Obra de Balthasar van der Ast (c.1593-1657), pintor holandès (1)
Parlem de Pintura...
Balthasar van der Ast (Middelburg, c.1593 - Delft, 7 de març de 1657) va ser un pintor holandès. Es desconeix la seva vida i formació inicial sent la primera referència de 1609 quan després de la mort del seu pare es va traslladar a viure amb la seva germana i el seu marit, el pintor Ambrosius Bosschaert. Precisament, va rebre formació Bosschaert de qui ben aviat va copiar la temàtica i estil. El 1615 es va traslladar a Bergen-op-Zoom i el 1616 a Utrecht, ciutat on es va inscriure en el Gremi de Sant Lluc i en la qual hi va viure fins el 1631. Precisament d'aquest període a Utrecht, es de quan van datar la majoria de les seves obres, concretament del període comprès entre els anys 1620 i 1628. També allà va fer amistat amb Roelandt Savery, pintor amb qui ocasionalment va col·laborar. El 1632 es va instal·lar definitivament a Delft, ciutat on el 22 de juny d'aquell any es va inscriure en el gremi local de pintors. Va ser allà on el 1633 es va casar amb Margrieta Jansdr. van Bueren. Com a pintor, es va especialitzar en el gènere de bodegons de flors amb els quals es va construir tota la seva carrera com a pintor. Balthasar van der Ast va morir a Delft el març de 1657.
Parlem de Música...
Jacques Champion de Chambonnières (Paris, 1601 - Paris, 1672) va ser un clavecinista i compositor francès. De família de músics i organistes al servei dels reis francesos successius, es va formar inicialment amb el seu pare. A l'entorn del 1622 es va casar si bé poc després el seu rastre es va perdre fins el febrer de 1635, quan va actuar com a ballarí en una celebració del rei Lluís XIII i en un temps en què també va començar a destacar com a clavecinista. El febrer de 1653 va actuar novament com a ballarí en una cerimònia de Lluís XIV i amb música de Jean-Baptiste Lully. No obstant, a partir del 1662 va iniciar el seu declivi, especialment després de rebutjar una feina de baix continuo en una obra de Lully. Tot i perdre els seus privilegis de forma progressiva, els seus darrers anys van ser els més productius com a compositor, destacant notablement per la seva col·lecció Les pièces de clavessin … livre premier (1670) les quals es van situar a la cúspide de la música francesa per a clavecí. Com a professor, van destacar el seus alumnes Jean-Henri d'Anglebert i Louis Couperin. Jacques Champion de Chambonnières, considerat el fundador de l'escola francesa de clavecí, va morir a París el 1672.
OBRA:
Edition: Jacques Champion Chambonnières; oeuvres complètes, ed. P. Brunold and A. Tessier (Paris, 1925/R1967 with Eng. trans. and new preface by D. Restout)
numbers in parentheses are those used in the edition; all pieces are for harpsichord; for concordances see Gustafson (1979) and Gustafson and Fuller (1990)
Instrumental:
Les pièces de clavessin … livre premier (Paris, 1670/R); ed. T. Dart (Monaco, 1969):
a: Allemande La Rare (1); Courante and double (2); Courante (3); Courante (4); Sarabande (5); Gaillarde (6)
C: Allemande La Dunquerque, ?1646 (7); Courante Iris (8); Courante (9); Sarabande de la Reyne, ?1660 (10)
d: Allemande La loureuse (11); Courante La toute belle (12); Courante de Madame, ?1661(13); Courante (14); Sarabande (15); Les Baricades, ?1648 (16)
D: Gigue (La Madelainette) (17); Gigue (18)
F: Allemande (19); Courante (20) [= 101]; Courante (21); Courante (22); Sarabande (23)
g: Pavane L’entretien des dieux (24); Courante (25); Sarabande (26) [= 133]; Courante (27)
G: Sarabande (28); Gigue La vilageoise (29); Canaris (30)
Les pièces de clavessin … livre second (Paris, 1670/R); ed. T. Dart (Monaco, 1969):
C: Allemande (31); Courante (32); Courante (33); Gaillarde (34) [= 75]; Gigue La verdinguette (35)
d: Allemande (36); Courante (37); Courante (38); Courante (39); Sarabande (40)
D: Allemande (41); Courante (42); Courante (43); Courante (44); Sarabande (45)
F: Allemande (46); Courante (47); Courante (48); Sarabande (49)
g: Pavanne (50); Gigue (51); Courante (52); Gigue où il y a un canon (53)
G: Allemande (54); Gigue (55); Courante (56); Courante (57); Courante (58); Sarabande Jeunes zéphirs (59); Menuet (60)
Sarabande Le Chamboner, C, in Musick’s Delight on the Cithren (London, 1666), ?arr. of hpd piece by Chambonnières; ed. in Gustafson (1979)
F-Pn Rés.Vm7674–5 (facs. in Manuscrit Bauyn (Geneva, 1977)), ed. B. Gustafson and R. Peter Wolf (New York, forthcoming)
C: Le moutier allemande (61); Allemande (62); Allemande (63); Courante (64); Autre (65); Courante (66); Courante (67); Courante (68); Courante (69); Courante (70); Courante (71); Autre (72); Sarabande (73); Sarabande (74), also attrib. Louis Couperin in same MS; Sarabande grave (75) [= 34]; Gigue (76); Courante (77); Courante (78); Courante (79); Courante (80); Chacone de M. de la Chappelle dit Chambonnières (81)
d: Courante (82); Courante (83); Courante and double (84); Sarabande (85); Sarabande (86); Pavanne (87); Sarabande (88)
D: Allemande La Mignonne (89); Courante (90); Courante (91); Courante (92); Courante (93); Courante (94); Courante (95); Sarabande (96); Courante (97); Gigue Bruscanbille (98);
e: Gigue (99)
F: Courante (100); Courante (101) [= 20]; Courante (102); Courante (103); Courante (104); Courante (105); Rondeau (106); Courante (107); Courante (108); Sarabande (109); Volte (110), as Sarabande O beau jardin, US-BE778; Sarabande (111); Sarabande (112); Chaconne (113); Brusque (114); Autre brusque (115); Chaconne (116), attrib. Louis Couperin by Curtis
G: Courante (117); Courante (118); Courante (119); Sarabande (120); Sarabande (121); Gigue (122); Chaconne (123)
g. Allemande L’affligée (124); Sarabande (125); Gigue (126); Gigue (127); Pavanne (128)
a: La drollerie (129); Courante (130); Courante (131); Courante (132); Sarabande (133) [=26]; Sarabande (134); Sarabande (135); Sarabande (136); Gigue La cocquette (137), as La vetille, G. Oldham’s private collection, London
B : Allemande (138); Courante (139); Sarabande (140); Gaillarde and double (141)
Others:
Paschalia courante, a, F-Psg (142), as Le printemps, G. Oldham’s private collection, London, US-BE
Paschalia courante, a, F-Psg (142), as Le printemps, G. Oldham’s private collection, London, US-BE
Courante, a, G. Oldham’s private collection, London
Sarabande, a (inc.); Gigue, a (inc.); Sarabande, G; L’estourdie, G: all in G. Oldham’s private collection, London*
Courante and sarabande, d, GB-Lkc Dart Collection
Informació addicional...
AMAZON: DE CHAMBONNIERES, J.C. - Les Pièces de Clavessin
CPDL: No disponible
SPOTIFY: DE CHAMBONNIERES, J.C. - Les Pièces de Clavessin
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada