Obra de Georg Anton Abraham Urlaub (1744-1786), pintor alemany (1)
- Recordatori de Friedrich Wilhelm Rust -
En el dia de la commemoració del seu 222è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Georg Anton Abraham Urlaub (Kitzingen, 31 de desembre de 1744 - Mainz, 31 d'agost de 1786) va ser un pintor alemany. Fill del pintor Georg Christian Urlaub i nebot de Georg Anton Urlaub, alumne al seu temps de Tiepolo, es va formar inicialment amb el seu pare. Com a pintor, no va assolir gaire ressò enllà del seu àmbit geogràfic de professió situat a les ciutats de Würzburg, Bamberg i Nuremberg. El 1784 va assolir el càrrec de pintor de la cort de l'arquebisbe Friedrich Karl Joseph Reichsfreiherr von Erthal on va treballar principalment com a pintor de retrats. Georg Anton Abraham Urlaub va morir a Mainz l'agost de 1786.
Parlem de Música...
Friedrich Wilhelm Rust (Wörlitz, 6 de juliol de 1739 - Dessau, 28 de febrer de 1796) va ser un compositor alemany. Per recomanació del seu germà gran i violinista Johann Ludwig Anton Rust, va començar a estudiar violí des de ben petit. El 1751, i després de la mort del seu pare, es va traslladar a viure amb la seva família a Gröbzig en una època en què va compondre la seva primera obra. Entre els anys 1755 i 1758 va estudiar al Gymnasium de Cöthen i més tard va entrar a la Universitat de Halle-Wittenberg per estudiar dret. També en aquell període va rebre classes privades de W.F. Bach. Poc després, va rebre la protecció del príncep Leopold Friedrich Franz d'Anhalt-Dessau qui el va enviar a Zerbst per estudiar amb Carl Höckh i més tard a Berlin i Potsdam, ciutats on va coincidir i estudiar amb Franz Benda i C.P.E. Bach. Durant els anys 1765 i 1766 va viatjar a Itàlia on va rebre formació de Tartini, Pietro Nardini i G.B. Martini. Al seu retorn a Alemanya, es va instal·lar a Dessau on va ser nomenat director musical de la ciutat i on va compondre la majoria de les seves obres. A partir del 1769 va organitzar desenes de concerts per subscripció i el 1775 va ser membre fundador del teatre principal de la ciutat. Aquell mateix any va ser nomenat director musical de la cort en un any en què es va casar amb la seva alumna Henriette Niedhardt. El seu fill Wilhelm Karl Rust i el seu net Wilhelm Rust van ser músics. Friedrich Wilhelm Rust va morir a Dessau el febrer de 1796.
OBRA:
Vocal secular:
Dramatic:
Inkle und Yariko (duodrama, 2, J.F. Schink), Dessau, 28 July 1777;
Der blaue Montag (operetta, T. Berger), Dessau, 1777;
Colma (monodrama, after Ossian), ?Dessau, 1777;
Fingal und Lochlin (Schauspielmusik), Inamorulla (Schauspielmusik), both Dessau, 1778;
Korylas und Lalage (pastoral), 1786
Other vocal:
2 occasional secular cants., 1769, 1773;
settings of lieder in Die Muse (Leipzig, 1776–7), Oden und Lieder, i (Dessau and Leipzig, 1784), ii (Leipzig, 1796)
Further choral works, lieder, arias and works pubd in anthologies and periodicals (1779–99)
Vocal religiosa:
Allgnädiger in allen Höhen, 1785;
Gross ist der Herr, 1791;
Gott ist die Liebe, 1792;
Gott unser Vater, 1794;
Herr Gott dich loben wir: all cants., solo vv, chorus, orch;
Ich will den Herrn loben (Ps xxxiv), solo vv, chorus, orch
Instrumental:
Chbr:
2 sonatas, pf, 2 vn, vc, c109–10, 1775;
Trio, 2 fl, va d’amore, c105, c1785, ed. in W;
Qt, nail vn, 2 vn, b, c111, 1787, ed. in W;
Trio, 2 vn, bc, c106;
Sonata, vn, va, vc, c107;
Serenade, str qt, c108;
2 sonatas, va, 2 hn, vc, c84, 94, 1 ed. B. Päuler (Winterthur, 1988);
25 sonatas, pf, vn obbl, c26–50, 1 ed. in W;
24 vn sonatas, pf acc., c51–71, 73–5;
Air varié, vn, pf, c72;
3 sonatas, vn solo, c80–81, 83, 1 with vn acc. (Leipzig, ?1818), 1 ed. in W as Partite;
2 vn solos, c79, 82;
7 vn duets, c76–8, 2 ed. in W;
2 va sonatas, c89, 91;
6 va d’amore sonatas, c85–8, 92–3;
Air with variations, va d’amore, c90;
Sonata, vc, bc, c95;
5 lute sonatas, c96–100, 4 with vn, 1 with va, all ed. J. Klima (Maria Enzersdorf, nr Vienna, 1981);
4 hp sonatas, c101–4, 1 with vn, ed. D. Owens (New York, 1984), 1 with vn, vc
Solo kbd:
18 sonatas, c8–25, 1 for 4 hands, 1 pubd (Leipzig, ?1770), 2 ed. in W;
24 variations on ‘Blühe liebes Veilchen’, c3 (Dessau, 1782);
Andantino with 12 variations, c5, 1791;
Allegretto con variazioni, hpd, c1 (Berlin, c1791);
12 variations on ‘Blühe liebes Veilchen’, c4, 1794, ed. in W;
Suite, c6;
variations on ‘Ich schlief, da träumte mir’, c2;
6 sonatas, c7, lost, pubd in Leipzig according to GerberL;
fugue, org, frag., c112
OBRA:
Vocal secular:
Dramatic:
Inkle und Yariko (duodrama, 2, J.F. Schink), Dessau, 28 July 1777;
Der blaue Montag (operetta, T. Berger), Dessau, 1777;
Colma (monodrama, after Ossian), ?Dessau, 1777;
Fingal und Lochlin (Schauspielmusik), Inamorulla (Schauspielmusik), both Dessau, 1778;
Korylas und Lalage (pastoral), 1786
Other vocal:
2 occasional secular cants., 1769, 1773;
settings of lieder in Die Muse (Leipzig, 1776–7), Oden und Lieder, i (Dessau and Leipzig, 1784), ii (Leipzig, 1796)
Further choral works, lieder, arias and works pubd in anthologies and periodicals (1779–99)
Vocal religiosa:
Allgnädiger in allen Höhen, 1785;
Gross ist der Herr, 1791;
Gott ist die Liebe, 1792;
Gott unser Vater, 1794;
Herr Gott dich loben wir: all cants., solo vv, chorus, orch;
Ich will den Herrn loben (Ps xxxiv), solo vv, chorus, orch
Instrumental:
Chbr:
2 sonatas, pf, 2 vn, vc, c109–10, 1775;
Trio, 2 fl, va d’amore, c105, c1785, ed. in W;
Qt, nail vn, 2 vn, b, c111, 1787, ed. in W;
Trio, 2 vn, bc, c106;
Sonata, vn, va, vc, c107;
Serenade, str qt, c108;
2 sonatas, va, 2 hn, vc, c84, 94, 1 ed. B. Päuler (Winterthur, 1988);
25 sonatas, pf, vn obbl, c26–50, 1 ed. in W;
24 vn sonatas, pf acc., c51–71, 73–5;
Air varié, vn, pf, c72;
3 sonatas, vn solo, c80–81, 83, 1 with vn acc. (Leipzig, ?1818), 1 ed. in W as Partite;
2 vn solos, c79, 82;
7 vn duets, c76–8, 2 ed. in W;
2 va sonatas, c89, 91;
6 va d’amore sonatas, c85–8, 92–3;
Air with variations, va d’amore, c90;
Sonata, vc, bc, c95;
5 lute sonatas, c96–100, 4 with vn, 1 with va, all ed. J. Klima (Maria Enzersdorf, nr Vienna, 1981);
4 hp sonatas, c101–4, 1 with vn, ed. D. Owens (New York, 1984), 1 with vn, vc
Solo kbd:
18 sonatas, c8–25, 1 for 4 hands, 1 pubd (Leipzig, ?1770), 2 ed. in W;
24 variations on ‘Blühe liebes Veilchen’, c3 (Dessau, 1782);
Andantino with 12 variations, c5, 1791;
Allegretto con variazioni, hpd, c1 (Berlin, c1791);
12 variations on ‘Blühe liebes Veilchen’, c4, 1794, ed. in W;
Suite, c6;
variations on ‘Ich schlief, da träumte mir’, c2;
6 sonatas, c7, lost, pubd in Leipzig according to GerberL;
fugue, org, frag., c112
Informació addicional...
AMAZON: RUST, F.W. - Der Clavierpoet
CPDL: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMuy interesante la parte de pianoforre (en la cual soy un
ResponEliminatotal neófito, de hecho me da un poco de miedo).
La de clave, genial, además porque soy un "fan" del clave.
Gracias!, y saludos, de Daniel, desde Madrid.
Estoy contigo, amante desatado del clave pero neófito en pianoforte e incluso del piano... (peccatum remitti non possit).
EliminaSaludos!
Pau
A mi la parte del pianoforte me fascina, me parece un instrumento a recuperar frente al "omnipresente" clave en las grabaciones. Es interesante ver la evolución desde el clave al piano moderno, y sobre todo escucharla.
ResponEliminaMuchas gracias,
T.
Sin duda!!!!! Aunque donde haya un buen clave, y según mi opinión muy personal, no me pongan un pianoforte o piano... (refiriéndome claro está a la música del XVIII o anterior).
EliminaSaludos!
Pau