Obra de Louis Jean François Lagrénée (1724-1805), pintor francès (1)
Parlem de Pintura...
Louis-Jean-François Lagrenée (Paris, 30 de desembre de 1724 - Paris, 19 de juny de 1805) va ser un pintor francès. Va ser deixeble de Charles van Loo, va estar pensionat a Roma, va ser membre i professor de l'Acadèmia Reial de Pintura de París, pintor de cambra de l'emperadriu Isabel de Rússia, director de l'Acadèmia Imperial de les Arts de Sant Petersburg i director de l'Acadèmia Francesa de Roma. En temps de la república va ser professor de l'Escola Especial de Belles Arts, i Napoleó el va nomenar cavaller de la Legió d'Honor i conservador del Museu del Louvre. Va destacar a l'hora de pintar nimfes, deesses i amors, qualitat que va fer que se l'anomenés 'l'Albano francès'. Els seus quadres més notables van ser Josep explicant els somnis; Deyanira robada pel centaure Neso; La vídua d'un indi; Les Gràcies molestades pels amors; Alexandre consolant a la família de Darío; El sacrifici de Polixena; Mort del Dofí; La casta Susana; Ceres ensenyant l'agricultura a Triptoleno i La desesperació d'Armida. Louis-Jean-François Lagrenée va morir a París el juny de 1805.
Parlem de Música...
Henry Desmarets [Desmarest, Desmaretz, Desmarais] (Paris, 1661 - Lunéville, 7 de setembre de 1741) va ser un compositor francès. Es desconeix gran part de la seva vida formativa sent la primera referència de 1680, any que va constar com a ‘ordinaire de la musique du Roy’. El 1683 va procurar accedir, sense èxit, a un càrrec de sous-maître de la Capella Reial de París. El 1689 es va casar en un temps en què va compondre música en nom de Goupillet en una trama descoberta el 1693 i que va motivar l'acomiadament de Goupillet del seu càrrec a la Capella Reial. El 1697, i un any després de la mort de la seva primera dona, es va casar amb Marie-Marguerite de Saint-Gobert, filla de Jacques de Saint-Gobert el qual no va acceptar aquest matrimoni i el va denunciar a la justícia. Aquest fet el va obligar a exiliar-se a Brussel·les sent condemnat a França per rebel·lió. El 1700 va viatjar a Espanya on va entrar al servei de Felip V en un càrrec que va preservar fins el 1703. Va ser aleshores quan va tornar d'incògnit a França, on el 1707 va ser nomenat superintendent de música al servei del duc Leopold I de Lorena, estat sobirà en aquell temps, i en el qual hi va treballar la resta de la seva vida. El 1720, i després de la mort de Lluís XIV, el parlament francès el va indultar i va recuperar els seus drets com a ciutadà francès. Com a compositor, va ser autor d'obra diversa de la qual en va destacar la seva extensa producció teatral en un estil molt proper al de Lully. Henry Desmarest va morir a Lunéville el setembre de 1741.
OBRA:
printed works published in Paris, unless otherwise stated
Vocal secular:
Stage:
first performed in Paris, Académie Royale de Musique (the Opéra), unless otherwise stated
tm: tragédie en musique
Idylle sur la naissance du duc de Bourgogne, ? 1682, lost
Endymion (tm, prol, 5), Versailles, 16–23 Feb, 5 March 1686, lost
La Diane de Fontainebleau (divertissement, Maurel), Fontainebleau, 2 Nov 1686, F-Pa
Didon (tm, prol, 5, L.-G.G. de Saintonge), 5 June or 11 Sept 1693, Pn, vs and reduced inst score (1693)
Circé (tm, prol, 5, Saintonge), 11 Nov 1694 (1694)
Théagène et Cariclée (tm, prol, 5, J.-F. Duché de Vancy), 12 April 1695, reduced score, abridged (1695)
Les amours de Momus (ballet, prol, 3, Duché de Vancy), 12–14 June 1695, reduced score (1695)
Vénus et Adonis (tm, prol, 5, J.-B. Rousseau), March, April or July 1697, reduced score (1697)
Les festes galantes (ballet, prol, 3, Duché de Vancy), 10 May 1698, reduced score (1698)
Divertissement representé à Barcelone pour le mariage de leurs majestez catholiques en octobre 1701 (Saintonge), music lost, attrib. Desmarets
Iphigénie en Tauride (tm, prol, 5, Duché de Vancy and A. Danchet, after Euripides), 6 May 1704, extracts (1704), reduced score (1711), completed by A. Campra
Le temple d’Astrée (divertissement, 5 scenes, du Tremblay), Nancy, 9 Nov 1709, only lib extant
Diane et Endymion (tm, prol, 5, Saintonge), Nancy, Jan 1711, music lost, attrib. Desmarets
Divertissement for the Elector of Bavaria, Namur, 1712, lost
Divertissement for fête of the Duke of Lorraine (prol, 6 scenes, Cusson), Lunéville, 15 Nov 1717, only lib extant; rev. as Divertissement for marriage of the Prince of Lixheim, Nancy, 1721
Renaud, ou La suite d’Armide (tm, prol, 5, S.-J. Pellegrin, after T. Tasso), 5 March 1722, reduced score (1722)
Music in:
Télémaque, ou Les fragmens des modernes (1704);
Armide (revival 1710)
Cants., music lost:
Le lys heureux époux (Marchal), 1724; Clytie, 1724;
Le couronnement de la reine par la déesse Flore (Marchal), 1724;
La toilette de Vénus (Henault), text in Oeuvres inédites de M. le président Henault (1806)
Airs in Recueil d’airs sérieux et à boire (Feb 1702, March 1706, Aug–Nov 1706, April 1713, Jan 1721);
Nouveau recueil de chansons (The Hague, 1729, 1732);
19 op extracts in Nouvelles parodies bachiques (1700–02);
Airs et brunettes à 2 et 3 déssus pour les flutes traversières (n.d.);
Meslanges de musique latine, françoise et italienne (1726);
Nouvelles poésies spirituelles et morales (1703–33, 1737, 1752);
Second recueil des nouvelles poésies spirituelles (1731);
Nouvelles poésies morales sur les plus beaux airs (1737)
---
Doubtful:
Plutus, ou Le triomphe des richesses (ballet), Paris, Collège Louis-le-Grand, 5 Aug 1682, Pn (attrib. ‘Desmatins’);
Idylle sur la naissance de Monseigneur le Dauphin (Paris and Lyons, 1730)
Vocal religiosa:
Grands motets:
Beati quorum, 1683, lost;
Te Deum, 1st setting, c1678, Pc;
Veni Creator, before 1704, GB-T;
Cum invocarem, before 1704 (1714), T;
Exaudiat te Dominus, before 1704, T;
Domini est terra, before 1704, T;
Quemadmodum desiderat, before 1704, T;
Deus in adjutorium, before 1704, T;
Confitebor tibi, before 1704, T;
Dominus regnavit, before 1704, F-Pc, GB-T;
Nisi Dominus, before 1704, T;
Beati omnes, before 1704, T;
De profundis, before 1704, T;
Confitebor tibi, 1707, F-V;
Usquequo Domine, 1st setting, 1708, Pc, 2nd setting, after 1708, LYm;
Te Deum, 2nd setting, after 1707, LYm;
Domine ne in furore, after 1707, Pc;
Lauda Jerusalem, after 1707, Pc
Other:
Messe à deux choeurs, before 1704, GB-T
Instrumental:
Recueil de dances … dancés à l’Opéra (1704);
Marche de l’Orenne, 1707, and Trio, F-V, Pc;
[6] Sonates, fl, bc, ?1725–30 (n.d.), authenticity doubtful;
Sonates, 2 fl/vn (Paris and Lyons, 1731), authenticity doubtful
OBRA:
printed works published in Paris, unless otherwise stated
Vocal secular:
Stage:
first performed in Paris, Académie Royale de Musique (the Opéra), unless otherwise stated
tm: tragédie en musique
Idylle sur la naissance du duc de Bourgogne, ? 1682, lost
Endymion (tm, prol, 5), Versailles, 16–23 Feb, 5 March 1686, lost
La Diane de Fontainebleau (divertissement, Maurel), Fontainebleau, 2 Nov 1686, F-Pa
Didon (tm, prol, 5, L.-G.G. de Saintonge), 5 June or 11 Sept 1693, Pn, vs and reduced inst score (1693)
Circé (tm, prol, 5, Saintonge), 11 Nov 1694 (1694)
Théagène et Cariclée (tm, prol, 5, J.-F. Duché de Vancy), 12 April 1695, reduced score, abridged (1695)
Les amours de Momus (ballet, prol, 3, Duché de Vancy), 12–14 June 1695, reduced score (1695)
Vénus et Adonis (tm, prol, 5, J.-B. Rousseau), March, April or July 1697, reduced score (1697)
Les festes galantes (ballet, prol, 3, Duché de Vancy), 10 May 1698, reduced score (1698)
Divertissement representé à Barcelone pour le mariage de leurs majestez catholiques en octobre 1701 (Saintonge), music lost, attrib. Desmarets
Iphigénie en Tauride (tm, prol, 5, Duché de Vancy and A. Danchet, after Euripides), 6 May 1704, extracts (1704), reduced score (1711), completed by A. Campra
Le temple d’Astrée (divertissement, 5 scenes, du Tremblay), Nancy, 9 Nov 1709, only lib extant
Diane et Endymion (tm, prol, 5, Saintonge), Nancy, Jan 1711, music lost, attrib. Desmarets
Divertissement for the Elector of Bavaria, Namur, 1712, lost
Divertissement for fête of the Duke of Lorraine (prol, 6 scenes, Cusson), Lunéville, 15 Nov 1717, only lib extant; rev. as Divertissement for marriage of the Prince of Lixheim, Nancy, 1721
Renaud, ou La suite d’Armide (tm, prol, 5, S.-J. Pellegrin, after T. Tasso), 5 March 1722, reduced score (1722)
Music in:
Télémaque, ou Les fragmens des modernes (1704);
Armide (revival 1710)
Cants., music lost:
Le lys heureux époux (Marchal), 1724; Clytie, 1724;
Le couronnement de la reine par la déesse Flore (Marchal), 1724;
La toilette de Vénus (Henault), text in Oeuvres inédites de M. le président Henault (1806)
Airs in Recueil d’airs sérieux et à boire (Feb 1702, March 1706, Aug–Nov 1706, April 1713, Jan 1721);
Nouveau recueil de chansons (The Hague, 1729, 1732);
19 op extracts in Nouvelles parodies bachiques (1700–02);
Airs et brunettes à 2 et 3 déssus pour les flutes traversières (n.d.);
Meslanges de musique latine, françoise et italienne (1726);
Nouvelles poésies spirituelles et morales (1703–33, 1737, 1752);
Second recueil des nouvelles poésies spirituelles (1731);
Nouvelles poésies morales sur les plus beaux airs (1737)
---
Doubtful:
Plutus, ou Le triomphe des richesses (ballet), Paris, Collège Louis-le-Grand, 5 Aug 1682, Pn (attrib. ‘Desmatins’);
Idylle sur la naissance de Monseigneur le Dauphin (Paris and Lyons, 1730)
Vocal religiosa:
Grands motets:
Beati quorum, 1683, lost;
Te Deum, 1st setting, c1678, Pc;
Veni Creator, before 1704, GB-T;
Cum invocarem, before 1704 (1714), T;
Exaudiat te Dominus, before 1704, T;
Domini est terra, before 1704, T;
Quemadmodum desiderat, before 1704, T;
Deus in adjutorium, before 1704, T;
Confitebor tibi, before 1704, T;
Dominus regnavit, before 1704, F-Pc, GB-T;
Nisi Dominus, before 1704, T;
Beati omnes, before 1704, T;
De profundis, before 1704, T;
Confitebor tibi, 1707, F-V;
Usquequo Domine, 1st setting, 1708, Pc, 2nd setting, after 1708, LYm;
Te Deum, 2nd setting, after 1707, LYm;
Domine ne in furore, after 1707, Pc;
Lauda Jerusalem, after 1707, Pc
Other:
Messe à deux choeurs, before 1704, GB-T
Instrumental:
Recueil de dances … dancés à l’Opéra (1704);
Marche de l’Orenne, 1707, and Trio, F-V, Pc;
[6] Sonates, fl, bc, ?1725–30 (n.d.), authenticity doubtful;
Sonates, 2 fl/vn (Paris and Lyons, 1731), authenticity doubtful
Informació addicional...
RECICLASSICAT: DESMAREST, Henry (1661-1741)
AMAZON: DESMAREST, H. - Messe à 2 chœurs et 2 orchestres
IMSLP: Henry Desmarest (1661-1741)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: DESMAREST, H. - Messe à 2 chœurs et 2 orchestres
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada