- Recordatori de Franz Lachner -
En el dia de la celebració del seu 214è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Albert Anker (Ins, 1 d'abril de 1831 - Ins, 16 de juliol de 1910) va ser un pintor suís. Fill de veterinaris, es va formar, a partir del 1845, en dibuix amb Louis Walhinger si bé els primers anys no va destacar de la resta de companys. El 1851 va entrar a la Universitat de Berna i posteriorment a la de Halle per estudiar Teologia, però el 1853 els va abandonar per a dedicar-se a la pintura. Ben aviat va viatjar a París on va ser alumne del pintor Charles Gleyre i més tard de Renoir. Entre el 1853 i el 1860 va viure en contacte amb l'Escola Imperial de Belles Arts. A partir del 1861 va viatjar a Itàlia, geografia de gran atractiu pels pintors d'aquella època. El 1864 va tornar a França, on es va casar, i on va començar a destacar per les seves pintures de gran realisme i precisió en el dibuix. El 1870 va diversificar la seva vida social convertint-se en diputat del Gran Consell de la regió de Berna, va treballar en diverses revistes i el 1878 va organitzar la secció suïssa de l'Exposició Universal de París. En agraïment, aquell any va ser condecorat amb la Legió d'Honor. El 1890 es va traslladar a Ins, renunciant a la seva vida a París a la cerca d'ambients més tranquils. El 1900 va rebre el títol de Doctor Honoris Causa de la Universitat de Berna. Com a pintor es va fer conegut pels seus retrats infantils així com per les escenes de gènere i natures mortes totes elles caracteritzades per un realisme intens i pel seu naturalisme. Va morir a Ins el juliol de 1910.
Font: En català: No disponible - En castellano: Albert Anker (1831-1910) - In english: Albert Anker (1831-1910) - Altres: Albert Anker (1831-1910)
Parlem de Música...
Franz Lachner (Rain am Lech, 2 d'abril de 1803 - Munchen, 20 de gener de 1890) va ser un director i compositor alemany. Es va formar amb el seu pare, l'organista Anton Lachner. A la mort del seu pare el 1822, es va traslladar a Munich, on hi vivia el seu germà Theodor Lachner, qui treballava en aquell temps com a organista i professor de la ciutat. Allà, Franz va començar a treballar com a organista, professor i instrumentista de l'orquestra del Teatre Isartor. El 1823 va ser nomenat organista de l'Església Luterana de Viena, ciutat on va rebre formació de Simon Sechter i d'Abbé Stadler. Allà es va relacionar amb Schubert i Moritz von Schwind i va coincidir amb Beethoven. El 1827 va assolir el càrrec de director assistent del Kärntnertortheater i el 1829 en va ser nomenat director oficial. El 1836, no obstant, va decidir tornar a Alemanya, establint-se definitivament a Munich. Allà va ser nomenat director de la Hofoper i va dirigir els concerts de la Musikalische Akademie i de la Königliche Vokalkapelle. El 1852 va ser nomenat Generalmusikdirektor i entre els anys 1855 i 1863 va ser l'encarregat de dirigir els festivals de música de la ciutat així com esporàdicament dels festivals de Salzburg i Aachen. El 1864, i després de l'arribada de Wagner a la ciutat, va decidir jubilar-se i cedir el seu lloc al nouvingut rebent, el 1883, el títol honorífic de la ciutat de Munich, ciutat on finalment va morir el gener de 1890.
OBRA:
(selective list)
Vocal secular:
Stage:
Die Bürgschaft (op, 3, K. von Biedenfeld, after F. von Schiller), Budapest, Városí Színház, 30 Oct 1828
Lanassa (incid music), Vienna, Hofburg, c1830
Alidia (op, 3, O. Prechtler, after E. Bulwer-Lytton: The Last Days of Pompeii), Munich, Hofoper, 12 April 1839
Catarina Cornaro, Königin von Cypern (tragische Oper, 4, J.-H. Vernoy de Saint-Georges), Munich, Hofoper, 3 Dec 1841, vs (Mainz, 1842)
Benvenuto Cellini (op, 4, H.A. Barbier and A.F.L. de Wailly), Munich, Hofoper, 7 Oct 1849
König Ödipus (incid music, Sophocles, trans. Donner and Minkwitz), Munich, Hofoper, 18 Nov 1852
Addns to ops by Spohr, Auber, Cherubini, Lindpaintner; festival music
Other vocal:
Numerous partsongs, male, female and mixed choruses; numerous songs, 2–3vv, pf; songs, 1v, hn/vc, pf; c200 songs, 1v, pf
Vocal religiosa:
Die vier Menschenalter (cant., J.G. Seidel), solo vv, chorus, orch, op.31 (Vienna, 1829);
2 other cants.
Moses (orat, E. von Bauernfeld), solo vv, chorus, orch, op.45, 1833
8 masses;
Requiem;
Stabat mater;
Numerous smaller sacred works;
Instrumental:
Orch.:
8 syms.:
no.1, E , op.32 (Vienna, 1828);
no.2, F, 1833;
no.3, d, op.41 (Vienna, 1834);
no.4, E, 1834;
no.5 ‘Preis-Symphonie’, c, op.52 (Vienna, 1835);
no.6, D, op.56 (Vienna, 1837);
no.7, d, op.58, 1839;
no.8, g, op.100 (Mainz, 1851)
7 suites:
no.1, d, op.113 (Mainz, 1861);
no.2, e, op.115 (Mainz, 1862);
no.3, f, op.122 (Mainz, 1864);
no.4, E , op.129 (Mainz, 1865);
no.5, c, op.135 (Mainz, 1868);
no.6, C, op.150 (Mainz, 1871);
no.7, d, op.190 (Mainz, 1881)
2 hp concs.: no.1, c, 1828, no.2, d, 1833;
fl conc., d, 1832
Ball-Suite, D, op.170 (Leipzig, 1874);
other works
Chbr.:
Nonet, F, fl, ob, cl, hn, bn, vn, va, vc, db, 1875
Andante, A , 4 hn, 2 tpt, 3 trbn, 1833
Octet, B , fl, ob, 2 cl, 2 hn, 2 bn, op.156 (Leipzig, 1850)
Septet, E , fl, cl, hn, vn, va, vc, db, 1824
2 qnts, fl, ob, cl, hn, bn: no.1, F, 1823; no.2, E , 1829
String Quintet, c, op.121, 1834 (Mainz, 1864)
6 str qts:
no.1, b, op.75 (Mainz, 1843);
no.2, A, op.76 (Mainz, 1843);
no.3, E , op.77 (Mainz, 1843);
no.4, d, op.120 (Mainz, 1849);
no.5, G, op.169, 1849 (Mainz, 1875);
no.6, e, op.173, 1850 (Mainz, 1875)
Serenade, G, 4 vc (Vienna, 1829);
Elegie, f , 5 vc, op.160, 1834 (Leipzig, c1870), op.29
Chamber music with piano:
2 pf qnts: no.1, a, op.139 (Mainz, 1868), no.2, c, op.145 (Mainz, 1869)
2 pf trios: no.1, E, 1828, no.2, c, 1829;
Trio, pf, cl, hn, B , 1830
Other works for vn/vc, pf; vc, pf; hn, pf
Other works:
Pf 4 hands:
2 sonatas, fantasia, variations, Momento capriccioso, Nocturne (after Weber: Oberon)
Pf solo:
3 sonatas, 3 rondos, 3 scherzos, suite, fantasia, variations, short pieces
Org:
3 sonatas (Munich, 1876):
f, op.175, c, op.176, a, op.177;
preludes and fugues
Hp:
3 Lieder ohne Worte, 1856
Font: En català: Franz Lachner (1803-1890) - En castellano: Franz Lachner (1803-1890) - In english: Franz Lachner (1803-1890) - Altres: Franz Lachner (1803-1890)
OBRA:
(selective list)
Vocal secular:
Stage:
Die Bürgschaft (op, 3, K. von Biedenfeld, after F. von Schiller), Budapest, Városí Színház, 30 Oct 1828
Lanassa (incid music), Vienna, Hofburg, c1830
Alidia (op, 3, O. Prechtler, after E. Bulwer-Lytton: The Last Days of Pompeii), Munich, Hofoper, 12 April 1839
Catarina Cornaro, Königin von Cypern (tragische Oper, 4, J.-H. Vernoy de Saint-Georges), Munich, Hofoper, 3 Dec 1841, vs (Mainz, 1842)
Benvenuto Cellini (op, 4, H.A. Barbier and A.F.L. de Wailly), Munich, Hofoper, 7 Oct 1849
König Ödipus (incid music, Sophocles, trans. Donner and Minkwitz), Munich, Hofoper, 18 Nov 1852
Addns to ops by Spohr, Auber, Cherubini, Lindpaintner; festival music
Other vocal:
Numerous partsongs, male, female and mixed choruses; numerous songs, 2–3vv, pf; songs, 1v, hn/vc, pf; c200 songs, 1v, pf
Vocal religiosa:
Die vier Menschenalter (cant., J.G. Seidel), solo vv, chorus, orch, op.31 (Vienna, 1829);
2 other cants.
Moses (orat, E. von Bauernfeld), solo vv, chorus, orch, op.45, 1833
8 masses;
Requiem;
Stabat mater;
Numerous smaller sacred works;
Instrumental:
Orch.:
8 syms.:
no.1, E , op.32 (Vienna, 1828);
no.2, F, 1833;
no.3, d, op.41 (Vienna, 1834);
no.4, E, 1834;
no.5 ‘Preis-Symphonie’, c, op.52 (Vienna, 1835);
no.6, D, op.56 (Vienna, 1837);
no.7, d, op.58, 1839;
no.8, g, op.100 (Mainz, 1851)
7 suites:
no.1, d, op.113 (Mainz, 1861);
no.2, e, op.115 (Mainz, 1862);
no.3, f, op.122 (Mainz, 1864);
no.4, E , op.129 (Mainz, 1865);
no.5, c, op.135 (Mainz, 1868);
no.6, C, op.150 (Mainz, 1871);
no.7, d, op.190 (Mainz, 1881)
2 hp concs.: no.1, c, 1828, no.2, d, 1833;
fl conc., d, 1832
Ball-Suite, D, op.170 (Leipzig, 1874);
other works
Chbr.:
Nonet, F, fl, ob, cl, hn, bn, vn, va, vc, db, 1875
Andante, A , 4 hn, 2 tpt, 3 trbn, 1833
Octet, B , fl, ob, 2 cl, 2 hn, 2 bn, op.156 (Leipzig, 1850)
Septet, E , fl, cl, hn, vn, va, vc, db, 1824
2 qnts, fl, ob, cl, hn, bn: no.1, F, 1823; no.2, E , 1829
String Quintet, c, op.121, 1834 (Mainz, 1864)
6 str qts:
no.1, b, op.75 (Mainz, 1843);
no.2, A, op.76 (Mainz, 1843);
no.3, E , op.77 (Mainz, 1843);
no.4, d, op.120 (Mainz, 1849);
no.5, G, op.169, 1849 (Mainz, 1875);
no.6, e, op.173, 1850 (Mainz, 1875)
Serenade, G, 4 vc (Vienna, 1829);
Elegie, f , 5 vc, op.160, 1834 (Leipzig, c1870), op.29
Chamber music with piano:
2 pf qnts: no.1, a, op.139 (Mainz, 1868), no.2, c, op.145 (Mainz, 1869)
2 pf trios: no.1, E, 1828, no.2, c, 1829;
Trio, pf, cl, hn, B , 1830
Other works for vn/vc, pf; vc, pf; hn, pf
Other works:
Pf 4 hands:
2 sonatas, fantasia, variations, Momento capriccioso, Nocturne (after Weber: Oberon)
Pf solo:
3 sonatas, 3 rondos, 3 scherzos, suite, fantasia, variations, short pieces
Org:
3 sonatas (Munich, 1876):
f, op.175, c, op.176, a, op.177;
preludes and fugues
Hp:
3 Lieder ohne Worte, 1856
Font: En català: Franz Lachner (1803-1890) - En castellano: Franz Lachner (1803-1890) - In english: Franz Lachner (1803-1890) - Altres: Franz Lachner (1803-1890)
Informació addicional...
RECICLASSICAT: LACHNER, Franz (1803-1890)
AMAZON: Lachner - Mass in F Major
IMSLP: Franz Lachner (1803-1890)
SPOTIFY: Lachner - Mass in F Major & Stabat Mater
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada