dimarts, 6 de desembre del 2016

FORSTER, Johann Christoph (1693-1745) - Oboe Concertos

Meindert Hobbema - The Avenue at Middelharnis
Obra de Meindert Hobbema (1638-1709), pintor holandès (1)


- Recordatori de Johann Christoph Förster -
En el dia de la commemoració del seu 271è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Meindert Hobbema (Amsterdam, 31 d'octubre de 1638 - Amsterdam, 7 de desembre de 1709) va ser un pintor holandès. Orfe des de ben petit, a partir del 1657 es va formar amb el pintor Jacob van Ruisdael. El 1661 va iniciar, juntament amb el seu mestre, un viatge per diverses ciutats holandeses fins arribar a Alemanya. Va ser aleshores quan va iniciar la seva carrera com a pintor, documentant els paisatges que va travessar. Obres que van mostrar una evident proximitat amb les del seu mestre però també amb la de pintors com Salomon van Ruysdael i Cornelis Vroom. L'octubre de 1668 es va casar amb Eeltje Pieters a Àmsterdam i poc després va començar a treballar com a funcionari duaner. Aquesta feina condicionar la posterior dedicació a la pintura si bé encara va tenir temps de realitzar algunes de les seves obres mestres com la famosa L'avinguda de Middelharnis (1689). Va viure la resta de la seva vida a Àmsterdam, ciutat on va morir el desembre de 1709.




Parlem de Música...

Johann Christoph Förster (Bibra, 30 de novembre de 1693 - Rudolstadt, 6 de desembre de 1745) va ser un compositor alemany. Es va formar amb l'organista Johann Philipp Pitzler a Bibra abans de viatjar a Weissenfels on va estudiar composició amb Heinichen. Quan Heinichen va marxar a Itàlia, es va traslladar a Merseburg, ciutat on va rebre formació de Georg Friedrich Kauffmann. Allà va ser admès com a violinista de l'orquestra de la cort el 1717, assolint més tard la categoria de Konzertmeister. Allà va publicar també les seves primeres obres les quals va dedicar a la duquessa de la cort. Alhora, l'estima de la cort per Förster el va ajudar a realitzar diversos viatges entre els quals van destacar la seva visita a Dresden, on es va reunir amb el seu antic mestre Heinichen, i a Praga, on va conèixer a Fux i Caldara i molts altres músics que en aquell temps estaven participant en la cerimonia de coronació de Carles VI. L'agost de 1742 va participar, sota la direcció de Johann Graf, en les festivitats del príncep Friedrich Anton de Schwarzburg-Rudolstadt. Un any després, va ser ascendit com a vice-Kapellmeister a Rudolstadt. Allà hi va romandre fins el 1745, any que va substituir a Graf com a Kapellmeister de la cort en un càrrec que en prou feines va poder desenvolupar unes poques setmanes fruit de la seva mort sobtada el desembre del mateix any.

OBRA:

Vocal secular:

Stage:
Das Verlangen als die Quelle aller menschlichen Affecten (serenata), Sondershausen, 1740: lost;
Der auserlesene Beytrag zum vergnügten Alter (serenata), Sondershausen, 1740: lost;
2 It. ops, Rudolstadt, 1743, 1745: lost;

Vocal religiosa:

Laudate Dominum (Ps. cxvii), 4vv, orch;
Sanctus, 5vv, orch;
Mass (Ky, Gl), 4vv, orch: all D-Bsb
At least 26 church cants.: complete yearly cycle of 22 formerly owned by C.P.E. Bach; others, SHs, B-Bc
6 It. cants., solo vv, chorus, orch, some in D-SHs: Inimica d’amore; Zeffiretti; Clori, sei tutta bella; Vieni ò morte; Zeffiretto; Sei gentile, advertised in Breitkopf catalogue (1765–8)
Birthday cant., 4vv, insts, 1745, RUl
2 wedding cants., 4vv, insts, SHs

Instrumental:

6 overtures (suites) a 6–8, D-LEt
6 sinfonie, 2 vn, va, vc, hpd (Nuremberg, 1747); ?same as 6 sinfonie, Racc. I or II, lost, advertised in Breitkopf catalogue
Sei duetti, 2 vn, ad lib, op.1 (Paris, n.d.); ?same as 6 Duetti oder Trii, 2 vn with/without bc, lost, engraved by Telemann before 1740
At least 12 concs., incl. 1 for hn in Dl;
6 sonatas, vn, bc, 1724–7, MERa;
3 duets, 2 vn, no.3 also arr. as trio sonata, Mbs

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: Johann Christoph Förster (1693-1745) - Altres: Johann Christoph Förster (1693-1745)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

The oboe, perhaps the most temperamental of all instruments, has its own virtuoso tradition stretching back to its earliest days. The early Handel (or Händel, as this German release has it) oboe concertos included on this disc are among the composer's relatively few virtuoso instrumental concertos in the Italian tradition, but they demonstrate that had the circumstances of his employment not led him to write mostly for voices, he would have excelled as a composer of instrumental music. In the three three-movement oboe concertos featured here, he balances the soloistic element with a sense of large-scale timing as ingeniously as Bach or Vivaldi, and the recording serves as a nice complement to recent issues featuring Handel's early Italian cantatas -- several of these have prominent oboe parts. But the real news here is the inclusion of two oboe concertos by Christoph Förster (1693-1745) -- works unearthed by oboist Richard Lauschmann, for whom this disc serves as a kind of tribute. These are not just concertos but extreme concertos, the oboe's counterparts to the brilliant violin works of Francesco Geminiani. The Ensemble Instrumental la Follia, using modern instruments, has a sweet-and-mellow sound that is a little old fashioned in these days of meaty Baroque-violin attacks, but that sound does place the focus where it belongs: on the superb playing of oboist Lajos Lencsés. He does not falter on any of Förster's collection of tough ornaments and runs, and in his way he's as compelling as one of the famed violin idols. The bottom line is that as a gift, this album would be happily received by any oboist in your life.

James Manheim (source/font: aquí)

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Lajos Lencsés (oboe); Follia Ensemble Orchestra
AMAZON: Oboe Concertos of Handel & Forster
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Oboe Concertos



Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

4 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Hola Pau!
    Una música fantástica la de Förster del que únicamente conocía un concierto para trompa. Por desgracia, como en tantos otros casos, creo que no se le ha hecho justicia todavía. No he sido capaz de encontrar ninguna de sus sinfonías, ni de las sonatas para violín y b.c. Habrá que tener paciencia.
    Y qué decir de la "Seventeenth Century Christmas Eve". Impresionante!!! Una versión además que, en mi opinión, suena extraordinariamente bien. Un auténtico lujo.
    Muchísimas gracias!!!
    Salut
    Frantisek

    ResponElimina
  3. Frantisek

    Concierto de trompa que hizo, en mi caso, que "hurgara" en su mundo a ver qué encontraba... y el resultado un par de conciertos de oboe muy interesantes! Y por lo demás, silencio... una lástima con todas sus letras!

    Ya empiezan las navidades musicales... y sin duda con esa escusa, escuchar obras barrocas a este nivel es un regalo, pertinente, de navidad jeje!

    Y por otro lado, creo que mañana te llevarás una gran sorpresa... por lo menos para mi, lo ha sido!

    Abrazo fuerte!
    Pau

    ResponElimina
  4. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina