dilluns, 10 d’abril del 2017

KARG-ELERT, Sigfrid (1877-1933) - Sonaten fur Harmonium

Max Klinger - Schlittschuhläufer
Obra de Max Klinger (1857-1920), pintor alemany (1)


- Recordatori de Sigfrid Karg-Elert -
En el dia de la commemoració del seu 84è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Max Klinger (Leipzig, 18 de febrer de 1857 - Großjena, 5 de juliol de 1920) va ser un escultor i pintor alemany. Va estudiar a Karlsruhe i després de conèixer i admirar a Adolph von Menzel i a Francisco de Goya, es va convertir en gravador. En la dècada del 1880 es va iniciar en l'escultura en la qual va intentar plasmar els seus models de forma precisa i realista i per tal d'assolir-ho va combinar diferents materials en la mateixa obra. Entre els anys 1883 i 1893 va residir a Roma, on va estudiar els antics mestres renaixentistes els quals van influenciar posteriorment la seva obra. Va viatjar i treballar constantment pels centres artístics d'Europa durant diversos anys, per tornar al seu Leipzig natal el 1893. A partir del 1897 es va concentrar gairebé de forma exclusiva en l'escultura, participant en la Secessió de Viena de 1902 amb la seva obra de Beethoven. Segons Giorgio de Chirico, Klinger va ser un dels ponts entre els moviments avantguardistes de principis del segle XX com el simbolisme o la pintura metafísica. Va morir a Grossjena, el juliol de 1920.

Font: En català: Max Klinger (1857-1920) En castellano: Max Klinger (1857-1920) In english: Max Klinger (1857-1920) - Altres: Max Klinger (1857-1920)



Parlem de Música...

Sigrid Karg-Elert (Oberndorf am Neckar, 21 de novembre de 1877 - Leipzig, 9 d'abril de 1933) va ser un organista i compositor alemany. Fill d'un editor de diaris, es va traslladar de petit amb la seva família a Leipzig. Allà es va iniciar en la música com a cantant del cor de la Johanniskirche, on també va estudiar composició amb Bruno Röthig. Després de la mort del seu pare el 1889, va patir diverses dificultats econòmiques que no van impedir la seva formació musical, fins i tot gratuïta en el Conservatori de Leipzig. Allà va rebre formació d'autors com Carl Reinecke o Salomon Jadassohn, entre altres. Des de l'agost del 1901 fins el setembre de 1902 va treballar com a professor de piano a Magdeburg, sent en aquest període que es va canviar el nom a Sigfrid Karg-Elert, afegint una variant del nom de la seva mare al seu cognom, i adoptant l'ortografia sueca del seu nom de pila. Al seu retorn a Leipzig, va començar a dedicar-se a la composició, sobretot per a piano, i el 1904 es va reunir amb l'editor Carl Simon, qui el va introduir en l'harmònium. A partir d'aleshores, i fins a la seva mort, va crear un dels catàlegs més importants, extensos i originals per a aquest instrument. El 1910 es va casar amb Luise Kretzschmar (1890-1971) i després d'haver servit com a músic en un regiment durant la Primera Guerra Mundial, el 1919 va ser nomenat instructor de teoria musical i composició al conservatori de Leipzig. El clima cultural a Alemanya en els anys 1920 i 1930 va ser molt hostil vers la música d'altres procedències perjudicant l'estil 'francès' de Karg-Elert. El 1932 va rebre una invitació per a realitzar una gira concertant pels Estats Units si bé la seva salut delicada va perjudicar decisivament l'esdevenir musical de la mateixa. De retorn a Leipzig, va morir l'abril de 1933.

OBRA:

Vocal secular:

Lieder:
8 Lieder (J. Uhland, T. Storm, F. v. Bodenstedt, A. Trager, A. Christen), op.11, 1898–1900;
Stimmen und Betrachtungen (J. Mosen, K. Müller, H. Heine), op.53, 1905;
An mein Weib (R. Dehmel, F. Rückert, T. Schäfer, M. Itzerott, K. Müller, E. Rittershaus), op.54, 1906;
10 Epigramme (G. Lessing), op.54, 1907;
10 Impressionen und Gedichte (A. v. Wegerer), bk 1:
3 Rosenlieder, bk 2:
5 Gedichte, bk 3:
2 Madrigale, 1907–8;
6 Lieder im Volkston (Dehmel), op.111, 1914;
other Lieder on texts by Dehmel, Lessing, Ritter, Rückert, Schuler and Uhland and others, 1900–22

Vocal religiosa:

Acc. choral:
Pfingst-Motette, op.60, solo vv, 8vv, org, 1909, unpubd; Bs, op.82/1, chorus, vn, hp, org, 1912;
Vom Himmel hoch, chorale canzone, op.82/2, chorus, vn, org, 1912;
Nearer, my God to Thee, canzone, op.81, solo vv, chorus, orch, 1913;
Die Grablegung Christi, passion canzone, op.84, S, chorus, ob, eng hn, org, 1913;
2 Hymns (R. Tagore), woo 47, A/B, chorus, orch/(a fl, hmn, pf), 1920, unpubd;
Ps i, woo 63, 1v, chorus, org/orch, 1922, unpubd;
Mass, b, woo 64, solo vv, chorus, orch, org, 1923–7, unfinished, unpubd

Unacc. choral:
4 Männerchöre, op.55, 1907;
15 geistliche Frauenchöre, op.44, 3–4vv, 1908;
Das christliche Kirchenjahr, woo 11, 1909;
Triumph, op.79, 1912;
Requiem aeternam, op.109, 8–12vv, 1913;
Die Verhüllten (R. Dehmel), woo 24, 4–8 male vv, 1914, unpubd;
2 Männerchöre, woo 30, 1915;
6 Frauenchöre, op.59, 1920

Instrumental:

Orch:
Sinfonia brevis, F, op.1, 1897, unpubd;
Pf Conc. no.1, d, op.6, 1900, unpubd;
Suite, op.21, 1902 [after Bizet: Jeux d’enfants];
Pf Conc. no.2, D , woo 21, 1913, unpubd;
Deutsche Helden, sym. march, woo 29, wind, 1915;
Kammersinfonietta, A, chbr orch, woo 44, 1918–19, unpubd

---

Chbr:
Trio, d, op.49, ob, eng hn, cl, 1902;
Qnt, c, op.30, ob, 2 cl, hn, bn, 1904;
Sonata, A, op.71, vc, pf, 1907–8;
10 Leichte Charakterstudien, op.90, 2 vn, 1911–12, nos.1, 3, 4, 7, 8, arr. 2 vn, pf as Divertimento, op.90b, 1920;
Little Sonata, C, op.68, vn, pf, 1914;
Sinfonische Kanzone, E , op.114, fl, pf, 1917;
Sonata, B , op.121, fl, pf, 1918, rev. as Trio Buccolico, op.121b, fl, vn, pf, 1918–25;
Impressions exotiques, op.134, fl + pic, pf, 1919;
Suite pointillistique, op.135, fl, pf, 1919;
Jugend, op.139, fl, cl, hn, pf, 1919, arr. cl/va, pf as Sonata no.2, op.139b;
8 Pieces, op.112, vn, pf, 1922

Solo:
Etüden-schule, op.41, ob/eng hn, 1905;
Partita, D, op.89, vn, 1910;
Sonata no.1, e, op.88, vn, 1910;
Sonata appassionata, f , op.140, fl, 1917;
30 Capricien ‘Gradus ad Parnassum’, op.107, fl, 1918–19;
Sonata c , op.110, cl, 1924;
25 Capricien und Sonate, op.153, sax, 1929

Harmonium:
Passacaglia, e , op.25, 4-rank hmn, 1903–5, arr. org, 1905–7;
6 Skizzen, op.10, 4-rank hmn, 1903;
Improvisation (Ostinato und kleine Fuge), E, op.34, 4-rank hmn, 1905, arr. org;
5 Monologe, op.33, 4-rank hmn, 1905, no.4 arr. org;
Partita, D, op.37, 4-rank hmn, 1905, movts 1, 3, 4, arr. org, 1906–11;
Phantasie and Fugue, D, op.39, 4-rank hmn, 1905, arr. org

Kunsthmn:
5 Aquarellen, op.27, 1905, arr. org;
8 Konzertstucke, op.26, 1905–6, nos.1, 4, 6, 7 arr. hmn, pf;
Sonata no.1, b, op.36, 1905, 2nd movt arr. org;
3 Sonatinas, G, e, a, op.14, 1906;
Scènes Pittoresques, op.31, 1906, nos.1 and 6 arr. hmn/pf;
Silhoutten, op.29, hmn/pf, 1906;
Leichte Duos (T. v. Obendorff), c, woo 7, hmn/pf, 1906;
Madrigale, op.42, 1906;
2 Orchestrale Konzertstudien, op.70, 1907;
Poesien, op.35, hmn/pf, 1907;
Renaissance, op.57, 1907, rev. 1917;
5 Miniaturen, op.9, 1908, rev. 1918;
Sonata no.2, b , op.46, 1909–12, 2 movt arr. org, 1911;
Intarsien, op.76, 1911;
Funerale, woo 18, 1912;
Die hohe Schule des Ligatospiels, op.94, hmn/pf, 1912;
Ersten grundlegende Studien, op.93, 1913;
Gradus ad Parnassum, op.95, 138 arrs., 1913–14;
Portraits ‘von Palestrina bis Schoenberg’, 33 pieces, op.101, 1913–23;
12 Impressionen, op.102, 1914;
6 Romantische Stücke (Impressionen aus dem Reisengebirge), op.103, suction hmn, 1914;
Schule für Hmn, op.99, 1915;
Tröstungen Innere Stimmen, op.58, 1918–19;
Tröstungen (8 religiöse Stimmungsbilder), op.47, 1918;
Innere Stimmen, op.58, 1918–19;
arrs of works by other composers, incl. 3 vols. of works by Wagner (1914)

Organ:
Solo:
Sequenz no.1, a, woo 8, 1908;
66 Choral-Improvisationen, op.65, 1908–10;
3 Impressions, op.72, 1909;
Sonatina, a, op.74, 1909;
Sequenz no.2, c, woo 12, 1910;
4 Diverse pieces, op.75/1, 1910–11;
10 charakteristische Tonstücke, op.86, 1911;
17 kleine Charakterstücke, woo 13, 1911;
3 Pastels, op.92, 1911;
4 Chorale Improvisations, woo 16, 1912;
20 Prae- und Postludien, op.78, 1912;
[22] Pedalstudien, op.83, 1913;
Homage to Handel, op.75/2, 1914;
7 Pastels from the Lake of Constance, op.96, 1921;
Cathedral Windows, op.106, 1923;
3 Impressions, op.108, 1923;
Partita no.1, E, op.100, 1924;
Kaleidoscope, e/E, op.144, 1930;
3 Pieces (3 New Impressions), op.142/2, 1930;
Sym., f , op.143, 1930;
Triptych, op.141, 1930;
Music for Org, op.145, 1931;
Partita retrospettiva III, op.151, 1931–2;
Passacaglia and Fugue on BACH, op.150, 1931 [based on op.46/1];
Sempre semplice, op.142/2, 1931 [arr. of hmn pieces];
Rondo alla campanella, a, op.156, 1932;
arrs. of works by other composers, arrs. of hmn works

With vv or insts:
Chaconne and Fugue Trilogy, op.73, B, org, perc, 1908;
3 sinfonische Kanzone: op.85/1, org, opt. brass, op.85/3, 1v, female chorus, vn, org, 1910;
3 sinfonische Chorale: op.87/3, 1v obbl, vn, org, 1911

Piano:
Reisebilder, op.7, 1895–1911;
Arabeske no.1 ‘Filigran’, G , op.5, 1900;
3 Caprices, op.16, 4 hands, 1900;
Variations on a Theme of Brahms ‘Verrat’, op.8, 1902, unpubd;
5 Bagatelles, op.17, 1902;
2 Konzertetüden, op.22, 1902;
Walzerszenen ‘Carneval’, op.45, 1902;
Aus dem Norden, op.18, 1903;
4 Pieces, op.23, 1903;
Skandinavische Weisen, op.28, 1903;
7 charakteristische Stücke, op.43, 1903;
Sonata no.1, f , op.50, 1904, rev. as op.50b, 1920, unpubd;
Dekameron, op.69, 10 teaching pieces, 1904;
Aphorismen, op.51, 1905;
Aus meiner Schwabenheimat, op.38, 1906;
Sonata no.2, b , op.80, 1907, lost;
3 Sonatinas, G, a, e, op.67, 1909;
9 poetische Bagatellen, op.77, 1911;
Nächtlicher Regen, woo 19, 1912;
Zwielicht-Impressionen, woo 20, 3 pieces, 1913;
Sonata no.3 ‘Patetica’, c , op.105, 1914–20;
Romantische Studien, woo 35, 1916, unpubd;
Hohburgiana, woo 36, 1916, unpubd;
Exotische Rhapsodie (Dschungel Impressionen), op.118, 1917;
Hexameron, op.97/1, 1920;
Heidebilder, op.127, 1920;
Schwere Düfte, woo 48, 1920;
Partita, g, op.113, 1922;
Patina, op.64/1, 1923;
Mosaik, op.146, 29 teaching pieces, 1933;
arrs. of works by other composers incl. Dvořák: Sym., G, op.88, 1908; Elgar: Sym. no.1, 1909; Sym. no.2, 1912; Falstaff, 1914, unpubd;
Duos with hmn

Literatura:

Das Harmonium und die Hausmusik’, Rheinische Musik- und Theaterzeitung, vii/40 (1906); repr. in ZI, xxvii (1906–7), 929–31
Die Kunst des Registrierens, op.91 (Berlin, 1911–14) [harmonium treatise]
Das Problem der künstlerischen Transmission der Orgel (MS, 1911–13)
Vergleichende Orgel-Dispositionen (MS, 1913–14)
Die Grundlagen der Musiktheorie (Leipzig, 1922)
Akustische Ton-, Klang-, und Funktionsbestimmung (Leipzig, 1930)
Polaristische Klang- und Tonalitätslehre (Leipzig, 1931)
Numerous brochures on harmonium models, registration etc. 

Font: En català: Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) En castellano: Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) In english: Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) - Altres: Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Mark Richli (harmonium)
HARMONIUMNET: KARG-ELERT, S. - Sonaten fur Harmonium
CPDL: No disponible
SPOTIFY: KARG-ELERT, S. - Sonaten fur Harmonium



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

2 comentaris:

  1. Amigo Pau, muchas gracias por el maravilloso regalo de las canciones españolas, espero que todo en tu vida esté bien.
    Un abrazo!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Un placer Milton!!!
      Igualmente, te deseo una feliz Semana Santa!
      Abrazo!!

      Elimina