dimarts, 19 de febrer del 2019

RIGEL, Henri-Joseph (1741-1799) - Symphonies

Jacob van Strij - Landschap met veedrijver en schaapherder
Obra de Jacob van Strij (1756-1815), pintor holandès (1)




Parlem de Pintura...

Jacob van Strij (Dordrecht, 2 d'octubre de 1756 - Dordrecht, 4 de febrer de 1815) va ser un pintor holandès. Fill de Leendert van Strij (1728-1798) i germà d'Abraham van Strij, es va formar inicialment amb el seu pare. Entre el 1774 i el 1776 va viure a Anvers on va rebre classes d'Andries Cornelis Lens. Al seu retorn a Dordrecht es va unir al taller del seu pare i va entrar com a membre de la Teekengenootschap Pictura de Dordrecht, fundada el 1774 pel seu germà Abraham. Va ser aleshores quan va iniciar la seva carrera com a pintor destacant especialment pels seus paisatges. Com a professor, van destacar, entre altres, els alumnes Pieter Rudolph Kleijn, Johannes Christiaan Schotel i Gillis Smak Gregoor. El seu fill Hendrik van Strij també va ser pintor. Jacob van Strij va morir a Dordrecht el febrer de 1815.



Parlem de Música...

Henri-Joseph Rigel (Wertheim, 9 de febrer de 1741 - Paris, 2 de maig de 1799) va ser un professor i compositor alemany. Fill de Georg Caspar Riegel (c.1695-1754) i germà d'Anton Rigel (c.1745-1807), es desconeix la seva vida formativa sent la primera referència de 1767, any en què va constar per primera vegada com autor de diverses simfonies i un concert de violí en el Breitkopf Catalogue. Aquell any es va instal·lar a París, ciutat on La Borde va documentar, en la seva obra Essai sur la musique (1780), que Rigel havia estudiat amb Jommelli a Stuttgart. També a París va publicar el seu opus 1 'Six sonates pour clavecin'. El 1768 es va casar i entre el 1769 i el 1772 va tenir diversos fills, alguns d'ells músics. A partir del 1772 va començar a publicar música regularment destacant, juntament amb autors com F.-A. Philidor, Cannabich i Eichner, com un dels millors autors de simfonies i simfonies concertants de la ciutat. En aquest sentit, el 1774 va realitzar la seva estrena simfònica al Concert Spirituel en un any en què també va escriure i representar l'oratori La sortie d’Egypte (1774). Precisament aquest oratori, i juntament amb La déstruction de Jéricho (1778), va gaudir d'extraordinari èxit sent representat anualment entre els anys 1775 i 1786. A partir del 1778 va començar a escriure òperes les quals van gaudir d'èxit notable amb representacions habituals en els teatres principals de París. A partir del 1790, les seves obres van formar part dels programes musicals del Cirque du Palais-Royal i del Concert du Cirque National i a l'entorn del 1795 va assolir un càrrec de professor en el Conservatori de París. Els seus fills Louis Rigel (1769-1811) i Henri-Jean Rigel també van ser compositors. Henri-Joseph Rigel, considerat un dels músics més eminents de París de finals del segle XVIII, va morir a París el maig de 1799.

André Dutertre (1753-1842) - Henri-Joseph Rigel (2)

OBRA:

Vocal secular:

Operas:
first performed in Paris unless otherwise stated
printed works published in Paris
Le savetier et le financier (oc, 2, J.-B. Lourdet de Santerre, after J. de La Fontaine), Marly, 23 Oct 1778 (1782), airs (1778), ov. (1779)
Le départ des matelots (cmda, 1, ?J. Rutlidge), Comédie-Italienne (Bourgogne), 23 Nov 1778
Cora et Alonzo (grand opéra, 4, P.-U. Dubuisson), commissioned by Opéra, 1779, unperf.
Rosanie (comédie lyrique, 3, A.-M.-D. Devismes), Comédie-Italienne (Bourgogne), 24 July 1780, excerpts (1780); rev. as Azélie, Monsieur, 4 July 1790, F-Mc, excerpts (n.d.)
Blanche et Vermeille (comédie pastorale, 2, J.-P. Florian), Comédie-Italienne (Bourgogne), 5 March 1781; rev. (2), 26 May 1781 (1781); rev. (1), 26 March 1782, excerpts (n.d.)
L’automate (cmda, 1, Cuinet-Dorbeil), Comédie-Italienne (Bourgogne), 20 Aug 1781
Ariane fille de Minos (comédie mêlée de couplets, 1, L.H. Dancourt), Beaujolais, 1784
Les amours du Gros-Caillou (oc, 1, F.-J. Guillemain), Beaujolais, 10 April 1786
Aline et Zamorin, ou L’amour turc [also listed as Atine et Zamorin] (opéra bouffon, 3, Dancourt), Beaujolais, 26 Sept 1786, excerpts (n.d.)
L’entrée du seigneur (oc, 1, Lebas), Beaujolais, 21 Oct 1786
Lucas et Babet, ou La veillée (oc, 1, ?J.-L. Gabiot de Salins), Beaujolais, 15 June 1787, Pc*
Alix de Beaucaire (drame lyrique, 3, M.-J. Boutillier), commissioned by Comédie-Italienne, 1787, perf. Montansier, 10 Nov 1791, Mc, Pc*
Estelle et Némorin (mélodrame pastoral, 2, Gabiot de Salins, after Florian), Ambigu-Comique, 25 June 1788 (1788)
Le bon fermier (cmda, 1, ?E.J.B. Delrieu or Gabiot de Salins), Beaujolais, 18 May 1789, Pc*
Pauline et Henri (cmda, 1, Boutillier), Feydeau, 9 Nov 1793, Pc; as Edmond et Caroline, Pc*
Le magot de la Chine (opéra bouffon, 1, Dancourt), Ambigu-Comique, 6 Aug 1800 [posth.]

Revolutionary:
Hymne sur l’enfance, ou Le devoir des mères (F.G. Desfontaines) (Paris, 1794);
Hymne à la liberté, ou Hymne pour la Fête du 10 août (Baour-Lormian), 4vv (Paris, 1795), ed. C. Pierre, Fêtes et cérémonies de la Révolution française (Paris, 1899)
Many others pubd in collections and singly, incl. Le ménage comme il y a peu (Person) (Paris, 1793), L’amant trahi, ariette (Paris, c1778); some pubd in Mercure de France

Vocal religiosa:

Sacred (all perf. Paris, Concert Spirituel):
La sortie d’Egypte, orat, 1774;
La déstruction de Jéricho, orat, 1778;
Regina coeli, motet, grand chorus, 1780;
Ave verum, motet, 1783;
Jepthé, orat, 1783;
Les macchabées, orat

Instrumental:

Syms.:
7 cited in Breitkopf catalogue of 1767 [1 pubd as op.12 no.1, 2 pubd as op.21 nos.3 and 5, 1 in CH-E, 3 lost];
1, C, c1767, D-Rtt [listed under ‘?A. Riegel’];
6 sinfonies, op.12 (1774), nos. 2, 4 ed. R. Sondheimer (London, 1938–9);
1, D, no.3 in 3 simphonies à grand orchestre: Gossec & Rigel (1782);
1, g, no.2 in 3 simphonies à grand orchestre: Rosetti, Rigel & Ditters (1783);
6 simphonies, op.21 (1786), no.2 ed. in B.S. Brook (1962), 2 ed. in Foreign Composers in France, 1750–1790 (New York, 1984)

Concs.:
1 for vn, G, cited in Breitkopf Catalogue of 1767;
ler, hpd, op.2 (c1770);
2me, hpd, op.3 (c1770);
2 for hpd, op.11 (c1773);
1 for hpd, no.1 in Journal de pièces de clavecin, ?op.19 (1784);
Concerto concertant, hpd, solo vn, no.36 of Journal de pièces de clavecin, op.20 (1786)

---

Chbr:
6 sonates, hpd, op.1 (1767);
6 quatuors dialogués, str qt, op.4 (c1770);
Pièces de clavecin mêlées de préludes pour les commenceants, op.5 (c1770);
Suite des pièces … mêlées de préludes, hpd, acc. vn ad lib, op.6 (c1771);
Sonates de clavecin en quatuor, opt. acc. 2 vn, 2 hn, vc, op.7 (c1771);
6 sonates de clavecin en quatuor, op.8 (c1772);
Sonates de clavecin en quatuor, op.9 (c1772);
Second oeuvre de quatuors dialogués, str qt, op.10 (c1773?, 6 sonates, hpd, acc. vn ad lib, op.13 (1777), march from no.4 ed. in G. de Saint-Foix (1924);
3 duos, pf/hpd, op.14 (c1777) [also pubd as qts, 2 vn, va, pf];
3 sonates en symphonies, hpd/pf, op.16 (1783);
Second oeuvre de symphonies, hpd/pf, op.17 (1784);
3 sonates, hpd/pf, op. 18 (1784);
other chbr and kbd pieces in 18th-century anthologies;
various arrs.



Informació addicional... 

INTERPRETS: Concerto Köln
AMAZON: RIGEL - Symphonies
CPDL: No disponible
SPOTIFY: RIGEL - Symphonies



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada