dimecres, 17 de juny del 2015

COLONNA, Giovanni Paolo (1637-1695) - Psalmi ad Vesperas

Lorenzo Sabatini - Holy Family with sleeping Christ child (1571)
Obra de Lorenzo Sabatini (c.1530-1576), pintor italià (1)

- Recordatori de Giovanni Paolo Colonna -
En el dia de la celebració del seu 378è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Lorenzo Sabatini o Lorenzino da Bologna (Bolonya, c.1530 - Roma, 2 d'agost de 1576) va ser un pintor italià. La seva formació va tenir com a referents els primers mestres manieristes, especialment en nom de Prospero Fontana, el seu mestre i col·laborador durant els primers anys de la seva carrera. Més endavant va coincidir amb Orazio Samacchini, amb qui va mantenir amistat tota la seva vida. Com el seu mestre, va ser un fidel seguidor dels preceptes i de l'estil imposat pel rígid Giorgio Vasari, amb qui va treballar posteriorment en la decoració de Florència el 1565. Va ser membre de l'Acadèmia Florentina. Són destacables els seus frescs de 1569 per l'absis de Sant Climent, al Collegio di Spagna, avui destruïts, i els seus treballs a la Capella Malvasia de Sant Giacomo Maggiore, on va pintar al fresc als Quatre Doctors de l'Església i els Evangelistes, així com una taula d'altar representant a la Verge amb el Nen i Sant Miquel arcàngel, en col·laboració amb Denys Calvaert. A principis del 1570 va viatjar a Roma per col·laborar en les decoracions de la Sala Règia del Vaticà, de nou a les ordres de Vasari. Va morir precisament a Roma l'agost de 1576.

Font: En català: No disponible En castellano: Lorenzo Sabatini (c.1530-1576) In english: Lorenzo Sabatini (c.1530-1576) - Altres: Lorenzo Sabatini (c.1530-1576)



Parlem de Música...

Giovanni Paolo Colonna (Bologna, 16 de juny de 1637 - Bologna, 28 de novembre de 1695) va ser un compositor, professor i organista italià. Fill del constructor d'orgues Antonio Colonna i de Francesca Dinarelli, es va formar a Bolonya amb Agostino Filipucci i després a Roma amb Abbatini, Benevoli i Carissimi. Allà va absorbir la tècnica de l'escriptura policoral i va esdevenir una de les figures prominents de la ciutat. Va treballar com a organista a S Apollinare de Roma abans de tornar a Bolonya, on va assolir una fama considerable com a compositor i on va accedir al càrrec de segon organista de l'església de San Petronio (1658). El 1662 es va casar amb Laura Felice Checchi a l'església de S Nicola di S Felice. El 1666 va ser un dels membre fundacionals de l'Accademia dei Filarmonici de Bolonya. Anys més tard va assolir el càrrec de mestre de capella a Bologna, on va ser també mestre de capella a Madonna di Galliera (1673-88) i a S Giovanni in Monte (1689-90). Entre els anys 1680 i 1694 va ser actiu com a compositor d'oratoris i com a constructor d'orgues per a Francesco II d’Este. L'estiu de 1694 va viatjar a Roma en un intent de restaurar la reputació a Roma, malmesa anys abans degut a una disputa amb Corelli. Allà va dedicar el seu tercer llibre de Psalms op.11 al Papa Innocenci XII. En agraïment, el Papa va oferir el càrrec de mestre de capella de Sant Pere del Vaticà a Colonna càrrec que va rebutjar per raons de salut. Va morir a Bolonya el novembre de 1695, reconegut com un dels compositors religiosos més importants del segle XVII a Itàlia.

OBRA:

Music lost unless otherwise stated.

Vocal religiosa:

all printed works published in Bologna
Dialogo, 3vv (1668)
Salmi brevi per tutto l’anno, 8vv, 1/2 bc (org), op.1 (1681, 2/1701)
Motetti sacri, 1v, 2 vn, bc (org), op.2 (1681, 2/1691); 1 ed. in RRMBE, lvii (1987)
Motetti, 2, 3vv, bc (org), op.3 (1681, 2/1691, 3/1698)
Litanie con le 4 antifone della B. Vergine, 8vv, bc (org), op.4 (1682)
Messe piene, 8vv, 1/2 bc (org), op.5 (1684)
Messa, salmi e responsorij per li defonti, 8vv, 2 bc (org), op.6 (1685)
Il secondo libro de salmi brevi, 8vv, 1/2 bc (org), op.7 (1681)
Compieta con le tre sequenze dell’anno, 8vv, bc (org), op.8 (1687)
Sacra lamentationi della Settimana Santa, 1v, bc, op.8 [recte 9] (1689)
Messe e salmi concertati, 3–5vv, insts, bc, op.10 (1691)
Psalmi … liber tertius, 8vv, 1/2 bc (org), op.11 (1694)
Psalmi ad vesperas, 3–5vv, insts, op.12 (1694)
Messa a 9vv concertata con strumenti, A-Wn, ed. in RRMBE, xvii (1974)
Several other sacred works (masses, psalms, canticles, motets etc.), in MSS at A-Wn, D-Bsb, MÜs, GB-Lbl, Ob, I-Bc, Bof, Bsp, US-NYp and elsewhere

Oratorios:
Il trionfo della fede (L. Tesini), Bologna, 17 March 1672; invocazione only by Colonna, other music by F. Pratichista and G.B. Vitali
La morte di S Antonio di Padova (G. Desideri), Bologna, 1676
Il Sansone (G. Balbi), Bologna, 1677
S Teodora (G.A. Bergamori), Bologna, 1678
Il transito di S Giuseppe (Bergamori), Bologna, 1678, I-MOe
Salomone amante (Bergamori), Bologna, 16 March 1679, F-Pc (facs. in IO, v, 1986), lib Bc
San Basilio, Bologna, 1680 (attrib. doubtful)
Tre magi, c1682
Giudith (Bergamori), Modena, 1684
Absalone [L’Assalone], Modena, 1686, A-Wn, F-Pc
Il Mosè legato di Dio (G.B. Giardini), Modena, 1686, I-MOe
La profezia d’Eliseo (G.B. Neri), Modena, 1686, MOe
La caduta di Gerusalemme (Bergamori), Modena, 1688, F-Pc (facs. in IO, 1986)
Bettuglia liberata (Bergamori), Bologna, 1690
Giuliano apostata (A. Gargieria), Bologna, 1690

Vocal secular:

L’alloro trionfato (dramatic cant., T. Stanzani), Bologna, 1672; with F. Pratichista and G.B. Vitali and others, lib Bc
Le contese di Pallade e Venere (dramatic cant., Bianchini), Bologna, 29 Nov 1666
Le stelle combattute dagli elementi (torneo), Ferrara, 1676, GB-Cfm
Pelope e Ippodamia (drammetto, A.M. Campeggi), Bologna, 1678
Amilcare e Cipro (dramma per musica, A. Gargieria), Bologna, 8 Dec 1692

Other:
19 arias, 1v, bc, in D. Freschi: Tullia superba (dramma per musica, A. Medolago), Bologna, 1680, I-MOe
Vago al fin di mirare (Il Xerse), 1v, bc, 1685
L’inferno degl’amanti, 1v, bc, I-Bc DD.51
22 cants., 1v, bc, GB-Lbl Add.27931
Other cants. in I-MOe, Nc, Rvat

Instrumental:

2 sonatas (fugues), org, 16978

Font: En català: Giovanni Paolo Colonna (1637-1695) En castellano: Giovanni Paolo Colonna (1637-1695) In english: Giovanni Paolo Colonna (1637-1695) - Altres: Giovanni Paolo Colonna (1637-1695)



Parlem amb veu pròpia... (vacances)

Colonna was an important composer of oratorios between Carissimi and Handel, but only eight have survived. Because of a special arrangement with the Habsburg Emperor Leopold I, who ordered a copy of each of his sacred works (the most interesting and extensive part of his output), 83 of them are preserved in the Nationalbibliothek, Vienna. Many unpublished ones are elaborate concerted settings of the mass and vesper psalms for one or two choirs, soloists and an orchestra sometimes including trumpets, which were a special feature of S Petronio. The published works for double choir are often provided with two separate parts for organ continuo, intended for performance on S Petronio’s two organs, though manuscript versions (in I-Bsp) of these stile antico compositions show that they were performed with colla parte strings, cornetts and trombones. Skilful and lively counterpoint, well adapted in harmony and texture to the particularly resonant acoustics of S Petronio, is a basic feature of most of Colonna’s work. His Messe e salmi concertati op.10 are among the best of his mature printed works. The string accompaniments no longer slavishly double the vocal lines as in earlier Italian concerted music, and have taken on the style of the instrumental concerto with its open semiquaver patterns. The collections of solo motets, op.2, and two- and three-part motets, op.3, are really church cantatas in the Roman tradition of Carissimi and Bonifatio Gratiani, showing spirited counterpoint and fresh and attractive melodies; they clearly anticipate the style of Handel’s chamber cantatas. In contrast to his immediate Italian predecessors Colonna was able to spin out his phrases and to lengthen whole sections by his sure grasp of harmony functioning within the tonal system. In his later choral music he frequently used suspensions and secondary-7th chords, which in works written in many parts produce a rich and often moving effect.

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

Colonna - Psalmi ad Vesperas Op.12

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris: