de nuevo felicitaciones por tu blog ,observa tu correo me confirmas si lo recibiste.gracias por tus post muy bellos.saludos
ResponEliminaMilton
Sasja,
ResponEliminaI've three masses (9,11 & 12) from Heinichen. If you want it, say me your email adrees and I'll send you.
Greetings!
Milton, recibido ok! Muchas gracias!!
ResponEliminaHi Paul,
ResponEliminaHow do I send you my emailadress? It's problably better not doing this in the open....?
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHello Paul, thanks a lot!
ResponEliminaBy the way: how can I send you an email?
Hello Sasja!
ResponEliminaLook at my profile at the top right. You can get my email adress where says "correo electronico"
Greetings!
Buenas noches, Pau. ¿Sería tan amable de reactivar este o estos enlaces cuando pueda?
ResponEliminaSe lo agradecería mucho.
Un cordial saludo
Lucas
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMuchas gracias por recuperar este enlace, Pau.
ResponEliminaUn cordial saludo
Lucas.
Hola Pau, podría subir de nuevo esta misa y la nº 11 de Heinichen? Muchas gracias.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaGracias!!!
ResponElimina