Obra de Philip de Koninck (1619-1688), pintor holandès (1)
- Recordatori de Georg Daniel Speer -
En el dia de la commemoració del seu 307è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Philip de Koninck (Amsterdam, 5 de novembre de 1619 - Amsterdam, 4 d'octubre de 1688) va ser un pintor holandès. Fill de l'orfebre Aert de Koninck, va estudiar pintura juntament amb el seu germà gran Jacob de Koninck entre els anys 1637 i 1640. Es creu va ser alumne de Rembrandt la influència de qui va ser notable en la seva obra posterior. Com a pintor va realitzar retrats i nombrosos paisatges amb escenes de gran perspectiva, profunditat i amplitud, alguns d'ells atribuïts erròniament al seu mestre Rembrandt i a Salomon de Koninck. A partir del 1676 va abandonar la pintura per a dedicar-se a altres menesters. Va morir a Àmsterdam l'octubre de 1688.
Font: En català: Philip de Koninck (1619-1688) - En castellano: Philip de Koninck (1619-1688) - In english: Philip de Koninck (1619-1688) - Altres: Philip de Koninck (1619-1688)
Parlem de Música...
Georg Daniel Speer (Breslau, 2 de juliol de 1636 - Göppingen, 5 d'octubre de 1707) va ser un musicòleg i compositor alemany. El 1644 es va formar al Maria-Magdalenen-Gymnasium de Breslau en un any en què també van morir els seus pares. A partir d'aquí el seu rastre es va perdre fins el 1664 si bé es creu va rebre formació a Itàlia. Entre el 1664 i el 1666 va ser músic d'església a Stuttgart viatjant a Tübingen poc després i abans d'establir-se a Göppingen el 1667, on va ser professor de la Lateinschule i músic en una església. Allà es creu va usar el pseudònim de Daniel Rutge per firmar les seves obres si bé l'agost de 1668 va haver de renunciar als seus càrrec per ordre del duc Eberhard III. Des d'allà va viatjar a Gross Bottwar, on es va casar el 1669, i després a Leonberg sent en aquesta ciutat on va publicar la seva primera col·lecció de música el 1671. El 1673 va tornar a Göppingen per ocupar novament els càrrecs que havia abandonat el 1668. Durant la dècada següent va gaudir d'un període d'abundant fertilitat musical i literària publicant, entre el 1681 i el 1689, fins a 14 treballs entre col·leccions de música, novel·les, assajos polítics i altres. Precisament, una de les seves crítiques polítiques de les autoritats de Württemberg en relació a la invasió francesa de 1688 va motivar el seu arrest si bé poc després fou alliberat. El 1694 va tornar novament a Göppingen on va ser Kantor de la Lateinschule. A partir del 1700 la seva salut es va deteriorar morint a la ciutat alemanya l'octubre de 1707.
OBRA:
Vocal religiosa:
Musicalisches ABC, oder Auserlesene Sprüche der Heiligen Schrift (Schwäbisch Hall, 1671), lost (cited in Frankfurt book fair catalogue, New Year 1671)
Evangelische Seelengedanken … [erster Theil], 7vv, bc (Stuttgart, 1681)
Evangelische Seelengedanken … [ander Theil], 7vv, bc (Ulm, 1682)
Philomela angelica cantionum sacrarum, 5vv, bc (?Venice, 1688) [pubd under pseud. Res Plena Dei; probably not pubd in Venice]
Süsse Jesus-Freud, oder Jubilum S Bernhardi (Stuttgart, ?1688), lost (cited in Frankfurt book fair catalogue, New Year 1688, also announced in Vierfaches musicalisches Kleeblatt, 1697)
Neuvermehrtes Würtembergisches Gesangbuch (Stuttgart, 1691)
Choral Gesang-Buch auff das Clavir oder Orgel, 2vv, kbd (Stuttgart, 1692)
Jubilum coeleste, oder Himmlischer Jubel-Schall … in lateinischen und teutschen Texten, 6vv, bc (Stuttgart, 1692)
Echo coelestis;
Die ersten 50 Psalmen;
Geistreiche Lehr-, Buss- und Danklieder;
Aeternum Allelujah;
Aeternum Amen;
Musikalisches dreifaches Kleeblatt zu Freud-, Zeit- und Leidbegebnissen;
masses, Vespers, Passion: announced as ready for publication in Vierfaches musicalisches Kleeblatt but possibly never published
Quodlibets:
Recens Fabricatus Labor, oder Neu-gebachene Taffel-Schnitz, a 7 (n.p., 1685) [pubd under pseud. Asne de Rilpe]; 1 ed. in Moser (1933); 7 ed. in EDM, 1st ser., xiv (1941); ed. K. Brown (New York, 1966, rev. 1983); 1 ed. G.P. Smith (London, 1979); 3 ed. G. Balassa (Monteux, 1981)
Musicalischer Leuthe-Spiegel, a 6 (n.p., 1687) [pubd under pseud. Deutscher Spaniol in Griechenland]
Musicalisch Türckischer Eulen-Spiegel, a 6 (n.p., 1688) [pubd under pseud. Dacianischer Simplicissimus zu Güntz]; some ed. in Eitner; ed. J. Albrecht and L. Ballova (Bratislava, 1971–80); ed. G. Balassa (Monteux, 1981); ed. M. Harras (Zürich, 1982)
For lost works see Moser (1960)
Theoretical works:
Grund-richtiger … Unterricht der Musicalischen Kunst (Ulm, 1687) [incl. vocal and inst works; 7 ed. H. Fischer and F. Oberdörffer as ‘Sechs [recte 7] kleine stücke für Anfänger’ in Deutsche Klavier-Musik des 17. und 18. Jahrhunderts, i (Berlin, 1935/R)]
Grunde-richtiger … Unterricht der musicalischen Kunst, oder Vierfaches musicalisches Kleblatt (Ulm, 1697, extensively altered and expanded version of 1687 edn; Eng. trans. in Howey) [incl. vocal and inst works; 4 ed. J. Albrecht (Bratislava, 1982); 2 ed. R.P. Block and H. Howey (London, 1983)]; facs. (Leipzig, 1974) [incl. afterword by I. Ahlgrimm and biographical notes and worklist by F. Burckhardt]
OBRA:
Vocal religiosa:
Musicalisches ABC, oder Auserlesene Sprüche der Heiligen Schrift (Schwäbisch Hall, 1671), lost (cited in Frankfurt book fair catalogue, New Year 1671)
Evangelische Seelengedanken … [erster Theil], 7vv, bc (Stuttgart, 1681)
Evangelische Seelengedanken … [ander Theil], 7vv, bc (Ulm, 1682)
Philomela angelica cantionum sacrarum, 5vv, bc (?Venice, 1688) [pubd under pseud. Res Plena Dei; probably not pubd in Venice]
Süsse Jesus-Freud, oder Jubilum S Bernhardi (Stuttgart, ?1688), lost (cited in Frankfurt book fair catalogue, New Year 1688, also announced in Vierfaches musicalisches Kleeblatt, 1697)
Neuvermehrtes Würtembergisches Gesangbuch (Stuttgart, 1691)
Choral Gesang-Buch auff das Clavir oder Orgel, 2vv, kbd (Stuttgart, 1692)
Jubilum coeleste, oder Himmlischer Jubel-Schall … in lateinischen und teutschen Texten, 6vv, bc (Stuttgart, 1692)
Echo coelestis;
Die ersten 50 Psalmen;
Geistreiche Lehr-, Buss- und Danklieder;
Aeternum Allelujah;
Aeternum Amen;
Musikalisches dreifaches Kleeblatt zu Freud-, Zeit- und Leidbegebnissen;
masses, Vespers, Passion: announced as ready for publication in Vierfaches musicalisches Kleeblatt but possibly never published
Quodlibets:
Recens Fabricatus Labor, oder Neu-gebachene Taffel-Schnitz, a 7 (n.p., 1685) [pubd under pseud. Asne de Rilpe]; 1 ed. in Moser (1933); 7 ed. in EDM, 1st ser., xiv (1941); ed. K. Brown (New York, 1966, rev. 1983); 1 ed. G.P. Smith (London, 1979); 3 ed. G. Balassa (Monteux, 1981)
Musicalischer Leuthe-Spiegel, a 6 (n.p., 1687) [pubd under pseud. Deutscher Spaniol in Griechenland]
Musicalisch Türckischer Eulen-Spiegel, a 6 (n.p., 1688) [pubd under pseud. Dacianischer Simplicissimus zu Güntz]; some ed. in Eitner; ed. J. Albrecht and L. Ballova (Bratislava, 1971–80); ed. G. Balassa (Monteux, 1981); ed. M. Harras (Zürich, 1982)
For lost works see Moser (1960)
Theoretical works:
Grund-richtiger … Unterricht der Musicalischen Kunst (Ulm, 1687) [incl. vocal and inst works; 7 ed. H. Fischer and F. Oberdörffer as ‘Sechs [recte 7] kleine stücke für Anfänger’ in Deutsche Klavier-Musik des 17. und 18. Jahrhunderts, i (Berlin, 1935/R)]
Grunde-richtiger … Unterricht der musicalischen Kunst, oder Vierfaches musicalisches Kleblatt (Ulm, 1697, extensively altered and expanded version of 1687 edn; Eng. trans. in Howey) [incl. vocal and inst works; 4 ed. J. Albrecht (Bratislava, 1982); 2 ed. R.P. Block and H. Howey (London, 1983)]; facs. (Leipzig, 1974) [incl. afterword by I. Ahlgrimm and biographical notes and worklist by F. Burckhardt]
Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...
DISCMEDI (source/font: aquí)
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
DISCMEDI: SPEER, D. - Trebol Musical de Cuatro Hojas
CPDL: No disponible
SPOTIFY: SPEER, D. - Trebol Musical de Cuatro Hojas
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUna música estupenda. Gracias
ResponEliminaThank you SO much for this important and beautiful recording. Unfortunately, there are skips and jumps at the beginning of several tracks. Is it possible to re-rip this for a perfect copy? Again, thank you for your INCREDIBLE work sharing this music!
ResponElimina