Quina llibertat!, obra d'Ilya Repin, pintor ucrainès contemporani de F. Lessel
Franciszek Lessel (1780-1838) compositor polonès nascut a Pulawy i del qual en parlava fa uns mesos en relació amb una de les seves obres de cambra, concretament un dels seus sextes de vent. Deixeble de Haydn, poca biografia ens ha arribat amb la suficient consistència com per poder fer-ne uns breus apunts diferents dels que en el seu dia ja havíem fet. Compositor desconegut, va compaginar la música amb la medicina. Poca informació de valor podem aportar en relació a la seva vida. Un concert per a piano per alegrar el dia, concretament el seu concert en Do major Opus 14 on l'essència del seu estil flueix i es relaciona descaradament amb els coneixements prèviament adquirits del seu mestre i gegant musical Franz Joseph Haydn. Clàssic i elegant en les formes, forma part de la realitat musical extensa i qualitativament abundant del període entre segles que tant bé representen els Beethoven, Hummel i tants altres compositors que de ben segur en parlarem o ja n'hem parlat. El piano en les seves múltiples facetes musicals és un instrument recorrent per tot amant de la música. De sonoritat agradable en línies generals és, quasi sempre, gratificant escoltar-ne una bona audició sempre i quan la interpretació hi acompanyi, com és el cas. Al llarg de la història de la música i a partir del romanticisme era, certament, un lauda d'obligat compliment per a qualsevol compositor de l'escena ja que representava, sovint, la culminació de la seva obra instrumental. Dimarts astronòmicament hivernal però de temps primaveral en aquest hivern mandrós sense ganes d'obrir la nevera i molt menys el congelador. Bé, el temps va per lliure, per sort. Il·lustrem-nos amb aquest piano concerto que ens convida a fer una visita a la Polònia freda d'aquest artista, fill il·lustre, metafòricament parlant, de Joseph Haydn, el gran geni alemany!
Tres moviments clàssics, típics i característics:
1. Allegro brillante - 15:01
2. Adagio - 6:10
3. Rondo allegretto - 7:40
Interpretat per el Musicae Antiquae Collegium Varsoviense amb Viviana Sofronitzki al fortepiano i sota la direcció de Tadeusz Karolak.
Gaudiu i compartiu!
Font: (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquesta obra):
IMSLP: No disponible
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina