Obra d'Alexander Nasmyth (1758-1840), pintor escocès (1)
- Recordatori de Friedrich Schwindl -
En el dia de la celebració del seu 280è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Alexander Nasmyth (Edinburgh, 9 de setembre de 1758 - Edinburgh, 10 d'abril de 1840) va ser un pintor escocès. Es va formar a la Royal High School i a la Trustees’ Academy abans de traslladar-se a Londres, ciutat on va treballar i estudiar al taller del pintor Allan Ramsay. El 1778 va tornar a Edinburgh on ràpidament es va especialitzar momentàniament en retrats i on va col·laborar amb Patrick Miller de Dalswinton qui, agraït, li va fer un préstec per tal que pogués seguir estudiant a l'estranger. A tal efecte, el 1782 es va traslladar a Itàlia on hi va viure durant dos anys. Allà va entrar en contacte amb pintors paisatgistes d'estil neoclàssic que van influenciar decisivament la seva posterior obra. Al seu retorn a Escòcia, va focalitzar el seu treball en paisatges de l'entorn d'Edinburgh els quals van gaudir de gran èxit entre la noblesa local. També va seguir pintant i decorant escenaris teatrals. El seu fill Patrick Nasmyth va ser pintor de paisatges. Alexander va morir a Edinburgh l'abril de 1840.
Font: En català: Alexander Nasmyth (1758-1840) - En castellano: No disponible - In english: Alexander Nasmyth (1758-1840) - Altres: Alexander Nasmyth (1758-1840)
Parlem de Música...
Friedrich Schwindl (Amsterdam?, 3 de maig de 1737 - Karlsruhe, 7 d'agost de 1786) va ser un professor, violinista i compositor holandès. Es creu va rebre formació a Amsterdam si bé els seus inicis són incerts. A finals de la dècada del 1750 es va casar i a partir del 1760 va ocupar un càrrec de Konzertmeister amb el marcgravi de Wied-Runkel i després un lloc de virtuoso di camera al servei del Comtat de Colloredo. També en aquell temps es va dedicar a la composició publicant, entre altres, una col·lecció de simfonies (1765). A partir del 1770 va viatjar a Suïssa on va treballar com a violinista de la Musiksaalgesellschaft de Zurich. Finalitzada aquesta feina, va viatjar a La Haia, on es va dedicar a la composició i a la docència amb diversos alumnes, entre ells, J.A. Just, i on va treballar al servei del príncep Guillem V d'Orange com a violinista. A l'entorn del 1775 va tornar a Suïssa, on va realitzar nombrosos concerts a Zurich i Ginebra, i on va dirigir la Liebhaberkonzert de Mulhouse. El setembre de 1780 va assolir el càrrec de Konzertmeister al servei del marcgravi de Bad Durlach a Karlsruhe, càrrec que va preservar la resta de la seva vida. Com a compositor, a banda de ser notablement prolífic, va destacar per les seves simfonies. Schwindl va morir a Karlsruhe l'agost del 1786.
OBRA:
Vocal secular:
Operettas (all lost):
Die drey Paechter, Mulhouse, 1778;
Das Liebesgrab, Mulhouse, 1779;
4 Fr. operettas, before 1780
Arias (all CH-Bu):
De longtemps les troupeaux, S, S, orch;
Quand l’amour et l’innocence, S, orch;
Sans soupirs et sans larmes, S, S, orch
Songs:
1 in A Select Collection of Vocal Music, Serious and Comic (London, 1770);
1 in J.K. Pfenniger: Ausgewählte Gesänge mit Melodieen (Zürich, 1792)
Vocal religiosa:
Die Pilgrime auf Golgatha (orat, J.F.W. Zachariä) (Cologne, 1772)
Marianens Trauengesang (cant.), solo vv, SSATB orch, excerpts CH-Zz
Mass, E , solo vv, SATB, orch, org, Zz, BM, EN, Fcu, SAf, SGd, SO, D-OB, TEGha, KZa [inc.]
Herr Gott dich loben wir (TeD), SSATB, orch, org, CH-Zz; arr. SATB, orch, BM, SAf, SO; Lat. text, SATB, orch, EN
Instrumental:
Orch.:
28 pubd syms., incl.:
nos.2–3 of 3 symphonies modernes … par Mrs. Canabich et Schwindl (Paris, 1761);
6 simphonies, op.1 (Amsterdam and The Hague, 1762) [facs. of no.6 (Zwenkau, 1932)];
6 simphonies, op.2 (Amsterdam and The Hague, 1764);
6 sinfonie, op.3 (Paris, 1765) [no.1 as The Periodical Overtures, Bremner no.39 (London, n.d.)];
Simphonie périodique, Hummel no.2 (Amsterdam, 1769);
3 simphonies, op.9 (The Hague, 1775);
Ouverture a 8 parties obligées (Geneva, c1775) [abridged as no.3 of 3 simphonies, op.1 (The Hague, c1882)];
3 simphonies, op.10 (Amsterdam and The Hague, 1782);
3 unpubd syms., listed in Breitkopf catalogues, 1767, 1774;
symphonie concertante, C, lost;
several concs.;
further syms., CH-Bu, CZ-Pnm, D-MÜu, Rtt, Z, S-L, elsewhere
---
Chbr.:
Duets:
VI duetti, 2 fl, op.1 (Paris, n.d.), lost, cited in Breitkopf catalogue (1774);
12 Duets, 2 vn, op.3 (Amsterdam, c1766);
XII Divertissements (Duos faciles), 2 vn, op.4 (Amsterdam, c1767);
6 duetti, vn, vc, op.6 (Amsterdam, c1769), ed. Y. Morgan (Winterthur, 1997);
6 Duets, 2 fl/vn (London, c1775);
12 Duetts … (a Second Sett), 2 vn (London, c1785);
6 sonatas, vn, b (Paris, n.d.);
Airs choisis des opéras français, 2 vn/fl (The Hague, n.d.)
Trios:
6 Sonatas, 2 fl, bc, op.3 (London, ?1765);
6 sonates, 2 vn, bc, op.5 (Amsterdam, c1768);
4 Sonatas, hpd/pf, vn, vc, op.8 (Amsterdam, c1773);
XXIV Menuettos, 2 vn, bc (London, 1778);
6 sonate, fl/vn, fl/vn, bc (Paris, n.d.);
Other:
6 quatuor, op.7 (Amsterdam, c1770);
6 Easy Quartettos, 2 vn, fl, b (London, c1790);
6 quintettes ou trios (2 fl, 2 vn, bc)/(2 vn, bc), op.10 (London, n.d.);
Divertissement militaire (The Hague, n.d.)
Font: En català: No disponible - En castellano: No disponible - In english: No disponible - Altres: Friedrich Schwindl (1737-1786)OBRA:
Vocal secular:
Operettas (all lost):
Die drey Paechter, Mulhouse, 1778;
Das Liebesgrab, Mulhouse, 1779;
4 Fr. operettas, before 1780
Arias (all CH-Bu):
De longtemps les troupeaux, S, S, orch;
Quand l’amour et l’innocence, S, orch;
Sans soupirs et sans larmes, S, S, orch
Songs:
1 in A Select Collection of Vocal Music, Serious and Comic (London, 1770);
1 in J.K. Pfenniger: Ausgewählte Gesänge mit Melodieen (Zürich, 1792)
Vocal religiosa:
Die Pilgrime auf Golgatha (orat, J.F.W. Zachariä) (Cologne, 1772)
Marianens Trauengesang (cant.), solo vv, SSATB orch, excerpts CH-Zz
Mass, E , solo vv, SATB, orch, org, Zz, BM, EN, Fcu, SAf, SGd, SO, D-OB, TEGha, KZa [inc.]
Herr Gott dich loben wir (TeD), SSATB, orch, org, CH-Zz; arr. SATB, orch, BM, SAf, SO; Lat. text, SATB, orch, EN
Instrumental:
Orch.:
28 pubd syms., incl.:
nos.2–3 of 3 symphonies modernes … par Mrs. Canabich et Schwindl (Paris, 1761);
6 simphonies, op.1 (Amsterdam and The Hague, 1762) [facs. of no.6 (Zwenkau, 1932)];
6 simphonies, op.2 (Amsterdam and The Hague, 1764);
6 sinfonie, op.3 (Paris, 1765) [no.1 as The Periodical Overtures, Bremner no.39 (London, n.d.)];
Simphonie périodique, Hummel no.2 (Amsterdam, 1769);
3 simphonies, op.9 (The Hague, 1775);
Ouverture a 8 parties obligées (Geneva, c1775) [abridged as no.3 of 3 simphonies, op.1 (The Hague, c1882)];
3 simphonies, op.10 (Amsterdam and The Hague, 1782);
3 unpubd syms., listed in Breitkopf catalogues, 1767, 1774;
symphonie concertante, C, lost;
several concs.;
further syms., CH-Bu, CZ-Pnm, D-MÜu, Rtt, Z, S-L, elsewhere
---
Chbr.:
Duets:
VI duetti, 2 fl, op.1 (Paris, n.d.), lost, cited in Breitkopf catalogue (1774);
12 Duets, 2 vn, op.3 (Amsterdam, c1766);
XII Divertissements (Duos faciles), 2 vn, op.4 (Amsterdam, c1767);
6 duetti, vn, vc, op.6 (Amsterdam, c1769), ed. Y. Morgan (Winterthur, 1997);
6 Duets, 2 fl/vn (London, c1775);
12 Duetts … (a Second Sett), 2 vn (London, c1785);
6 sonatas, vn, b (Paris, n.d.);
Airs choisis des opéras français, 2 vn/fl (The Hague, n.d.)
Trios:
6 Sonatas, 2 fl, bc, op.3 (London, ?1765);
6 sonates, 2 vn, bc, op.5 (Amsterdam, c1768);
4 Sonatas, hpd/pf, vn, vc, op.8 (Amsterdam, c1773);
XXIV Menuettos, 2 vn, bc (London, 1778);
6 sonate, fl/vn, fl/vn, bc (Paris, n.d.);
Other:
6 quatuor, op.7 (Amsterdam, c1770);
6 Easy Quartettos, 2 vn, fl, b (London, c1790);
6 quintettes ou trios (2 fl, 2 vn, bc)/(2 vn, bc), op.10 (London, n.d.);
Divertissement militaire (The Hague, n.d.)
Informació addicional...
AMAZON: Flötenkonzerte der Mozartzeit
CPDL: No disponible
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada