Obra de Jan van Eyck (c.1390-1441), pintor flamenc (1)
Parlem de Pintura...
Jan van Eyck (Maaseik, c.1390 - Brugge, 9 de juliol de 1441) va ser un pintor flamenc. Es desconeix la seva vida i formació inicial sent la primera referència de 1422, any que va constar com a pintor al servei de la cort de Johann III de Bayern, establert en aquell temps a La Haia. El 1425 i després de la mort del seu protector, es va establir a Lille on va entrar com a pintor al servei de Philippe III de Bourgogne. Des d'allà va viatjar esporàdicament a Portugal i Espanya. El 1432 es va instal·lar a Bruges on es va casar i on va realitzar la majoria de les seves obres. El seu estil i tècnica, considerats dels més destacats de l'Europa del seu temps, es van caracteritzar per la superposició de fines capes de pintura que produien un efecte transparent i reflectant. Amb aquest mètode va arribar a representar amb notable detall la qualitat de les teles, la pell o la transparència del vidre. Jan van Eyck, considerat erròniament com l'inventor de la tècnica a l'oli, va morir a Bruges el juliol de 1441.
Parlem de Música...
Guillaume de Machaut (Machaut, c.1300 - Reims, abril de 1377) va ser un poeta i compositor francès. Es desconeix la major part de la seva vida sent la primera referència de 1323, quan va constar com a capellà i secretari de Johann der Blinde von Luxemburg i en un càrrec que va preservar fins el 1346. Posteriorment, va treballar al servei de la duquessa de Normandia i de Charles V le Sage. El 1337 va ser nomenat canonge de la Catedral de Reims, ciutat on hi va viure la resta de la seva vida. Com a poeta, va destacar pels seus llargs poemes narratius i didàctics els quals van descriure l'ambient de l'època. Per altra banda, els seus poemes lírics més breus van contribuir a crear el rondeau, la balada i el virelai, formes poètiques vigents durant més d'un segle. Com a músic, va compondre l'acompanyament musical de gran part de la seva obra poètica. Des del punt de tècnic, aquestes composicions van ser isorrítmiques, és a dir, es basaven en cicles melòdics i rítmics independents que es solapaven. La Missa de Nostre Dame, també isorítmica, a quatre veus, d'estil monumental i auster i amb forts ritmes i dissonàncies, va ser la primera partitura completa de missa polifònica escrita per un únic compositor que s'ha preservat ja que tots els cicles anteriors de misses conegudes van ser recopilacions d'obres escrites per diferents compositors. Guillaume de Machaut, considerat el principal exponent del moviment de modernització musical conegut com Ars nova, va morir a Reims l'abril de 1377.
Informació addicional...
PRESTOMUSIC: DE MACHAUT, G. - Messe Nostre Dame
SPOTIFY: DE MACHAUT, G. - Messe Nostre Dame
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Estimado amigo Pau, siempre estaré agradecido por los aportes valiosos y el incalculable tesoro artístico y musical contenido en tu blog. Sé que gracias no es suficiente!!
ResponEliminaPor favor puedes agregarme en FB? Tuve eventualidades en mi cuenta y no pude hacerlo desde ahí.
Abrazo fraterno
Yehu