La Nativitat, obra de Piero della Francesca, pintor italià del segle XV
Johann Sebastian Bach (1685-1750) compositor i organista alemany nascut a Eisenach. Membre cabdal de la més extraordinària família de músics de tota història coneguda i considerat el gran mestre de la música clàssica europea, la seva producció fou enorme en quantitat però sobretot en qualitat. Autor de centenars de cantates, concerts, sonates d'orgue, oratoris, misses, obres de cambra... És, ni més ni menys, el més gran en tots els sentits, intel·lectualment les seves obres són d'un enorme perfeccionisme, musicalment són sublims i estilísticament incomparables. La vida de J.S. Bach fou relativament llarga, va morir amb 65 anys els quals va viure, principalment, a Alemanya i principalment a tres ciutats que ens marquen molt bé les pautes artístiques d'aquest extraordinari geni de la història. Weimar, Köthen i Leipzig. Cadascuna amb les seves peculiaritats, Bach hi va viure i hi va desenvolupar la seva carrera d'una o altra forma. La seva extensa biografia sobredimensionaria la voluntat d'aquest espai musical ja que necessitaríem pàgines i pàgines per a poder explicar, decentment, la seva existència i la seva empremta musical que si bé tots, i més o menys, coneixem... o pensem conèixer. Primer dia de l'any 2012 i per la importància emocional (relativa) de l'efemèride, vull recuperar dues de les cantates que Bach va escriure en honor i glòria al primer dia de l'any. Recordem que Bach, tot i ser un personatge il·lustrat en les arts i les ciències, tenia una marcada convicció religiosa. És en part per aquest motiu, que va viure tants anys a Leipzig com a "Kantor" degradant-se a sí mateix des de la posició més respectada musicalment parlant de l'època, la de "Kapellmeister".
Hem d'entendre que Bach era un organista d'església i aquesta va ser la seva consideració al llarg de tota la seva vida, per tant, a Leipzig va trobar la creativitat i sobretot la llibertat per escriure música sacra, que era la que a ell li agradava, fins i tot, renunciant als nous estils i models emergents de principis del segle XVIII., els quals va menysprear i ignorar conscientment. Probablement, la sèrie de cantates que Bach va escriure al llarg dels més de 25 anys de vida a Leipzig representen la culminació perfecta de la seva obra si tenim en compte que en aquest mateix període va escriure els seus oratoris i les seves misses, entre elles la Missa en Si menor... Bach, quina sort poder gaudir de la seva música i més tenint en compte que des d'aquell temps a ençà, moltes de les seves obres s'haurien pogut perdre per sempre, de fet, algunes així ha estat. No obstant, el seu catàleg hi consten més de 1100 obres catalogades i classificades... es diu aviat! I si parlem de la seva música vocal, se'n conserven més de 500 obres. Entre elles aquestes dues cantates que ens donen a conèixer el Bach "Kantor" que tant ens agrada i emociona. Els seus registres abracen tots els estils coneguts i per conèixer del barroc, esgotant-ne totes les possibilitats provocant, voluntàriament o no, una renovació obligada de la música... el classicisme. Doncs bé, em podria allargar indefinidament en el temps i espai parlant del gran mestre que si bé va dedicar la seva vida a la música, també va trobar el temps suficient per a dedicar-se a la família, a la seva estimada segona esposa Anna Magdalena i als seus fills, els quals molts d'ells coneixem molt bé gràcies a les seves brillants carreres musicals i artístiques. Dues cantates seleccionades pel dia d'avui, el primer dia de l'any, l'any de l'austeritat econòmica però no de l'austeritat musical que, amb música com aquesta, ens donarà força, ànims i energia per afrontar el nou any amb esperança i il·lusió...
La primera cantata és "Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm, BWV 171" una cantata que Bach va estrenar, sembla ser, el primer dia de l'any 1729 i presenta sis moviments:
1. Coro: Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm - 1:47
2. Aria (tenor): Herr, so weit die Wolken gehn - 4:00
3. Recitativo (alto): Du süßer Jesus-Name du - 1:01
4. Aria (soprano): Jesus soll mein erstes Wort - 4:20
5. Recitativo (bass): Und da du, Herr, gesagt - 1:46
6. Chorale: Laß uns das Jahr vollbringen - 1:44
La segona cantata és "Gottlob, nun geht das Jahr zu Ende BWV 28" una cantata que Bach va estrenar, sembla ser, el dia 30 de desembre de l'any 1725 i presenta sis moviments:
1. Aria: "Gottlob! nun geht das Jahr zu Ende" for soprano, oboes I/II, taille, strings, and continuo. - 3:46
2. Coro: "Nun lob, mein Seel, den Herren" for cornetto, oboes, trombe, taille, strings, and continuo. - 3:43
3. Recitativo (arioso): "So spricht der Herr" for bass and continuo. - 1:50
4. Recitativo: "Gott ist ein Quell" for tenor, strings, and continuo. - 1:11
5. Aria (duetto): "Gott hat uns im heurigen Jahre gesegnet" for altus & tenor, and continuo. - 2:02
6. Chorale: "All solch dein Güt wir preisen" for choir and orchestral tutti colle parti. - 0:52
Ens les interpreten la orquestra i cor de la Amsterdam Baroque sota la direcció de Ton Koopman.
Gaudiu i compartiu en aquest primer dia de l'any!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
Johann Sebastian Bach (1685-1750) compositor i organista alemany nascut a Eisenach. Membre cabdal de la més extraordinària família de músics de tota història coneguda i considerat el gran mestre de la música clàssica europea, la seva producció fou enorme en quantitat però sobretot en qualitat. Autor de centenars de cantates, concerts, sonates d'orgue, oratoris, misses, obres de cambra... És, ni més ni menys, el més gran en tots els sentits, intel·lectualment les seves obres són d'un enorme perfeccionisme, musicalment són sublims i estilísticament incomparables. La vida de J.S. Bach fou relativament llarga, va morir amb 65 anys els quals va viure, principalment, a Alemanya i principalment a tres ciutats que ens marquen molt bé les pautes artístiques d'aquest extraordinari geni de la història. Weimar, Köthen i Leipzig. Cadascuna amb les seves peculiaritats, Bach hi va viure i hi va desenvolupar la seva carrera d'una o altra forma. La seva extensa biografia sobredimensionaria la voluntat d'aquest espai musical ja que necessitaríem pàgines i pàgines per a poder explicar, decentment, la seva existència i la seva empremta musical que si bé tots, i més o menys, coneixem... o pensem conèixer. Primer dia de l'any 2012 i per la importància emocional (relativa) de l'efemèride, vull recuperar dues de les cantates que Bach va escriure en honor i glòria al primer dia de l'any. Recordem que Bach, tot i ser un personatge il·lustrat en les arts i les ciències, tenia una marcada convicció religiosa. És en part per aquest motiu, que va viure tants anys a Leipzig com a "Kantor" degradant-se a sí mateix des de la posició més respectada musicalment parlant de l'època, la de "Kapellmeister".
Hem d'entendre que Bach era un organista d'església i aquesta va ser la seva consideració al llarg de tota la seva vida, per tant, a Leipzig va trobar la creativitat i sobretot la llibertat per escriure música sacra, que era la que a ell li agradava, fins i tot, renunciant als nous estils i models emergents de principis del segle XVIII., els quals va menysprear i ignorar conscientment. Probablement, la sèrie de cantates que Bach va escriure al llarg dels més de 25 anys de vida a Leipzig representen la culminació perfecta de la seva obra si tenim en compte que en aquest mateix període va escriure els seus oratoris i les seves misses, entre elles la Missa en Si menor... Bach, quina sort poder gaudir de la seva música i més tenint en compte que des d'aquell temps a ençà, moltes de les seves obres s'haurien pogut perdre per sempre, de fet, algunes així ha estat. No obstant, el seu catàleg hi consten més de 1100 obres catalogades i classificades... es diu aviat! I si parlem de la seva música vocal, se'n conserven més de 500 obres. Entre elles aquestes dues cantates que ens donen a conèixer el Bach "Kantor" que tant ens agrada i emociona. Els seus registres abracen tots els estils coneguts i per conèixer del barroc, esgotant-ne totes les possibilitats provocant, voluntàriament o no, una renovació obligada de la música... el classicisme. Doncs bé, em podria allargar indefinidament en el temps i espai parlant del gran mestre que si bé va dedicar la seva vida a la música, també va trobar el temps suficient per a dedicar-se a la família, a la seva estimada segona esposa Anna Magdalena i als seus fills, els quals molts d'ells coneixem molt bé gràcies a les seves brillants carreres musicals i artístiques. Dues cantates seleccionades pel dia d'avui, el primer dia de l'any, l'any de l'austeritat econòmica però no de l'austeritat musical que, amb música com aquesta, ens donarà força, ànims i energia per afrontar el nou any amb esperança i il·lusió...
La primera cantata és "Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm, BWV 171" una cantata que Bach va estrenar, sembla ser, el primer dia de l'any 1729 i presenta sis moviments:
1. Coro: Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm - 1:47
2. Aria (tenor): Herr, so weit die Wolken gehn - 4:00
3. Recitativo (alto): Du süßer Jesus-Name du - 1:01
4. Aria (soprano): Jesus soll mein erstes Wort - 4:20
5. Recitativo (bass): Und da du, Herr, gesagt - 1:46
6. Chorale: Laß uns das Jahr vollbringen - 1:44
La segona cantata és "Gottlob, nun geht das Jahr zu Ende BWV 28" una cantata que Bach va estrenar, sembla ser, el dia 30 de desembre de l'any 1725 i presenta sis moviments:
1. Aria: "Gottlob! nun geht das Jahr zu Ende" for soprano, oboes I/II, taille, strings, and continuo. - 3:46
2. Coro: "Nun lob, mein Seel, den Herren" for cornetto, oboes, trombe, taille, strings, and continuo. - 3:43
3. Recitativo (arioso): "So spricht der Herr" for bass and continuo. - 1:50
4. Recitativo: "Gott ist ein Quell" for tenor, strings, and continuo. - 1:11
5. Aria (duetto): "Gott hat uns im heurigen Jahre gesegnet" for altus & tenor, and continuo. - 2:02
6. Chorale: "All solch dein Güt wir preisen" for choir and orchestral tutti colle parti. - 0:52
Ens les interpreten la orquestra i cor de la Amsterdam Baroque sota la direcció de Ton Koopman.
Gaudiu i compartiu en aquest primer dia de l'any!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
BIOGRAFIA: Johann Sebastian Bach (21 de març de 1685 - 28 de juliol de 1750)
PRESTOCLASSICAL: Ton Koopman – Bach: New Year's Day Cantatas
IMSLP: Johann Sebastian Bach (1685-1750)
PRESTOCLASSICAL: Ton Koopman – Bach: New Year's Day Cantatas
IMSLP: Johann Sebastian Bach (1685-1750)
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaPer les grans ocasions, Bach (Johann Sebastian, cal dir aquí) Bon any!
ResponEliminaGràcies José Luis, bon any! I que segueixi la música!
ResponEliminaets un crack! sempre m'encertes!!! aquestes cantatas em transporten als nadals d'infància: amb els pares, avis i cosins... M'agrada!
ResponEliminaels millors desitjos pel nou any!, des del Montseny
Gràcies anònims del Montseny!
ResponEliminaBach és ideal per escoltar-lo a qualsevol hora, i que millor que entrar al nou any, l'últim segons els Maias, amb bona música!
Si s'acaba el món, fem-ho amb bona música jeje!
Bon any per a vosaltres, salut!
Fas molt bona feina!! Enhorabona!!
ResponEliminaGràcies Anònim!
ResponEliminaBach ens ho posa fàcil, no creus... :P
Hello
ResponEliminaYour blog is excellent,I really like the music you share,it is very rare and original :)
Could you send me the download link of this album? I am very interested in it
Here is my email: manel_zahaf@yahoo.com
Thank you and have a nice evening :)
Dear Anna "Bach",
EliminaI appreciate your words. Please get the album link just below.
Thank you so much!
Greetings!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina