divendres, 22 de febrer del 2019

CARVALHO, João de Sousa (1745-1798) - Te Deum (1792)

Domingos Sequeira - Alegoria às virtudes do Príncipe Regente D. João (1810)
Obra de Domingos António de Sequeira (1768-1837), pintor portuguès (1


- Recordatori de João de Sousa Carvalho -
En el dia de la celebració del seu 274è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Domingos António de Sequeira (Lisboa, 10 de març de 1768 - Roma, 7 de març de 1837) va ser un pintor portuguès. Es va formar a l'Acadèmia de Belles Arts de Lisboa i ben aviat va començar a treballar com a decorador. El 1788 va viatjar a Roma, ciutat on va estudiar amb Antonio Cavallucci. El 1792 va entrar com a membre honorari de l'Accademia di San Luca fet que va motivar el seu reconeixement com a pintor. El 1794 va tornar a Portugal on va rebre nombroses comissions entre elles pintures de gran format sobre esdeveniments històrics i escenes religioses. El 1802 va ser nomenat pintor oficial de la cort portuguesa i va rebre l'encàrrec de la decoració del Palácio Nacional da Ajuda. No obstant, el seu posicionament il·lustrat i en favor dels revolucionaris francesos va motivar el seu exili a França. Establert a París, va exposar al Museu del Louvre i va ser premiat pel seu quadre Mort de Camoens, considerada la primera gran obra romàntica d'un artista portuguès. El 1826 va tornar a Roma on va ser nomenat director de l'Acadèmia Portuguesa de la ciutat. Allà va conèixer l'obra de Turner la qual el va inspirar en la seva obra L'adoració dels Reis Mags (1828). Domingos António de Sequeira, considerat un dels millors pintors pre-romàntics portuguesos, va morir a Roma el març de 1837.



Parlem de Música...

João de Sousa Carvalho (Estremoz, 22 de febrer de 1745 - Alentejo, 1798) va ser un professor i compositor portuguès. El 28 d'octubre de 1753 va entrar com alumne del Colégio dos Santos Reis de Vila Viçosa. Des d'allà, i després de rebre una beca reial, va viatjar en companyia de Jerónimo Francisco de Lima a Nàpols, ciutat on el 15 de gener de 1761 va entrar com alumne del Conservatorio di San Onofrio. Allà va estudiar, entre altres, amb Carlo Cotumacci. El 1766 va estrenar a Roma la seva primera òpera, La Nitteti, si bé es desconeix l'acollida que va rebre. Al seu retorn a Portugal, es va unir el 22 de novembre de 1767 a la Irmandade de Santa Cecília de Lisboa en un any en què també va ser nomenat professor de contrapunt en el Seminário da Patriarcal, lloc on també va servir com a mestre de capella entre els anys 1773 i 1798. Com a professor, va tenir alumnes notables com António Leal Moreira, Marcos António Portugal i João José Baldi. El 1778 va succeir a Davide Perez com a professor al servei de la família reial portuguesa. Com a compositor, va ser un dels més reconeguts de Portugal destacant especialment per les seves òperes i música religiosa molta de la qual va mostrar notables influències de Jommelli. João de Sousa Carvalho va morir a la regió d'Alentejo el 1798.

Gezicht op de stad Lissabon, Robert Sayer, 1752
Robert Sayer (1725-1794) - Gezicht op de stad Lissabon (1752)

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
first performed in Lisbon unless otherwise stated; all surviving scores in P-La
La Nitteti (3, P. Metastasio), Rome, Dame, carn. 1766, lost
L’amore industrioso (dg, 3, F. Casorri), Ajuda Palace, 31 March 1769; ov. ed. in PM, ser. B, ii (Lisbon, 1960); also 2 arias in Lc, Ln
Eumene (dramma serio per musica, 3, A. Zeno), Ajuda Palace, 6 June 1773; ov. ed. A. de Almeida, L’offrande musicale, xix (Paris, 1965)
O monumento imortal (dramma), Sala do Tribunal da Junta de Comércio, 8 June 1775, lost
L’Angelica (serenata, 2, Metastasio, after L. Ariosto: Orlando furioso), Queluz Palace, 25 July 1778; also in Ln, VV (both inc.)
Perseo (serenata, 2, G. Martinelli), Queluz Palace, 5 July 1779
Testoride argonauta (dramma, 2, Martinelli), Queluz Palace, 5 July 1780; also in VV (inc.)
Seleuco, re di Siria (dramma, 1, Martinelli), Queluz Palace, 5 July 1781; also 3 arias in Ln
Everardo II, re di Lituania (dramma, 1, Martinelli), Queluz Palace, 5 July 1782
Penelope nella partenza da Sparta (dramma per musica, 1, Martinelli), Ajuda Palace, 17 Dec 1782; ov. ed. in PM, ser. B, xiv (Lisbon, 1968)
L’Endimione (dramma per musica, 1, Metastasio), Queluz Palace, 25 July 1783
Tomiri (dramma per musica, 1, Martinelli), Ajuda Palace, 17 Dec 1783
Adrasto, re degli Argivi (dramma per musica, 1, Martinelli), Queluz Palace, 5 July 1784
Nettuno ed Egle (favola pastorale, 2), Ajuda Palace, 9 June 1785
Alcione (dramma per musica, 1, Martinelli), Ajuda Palace, 25 July 1787
Numa Pompilio II, re dei romani (serenata, Martinelli), Ribeira Palace, 24 June 1789

Other:
Arias in P-La and G. Doderer’s private collection, Lisbon
Se a fé jurada, 2vv, kbd, in Jornal de Modinhas, i/6 (Lisbon, 1795)

Vocal religiosa:

6 masses;
3 TeD, 1769, 1789, 1792, Em, EVc, La, Lf, Ln;
Other sacred;

Instrumental:

Sonata, D, P-Ln, ed. S. Kastner, Silva ibérica (Mainz, 1954), ed. G. Doderer, Portugiesische Sonaten (Heidelberg, 1972)



Informació addicional... 

INTERPRETS: Naoko Okada (soprano); Brigette Fournier (soprano); Michel Brodard (bass); John Elwes (tenor); Choeue et Orchestre Gulbenkian de LisbonneMichel Corboz (conductor) 
AMAZON: CARVALHO - Te Deum
IMSLP: No disponible
CPDL: No disponible
SPOTIFY: No disponible



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada