Obra de Luis Paret y Alcázar (1746-1799), pintor espanyol (1)
- Recordatori de Vicente Martín y Soler -
En el dia de la commemoració del seu 213è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Luis Paret y Alcázar (Madrid, 11 de febrer de 1746 - Madrid, 14 de febrer de 1799) va ser un pintor espanyol. Amb 10 anys va entrar a la Real Acadèmia de Belles Arts de San Fernando. Va viatjar a Roma entre els anys 1763 i 1766 gràcies a una beca de Luis Antonio Jaime de Borbón y Farnesio, germà menor del rei Carles III d'Espanya. Al seu retorn a Madrid, va entrar a treballar al taller de Charles de la Traverse. El 1775 i fruit de certes desavinences, va viatjar obligat a Puerto Rico on va deixar empremta en altres pintors, entre ells, José Campeche. El 1778 va tornar a Espanya si bé es va mantenir allunyat de la cort madrilenya i es va instal·lar a Bilbao. El 1788 va rebre autorització per tornar a la cort a Madrid on va ingressar novament a la Reial Acadèmia de Belles Arts, curiosament al mateix temps que Francisco Goya. En general, el seu estil va ser més barroc que neoclàssic i la seva temàtica va ser variada, des de paisatges, escenes de gènere i natures mortes fins a retrats. Luis Paret y Alcázar va morir a Madrid el febrer de 1799.
Parlem de Música...
(Atanasio Martín Ignacio) Vicente (Tadeo Francisco Pellegrin) [Martini, Vincenzo, lo Spagnuolo (il Valenziano); Martini, Ignaz] Martín y Soler (València, 2 de maig de 1754 - St Petersburg, 30 de gener de 1806) va ser un compositor espanyol. Es desconeix la seva vida formativa pel que es creu va ser cantant del cor de la Catedral de València. El 1775 va estrenar la seva primera òpera amb l'objectiu d'accedir a un càrrec musical a la cort espanyola el qual, no obstant, no va assolir fins el 1780. Abans però va viure un temps a Nàpols, ciutat on va escriure ballets i òperes amb dedicatòries a Fernando I. El 1782 va viatjar a Venècia, ciutat on es va especialitzar en la composició d'òperes còmiques amb les quals va assolir gran èxit, especialment a Itàlia. El 1785 es va traslladar a Viena on va escriure diverses òperes per a la cort austríaca en una època considerada la més daurada de la seva carrera amb produccions com Il burbero di buon cuore (1786), Una cosa rara (1786) i L’arbore di Diana (1787) i amb la valuosa cooperació i amistat de Lorenzo de Ponte. Precisament, la seva obra L’arbore di Diana va ser l'òpera italiana més representada en el Burgtheater entre els anys 1787 i 1792. També en aquell període va ser nomenat mestre de capella de la cort russa al servei de Caterina II a Sant Petersburg, ciutat on el 1790 va ser nomenat director i compositor de l'òpera russa. El 1794 va viatjar a Londres on va col·laborar novament amb Da Ponte, en aquell temps llibretista del King’s Theatre. No obstant, l'escàs èxit de les seves noves produccions La scuola dei maritati i L’isola del piacere va motivar el seu retorn a Sant Petersburg, ciutat on va assolir un càrrec docent i administratiu al servei de Paul I. Vicente Martín y Soler va morir a Sant Petersburg el gener de 1806.
Giovanni Maria Cassini (1745-1824) - Il regno di Valenza con le Isole di Majorica, Minorica e Iviça (1794) (2)
OBRA:
Vocal:
Stage:
Il tutore burlato [La Madrileña] (ob, 3, after P. Mililotti: La finta semplice), Madrid, Real Sitio de la Granja de S Ildefonso, 1775, E-Mm
Ifigenia in Aulide (dramma per musica, 3, L. Serio), Naples, S Carlo, 12 Jan 1779, E-Mp, I-Nc, P-La
Ipermestra (dramma per musica, 3, P. Metastasio), Naples, S Carlo, 30 May 1780, I-Nc (2 copies), P-La
Andromaca (dramma per musica, 3, A. Zeno), Turin, Regio, 26 Dec 1780, I-Tf
Astartea (os, 3), Lucca, Pubblico, carn. 1782
Partenope (componimento drammatico, 2, Metastasio), Naples, Accademia, Feb 1782
L’amor geloso (azione teatrale comica, 2), Naples, Fondo, sum. 1782
In amor ci vuol destrezza (ob, 2, C. Lanfranchi-Rossi), Venice, S Samuele, aut. 1782; as L’accorta cameriera (dg), with prol La dora festeggiata (C. Oliveri), Turin, Regio, Sept 1783; La, US-Wc
Vologeso (dramma per musica, 3, Zeno, rev. A. Cigna), Turin, Regio, carn. 1783, I-Tf, P-La
Le burle per amore (dg, 2, M. Bernardini), Venice, S Samuele, carn. 1784, B-Bc
La vedova spiritosa (dg, 2), Parma, Ducale, carn. 1785, A-Wgm, US-Wc
Il burbero di buon cuore (dg, 2, L. da Ponte, after C. Goldoni: Le bourru bienfaisant), Vienna, Burg, 4 Jan 1786, A-Wn, B-Bc, D-Dlb, Rtt, F-Pc, RU-SPtob, US-Bp, Wc (2 copies)
Una cosa rara, o sia Bellezza ed onestà [Lilla, oder Schönheit und Tugend] (dg, 2, Da Ponte, after Vélez de Guevara: La luna della Sierra), Vienna, Burg, 17 Nov 1786, A-KR, Wgm, Wn (2 copies), B-Bc, Br, C-Lu, D-BAR, Bsb, Dlb (3 copies), DO, Hs, SWl, SWth, WRdn, DK-Kk, F-Pc, Pn, R, GB-Lbl, Lcm, I-Fc (2 copies), Mc, MOe, Nc, PAas, PAc, Tf, Vlevi, NL-At (2 copies), P-La, RU-SPtob, S-Sk, Skma, US-Wc (2 copies), vs (Vienna, 1786; Munich, c1790; Bonn, n.d.), ed. G. Allroggen (Munich, 1990)
L’arbore di Diana [Der Baum der Diana] (dg, 2, Da Ponte), Vienna, Burg, 1 Oct 1787, A-Ee, Wgm, Wn (3 copies), B-Bc, Br, D-BAR, Bsb, Dlb, DO, Ds, SWth, EIRE-Dtc, F-Pc, GB-Lbl, Lcm, I-Fc (2 copies), Gl, Tf (2 copies), P-La, RU-SPtob, US-NYp, R, Wc, vs (Vienna, 1787; Bonn, 1796)
Gorebogatïr' Kosometovich [The Sorrowful Hero Kosometovich] (play with music, 5, Catherine II and A.V. Khrapovitsky), St Petersburg, Hermitage, 29 Jan/9 Feb 1789, RU-SPtob, vs (St Petersburg, 1789)
Pesnolyubiye [Melomania] (play with music, 3, Khrapovitsky), St Petersburg, Hermitage, 7/18 Jan 1790, SPtob (orch pts)
Fedul' s det'mi [Fedul and his Children] (play with music, 1, Catherine II and Khrapovitsky), St Petersburg, Hermitage, 16/27 Jan 1791, SPtob, vs (Moscow, 1895), collab. Pashkevich
La scuola dei maritati [La capricciosa corretta; Gli sposi in contrasto; La moglie corretta] (comic op, 2, Da Ponte), London, King’s, 27 Jan 1795, A-Wn, D-Ds, I-Fc (2 copies), Gl, Nc, US-Wc, vs (Vienna, 1796; Bonn, 1797)
L’isola del piacere [L’isola piacevole] (comic op, 2, Da Ponte, ? after Bertati: L’isola della fortuna), London, King’s, 26 May 1795, B-Bc, I-Fc (2 copies)
Le nozze de’ contadini spagnuoli (int), London, King’s, 28 May 1795
Camille, ou Le souterrain (comédie mêlée de musique, 3, B.-J. Marsollier des Vivetières), St Petersburg, private perf., 19 Feb/1 March 1796, F-Pn [attrib. ‘Martini’, probably Martín y Soler]
La festa del villaggio (op comica, 2, ? F. Moretti), St Petersburg, Hermitage, 15/26 Jan 1798, A-Wn (2 copies), I-Fc, RU-SPtob
Music in other operas and pasticcios:
Anacreontica, carn. 1778;
L’Olimpiade, Vienna, 1786, unperf.;
Jefte, Bologna, 1788;
L’ape musicale, Vienna, 27 Feb 1789 (rev. as L’ape musicale, ossia Il poeta impresario, Trieste, 1792;
L’ape musicale rinnovata, Vienna, 23 March 1791);
Il regno della moda, Desenzano, carn. 1790;
Alzayda o sia La fata de’ prodigi, Naples, 1790;
Il castello d’Atlante, Desenzano, carn. 1791;
Il pasticcio, Udine, sum. 1791
Ballets:
La sposa persiana [Li novelli sposi persiani] (C. Lepicq), Naples, 10 Jan 1778;
Griselda (Lepicq), Caserta, 12 Jan 1779;
La bella Arsene (Lepicq), Naples, 1779;
I ratti Sabini (Lepicq), Naples, 1780;
Il barbiere di Siviglia, Naples, 1780/1;
Tamas Kouli-Kan (Lepicq), Naples, 13 Aug 1781;
La regina di Golconda, Lucca, carn. 1782;
Cristiano il re di Danimarca (D. Ricciardi), Venice, carn. 1783;
Piuttosto la morte che la schiavità (D. Rossi), Casalmaggiore, aut. 1783;
Aci e Galatea, Parma, 1784;
Didon abandonée (Lepicq), St Petersburg, 1792, arr. pf (St Petersburg, 1792);
L’oracle (Lepicq), St Petersburg, 1793, arr. pf (St Petersburg, 1793);
Amour et Psyché (Lepicq), St Petersburg, 1793;
Tancrède (Lepicq), St Petersburg, 1799;
La retour de Poliorcète (Lepicq), St Petersburg, 1800
Other:
Cantata a tre voci, Naples, 12 Jan 1779;
Philistaei a Jonatha Dispersi (actio sacra, 2), Venice, 15 Aug 1784, GB-Ob;
Il sogno (cant., Da Ponte), S, S, S, orch, Vienna, 17 March 1787, GB-Ge (2 copies), I-Fc, vs (Leipzig, 1790);
La Deità benefica (cant., Moretti), St Petersburg, after 3/14 Aug 1790;
Strofe (cant., Moretti), S, orch, 1791–6;
Cantata for consecration of Maltese church, St Petersburg, 1800;
Agni amica euge pudica, D-EB, HR-Zha;
Prosperate adoremus Dominus, H-VEs;
Salve regina;
Surrexit Christus tumulo, CH-E, D-TEGha;
numerous ariettas, canons, canzonettas, duets (pubd Brunswick, London, Vienna and elsewhere), canzonettas, ed. J. Domènech i Part (Valencia, 1981)
Instrumental:
Vn conc., London, King’s Theatre, 1 May 1795
Giovanni Maria Cassini (1745-1824) - Il regno di Valenza con le Isole di Majorica, Minorica e Iviça (1794) (2)
OBRA:
Vocal:
Stage:
Il tutore burlato [La Madrileña] (ob, 3, after P. Mililotti: La finta semplice), Madrid, Real Sitio de la Granja de S Ildefonso, 1775, E-Mm
Ifigenia in Aulide (dramma per musica, 3, L. Serio), Naples, S Carlo, 12 Jan 1779, E-Mp, I-Nc, P-La
Ipermestra (dramma per musica, 3, P. Metastasio), Naples, S Carlo, 30 May 1780, I-Nc (2 copies), P-La
Andromaca (dramma per musica, 3, A. Zeno), Turin, Regio, 26 Dec 1780, I-Tf
Astartea (os, 3), Lucca, Pubblico, carn. 1782
Partenope (componimento drammatico, 2, Metastasio), Naples, Accademia, Feb 1782
L’amor geloso (azione teatrale comica, 2), Naples, Fondo, sum. 1782
In amor ci vuol destrezza (ob, 2, C. Lanfranchi-Rossi), Venice, S Samuele, aut. 1782; as L’accorta cameriera (dg), with prol La dora festeggiata (C. Oliveri), Turin, Regio, Sept 1783; La, US-Wc
Vologeso (dramma per musica, 3, Zeno, rev. A. Cigna), Turin, Regio, carn. 1783, I-Tf, P-La
Le burle per amore (dg, 2, M. Bernardini), Venice, S Samuele, carn. 1784, B-Bc
La vedova spiritosa (dg, 2), Parma, Ducale, carn. 1785, A-Wgm, US-Wc
Il burbero di buon cuore (dg, 2, L. da Ponte, after C. Goldoni: Le bourru bienfaisant), Vienna, Burg, 4 Jan 1786, A-Wn, B-Bc, D-Dlb, Rtt, F-Pc, RU-SPtob, US-Bp, Wc (2 copies)
Una cosa rara, o sia Bellezza ed onestà [Lilla, oder Schönheit und Tugend] (dg, 2, Da Ponte, after Vélez de Guevara: La luna della Sierra), Vienna, Burg, 17 Nov 1786, A-KR, Wgm, Wn (2 copies), B-Bc, Br, C-Lu, D-BAR, Bsb, Dlb (3 copies), DO, Hs, SWl, SWth, WRdn, DK-Kk, F-Pc, Pn, R, GB-Lbl, Lcm, I-Fc (2 copies), Mc, MOe, Nc, PAas, PAc, Tf, Vlevi, NL-At (2 copies), P-La, RU-SPtob, S-Sk, Skma, US-Wc (2 copies), vs (Vienna, 1786; Munich, c1790; Bonn, n.d.), ed. G. Allroggen (Munich, 1990)
L’arbore di Diana [Der Baum der Diana] (dg, 2, Da Ponte), Vienna, Burg, 1 Oct 1787, A-Ee, Wgm, Wn (3 copies), B-Bc, Br, D-BAR, Bsb, Dlb, DO, Ds, SWth, EIRE-Dtc, F-Pc, GB-Lbl, Lcm, I-Fc (2 copies), Gl, Tf (2 copies), P-La, RU-SPtob, US-NYp, R, Wc, vs (Vienna, 1787; Bonn, 1796)
Gorebogatïr' Kosometovich [The Sorrowful Hero Kosometovich] (play with music, 5, Catherine II and A.V. Khrapovitsky), St Petersburg, Hermitage, 29 Jan/9 Feb 1789, RU-SPtob, vs (St Petersburg, 1789)
Pesnolyubiye [Melomania] (play with music, 3, Khrapovitsky), St Petersburg, Hermitage, 7/18 Jan 1790, SPtob (orch pts)
Fedul' s det'mi [Fedul and his Children] (play with music, 1, Catherine II and Khrapovitsky), St Petersburg, Hermitage, 16/27 Jan 1791, SPtob, vs (Moscow, 1895), collab. Pashkevich
La scuola dei maritati [La capricciosa corretta; Gli sposi in contrasto; La moglie corretta] (comic op, 2, Da Ponte), London, King’s, 27 Jan 1795, A-Wn, D-Ds, I-Fc (2 copies), Gl, Nc, US-Wc, vs (Vienna, 1796; Bonn, 1797)
L’isola del piacere [L’isola piacevole] (comic op, 2, Da Ponte, ? after Bertati: L’isola della fortuna), London, King’s, 26 May 1795, B-Bc, I-Fc (2 copies)
Le nozze de’ contadini spagnuoli (int), London, King’s, 28 May 1795
Camille, ou Le souterrain (comédie mêlée de musique, 3, B.-J. Marsollier des Vivetières), St Petersburg, private perf., 19 Feb/1 March 1796, F-Pn [attrib. ‘Martini’, probably Martín y Soler]
La festa del villaggio (op comica, 2, ? F. Moretti), St Petersburg, Hermitage, 15/26 Jan 1798, A-Wn (2 copies), I-Fc, RU-SPtob
Music in other operas and pasticcios:
Anacreontica, carn. 1778;
L’Olimpiade, Vienna, 1786, unperf.;
Jefte, Bologna, 1788;
L’ape musicale, Vienna, 27 Feb 1789 (rev. as L’ape musicale, ossia Il poeta impresario, Trieste, 1792;
L’ape musicale rinnovata, Vienna, 23 March 1791);
Il regno della moda, Desenzano, carn. 1790;
Alzayda o sia La fata de’ prodigi, Naples, 1790;
Il castello d’Atlante, Desenzano, carn. 1791;
Il pasticcio, Udine, sum. 1791
Ballets:
La sposa persiana [Li novelli sposi persiani] (C. Lepicq), Naples, 10 Jan 1778;
Griselda (Lepicq), Caserta, 12 Jan 1779;
La bella Arsene (Lepicq), Naples, 1779;
I ratti Sabini (Lepicq), Naples, 1780;
Il barbiere di Siviglia, Naples, 1780/1;
Tamas Kouli-Kan (Lepicq), Naples, 13 Aug 1781;
La regina di Golconda, Lucca, carn. 1782;
Cristiano il re di Danimarca (D. Ricciardi), Venice, carn. 1783;
Piuttosto la morte che la schiavità (D. Rossi), Casalmaggiore, aut. 1783;
Aci e Galatea, Parma, 1784;
Didon abandonée (Lepicq), St Petersburg, 1792, arr. pf (St Petersburg, 1792);
L’oracle (Lepicq), St Petersburg, 1793, arr. pf (St Petersburg, 1793);
Amour et Psyché (Lepicq), St Petersburg, 1793;
Tancrède (Lepicq), St Petersburg, 1799;
La retour de Poliorcète (Lepicq), St Petersburg, 1800
Other:
Cantata a tre voci, Naples, 12 Jan 1779;
Philistaei a Jonatha Dispersi (actio sacra, 2), Venice, 15 Aug 1784, GB-Ob;
Il sogno (cant., Da Ponte), S, S, S, orch, Vienna, 17 March 1787, GB-Ge (2 copies), I-Fc, vs (Leipzig, 1790);
La Deità benefica (cant., Moretti), St Petersburg, after 3/14 Aug 1790;
Strofe (cant., Moretti), S, orch, 1791–6;
Cantata for consecration of Maltese church, St Petersburg, 1800;
Agni amica euge pudica, D-EB, HR-Zha;
Prosperate adoremus Dominus, H-VEs;
Salve regina;
Surrexit Christus tumulo, CH-E, D-TEGha;
numerous ariettas, canons, canzonettas, duets (pubd Brunswick, London, Vienna and elsewhere), canzonettas, ed. J. Domènech i Part (Valencia, 1981)
Instrumental:
Vn conc., London, King’s Theatre, 1 May 1795
Informació addicional...
CAPELLAMINISTRERS: MARTIN Y SOLER - La Madrileña (1778)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: MARTIN Y SOLER - La Madrileña (1778)
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada