Obra de Joachim Beuckelaer (1533-1574), pintor flamenc (1)
- Recordatori de Jacques Arcadelt -
En el dia de la commemoració del seu 450è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Joachim Beuckelaer (Antwerpen, 1533 - Antwerpen, 1575) va ser un pintor flamenc. Es creu va ser fill del també pintor Mattheus Beukeleere amb qui probablement va rebre la seva primera formació. Poc després, va estudiar amb Pieter Aertsen, qui el 1542 s'havia casat amb la seva tieta Katelijne Beuckelaer. El 1560 es va casar amb Magdalena Schrijvers en un temps en què sembla va tenir dificultats econòmiques i per subsistir es va veure obligat a treballar al servei d'altres pintors. Paral·lelament, va començar a realitzar les seves pròpies composicions formades principalment per escenes religioses clàssiques i obres de gènere. El seu estil va mostrar un codi visual que tenia el seu origen en Quintin Massys i on la juxtaposició de plans, amb l'escena profana en primer terme, encarnant el mal exemple, i l'escena religiosa al fons, en tons apagats, permetia emetre un judici moralitzant. El seu germà Huybrecht Beuckeleer també va ser pintor. Joachim Beuckelaer va viure tota la seva vida a Anvers, ciutat on també hi va morir el 1575.
Parlem de Música...
Jacques Arcadelt [Archadelt, Arcadet] (Namur?, c.1507 - Paris, 14 d'octubre de 1568) va ser un compositor flamenc. Es desconeix gran part de la seva vida inicial sent la primera referència d'un viatge a Itàlia realitzat a finals de la dècada de 1520. Precisament a Roma va ser on a l'entorn del 1530 va publicar la seva primera col·lecció musical. Es creu, i gràcies a documentació de l'època, que va viure a Florència treballant al servei d'Alessandro de’ Medici. A partir del 1537 va viure a Roma on va treballar a la comitiva papal. El 1539, va entrar com a membre de la Cappella Giulia i poc temps després va formar part de la Capella Sixtina, on va ser nomenat magister puerorum i més tard va ser promocionat a mestre del cor. Precisament en aquell període va publicar quatre dels seus sis llibres de madrigals per a quatre veus. Al voltant del 1553, va tornar a França, on ja va passar la resta de la seva vida. El 1557 va publicar un llibre de misses dedicat al seu patró Charles de Guise, cardenal de Lorraine, a qui va servir com a mestre de capella. Jacques Arcadelt va morir a París l'octubre de 1568.
OBRA:
Vocal secular:
Chansons:
Most of the chansons in the volumes devoted mainly to Arcadelt, listed immediately below, had already appeared in earlier anthologies. The earliest source is cited in the list of individual pieces. All are for 4 voices unless otherwise stated.
Quatorsiesme livre de chansons, 4–6vv (Paris, 1561)
Tiers livres de chansons, 4vv (Paris, 1567)
Quatrième livre de chansons, 4vv (Paris, 1567)
Cinquième livre de chansons, 4vv (Paris, 1567)
Sisième livre de chansons, 4–5vv (Paris, 1569)
Neuvième livre de chansons, 4–6vv (Paris, 1569)
Other chansons;
Madrigals:
all for 4 voices unless otherwise stated
Il primo libro di madrigali, 4vv (Venice, 1539) [S ii]
Il secondo libro de madrigali, 4vv (Venice: Scotto, 1539)
Il vero secondo libro di madrigali (Venice: Gardano, 1539) [S iii]
Terzo libro de i madrigali novissimi, 4vv (Venice, 1539) [S iv]
Il quarto libro di madrigali, 4vv (Venice, 1539) [S v]
Primo libro di madrigali, 3vv (Venice, 1542) [S vii]
Il quinto libro di madrigali, 4vv (Venice, 1544) [S vi]
Other madrigals;
Other secular:
At tredpida et coeptis (Virgil), 4vv, 1556, S viii;
Integer vitae scelerisque (Horace), 3vv, 1559, S ix;
Montium custos nemorumque, 3vv, 1559, S ix;
Poscimur, si quid vacui (Horace), 3vv, 1559, S ix;
Vitam que faciunt beatiorem (Martial), 4vv, 1556, S viii
Vocal religiosa:
Masses, magnificats, lamentations:
Missa tres (Paris, 1557):
Missa ‘Ave regina caelorum’, 5vv, S i (on de Silva’s motet);
Missa de beata virgine, 4vv, S i;
Missa ‘Noe Noe’, 6vv, S i (on Mouton’s motet)
Magnificat primi toni, 4–6vv, 1557, S x
Lamentationes Jeremiae (i; Zain. Recordata est; Nun. Prophetae tui, Jerusalem), 4vv, 1557, S x
Lamentationes Jeremiae (ii; Caph. Defecerunt; Lamed. O vos omnes; Jerusalem), 5vv, 1557, S x
Lamentationes Jeremiae (iii; Res. Sordes eius; Zain. Vidisti Domine; Convertere), 4vv, 1557, S x
Motets and sacred chansons:
all edited in S x
Benedixit Deus Noe, 4vv, 1532;
Candida virginitas, 6vv, I-Rvat CS 24;
Congregati sunt, 5vv, 1538;
Corona aurea, 5vv, Rvat CS 24;
Domine Deus omnipotens, 4vv, 1538;
Domine exaltetur manus tua, 4vv, 1539;
Domine non secundum peccata nostra, 3–5vv, Rvat CS 13;
Dum complerentur dies Pentecostes, 5vv, 1538;
Estote fortes in bello, 6vv, Rv SI 35–40;
Filiae Jerusalem, 4vv, 1532;
Gaudent in caelis, 5vv, 1538;
Gloriosae Virginis Mariae, 5vv, Rvat CS 24
Haec dies, 4vv, 1532;
Hodie Beata Virgo Maria, 4vv, 1539;
Istorum est enim, 7vv, 1564, Memento salutis auctor, 4vv, Rvat CS 24;
Michael archangele, 5vv, 1538;
O gloriosa domina, 4vv, 1538;
O pulcherrima mulierum, 5vv, 1539;
O sacrum convivium, 5vv, 1539 (also attrib. Jacquet); Pater noster, 8vv, 1545;
Recordare Domine, 5vv, 1540;
Regina caeli, 5vv, Rvat CS 13;
Salve regina, 5vv, Rvat CS 24
Dont vient l’esjouissance, 4vv, 1553;
Il faut que de tous mes esprits, 4vv, 1555
Georg Braun (1541-1622) & Franz Hogenberg (1535-1590) - Namurcum (Namur) (1575) (2)
OBRA:
Vocal secular:
Chansons:
Most of the chansons in the volumes devoted mainly to Arcadelt, listed immediately below, had already appeared in earlier anthologies. The earliest source is cited in the list of individual pieces. All are for 4 voices unless otherwise stated.
Quatorsiesme livre de chansons, 4–6vv (Paris, 1561)
Tiers livres de chansons, 4vv (Paris, 1567)
Quatrième livre de chansons, 4vv (Paris, 1567)
Cinquième livre de chansons, 4vv (Paris, 1567)
Sisième livre de chansons, 4–5vv (Paris, 1569)
Neuvième livre de chansons, 4–6vv (Paris, 1569)
Other chansons;
Madrigals:
all for 4 voices unless otherwise stated
Il primo libro di madrigali, 4vv (Venice, 1539) [S ii]
Il secondo libro de madrigali, 4vv (Venice: Scotto, 1539)
Il vero secondo libro di madrigali (Venice: Gardano, 1539) [S iii]
Terzo libro de i madrigali novissimi, 4vv (Venice, 1539) [S iv]
Il quarto libro di madrigali, 4vv (Venice, 1539) [S v]
Primo libro di madrigali, 3vv (Venice, 1542) [S vii]
Il quinto libro di madrigali, 4vv (Venice, 1544) [S vi]
Other madrigals;
Other secular:
At tredpida et coeptis (Virgil), 4vv, 1556, S viii;
Integer vitae scelerisque (Horace), 3vv, 1559, S ix;
Montium custos nemorumque, 3vv, 1559, S ix;
Poscimur, si quid vacui (Horace), 3vv, 1559, S ix;
Vitam que faciunt beatiorem (Martial), 4vv, 1556, S viii
Vocal religiosa:
Masses, magnificats, lamentations:
Missa tres (Paris, 1557):
Missa ‘Ave regina caelorum’, 5vv, S i (on de Silva’s motet);
Missa de beata virgine, 4vv, S i;
Missa ‘Noe Noe’, 6vv, S i (on Mouton’s motet)
Magnificat primi toni, 4–6vv, 1557, S x
Lamentationes Jeremiae (i; Zain. Recordata est; Nun. Prophetae tui, Jerusalem), 4vv, 1557, S x
Lamentationes Jeremiae (ii; Caph. Defecerunt; Lamed. O vos omnes; Jerusalem), 5vv, 1557, S x
Lamentationes Jeremiae (iii; Res. Sordes eius; Zain. Vidisti Domine; Convertere), 4vv, 1557, S x
Motets and sacred chansons:
all edited in S x
Benedixit Deus Noe, 4vv, 1532;
Candida virginitas, 6vv, I-Rvat CS 24;
Congregati sunt, 5vv, 1538;
Corona aurea, 5vv, Rvat CS 24;
Domine Deus omnipotens, 4vv, 1538;
Domine exaltetur manus tua, 4vv, 1539;
Domine non secundum peccata nostra, 3–5vv, Rvat CS 13;
Dum complerentur dies Pentecostes, 5vv, 1538;
Estote fortes in bello, 6vv, Rv SI 35–40;
Filiae Jerusalem, 4vv, 1532;
Gaudent in caelis, 5vv, 1538;
Gloriosae Virginis Mariae, 5vv, Rvat CS 24
Haec dies, 4vv, 1532;
Hodie Beata Virgo Maria, 4vv, 1539;
Istorum est enim, 7vv, 1564, Memento salutis auctor, 4vv, Rvat CS 24;
Michael archangele, 5vv, 1538;
O gloriosa domina, 4vv, 1538;
O pulcherrima mulierum, 5vv, 1539;
O sacrum convivium, 5vv, 1539 (also attrib. Jacquet); Pater noster, 8vv, 1545;
Recordare Domine, 5vv, 1540;
Regina caeli, 5vv, Rvat CS 13;
Salve regina, 5vv, Rvat CS 24
Dont vient l’esjouissance, 4vv, 1553;
Il faut que de tous mes esprits, 4vv, 1555
Informació addicional...
AMAZON: Le Divin Arcadelt
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina