dijous, 13 d’abril del 2017

BURNEY, Charles (1726-1814) - Preludes, fugues and cornet pieces

Thomas Lawrence - Julia, Lady Peel (1827)
Obra de Thomas Lawrence (1769-1830), pintor anglès (1)


- Recordatori de Charles Burney -
En el dia de la commemoració del seu 203è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Thomas Lawrence (Bristol, 4 de maig de 1769 - London, 7 de gener de 1830) va ser un pintor anglès, considerat un dels millors retratistes de la seva generació. Es va educar de forma autodidacta copiant obres de diversos pintors abans d'entrar, per poc temps, a la Royal Academy de Londres. El 1789 va obtenir el seu primer gran reconeixement pel seu retrat de l'actriu Miss Farren (1789) sent a partir d'aleshores molt sol·licitat com a pintor de retrats. El 1792 va succeir a Joshua Reynolds com a pintor principal de Jordi III del Regne Unit, fet que va motivar la concessió del títol de cavaller l'any 1815. El 1794 va ser nomenat membre de la Royal Academy i des del 1820 i fins el 1830 va ser president d'aquesta institució. Lawrence, va ser un artista de marcat estil propi i de gran domini tècnic, anticipant-se a la pintura romàntica amb la vitalitat, el cromatisme i les siluetes dramàtiques de les seves obres. Encara que de qualitat desigual, la seva obra artística, en el seu millor moment, es va caracteritzar per un gust i una elegància que van conferir distinció als retrats dels seus models. Com a pintor, va ser un dels primers artistes anglesos en assolir èxit a Europa i juntament amb Reynolds i Thomas Gainsborough, va representar la culminació de la pintura retratista anglesa. Va morir a Londres el gener de 1830.




Parlem de Música...

Charles Burney (Shrewsbury, 7 d’abril de 1726 - Chelsea, 12 d’abril de 1814) va ser un musicògraf, compositor, organista i clavecinista anglès. A partir del 1740, va rebre les seves primeres lliçons de l'organista de la Catedral de Chester i, un any després, va prosseguir les seves classes amb el seu germanastre, l'organista de Shrewsbury. Entre els anys 1744 i 1746, va ser deixeble de Thomas Arne a Londres. Als 20 anys va fer amistat amb l'aristòcrata Fulke Grevillo i aviat es va establir com a organista i professor particular a Londres. El 1769 va rebre el títol de Doctor en Música per la Universitat d'Oxford i va començar a considerar la idea d'escriure una gran història de la música. El 1770, amb la idea de recollir material per a iniciar aquest projecte, va viatjar a França i Itàlia i el 1772 a Alemanya, Àustria i els Països Baixos, publicant posteriorment una crònica d'aquests viatges. El 1773 va ser reclamat per ocupar el càrrec d'organista de la Oxford Chapel a Londres i, un any després, va rebre el títol de "Musician in Ordinary to the King". A partir del 1784 va treballar com a organista de la capella del Royal Hospital de Chelsea, en un càrrec que va preservar la resta de la seva vida. El 1776 va publicar el primer volum de la seva Història General de la Música i el 1789 va completar la resta de la seva obra. Una mica abans, es va publicar el seu estudi sobre Haendel (1784) en motiu de la commemoració del naixement d'aquest compositor. També va publicar, el 1796, una obra sobre Metastasio. Les seves últimes aportacions a la investigació musical van ser els articles que va escriure per a la Cyclopaedia de Rees a partir de 1802. L'obra de Buney no va ser la primera història de la música, però sí una de les millors organitzades, escrites i documentades. Tot i realitzar aquest gran projecte, li va quedar temps per a dedicar-se a la composició, especialment obres per a teclat i orgue, duos per a clavecí, per a dos violins o dues flautes, sonates en trio, melodies i antífones, entre altres. Va morir a Chelsea l'abril de 1814.

OBRA:

Instrumental:

6 Sonatas, 2 vn, vc/hpd, op.1 (1748)
VI Cornet Pieces … and a fugue, hpd (1751)
VI Sonatas or Duets, 2 fl/vn, op.3 (1754)
6 Sonatas, 2 vn, b, op.4 (1759)
6 Concertos a 7, 4 vn, va, vc, bc, op.5 (c1760)
6 Sonatas, hpd (1761)
2 Sonatas, hpd/pf, vn, vc, 1st set (1769)
2 Sonatas, hpd, pf, vn, vc, 2nd set (1772)
4 Sonatas or Duets for 2 performers, pf/hpd (1777/R)
A 2nd set of 4 Sonatas or Duets, pf/hpd (1778/R)
? Sonate à 3 mains, hpd (c1780)
Preludes, fugues and interludes, org, bk 1 (c1787)

Other works:
6 songs composed for the Temple of Apollo, bk 1, op.2 (c1750)
The Cunning Man [adapted from J.-J. Rousseau: Le devin du village], Drury Lane, 21 Nov 1766 (c1767/R 1998 in RRMCE, l suppl.)
Ode on St Cecilia's Day (burlesque, B. Thornton), Ranelagh Gardens, 1769, ?1760/1763, ?lost
I will love thee, O Lord my strength (Ps xviii), solo vv, chorus, orch, DMus exercise, 1769, GB-Ob
XII Canzonetti a 2 voci in canone (P. Metastasio) (c1790)
Other songs, airs, etc., some perf. in stage works, pubd singly and in 18th-century anthologies, see Scholes, 1948

Literatura:

Journal of Burney's travels in France and Italy (MS, 1771, GB-Lbl Add.35122) [see Poole, 1969]
The Present State of Music in France and Italy, or the Journal of a Tour through those Countries, undertaken to collect Materials for a General History of Music (London, 1771, 2/1773) [based on Journal, 1771; see Scholes, 1959, and Poole, 1969]
Lettere del defonto Signor Giuseppe Tartini alla Signora Maddalena Lombardini inserviente ad una importante lezione per i suonatori di violini/A Letter from the late Signor Tartini to Signora M. Lombardini (now Signora Sirmen) published as an Important Lesson to Performers on the Violin, Translated by Dr Burney (London, 1771, 2/1779/R)
The Present State of Music in Germany, the Netherlands, and the United Provinces, or the Journal of a Tour through these Countries, undertaken to collect Materials for a General History of Music (London, 1773, 2/1775) [see Scholes, 1959]
A General History of Music from the Earliest Ages to the Present Period, to which is prefixed, a Dissertation on the Music of the Ancients, i (London, 1776, 2/1789), ii (1782, repr. 1811–12), iii–iv (1789); ed. F. Mercer in 2 vols. with the 1789 text of the orig. vol. i (London, 1935/R)
Account of an Infant Musician [W. Crotch]’,Philosophical Transactions of the Royal Society, lxix (1779), 183–206; also pubd separately (London, 1779)
An Account of Mademoiselle Theresa Paradis (London, 1785)
An Account of the Musical Performances in Westminster Abbey and the Pantheon, May 26th, 27th, 29th; and June the 3rd and 5th, 1784, in Commemoration of Handel (London, 1785/R)
Verses on the Arrival in London of the Great Musician Haydn (London, 1791)
Memoirs of the Life and Writings of the Abate Metastasio (London, 1796/R1971)
Reviews, etc., in Monthly Review (1785–1802) [see index of contributors in B.C. Nangle: The Monthly Review, First Series, 1749–1789 (Oxford, 1934) and The Monthly Review, Second Series, 1790–1815 (Oxford, 1955)]
Notes signed ‘B’ in J. Boswell: The Life of Samuel Johnson, ed. E. Malone (London, 3/1799)
Articles contributed to Rees's Cyclopaedia (1819–20)
Memoirs (MS, n.d. US-NH, Osborn collection 73.1–Journal O) [see F. D’Arblay, 1832, Scholes, 1959, and Klima, Brown and Grant, 1988]
Letters, journals, memoranda, memoirs, etc., in various libraries [summary list in Lonsdale, 1965; complete guide, incl. MSS of other members of Burney family, in J. Hemlow: A Catalogue of the Burney Family Correspondence, 1749–1878 (New York, 1971), see also Ribeiro, 1991]

Font: En català: Charles Burney (1726-1814) En castellano: Charles Burney (1726-1814) In english: Charles Burney (1726-1814) - Altres: Charles Burney (1726-1814)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Fernando de Luca (harpsichord)
AMAZON: BURNEY, C. - Selected Preludes
CPDL: No disponible
SPOTIFY: BURNEY, C. - Selected Preludes



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

1 comentari: