- Recordatori de Nicola Francesco Haym -
En el dia de la celebració del seu 341è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Marco Ricci (Belluno, 5 de juny de 1676 - Venezia, 21 de gener de 1730) va ser un gravador i pintor italià. Es va formar en el taller que el seu oncle Sebastiano Ricci tenia a Venècia. No obstant, i després de ser acusar d'assassinat, va haver de fugir de la ciutat. El 1700, i després d'uns anys a Split, va tornar a Venècia on ja alliberat dels seus càrrecs, va començar a treballar com a decorador teatral. En aquest sentit, va col·laborar amb Alessandro Magnasco l'estil de qui va influenciar-lo notablement. El 1708, i en companyia de Giovanni Antonio Pellegrini, va viatjar a Anglaterra per invitació de Charles Montagu, duc de Manchester. En el transcurs d'aquest viatge va fer parada formativa als Països Baixos on va rebre la influència dels pintors de paisatges flamencs i holandesos. A Londres, va treballar com a escenògraf per òperes i va realitzar decoracions al fresc per a la residència del duc de Manchester. Al seu retorn a Venècia, va col·laborar activament amb el seu oncle Sebastiano tot realitzant desenes de vistes urbanes i paisatges d'estil neoclàssic. Com a pintor, la seva obra va ser essencial per al desenvolupament del gènere del paisatge del segle XVIII a la ciutat de Venècia, i va influir sobre artistes com Canaletto, Michele Giovanni Marieschi, Francesco Guardi, Giuseppe Zaïs i Francesco Zuccarelli, entre molts altres. Marco Ricci va morir a Venècia el gener de 1730.
Parlem de Música...
Nicola Francesco Haym (Roma, 6 de juliol de 1678 - London, 31 de juliol de 1729) va ser un llibretista i compositor italià. Es desconeix la seva vida i formació inicial sent la primera referència de 1694, any que va entrar com a violoncel·lista esporàdic al servei del cardenal Pietro Ottoboni a Roma, ciutat on també va treballar com a instrumentista de l'orquestra del Teatro Capranica. A partir del setembre de 1695 va entrar com a membre de la Congregazione di Santa Cecilia en la qual va promocionar per accedir el 1697 a un càrrec de professor del Seminario Romano. El 1701 es va traslladar a Londres amb Nicola Cosimi, ciutat on gràcies al seu acompanyant va assolir un càrrec de violoncel·lista del duc Wriothesley Russell. També a Londres va conèixer a la cantant Joanna Maria (?-1724) amb qui es va casar. Va ser en aquell període quan va adaptar les primeres òperes les quals van ser rebudes amb gran èxit i ben aviat es va especialitzar en l'escriptura de llibrets alguns dels quals van ser utilitzats per compositors com Händel o Bononcini. Com a instrumentista, va treballar com a violoncel·lista al servei de l'orquestra de la Royal Academy of Music en la qual a partir del 1722 hi va servir com a Secretary, amb l'obligació de supervisar i promocionar les produccions teatrals i d'adaptar els texts de les òperes que s'hi representaven. El 1729 va col·laborar amb Händel i Heidegger per a la creació d'una nova acadèmia de música encàrrec que, no obstant, no va veure finalitzar ja que el juliol d'aquell any va morir a Londres.
OBRA:
Vocal secular:
Operas:
only the London works for which Haym is known to have adapted music as well as text are listed
Camilla [G. Bononcini: Il trionfo di Camilla], Drury Lane, 30 March 1706, condensed score GB-Lcm (facs. in MLE, E/i, 1990); ov. and 52 arias (London, 1706)
Pyrrhus and Demetrius [A. Scarlatti: Pirro e Demetrio], Queen's, 14 Dec 1708, ov. and 54 arias (London, 1709)
Etearco [G. Bononcini: Etearco], Queen's, 10 Jan 1711, ov. and 36 arias (London, 1711)
Dorinda [C.F. Pollarolo: Le fede riconosciuta], Queen's, 10 Dec 1712
Creso, re di Lidia [G. Polani: Creso tolto a le fiamme], Queen's, 27 Jan 1714, ov. and 24 arias (London, 1714)
Lucio Vero, imperatore di Roma [T. Albinoni: Lucio Vero], King's, 26 Feb 1715
Other secular:
for details of lost works see Lindgren (1987)
Il reciproc'amore di Tirsi e Cloria, serenata, S, A, str, bc, Rome, 1699, GB-Lbl
Italian cantatas: Alma non ho di pietra, lost; Aprimi il petto amore, A, bc, 1712, B-Bc; Belle spiagge latine, 1v, bc, E-Mn; È qual invido velo, S, 2 fl, bc, US-IDt; Lontan dall'idol mio, S, 2 vn, bc, 1704, GB-Lbl; Mentre in tacito orrore, 1v, bc, E-Mn; Se sto lungi, lost; Se tiranno il bendato bambin, S, S, bc, GB-Lbl
English cantatas: Ode of Discord, B, 2 vn, bc, 1706, lost; Ye tender pow'rs how shall I move? (J. Hughes), ?c1712, lost
Vocal religiosa:
David sponsae restitutus (oratorio, F. Posterla), Rome, SS Crocifisso, 13 March 1699, GB-Ckc
I due luminari del Tebro [S Costanza] (oratorio, A. Spagna), Rome, ? Palazzo della Cancelleria, 1700, Ckc
Servizio per la settimana santa, ?c1700, lost, listed in Haym's sale catalogue (1730)
Ad arma mortales, motet, 2vv, 1700, Lbl
6 anthems for Cannons, 29 Sept 1716: O Lord our governour, S, 2 vn, va, bc, Lbl; The earth is the Lord's, S, 2 vn, va, bc, Lbl; The Lord is King, S, ob, solo vn, 2 vn, bc, Cfm*, Lbl; O praise the Lord in his holiness, S, S, ob, fl, solo vn, solo vc, 2 vn, bc, Lbl, Ob* (attrib. W. Croft); Have mercy upon me, O God, S, 2 vn, bc, Lbl, Ob* (attrib. J.E. Galliard); O sing unto the Lord a new song, S, S, B, fl, solo vn, solo vle, 2 vn, bc, Lbl
Lord give thy judgments, anthem, SATB, insts, 1728, Ob*
Instrumental:
12 sonate a tre, 2 vn, bc, op.1 (Amsterdam, 1703)
[12] sonate a tre, 2 vn/fl/vc, bc, op.2 (Amsterdam, 1704)
New sonata, 2 fl, in Choice Italian and English Music for Two Flutes (London, 1709)
4 sonatas in VI sonate da camera, fl/ob/vn (Amsterdam, 1710)
OBRA:
Vocal secular:
Operas:
only the London works for which Haym is known to have adapted music as well as text are listed
Camilla [G. Bononcini: Il trionfo di Camilla], Drury Lane, 30 March 1706, condensed score GB-Lcm (facs. in MLE, E/i, 1990); ov. and 52 arias (London, 1706)
Pyrrhus and Demetrius [A. Scarlatti: Pirro e Demetrio], Queen's, 14 Dec 1708, ov. and 54 arias (London, 1709)
Etearco [G. Bononcini: Etearco], Queen's, 10 Jan 1711, ov. and 36 arias (London, 1711)
Dorinda [C.F. Pollarolo: Le fede riconosciuta], Queen's, 10 Dec 1712
Creso, re di Lidia [G. Polani: Creso tolto a le fiamme], Queen's, 27 Jan 1714, ov. and 24 arias (London, 1714)
Lucio Vero, imperatore di Roma [T. Albinoni: Lucio Vero], King's, 26 Feb 1715
Other secular:
for details of lost works see Lindgren (1987)
Il reciproc'amore di Tirsi e Cloria, serenata, S, A, str, bc, Rome, 1699, GB-Lbl
Italian cantatas: Alma non ho di pietra, lost; Aprimi il petto amore, A, bc, 1712, B-Bc; Belle spiagge latine, 1v, bc, E-Mn; È qual invido velo, S, 2 fl, bc, US-IDt; Lontan dall'idol mio, S, 2 vn, bc, 1704, GB-Lbl; Mentre in tacito orrore, 1v, bc, E-Mn; Se sto lungi, lost; Se tiranno il bendato bambin, S, S, bc, GB-Lbl
English cantatas: Ode of Discord, B, 2 vn, bc, 1706, lost; Ye tender pow'rs how shall I move? (J. Hughes), ?c1712, lost
Vocal religiosa:
David sponsae restitutus (oratorio, F. Posterla), Rome, SS Crocifisso, 13 March 1699, GB-Ckc
I due luminari del Tebro [S Costanza] (oratorio, A. Spagna), Rome, ? Palazzo della Cancelleria, 1700, Ckc
Servizio per la settimana santa, ?c1700, lost, listed in Haym's sale catalogue (1730)
Ad arma mortales, motet, 2vv, 1700, Lbl
6 anthems for Cannons, 29 Sept 1716: O Lord our governour, S, 2 vn, va, bc, Lbl; The earth is the Lord's, S, 2 vn, va, bc, Lbl; The Lord is King, S, ob, solo vn, 2 vn, bc, Cfm*, Lbl; O praise the Lord in his holiness, S, S, ob, fl, solo vn, solo vc, 2 vn, bc, Lbl, Ob* (attrib. W. Croft); Have mercy upon me, O God, S, 2 vn, bc, Lbl, Ob* (attrib. J.E. Galliard); O sing unto the Lord a new song, S, S, B, fl, solo vn, solo vle, 2 vn, bc, Lbl
Lord give thy judgments, anthem, SATB, insts, 1728, Ob*
Instrumental:
12 sonate a tre, 2 vn, bc, op.1 (Amsterdam, 1703)
[12] sonate a tre, 2 vn/fl/vc, bc, op.2 (Amsterdam, 1704)
New sonata, 2 fl, in Choice Italian and English Music for Two Flutes (London, 1709)
4 sonatas in VI sonate da camera, fl/ob/vn (Amsterdam, 1710)
Informació addicional...
En la pintura de Ricci, el compositor es quien interpreta en el clave. Muchas gracias por esta joya, a propósito de Haym, tienes este registro de Tactus?? https://www.youtube.com/watch?v=FnTcciycuS4
ResponEliminaObserva tu correo.
Abrazo fraterno!!!
Yehu
Efectivamente, en el clave está el mismisimo Haym. Por otro lado, no tengo esta edición, sinceramente ni la conocía! Muchas gracias, intentaré encontrarla!!
EliminaAbrazo fuerte!
Pau
L'autor ha eliminat aquest comentari.
EliminaTengo la certeza de tenerla en mis archivos. En caso de encontrarla sin duda la envío a tu correo.
ResponEliminaAbrazo fraterno!!!
Yehu