Obra de Giovanni Battista Innocenzo Colombo (1717-1793), pintor suís (1)
- Recordatori de Georg Matthias Monn -
En el dia de la celebració del seu 300è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Giovanni Battista Innocenzo Colombo (Arogno, 16 de desembre de 1717 - Arogno, 10 d'abril de 1801) va ser un pintor suís. Membre d'una família d'artistes, es va formar amb el seu oncle, Luca Antonio Colombo. Després de la mort del seu oncle el 1737, es va traslladar a Magúncia on va començar a treballar com a pintor independent. El 1741 va rebre l'encàrrec de pintar amb perspectives fingides i al·legories la volta de l'Escala Imperial del vell ajuntament de Frankfurt del Main en motiu de la coronació de l'emperador Carles VII. Amb Niccolini, empresari teatral, va viatjar per diverses ciutats centreeuropees abans d'establir-se el 1748 a Hamburg, i després a Hannover, on va ser nomenat pintor de la cort de l'elector Jordi II. Des d'allà va viatjar a Schleswig-Holstein per pintar el fresc de la Glorificació de la Trinitat a l'església d'Uetersen. Més tard, va treballar com a pintor i escenògraf al servei del duc de Wurtemberg, on va col·laborar en la decoració de l'Òpera de Ludwigsburg i on va donar classes a l'Acadèmia de Belles Arts de Stuttgart, fundada el 1761. A l'entorn del 1763 es va traslladar a Como per treballar en la decoració del nou teatre i del seminari, i en els frescos de l'absis de l'església de Sant Giacomo. El 1769 va abandonar definitivament la cort de Württemberg per establir-se a Torí, contractat per la Companyia dels cavallers que administraven el Teatre Regio, per als que va treballar durant dues temporades. Entre els anys 1774 i 1780 va residir a Londres com a escenògraf i maquinista del King's Theatre. A Londres va presentar a la Royal Academy quatre paisatges, gènere del qual es coneixen alguns exemplars de marcat estil rococó, com Diana i Endimió (1762) o Escenes en un jardí. Els darrers anys va tornar a la seva vila natal, on hi va morir l'abril del 1801.
Font: En català: No disponible - En castellano: Giovanni Battista Innocenzo Colombo (1717-1793) - In english: Giovanni Battista Innocenzo Colombo (1717-1793) - Altres: Giovanni Battista Innocenzo Colombo (1717-1793)
Parlem de Música...
Georg Matthias Monn (Wien, 9 d'abril de 1717 - Wien, 3 d'octubre de 1750) va ser un compositor austríac. Fill de Jakob Mann i Catherina Päsching Mann, va ser batejat amb el nom de Johann Georg si bé posteriorment se'l va canviar pel de Matthias Georg possiblement per evitar la confusió amb el seu germà petit i també compositor Johann Christoph Monn (1726-1782). També va modificar lleument el seu cognom familiar per adaptar-lo al dialecte austríac de la zona on va viure. Es va formar, a partir del 1731, com a cantant del cor del Monestir de Klosterneuburg. A partir del 1738 va ser organista a la Karlskirche de Viena ciutat on es creu, sense evidències documentals existents, que va estudiar amb Albrechtsberger. Com a compositor, va ser comparat amb Wagenseil si bé, tot i l'extensa producció, no va assolir un ampli reconeixement a nivell europeu si bé la seva reputació local va ser notable, com es va demostrar en les actuacions de la seva música a la cort imperial de Josep II i en els monestirs d'Àustria i del seu entorn proper. No obstant, cap de les seves obres va ser publicada en vida de l'autor degut, probablement, a la seva mort prematura esdevinguda a Viena l'octubre de 1750.
OBRA:
Vocal religiosa:
Masses (all for vv, orch, org; m - catalogue no. in MacIntyre, 1986):
C, m38, 1741, A-H, M, Wn, F-Pc*;
Missa B:V:M, C, A-WIL;
D, m40, GÖ, LA, SEI;
D, SEI;
B , m39, GÖ, LA, M, Wgm, Wn, WIL (2 copies);
G, Ee, CZ-KU (attrib. J. Haydn), doubtful;
G, CZK, doubtful;
C, m12, A-Ek, A-KR (2 copies), Wn, CZ-Bm, ? by J.N. Boog
Other vocal:
Mag, 4vv, orch, A-Wn*;
Fuga cum sancto spiritu, 4vv, Wn;
Motetto de tempore et venerabili, B solo, chorus, orch, Wgm;
2 Ger. Marienlieder, A solo, vn, org, SE, M, ed. R. Moder (Vienna, 1955)
Instrumental:
Orch.:
16 syms.:
2 for str, ww, f1/rD-1, 1740, A-Wn*, ed. in H, Minuet ed. in Mw, vi (1953), finale ed. in HAM, f2/rD-2, A-Wgm, F-Pc, H-Gk, ed. in F;
12 a 4, f4/rG-1, f7–10/(rF-1, D-3, B -1, B -2), f12/rA-1, f15–17/(rE -1, E-1, B-1), rD-4, Em-1, A-2, A-M, Wgm, Wm, Wn, B-Bc, D-Rtt, f4/rG-1, f8/rD-3, ed. in F. f17/rB-1 ed. in H, f9/rB -1, f10/rB -2, f15/rE -1, rA-2 ed. in R; 2 a 3, f24/rD-5, A-M, ed. in R, rA-3, H-Gk;
rC-101, 1765, lost, formerly A-GÖ;
f121/rG-101, lost, listed in Breitkopf suppl. 1766;
rD-101, B -102, lost, listed in Brtnice catalogue (see Straková, 1963, n.32);
f122, lost, formerly A-KN;
f120/rE -101, rE -102, both D-Rtt, by F.X. Pokorny, f120/rE -101 ed. in H
10 kbd concs.:
f35-6, 39a [arr. of vc conc.], 40-44, D-Bsb, CZ-KR [f41 and 2 concs. not in f], f41 ed. in F;
Vn Conc., 1747, A-Gmi, ed. I. Schubert (Graz, 1975);
Vc Conc., f39, A-Wgm, ed. in F
Attrib. both M.G. and J.C. Monn:
2 syms. a 3, rE-101, B -101, F-Pc;
3 kbd concs., f123–5, D-Bsb [123 also in CZ-KR], ed. in Kelly
---
Chbr.:
Sonata da chiesa style:
6 str qts, f3, 5-6, 11a, 13a, 14 (Vienna, 1808), 2 arr. from syms., see AMZ, x (1808), 433, f11, 13 ed. in F;
6 partitas, 2 vn, b, f18-19, 21, 25, 29-30, A-Wgm, Wn, some in A-GÖ, S, H-Gk, f29 ed. in H, f21 ed. K. Flieder (Vienna, 1981);
2 sinfonias, 2 vn, b, f27-8, 1 in A-M, 1 in Wm;
Trio, 2 vn, b, f23, Wn, H-Gk;
Concertino fugato, solo vn, 2 vn, va, vc, b, f37, 1742, A-Wgm;
Divertimento, pf, 2 vn, b, F. 38, Wgm
Sonata da camera style:
Partita, 2 vn, b, f22, A-Wgm;
Partita, 2 vn, b, f26, Wn, ed. K. Flieder (Vienna, 1981);
Divertimento, 2 va, b, f20, D-Bsb;
2 sonatas, 2 allegros, vn, b, f31-4, Bsb
Attrib. both M.G. and J.C. Monn:
7 divertimentos, 2 vn, b, f80-82, f86-9, A-Wgm, 5 in M all ed. in Henrotte. f86 in F. 3 divertimentos, 2 vn, b, GÖ: Divertimento, vn, b, f90, Wgm, ed. in Henrotte
Keyboard:
21 sonatas [p - catalogue no. in Pollack, 1984]:
19 sonatas, f45-61/p1-19 [f47 includes p3, 18, 19], D-Bsb [f57/p8 autograph];
p20, A-Wgm; f45-6/p1-2, p21, H-Bn, f45/p1 also in US-NYp
Other kbd:
4 minuets, f62-5, D-Bsb;
6 preludes and fugues, f66-71, D-Bsb, A-Wst, ed. F. Haselböck (Vienna, 1980);
8 sets of organ preludes preludes and versetti, f72-9, D-Bsb;
4 adagios and fugues, Bsb
Some works also in CZ-KR, CZ-Mms
Literatura:
Thoroughbass instruction manual (MS examples, without text), A-Wn
OBRA:
Vocal religiosa:
Masses (all for vv, orch, org; m - catalogue no. in MacIntyre, 1986):
C, m38, 1741, A-H, M, Wn, F-Pc*;
Missa B:V:M, C, A-WIL;
D, m40, GÖ, LA, SEI;
D, SEI;
B , m39, GÖ, LA, M, Wgm, Wn, WIL (2 copies);
G, Ee, CZ-KU (attrib. J. Haydn), doubtful;
G, CZK, doubtful;
C, m12, A-Ek, A-KR (2 copies), Wn, CZ-Bm, ? by J.N. Boog
Other vocal:
Mag, 4vv, orch, A-Wn*;
Fuga cum sancto spiritu, 4vv, Wn;
Motetto de tempore et venerabili, B solo, chorus, orch, Wgm;
2 Ger. Marienlieder, A solo, vn, org, SE, M, ed. R. Moder (Vienna, 1955)
Instrumental:
Orch.:
16 syms.:
2 for str, ww, f1/rD-1, 1740, A-Wn*, ed. in H, Minuet ed. in Mw, vi (1953), finale ed. in HAM, f2/rD-2, A-Wgm, F-Pc, H-Gk, ed. in F;
12 a 4, f4/rG-1, f7–10/(rF-1, D-3, B -1, B -2), f12/rA-1, f15–17/(rE -1, E-1, B-1), rD-4, Em-1, A-2, A-M, Wgm, Wm, Wn, B-Bc, D-Rtt, f4/rG-1, f8/rD-3, ed. in F. f17/rB-1 ed. in H, f9/rB -1, f10/rB -2, f15/rE -1, rA-2 ed. in R; 2 a 3, f24/rD-5, A-M, ed. in R, rA-3, H-Gk;
rC-101, 1765, lost, formerly A-GÖ;
f121/rG-101, lost, listed in Breitkopf suppl. 1766;
rD-101, B -102, lost, listed in Brtnice catalogue (see Straková, 1963, n.32);
f122, lost, formerly A-KN;
f120/rE -101, rE -102, both D-Rtt, by F.X. Pokorny, f120/rE -101 ed. in H
10 kbd concs.:
f35-6, 39a [arr. of vc conc.], 40-44, D-Bsb, CZ-KR [f41 and 2 concs. not in f], f41 ed. in F;
Vn Conc., 1747, A-Gmi, ed. I. Schubert (Graz, 1975);
Vc Conc., f39, A-Wgm, ed. in F
Attrib. both M.G. and J.C. Monn:
2 syms. a 3, rE-101, B -101, F-Pc;
3 kbd concs., f123–5, D-Bsb [123 also in CZ-KR], ed. in Kelly
---
Chbr.:
Sonata da chiesa style:
6 str qts, f3, 5-6, 11a, 13a, 14 (Vienna, 1808), 2 arr. from syms., see AMZ, x (1808), 433, f11, 13 ed. in F;
6 partitas, 2 vn, b, f18-19, 21, 25, 29-30, A-Wgm, Wn, some in A-GÖ, S, H-Gk, f29 ed. in H, f21 ed. K. Flieder (Vienna, 1981);
2 sinfonias, 2 vn, b, f27-8, 1 in A-M, 1 in Wm;
Trio, 2 vn, b, f23, Wn, H-Gk;
Concertino fugato, solo vn, 2 vn, va, vc, b, f37, 1742, A-Wgm;
Divertimento, pf, 2 vn, b, F. 38, Wgm
Sonata da camera style:
Partita, 2 vn, b, f22, A-Wgm;
Partita, 2 vn, b, f26, Wn, ed. K. Flieder (Vienna, 1981);
Divertimento, 2 va, b, f20, D-Bsb;
2 sonatas, 2 allegros, vn, b, f31-4, Bsb
Attrib. both M.G. and J.C. Monn:
7 divertimentos, 2 vn, b, f80-82, f86-9, A-Wgm, 5 in M all ed. in Henrotte. f86 in F. 3 divertimentos, 2 vn, b, GÖ: Divertimento, vn, b, f90, Wgm, ed. in Henrotte
Keyboard:
21 sonatas [p - catalogue no. in Pollack, 1984]:
19 sonatas, f45-61/p1-19 [f47 includes p3, 18, 19], D-Bsb [f57/p8 autograph];
p20, A-Wgm; f45-6/p1-2, p21, H-Bn, f45/p1 also in US-NYp
Other kbd:
4 minuets, f62-5, D-Bsb;
6 preludes and fugues, f66-71, D-Bsb, A-Wst, ed. F. Haselböck (Vienna, 1980);
8 sets of organ preludes preludes and versetti, f72-9, D-Bsb;
4 adagios and fugues, Bsb
Some works also in CZ-KR, CZ-Mms
Literatura:
Thoroughbass instruction manual (MS examples, without text), A-Wn
Informació addicional...
AMAZON: MONN, G.M. - Sinfonie & Concerti
CPDL: No disponible
SPOTIFY: MONN, G.M. - Sinfonie & Concerti
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Gracias por este pre-clásico! Y buena Semana Santa!
ResponEliminaSaludos, Daniel, desde Madrid.
Muchas gracias Daniel!! Igualmente y que la música te acompañe siempre!
EliminaSaludos!
Pau
poderias repostar este cd, por favor !
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaNão é possível extrair os dados, infelizmente, está dando erro. poderia postar novamente, por favor. muito obrigado
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminapoderias postar este disco novamente, por favor?
ResponElimina