- Recordatori de Richard Dering -
En el dia de la commemoració del seu 387è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Anthony van Dyck (Antwerpen, 22 de març de 1599 - London, 9 de desembre de 1641) va ser un pintor flamenc, un dels retratistes més importants i prolífics del segle XVII i un dels més brillants en el maneig del color. Va néixer a Anvers fill d'un comerciant de sedes. Amb 11 anys, va començar a treballar com aprenent del pintor flamenc Hendrik van Balen. El 1618, sense haver complert els 19 anys, va ser admès en el gremi de pintors d'Anvers. Durant els dos anys següents va treballar al taller de Petrus Paulus Rubens en aquesta mateixa ciutat. En aquest període va seguir l'estil exuberant i dinàmic de Rubens, que es manifesta en La Presa (c.1618). A partir del 1620 i fins el 1627 Van Dyck va residir a Itàlia, on va ser un retratista molt sol·licitat i on va assolir la seva maduresa artística. La força de la pintura flamenca de la seva primera època es va anar suavitzant fins a donar pas a un estil més elegant i solemne. En els seus retrats d'aristòcrates italians va crear figures idealitzades, amb postures dretes i orgulloses, físics prims i mans delicades famoses per la seva expressivitat. Influenciat pels grans mestres venecians Ticià i Paolo Veronese, va utilitzar colors brillants i de gran riquesa. Van Dyck va ser un dels pintors de referència de l'aristocràcia i va assolir gran èxit a Gènova, on va demostrar una gran capacitat per plasmar els seus personatges amb una semblança notable i desenvolupar tot un repertori de retrats que posteriorment li serien de gran servei a la cort de Carles I d'Anglaterra. Entre els anys 1627 i 1632 va tornar a Anvers, on va realitzar retrats i quadres religiosos. El 1632 es va instal·lar a Londres com a pintor de cort de Carles I, que el va nomenar cavaller poc després de la seva arribada. Va retratar a gran part de l'aristocràcia anglesa de l'època i el seu estil es va tornar més suau i lluminós, amb una pinzellada menys carregada i major quantitat de tocs de llum daurats i platejats. En alguns casos els seus retrats van mostrar certa rapidesa i superficialitat en la realització fruit de la urgència dels nombrosos encàrrecs que rebia. El 1635 va pintar la seva obra mestra, Carles I com a caçador, on el monarca apareix de peu en una postura que realça la seva altiva elegància. Com a pintor, va renovar l'estil flamenc i va fundar l'escola anglesa de pintura de la qual els pintors Joshua Reynolds i Thomas Gainsborough van ser-ne els seus hereus artístics. Va morir a Londres el desembre de 1641.
Font: En català: Anthony van Dyck (1599-1641) - En castellano: Anthony van Dyck (1599-1641) - In english: Anthony van Dyck (1599-1641) - Altres: Anthony van Dyck (1599-1641)
Parlem de Música...
Richard Dering (c.1580 - London, bur. 22 de març de 1630) va ser un organista i compositor anglès. Es creu va ser fill il·legítim d'un ric acabalat anglès. Va estar a Itàlia per formar-se com a músic i és molt possible que després d'aquesta estada es convertís al catolicisme. Entre els anys 1612 i 1616 va viure a Venècia juntament amb l'ambaixador anglès. Des d'allà es va traslladar, el 1617, a Brussel·les on va ser organista d'un convent de monges. A partir del 1625 es va traslladar novament a Anglaterra on va ser organista de la reina Henrietta Maria i 'musician for the lutes and voices' de Carles I. Com a compositor, va mostrar diversos graus d'influència italiana. Els madrigals amb continu i els petits motets concertants van mostrar una forta influència d'autors com Alessandro Grandi i Sigismondo d'Índia, amb modulacions capricioses i expressions dramàtiques. Per altra banda, la Cantica Sacra (1618) va mostrar un llenguatge més expressiu i més proper al madrigal tradicional italià. Dering va morir a Londres el març de 1630.
OBRA:
Vocal secular:
Canzonette, 3vv, bc (Antwerp, 1620), P:
Ahi! che torn'il ben mio;
Ahi! già mi discoloro;
Arder il ghiaccio;
Ardo misero amante;
Chi prend'amore a gioco;
Così bella voi sete;
Dolce amoroso foco;
Felice era il mio core;
Filli, mentre ti miro;
Filli mi rid'e fugge;
Filli, se gl'occhi giro;
Giunt'è pur;
Io grid'ognor mercede;
Io mi sento morir;
O vagh'o care stelle;
Per te l'alma si strugge;
Se nel partir da voi;
Soccorretemi ohimé;
Voi che set'il cor mio;
Voi volete ch'io mora
Canzonette, 4vv, bc (Antwerp, 1620), P:
Ardenti miei sospiri;
Ardor felice e caro;
Dolce spirto d'amore;
Donna gentile;
Donna se 'l cor;
E se ben nott'e giorno (2p. Deh! luce del mio cor);
Gli ardenti miei desiri;
Il mio martir (2p. I miei sospiri; 3p. Donna crudel);
It'amari sospiri;
Lagrime dolci e care;
La vag'e bell'Aurora;
Lungi da voi;
Mirando la mia dea;
Occhi ladri d'amor;
O com'è gran martire;
Ohimé, partit'è il mio bel sol;
Poiché mesto e dolente;
Rosa d'amor;
Tutta gentili'e bella;
Vivrò io mai (2p. E se pur esser)
2 madrigals, P:
If sorrow might, 6vv;
Sleep quiet Lee, 3vv
18 madrigals, 1–3vv, P:
Al fonte, al prato;
Alme d’amor rubelle;
Che veggio, ohimé;
Così dunque;
Crudelissima doglia;
Donna, mentre io vi miro;
Felice chi vi mira;
Ho visto al mio dolore;
Lasso, ch’io moro;
Legasti, anima mia;
Lungi dal vostro lume;
O dolce mio martire;
O donna troppo cruda;
O durezza di ferro;
O miei giorni fugaci;
Pargoletta è colei;
T’amo mia vita;
Vergine bella
Other:
City Cries, 1v, str, B no.69;
Country Cries, 1v, str, B no.70
Vocal religiosa:
Cantiones sacrae, 5vv, bc (Antwerp, 1617):
Anima Christi;
Ave Maria gratia plena;
Ave verum corpus;
Ave virgo gratiosa;
Contristatus est Rex David;
Dixit Agnes;
Indica mihi;
In lectulo mihi;
Jesu decus angelicum;
Jesu dulcedo cordium (2p. Desidero te);
Jesu dulcis memoria;
Jesu summa benignitas;
O bone Jesu (2p. O nomen Jesu);
Omnem super quem;
Quae est ista quae ascendit de deserto;
Quando cor nostrum;
Vidi speciosam;
Vox in Rama
Cantica sacra, 6vv, bc (Antwerp, 1618), E:
Adjuro vos filiae;
Ardens est cor meum;
Cantate Domino;
Congratulamini mihi;
Factum est silentium;
Heu mihi Domine;
Jesu decus angelicum;
Jubilate Deo;
O crux ave;
O vos omnes;
Panis angelicus;
Paratum cor meum;
Quae est ista quae ascendit quasi aurora;
Quam pulchra es;
Quem vidistis;
Sancta et immaculata virginitas;
Surge amica mea;
Te laudamus;
Veni Jesu;
Virgo prudentissima;
Vulnerasti cor meum
Cantica sacra, 2–3vv, bc (London, 1662):
Ardens est cor meum;
Beatus vir;
Canite Jehovae;
Cantate Domino;
Conceptio tua;
Duo seraphin, ed. R. Charteris, Two Motets (London, 1990);
Ego dormio;
Gaudent in coelis;
Gloria Patri;
Gratias tibi Deus;
Isti sunt sancti;
Justus cor suum;
Justus germinabit;
Laetamini cum Maria;
Miserere mei;
O bone Jesu, ed. R. Charteris, Two Motets (London, 1990);
O Domine Jesu Christe;
O lux et decus Hispaniae;
O quam suavis;
Panis angelicus;
Qualis est dilectus;
Sancta et immaculata virginitas;
Veni electa mea;
Vulnerasti cor meum
2 verse anthems, Cu, DRc, Lbl:
Almighty God, who through thy only begotten son;
Unto thee, O Lord
Other:
8 motets, 2–3vv, bc, Ob, Och, Lbl, Lcm
1 full anthem, And the King was moved, 5vv, GB-Lbl
Instrumental:
8 fantasias, a 5, IRL-Dm, GB-Ckc, Lbl, Ob, Och, US-LAuc, NYp; 1 ed. in D, no.38; ed. V. Brookes (Albany, CA, 1992)
2 fantasias, a 6, IRL-Dm, GB-Lbl, Ob; ed. V. Brookes, Six Fantasias for Six Viols (Albany, CA, 1994); ed. R. Chateris (London, 1996)
8 pavans, 3 almaines, 1 galliard, a 5, Ckc, Lbl, Lcm, Och;
1 pavan ed. in D, no.61
1 pavan, a 3/4, Lbl (a 3), Och (a 4)
1 almaine, a 3, Ob
doubtful works
8 motets, 2vv, 16742
6 fantasias, a 5, GB-Lbl Eg.3665, attrib. Dering, by John Ward
3 fantasias, a 6, IRL-Dm, GB-Ob, anon., possibly by Dering; ed. V. Brookes, Six Fantasias for Six Viols (Albany, CA, 1994)
2 In Nomines, a 6, IRL-Dm, GB-Ob, anon., possibly by Dering; ed. V Brookes (Albany, CA, 1992)
Font: En català: No disponible - En castellano: No disponible - In english: Richard Dering (c.1580-1630) - Altres: Richard Dering (c.1580-1630)
OBRA:
Vocal secular:
Canzonette, 3vv, bc (Antwerp, 1620), P:
Ahi! che torn'il ben mio;
Ahi! già mi discoloro;
Arder il ghiaccio;
Ardo misero amante;
Chi prend'amore a gioco;
Così bella voi sete;
Dolce amoroso foco;
Felice era il mio core;
Filli, mentre ti miro;
Filli mi rid'e fugge;
Filli, se gl'occhi giro;
Giunt'è pur;
Io grid'ognor mercede;
Io mi sento morir;
O vagh'o care stelle;
Per te l'alma si strugge;
Se nel partir da voi;
Soccorretemi ohimé;
Voi che set'il cor mio;
Voi volete ch'io mora
Canzonette, 4vv, bc (Antwerp, 1620), P:
Ardenti miei sospiri;
Ardor felice e caro;
Dolce spirto d'amore;
Donna gentile;
Donna se 'l cor;
E se ben nott'e giorno (2p. Deh! luce del mio cor);
Gli ardenti miei desiri;
Il mio martir (2p. I miei sospiri; 3p. Donna crudel);
It'amari sospiri;
Lagrime dolci e care;
La vag'e bell'Aurora;
Lungi da voi;
Mirando la mia dea;
Occhi ladri d'amor;
O com'è gran martire;
Ohimé, partit'è il mio bel sol;
Poiché mesto e dolente;
Rosa d'amor;
Tutta gentili'e bella;
Vivrò io mai (2p. E se pur esser)
2 madrigals, P:
If sorrow might, 6vv;
Sleep quiet Lee, 3vv
18 madrigals, 1–3vv, P:
Al fonte, al prato;
Alme d’amor rubelle;
Che veggio, ohimé;
Così dunque;
Crudelissima doglia;
Donna, mentre io vi miro;
Felice chi vi mira;
Ho visto al mio dolore;
Lasso, ch’io moro;
Legasti, anima mia;
Lungi dal vostro lume;
O dolce mio martire;
O donna troppo cruda;
O durezza di ferro;
O miei giorni fugaci;
Pargoletta è colei;
T’amo mia vita;
Vergine bella
Other:
City Cries, 1v, str, B no.69;
Country Cries, 1v, str, B no.70
Vocal religiosa:
Cantiones sacrae, 5vv, bc (Antwerp, 1617):
Anima Christi;
Ave Maria gratia plena;
Ave verum corpus;
Ave virgo gratiosa;
Contristatus est Rex David;
Dixit Agnes;
Indica mihi;
In lectulo mihi;
Jesu decus angelicum;
Jesu dulcedo cordium (2p. Desidero te);
Jesu dulcis memoria;
Jesu summa benignitas;
O bone Jesu (2p. O nomen Jesu);
Omnem super quem;
Quae est ista quae ascendit de deserto;
Quando cor nostrum;
Vidi speciosam;
Vox in Rama
Cantica sacra, 6vv, bc (Antwerp, 1618), E:
Adjuro vos filiae;
Ardens est cor meum;
Cantate Domino;
Congratulamini mihi;
Factum est silentium;
Heu mihi Domine;
Jesu decus angelicum;
Jubilate Deo;
O crux ave;
O vos omnes;
Panis angelicus;
Paratum cor meum;
Quae est ista quae ascendit quasi aurora;
Quam pulchra es;
Quem vidistis;
Sancta et immaculata virginitas;
Surge amica mea;
Te laudamus;
Veni Jesu;
Virgo prudentissima;
Vulnerasti cor meum
Cantica sacra, 2–3vv, bc (London, 1662):
Ardens est cor meum;
Beatus vir;
Canite Jehovae;
Cantate Domino;
Conceptio tua;
Duo seraphin, ed. R. Charteris, Two Motets (London, 1990);
Ego dormio;
Gaudent in coelis;
Gloria Patri;
Gratias tibi Deus;
Isti sunt sancti;
Justus cor suum;
Justus germinabit;
Laetamini cum Maria;
Miserere mei;
O bone Jesu, ed. R. Charteris, Two Motets (London, 1990);
O Domine Jesu Christe;
O lux et decus Hispaniae;
O quam suavis;
Panis angelicus;
Qualis est dilectus;
Sancta et immaculata virginitas;
Veni electa mea;
Vulnerasti cor meum
2 verse anthems, Cu, DRc, Lbl:
Almighty God, who through thy only begotten son;
Unto thee, O Lord
Other:
8 motets, 2–3vv, bc, Ob, Och, Lbl, Lcm
1 full anthem, And the King was moved, 5vv, GB-Lbl
Instrumental:
8 fantasias, a 5, IRL-Dm, GB-Ckc, Lbl, Ob, Och, US-LAuc, NYp; 1 ed. in D, no.38; ed. V. Brookes (Albany, CA, 1992)
2 fantasias, a 6, IRL-Dm, GB-Lbl, Ob; ed. V. Brookes, Six Fantasias for Six Viols (Albany, CA, 1994); ed. R. Chateris (London, 1996)
8 pavans, 3 almaines, 1 galliard, a 5, Ckc, Lbl, Lcm, Och;
1 pavan ed. in D, no.61
1 pavan, a 3/4, Lbl (a 3), Och (a 4)
1 almaine, a 3, Ob
doubtful works
8 motets, 2vv, 16742
6 fantasias, a 5, GB-Lbl Eg.3665, attrib. Dering, by John Ward
3 fantasias, a 6, IRL-Dm, GB-Ob, anon., possibly by Dering; ed. V. Brookes, Six Fantasias for Six Viols (Albany, CA, 1994)
2 In Nomines, a 6, IRL-Dm, GB-Ob, anon., possibly by Dering; ed. V Brookes (Albany, CA, 1992)
Font: En català: No disponible - En castellano: No disponible - In english: Richard Dering (c.1580-1630) - Altres: Richard Dering (c.1580-1630)
Informació addicional...
AMAZON: DERING, R. - Motets
IMSLP: Richard Dering (c.1580-1630)
Gracias!! Todo lo vocal del Renacimiento, soy un entusiasta!
ResponEliminaSaludos, Daniel, desde Madrid.
Ya somos dos!
EliminaUn placer, saludos!!