Obra de Samuel Scott (1702-1772), pintor anglès (1)
- Recordatori de František Benda -
En el dia de la celebració del seu 305è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Samuel Scott (Londres, 1702 - Bath, 12 d'octubre de 1772) va ser un pintor anglès. Res se sap de la seva formació. No obstant això, és evident que va conèixer molt els temes marins del pintor del segle XVII Willem van de Velde. De fet, el catàleg de la subhasta dels seus béns a la seva mort inclou quatre pintures de Willem van de Velde el Jove (1633-1707). Inicialment, els treballs de Scott tendeixen als temes tradicionals de batalles navals i de transport marítim, escenes al Tàmesi i altres paisatges marítims i urbans. Des de l'any 1731-1732, li van fer encàrrecs per a pintar una sèrie de de vistes de l'East Índia Company, que va produir en col·laboració amb el pintor paisatgista George Lambert. L'arribada de Canaletto a Londres el 1746 el va portar a estendre el seu talent a vistes topogràfiques del Tàmesi i dels seus ponts. Scott va ser un bon pintor que va arribar a atresorar entre £200 i £800 a l'any per la seva feina. Va compartir amistat amb William Hogarth i va rebre el suport d'Horace Walpole. El 1766, malalt, va decidir abandonar Londres per instal·lar-se a Bath, ciutat on va morir l'octubre de 1772.
Font: En català: No disponible - En castellano: Samuel Scott (1702-1772) - In english: Samuel Scott (1702-1772) - Altres: Samuel Scott (1702-1772)
Parlem de Música...
František Benda (Staré Benátky, bap. 22 de novembre de 1709 - Nowawes, 7 de març de 1786) va ser un violinista i compositor. Fill de Jan Jiří Benda, la principal font d'informació de la seva vida sorgeix de la pròpia autobiografia que va escriure el 1763 en què detalla la seva pròpia vida però també, i detalladament, el context històric i la vida social del seu entorn. Durant la seva joventut, Benda va ser un cantant excel·lent motiu pel qual la seva primera formació fou en aquest sentit. El 1718 va entrar a estudiar a l'Església de Sant Nicolàs de Praga. El 1720 es va traslladar a Dresden on va continuar els seus estudis. El 1723 va retornar a Praga com a cantant i com a estudiant del Seminari Jesuïta de la ciutat. Allà va escriure les primeres composicions, la majoria d'elles perdudes, i va començar a actuar a les ordres de Johann Fux, en la seva òpera Costanza e Fortezza. Amb el canvi de veu va renunciar al cant i va començar a estudiar violí, concentrant-se en la forma italiana de Vivaldi. Va viure durant un temps a Viena on va participar en concerts de l'alta aristocràcia i on va coincidir amb grans noms del món musical d'aleshores. Cansat de l'ambient de Viena, va assolir un càrrec d'Hofkapellmeister pel Comte Suchaczewsky de Varsòvia, càrrec que va mantenir durant dos anys. A partir d'aquell instant, Benda va esdevenir un personatge popular i el 1732 va ser convidar a formar part de l'orquestra de la cort reial de Varsòvia, un càrrec que gustosament va acceptar tot i que només el va mantenir durant un any. El 1733 va tornar a Dresden on va coincidir amb Frederic el Gran que el va invitar a unir-se a la seva orquestra. Allà va fer amistat amb Pisendel, CPE Bach i Goldberg amb qui va coincidir en nombrosos concerts. Instal·lat al servei de Frederic el Gran, va ser nomenat Konzertmeister de la Capella Reial el 1771. Va seguir en aquest càrrec fins el març de 1786, l'any de la seva mort.
OBRA:
Vocal secular:
3 songs in Oden mit Melodien, i (Berlin, 1753)
Instrumental:
Concs.: 14 for vn/fl, str, l II:1–3, 6–10, 12–14, 16–18, A-M, Wgm, B-Bc, D-Bsb, Ds, Dl, KA, MÜu, SWl; E , vn, str, l II:5, B-Bc; ed. J. Čeleda (Prague, 1927); 3 for fl, str, l II:4, 11, 15, all in D-KA, ed. in MAB, lxxx (1979), excerpt from l II:11 arr. va da braccio, A-M; 3 for vn, str, doubtful, l II:19, by G. Benda, lII:20, probably by J. Riepel, l II:21, probably by J. Benda, B-Bc, D-Dl, SWl, S-SKma; 6 concs., fl/vn, str, known only through catalogue citations
Other orch: Sinfonia, C, str, l I:1, D-LEm; ed. H. Förster (Leipzig, 1960); 9 other sinfonias, str, l I:2–10, B-Bc, CZ-Pnm, D-LEm, Bsb, Dl, S-Skma; Dragonermarsch, wind insts, pr. in 1764, pr. in MMg, xxxii (1900), 162–3; 4 sinfonias, l I:11–14, A-KR, D-RUl, S-L, Skma, doubtful, probably by G. Benda; 3 sinfonias, B-Bc, US-Wc, spurious: l I:15–16, by J.G. Graun, l I-17, by J.A. Hasse
Solo sonatas: e, fl, b l III:57 (Berlin, 1756), ed. in MAB, lx (1963); 6 sonates à violon seul avec basse, op.1, l III:1, 47, 51, 95, 98, 121 (Paris, 1763/R 1991 in ECCS, v), l III:98 and 121 ed. in MAB, lvii (1962); A, vn, b, l III:103, in Musikalisches Allerley, ix (Berlin, 1763), ed. L. Salter (London, 1985); at least 135 others, vn/fl, b, A-M, Wgm, Wn, B-Bc, CZ-Pnm, D-Bsb, DS, MÜu, SWl, DK-Kk, S-Skma, US-BEm, Wc, incl. C, vn, b, l III:2, ed. S. Gerlach and Z. Pilková (Munich, 1982); l III:25, 34, 40, 59, 83, 105, ed. in RRMCE, xiii (1981); l III:9, 47, 63, 83, 114, 130, ed. S. Gerlach and K. Röhrig (Munich, 1991); F, vn, b, l III:71, ed. A. Schering (Leipzig, 1909); G, vn, b, l III:82, A, vn, b, l III:109, both ed. in MAB, lvii (1962); a, vn, b, l III:116, ed. E. Chaumont (Paris, 1924); C, fl, b, l III:6, ed. K. Janetzky (Leipzig, 1967); 19 others, fl/vn, b, attrib. ‘Benda’, doubtful; 18, fl/vn, b, known only through catalogue citations
Vn: 16 caprices in Etude de violon ou caprices … de Messieurs François et Joseph Benda, i–(ii) (Leipzig, 1804); 28 caprices in Exercises progressifs pour le violin, iii (Leipzig, 1806), facs. ed J. Müller-Blattau (Stuttgart, 1957); 23 further caprices, pubd in Hohe Schule des Violinspiels, ed. F. David (Leipzig, 1867), 12 essercizi, ed. G. de Angeles (Milan, n.d.), Studien für die Violin (Berlin, n.d.); 1 caprice ed. J. Čeleda (Prague, 1960); 21 caprices, A-Wgm, CZ-Pnm, D-Bsb, SWl; 2 caprices, D-SWl, Bsb, CZ-Pnm, doubtful; 41 caprices known only through catalogue citations; 22 duets, l V:1–22, S-Skma; 6 duets, l V:23–8, B-Bc, D-Bsb, probably by Johann Benda; Duet, l V:29, A-Wn, doubtful; 2 duets, lV:30–31, B-Bc, D-Bsb, probably by Johann Benda
Other chbr and kbd: Trio, G, 2 fl, b, l IV:1, ed. H. Ruf (Wilhelmshaven, 1977), Trio, A, 2 vn, b, l IV:2, D-MÜu; 2 trios, D, G, l IV:3–4, D-SWl, formerly attrib. Benda, by J.G. Graun; 6 trios, vn, b, l IV:5–10, known only through catalogue citations; piece for mechanical clock, D-Bsb [arr. of Caprice, G, l VI:48]; 6 Sonatas, pf/hpd, opp.3, 5 (Berlin, c1781, c1786), Sonata, kbd, 4 hands (c1783), 3 duets, 2 vn (Birmingham, n.d.), all attrib. ‘Benda’, doubtful
Font: En català: František Benda (1709-1786) - En castellano: František Benda (1709-1786) - In english: František Benda (1709-1786) - Altres: František Benda (1709-1786)OBRA:
Vocal secular:
3 songs in Oden mit Melodien, i (Berlin, 1753)
Instrumental:
Concs.: 14 for vn/fl, str, l II:1–3, 6–10, 12–14, 16–18, A-M, Wgm, B-Bc, D-Bsb, Ds, Dl, KA, MÜu, SWl; E , vn, str, l II:5, B-Bc; ed. J. Čeleda (Prague, 1927); 3 for fl, str, l II:4, 11, 15, all in D-KA, ed. in MAB, lxxx (1979), excerpt from l II:11 arr. va da braccio, A-M; 3 for vn, str, doubtful, l II:19, by G. Benda, lII:20, probably by J. Riepel, l II:21, probably by J. Benda, B-Bc, D-Dl, SWl, S-SKma; 6 concs., fl/vn, str, known only through catalogue citations
Other orch: Sinfonia, C, str, l I:1, D-LEm; ed. H. Förster (Leipzig, 1960); 9 other sinfonias, str, l I:2–10, B-Bc, CZ-Pnm, D-LEm, Bsb, Dl, S-Skma; Dragonermarsch, wind insts, pr. in 1764, pr. in MMg, xxxii (1900), 162–3; 4 sinfonias, l I:11–14, A-KR, D-RUl, S-L, Skma, doubtful, probably by G. Benda; 3 sinfonias, B-Bc, US-Wc, spurious: l I:15–16, by J.G. Graun, l I-17, by J.A. Hasse
Solo sonatas: e, fl, b l III:57 (Berlin, 1756), ed. in MAB, lx (1963); 6 sonates à violon seul avec basse, op.1, l III:1, 47, 51, 95, 98, 121 (Paris, 1763/R 1991 in ECCS, v), l III:98 and 121 ed. in MAB, lvii (1962); A, vn, b, l III:103, in Musikalisches Allerley, ix (Berlin, 1763), ed. L. Salter (London, 1985); at least 135 others, vn/fl, b, A-M, Wgm, Wn, B-Bc, CZ-Pnm, D-Bsb, DS, MÜu, SWl, DK-Kk, S-Skma, US-BEm, Wc, incl. C, vn, b, l III:2, ed. S. Gerlach and Z. Pilková (Munich, 1982); l III:25, 34, 40, 59, 83, 105, ed. in RRMCE, xiii (1981); l III:9, 47, 63, 83, 114, 130, ed. S. Gerlach and K. Röhrig (Munich, 1991); F, vn, b, l III:71, ed. A. Schering (Leipzig, 1909); G, vn, b, l III:82, A, vn, b, l III:109, both ed. in MAB, lvii (1962); a, vn, b, l III:116, ed. E. Chaumont (Paris, 1924); C, fl, b, l III:6, ed. K. Janetzky (Leipzig, 1967); 19 others, fl/vn, b, attrib. ‘Benda’, doubtful; 18, fl/vn, b, known only through catalogue citations
Vn: 16 caprices in Etude de violon ou caprices … de Messieurs François et Joseph Benda, i–(ii) (Leipzig, 1804); 28 caprices in Exercises progressifs pour le violin, iii (Leipzig, 1806), facs. ed J. Müller-Blattau (Stuttgart, 1957); 23 further caprices, pubd in Hohe Schule des Violinspiels, ed. F. David (Leipzig, 1867), 12 essercizi, ed. G. de Angeles (Milan, n.d.), Studien für die Violin (Berlin, n.d.); 1 caprice ed. J. Čeleda (Prague, 1960); 21 caprices, A-Wgm, CZ-Pnm, D-Bsb, SWl; 2 caprices, D-SWl, Bsb, CZ-Pnm, doubtful; 41 caprices known only through catalogue citations; 22 duets, l V:1–22, S-Skma; 6 duets, l V:23–8, B-Bc, D-Bsb, probably by Johann Benda; Duet, l V:29, A-Wn, doubtful; 2 duets, lV:30–31, B-Bc, D-Bsb, probably by Johann Benda
Other chbr and kbd: Trio, G, 2 fl, b, l IV:1, ed. H. Ruf (Wilhelmshaven, 1977), Trio, A, 2 vn, b, l IV:2, D-MÜu; 2 trios, D, G, l IV:3–4, D-SWl, formerly attrib. Benda, by J.G. Graun; 6 trios, vn, b, l IV:5–10, known only through catalogue citations; piece for mechanical clock, D-Bsb [arr. of Caprice, G, l VI:48]; 6 Sonatas, pf/hpd, opp.3, 5 (Berlin, c1781, c1786), Sonata, kbd, 4 hands (c1783), 3 duets, 2 vn (Birmingham, n.d.), all attrib. ‘Benda’, doubtful
Parlem amb veu pròpia...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
AMAZON: Benda F.: Symphonies / Ars rediviva, Munclinger
IMSLP: František Benda (1709-1786)
CPDL: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola Pau!
ResponEliminaUn gran músico y un gran disco, que, afortunadanente se encuentra en mi colección. Una lástima no poder conocer algo de la música escrita por sus hijos/as. Es impresionante pensar en el número de personas que han dedicado su vida a componer. Inpagable labor también la de las personas que, como tú, dedicais vuestro esfuerzo para que sea mejor conocida. Muchisimas gracias!!!
Salut!
Frantisek
Impagable, quería decir. Cosas de escribir con la tablet y no repasar luego. Je,je
ResponEliminaHola Frantisek!!
EliminaLa familia Benda fue muy extensa, si bien hoy en día básicamente solo conocemos a Frantisek i a Jiri Antonin. Una lástima pero es comprensible teniendo en cuenta el volumen, inimaginable, de música que se escribió en aquel tiempo. Solamente de los más afortunados, los Mozart, Haydn..., tenemos la suerte de poder escuchar en profundidad y en detalle toda su obra. Siempre tengo en mente al Padre Martini un referente clásico indispensable con más de 1000 obras en su repertorio de las cuales son muy pocas las que podemos escuchar...
Gracias por tus palabras!!
Salut!
Pau