Obra d'Egon Schiele (1890-1918), pintor austríac (1)
- Recordatori de Lili Boulanger -
En el dia de la commemoració del seu 100è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Egon Schiele (Tulln, 12 de juny de 1890 - Wien, 31 d'octubre de 1918) va ser un pintor austríac. A partir del 1906 es va formar a l'Akademie der Bildenden Künste de Viena amb el professor Christian Griepenkerl, si bé el 1909 la va abandonar per formar, juntament amb altres pintors joves com Antón Peschka, el Neukunstgruppe. El manifest d'aquest grup, redactat per Schiele, defensava la individualitat de l'artista fet que inevitablement va provocar la ràpida dissolució del grup. Durant aquests primers anys, es va sentir molt atret pels corrents modernistes del Jugendstil i especialment pel treball de Gustav Klimt, a qui va conèixer el 1907. El 1909 va presentar el seu treball al públic vienès a l'exposició Internacional de Kunstschau, on va contactar amb els seus primers i més importants patrons, com el crític Arthur Roessler, que es convertirien també en protagonistes dels seus retrats. En el seu treball, centrat en la representació de la figura humana, va destacar l'obsessió per l'autoretrat en el qual va representar el seu cos transcendint les convencions culturals i morals del moment. També el seu interès per la representació de les diverses cares de la sexualitat va provocar que el seu art fos etiquetat, sovint, com a pornogràfic. Aquest fet el va obligar a canviar de residència el 1911, a passar un temps a la presó el 1912 i a patir la cremació pública d'algunes de les seves obres. A partir del 1911 va realitzar una sèrie de paisatges urbans on va representar, entre altres, la ciutat natal de la seva mare. Amb aquestes obres el seu art va tendir vers la simplificació i fins i tot vers l'abstracció. El 1915 es va casar amb Edith Harms fet que es va reflectir en la seva pintura de caràcter més optimista, si bé pocs dies després del matrimoni va haver de marxar reclutat per l'exèrcit degut a la Primera Guerra Mundial. Al seu retorn a Viena, va morir de grip l'octubre de 1918.
Parlem de Música...
(Marie-Juliette Olga) Lili Boulanger (Paris, 21 d'agost de 1893 - Mézy, 15 de març de 1918) va ser una compositora francesa. De família musical, el seu pare Ernest Boulanger, la seva mare Raïssa Mischetzky i la seva germana Nadia Boulanger van ser també músics. Va rebre formació musical de ben petita si bé una malaltia que va patir el 1895 la va debilitar la resta de la seva vida fet que va determinar la seva curta existència. A partir del 1909, i amb la intenció de participar en el concurs del Prix de Rome, va rebre classes de Georges Caussade i de Paul Vidal. Finalment, el 1913 va guanyar el Prix de Rome amb la cantata Faust et Hélène, sent la primera dona en guanyar el prestigiós concurs francès. Poc després, va signar un contracte musical amb l'editora Ricordi amb què es van regular les condicions per a la publicació de les seves obres. Va ser aleshores quan va viatjar a Roma, ciutat on va compondre diverses obres. Al seu retorn a París, va fundar el Comité Franco-Américain du Conservatoire National des d'on es va oferir suport als músics que van participar en la Primera Guerra Mundial. El 1916 va tornar novament a Roma on va continuar la composició de la seva òpera La princesse Maleine i on va compondre el Psalm cxxix ‘Ils m’ont assez opprimé’ i el Psalm cxxx ‘Du fond de l’abîme’. No obstant, el deteriorament sobtat de la seva salut la va obligar a tornar a França on va centrar els seus darrers esforços en la finalització de l'òpera La princesse Maleine. Finalment, Lili Boulanger va morir a Mézy el març de 1918.
OBRA:
Vocal:
Stage:
La princesse Maleine (op, 5, M. Maeterlinck and T. Ricordi), 1911–18, unfinished
Choral:
Ps cxxix ‘Ils m’ont assez opprimé’, Bar, male chorus, orch, 1910–16;
Ps cxxx ‘Du fond de l’abîme’, A, T, chorus, org, orch, 1910–17;
Les sirènes (C. Grandmougin), Mez, chorus, pf, 1911;
Sous bois (P. Gille), chorus, orch, 1911;
Soleils de Septembre, chorus, pf, 1911–12, inc.;
Renouveau (A. Silvestre), chorus, 4 solo vv, pf/orch, 1911–13;
Hymne au soleil (C. Delavigne), A, chorus, pf/orch, 1912;
Le soir, chorus, pf/orch, 1912;
Soir d’été, chorus, pf, 1912, inc.;
La source (C. Leconte de Lisle), chorus, orch, 1912;
La tempête (Pendant la tempête) (T. Gautier), chorus, pf, 1912;
Pour les funérailles d’un soldat (A. de Musset), Bar, chorus, orch, 1912–13;
Soir sur la plaine (A. Samain), S, T, chorus, orch, 1913;
Vieille prière bouddhique (Buddhist prayer from Visuddhimagga, trans. S. Karpelès), T, chorus, orch, 1914–17;
Ps xxiv ‘La terre appartient à l’Eternel’, T, chorus, org, orch, 1916
Other:
Maïa (cant., F. Beisser), S, T, B, pf, 1911;
Reflets (M. Maeterlinck), 1v, pf/orch, 1911;
Frédégonde (cant., C. Morel), S, T, B, pf, 1911–12, inc.;
Attente (Maeterlinck), 1v, pf, 1912;
Le retour (G. Delaquys), 1v, pf, 1912 [orig. version: La nef légère, chorus, pf, 1912];
2 vocal fugues, 4vv: 1912, 1913;
Faust et Hélène (cant., E. Adenis, after J.W. von Goethe), Mez, T, Bar, orch, 1913;
Clairières dans le ciel (F. Jammes), cycle of 13 songs, T, pf, 1913–14 [nos. 1, 5–7, 10–13 orchd, 1915–16];
Dans l’immense tristesse (B. Galéron de Calone), 1v, pf, 1916;
Pie Jesu, S, str qt, hp, org, 1918
Instrumental:
Valse, E, pf, 1905–6, inc.;
Nocturne, fl/vn, pf/orch, 1911 [orig. Pièce courte];
Prélude, B, pf, 1911;
Prélude, D , pf, 1911;
Morceau de piano: thème et variations, pf, 1911–14;
Cortège, (vn/fl, pf)/pf, 1914;
D’un jardin clair, pf, 1914;
D’un vieux jardin, pf, 1914;
D’un matin de printemps, (vn/fl, pf)/orch, 1917–18;
D’un soir triste, (str trio/vc, pf)/orch, 1917–18
Lost or destroyed works:
La lettre de mort (E. Manuel), 1v, pf, 1906;
Pss cxxxi, cxxxvii, solo vv, orch, 1907;
Ave Maria, 1v, org, 1908;
Apocalypse, solo vv, chorus, orch, 1909, inc.;
1 Corinthians xiii, chorus, orch, 1909;
5 études, pf, 1909;
Pss i, cxix, chorus, orch, 1909;
3 études, pf, 1911;
2 études, pf 4 hands, 1912;
Sonate, vn, pf, 1912–16;
Alyssa (cant.), S, T, B, orch, 1913;
Pièce, vc, pf, 1914;
Pièce, ob, pf, 1914;
Pièce, tpt, small orch, 1915;
Poème symphonique, orch, 1915–16, inc.;
Marche funèbre, small orch, 1916;
Marche gaie, small orch, 1916;
Sicilienne, small orch, 1916;
Les pauvres (E. Verhaeren), 1v, pf, inc.;
Ps cxxvi, chorus, orch, incl.
OBRA:
Vocal:
Stage:
La princesse Maleine (op, 5, M. Maeterlinck and T. Ricordi), 1911–18, unfinished
Choral:
Ps cxxix ‘Ils m’ont assez opprimé’, Bar, male chorus, orch, 1910–16;
Ps cxxx ‘Du fond de l’abîme’, A, T, chorus, org, orch, 1910–17;
Les sirènes (C. Grandmougin), Mez, chorus, pf, 1911;
Sous bois (P. Gille), chorus, orch, 1911;
Soleils de Septembre, chorus, pf, 1911–12, inc.;
Renouveau (A. Silvestre), chorus, 4 solo vv, pf/orch, 1911–13;
Hymne au soleil (C. Delavigne), A, chorus, pf/orch, 1912;
Le soir, chorus, pf/orch, 1912;
Soir d’été, chorus, pf, 1912, inc.;
La source (C. Leconte de Lisle), chorus, orch, 1912;
La tempête (Pendant la tempête) (T. Gautier), chorus, pf, 1912;
Pour les funérailles d’un soldat (A. de Musset), Bar, chorus, orch, 1912–13;
Soir sur la plaine (A. Samain), S, T, chorus, orch, 1913;
Vieille prière bouddhique (Buddhist prayer from Visuddhimagga, trans. S. Karpelès), T, chorus, orch, 1914–17;
Ps xxiv ‘La terre appartient à l’Eternel’, T, chorus, org, orch, 1916
Other:
Maïa (cant., F. Beisser), S, T, B, pf, 1911;
Reflets (M. Maeterlinck), 1v, pf/orch, 1911;
Frédégonde (cant., C. Morel), S, T, B, pf, 1911–12, inc.;
Attente (Maeterlinck), 1v, pf, 1912;
Le retour (G. Delaquys), 1v, pf, 1912 [orig. version: La nef légère, chorus, pf, 1912];
2 vocal fugues, 4vv: 1912, 1913;
Faust et Hélène (cant., E. Adenis, after J.W. von Goethe), Mez, T, Bar, orch, 1913;
Clairières dans le ciel (F. Jammes), cycle of 13 songs, T, pf, 1913–14 [nos. 1, 5–7, 10–13 orchd, 1915–16];
Dans l’immense tristesse (B. Galéron de Calone), 1v, pf, 1916;
Pie Jesu, S, str qt, hp, org, 1918
Instrumental:
Valse, E, pf, 1905–6, inc.;
Nocturne, fl/vn, pf/orch, 1911 [orig. Pièce courte];
Prélude, B, pf, 1911;
Prélude, D , pf, 1911;
Morceau de piano: thème et variations, pf, 1911–14;
Cortège, (vn/fl, pf)/pf, 1914;
D’un jardin clair, pf, 1914;
D’un vieux jardin, pf, 1914;
D’un matin de printemps, (vn/fl, pf)/orch, 1917–18;
D’un soir triste, (str trio/vc, pf)/orch, 1917–18
Lost or destroyed works:
La lettre de mort (E. Manuel), 1v, pf, 1906;
Pss cxxxi, cxxxvii, solo vv, orch, 1907;
Ave Maria, 1v, org, 1908;
Apocalypse, solo vv, chorus, orch, 1909, inc.;
1 Corinthians xiii, chorus, orch, 1909;
5 études, pf, 1909;
Pss i, cxix, chorus, orch, 1909;
3 études, pf, 1911;
2 études, pf 4 hands, 1912;
Sonate, vn, pf, 1912–16;
Alyssa (cant.), S, T, B, orch, 1913;
Pièce, vc, pf, 1914;
Pièce, ob, pf, 1914;
Pièce, tpt, small orch, 1915;
Poème symphonique, orch, 1915–16, inc.;
Marche funèbre, small orch, 1916;
Marche gaie, small orch, 1916;
Sicilienne, small orch, 1916;
Les pauvres (E. Verhaeren), 1v, pf, inc.;
Ps cxxvi, chorus, orch, incl.
Informació addicional...
AMAZON: BOULANGER, L. - Psalms 24, 129, 130
IMSLP: Lili Boulanger (1893-1918)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: BOULANGER, L. - Psalms 24, 129, 130
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina