- Recordatori d'Ignacy Feliks Dobrzyński -
En el dia de la commemoració del seu 150è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Charles-François Daubigny (Paris, 15 de febrer de 1817 - Paris, 19 de febrer de 1878) va ser un pintor francès. La seva primera formació va tenir lloc en l'àmbit familiar ja que el seu pare, Edme-François, va ser pintor. Durant la seva joventut va visitar Itàlia, on hi va viure sis mesos. Al seu retorn a França, va realitzar les seves primeres il·lustracions com a gravador i va continuar el seu aprenentatge al taller de Paul Delaroche, artista important en aquell temps. A partir del 1838 va presentar obres al Saló de París sent premiat, deu anys més tard, amb el quadre Port de Gylieu. Durant la dècada del 1840 va treballar a Fontainebleau i en aquesta etapa les seves relacions amb l'Escola de Barbizon es van fer més estretes. Va ser el seu amic Corot qui el va animar a pintar a l'aire lliure. A principis de la dècada del 1850 va publicar dos àlbums d'aiguaforts que el van acreditar com a gravador. El 1854 va visitar les costes de Normandia, lloc on va acudir diversos estiu i en poblacions com Villerville i Trouville. El 1857 va decidir habilitar una embarcació com estudi flotant que va batejar amb el nom de 'Le botin' i amb ella va navegar pel Sena i el Oise, servint alhora de plataforma per realitzar les seves composicions. L'any 1858 va ser el del seu reconeixement oficial com a pintor principalment de paisatges i aquell mateix any també va participar en l'Exposició Universal. Posteriorment, va visitar Londres els anys 1866 i 1870, el 1871 va estar amb Manet a Holanda i el 1872 està documentada una estada d'un any a Auvers amb Cézanne. Daubigny, que va ser considerat com un dels impressionistes més avançat i un nexe entre l'Escola de Barbizon i aquest moviment, es va interessar en els seus paisatges per elements com l'aigua, l'aire i el cel, que va saber plasmar magistralment en la seva obra. Va morir a París el febrer de 1878.
Parlem de Música...
Ignacy Feliks Dobrzyński (Romanów, 25 de febrer de 1807 - Warsaw, 9 d'octubre de 1867) va ser un pianista i compositor polonès. Es va formar inicialment amb el seu pare, un músic a la cort del comte Józef Iliński, i amb Józef Elsner al Conservatori de Varsòvia. Després de la seva graduació, va continuar iniciar la seva vida professional com a intèrpret i professor a Varsòvia. També a la capital polonesa va treballar a l'Instytut Wychowania Panień (1841-1843) i com a director del Wielki Theatre (1852-1853). El 1835, i després de la representació a la seva segona simfonia, va ser premiada en una competició a Viena motivant una gira concertant per Alemanya (1845-1847). Com a compositor, tot i escriure diverses òperes, va ser reconegut i especialment admirat per la seva obra instrumental de la qual va destacar un concert de piano i dues simfonies així com gran diversitat d'obra de cambra. Dobrzyński va viure la major part de la seva vida a Varsòvia morint en aquesta ciutat l'octubre de 1867.
OBRA:
(selective list)
Vocal secular:
Stage
Monbar, czyli Flibustierowie [Monbar, or The Freebooters] (op, 3, L. Paprocki and S. Duchińska-Pruszakowa, after K. van der Velde: Der Flibustier), op.30, 1838, Warsaw, 10 Jan 1863, PL-Wtm, pf 4 hands (Warsaw, 1860), vs, pf 4 hands (Warsaw, 1950)
Obrazek muzyczny [Musical Picture-Book] (op, 1), 1856, Warsaw, 18 Nov 1856 (Warsaw, 1856)
Burgrafowie [The Burgraves] (incid music, 3, K. Kaszewski, after V. Hugo), op.69, 1860, inc., Warsaw, 22 Sept 1860, Wtm, ov., arr. pf 4 hands (Warsaw, 1880)
Konrad Wallenrod (drama, 3, Kaszewski and J. Królikowski, after A. Mickiewicz), op.70, 1859, inc., Warsaw, 19 June 1859, Wtm, excerpts, ed. (Kraków, 1963)
Secular choral:
Introduction and Mazurka (Warsaw, 1831);
Śpiewka o ponczu z Schillera [Schiller Songs], op.16;
Cant., op.44;
Introduction and Funeral March on the Death of Chopin, op.66 (Warsaw, 1861);
Kantata na cześć walecznych obrońców ojczyzny [Cant. in Commemoration of the Heroic Defence of the Fatherland];
Kantata na imieniny H. Lubieńskiego [Cant. on the Christening of H. Lubieński]
Songs, 1v, pf;
Pieśni sielskie [Country Songs], op.23 (Warsaw, 1843);
Nie mogę być twoją [I Cannot be Yours], op.50 (Warsaw, 1862);
Chlopek [The Peasant], op.67 (Warsaw, 1858);
Cyganeczka [The Gypsy Girl];
Do matki polki [To a Polish Mother] (Mickiewicz) (Poznań, 1845);
Dumka hetmana Kosińskiego [Elegy for Commander Kosiński];
Ładna Kujawianka [Pretty Kujawian] (Warsaw, 1829);
2 pieśni [2 Songs] (M. Ossaria) (Warsaw, 1844);
2 pieśni [2 Songs] (P. Potocki) (Warsaw, 1830);
6 pieśni ludowych [Folk Songs] (Poznań, 1845);
Pieśń narodowa [National Song] (Warsaw, 1830);
Piosnka Aliny [Alina's Song];
Rojenia wiosenne [Dreams of Spring];
Szklaneczka z winem [A Small Glass of Wine] (Warsaw, 1830)
Vocal religiosa:
Sacred choral:
Cant., op.34, chorus, orch;
Święty Boże [Holy Lord], op.61, 4 solo vv, chorus, orch (Leipzig, 1860);
Lamentacja nad grobem Chrystusa Pana [Lamentations at the Tomb of Christ], chorus, orch, op.62;
Benedictus, unacc.;
Mass;
Modlitwa pańska [People's Prayer], unacc.;
Modlitwa polaków [Polish Prayer], unacc.;
Ojcze nasze [Our Father], chorus, org;
O Sanctissima, unacc.;
Pieśń do N. Marii Panny [Songs to the Virgin] (Warsaw, 1862);
Veni Creator, 4 solo vv, insts (Warsaw, 1867)
Instrumental:
Orch:
Concert Ov., op.1, 1824, PL-Wtm;
Piano Concerto, op.2, 1824;
Rondo alla polacca, pf, orch, op.6 (Leipzig, 1836);
Sym. no.1, op.11, 1829, arr. pf 4 hands (Warsaw, 1880), Wtm;
Sym. no.2, op.15, 1834, arr. pf 4 hands (Warsaw, 1862), Wtm;
Fantaisie sur un thème original, bn, orch, op.28, 1834;
2 Polonaises, op.31, 1835;
Tpt Fantasy, op.35, Wtm;
Hommage à Beethoven: marche funèbre, op.38, 1840, arr. pf (Berlin, 1845);
Andante and Rondo, fl, orch, op.42, 1864, ed. P.A. Janowicz (Kraków, 1953);
Introduction and Variations, trbn, orch, op.45, 1845;
Umoresca capriciosa sur un thème italien, op.53, 1847;
Grand Fantasy, vn, orch;
Marsz wojenny [Military March]
---
Chbr:
Str Qt, e, op.7, 1827–8, ed. A. Nowak-Romanowicz (Kraków, 1957);
Str Qt, d, op.8, 1829, PL-Wtm;
Introduction and Variations, vn, pf, op.9, 1829;
Concert Variations on a Favourite Mazurka, pf, str qnt, fl, op.12, 1830;
Str Qt, E, op.13, 1830;
Pf Trio, op.17, 1831 (Leipzig, 1835);
Introduction and Variations, fl, pf, op.18, 1831 (Leipzig, 1836);
Qnt, F, 2 vn, va, 2 vc, op.20 (Leipzig, 1836);
Fantasy, vn, pf, op.32, Wtm;
Str Sextet, E , op.39 (Leipzig, 1841);
Qnt, a, 2 vn, va, 2 vc, op.40 (Leipzig, 1841);
Les larmes, vn, pf, op.41 (Mainz, 1843);
Elegy, vc, pf, op.42, 1843;
Nocturn, vc, pf, op.46, 1845;
Duo, cl, pf, op.47, 1853, ed. L. Kurkiewicz (Kraków, 1953);
Study on an Original Theme in Double Counterpoint, op.62, 1867, Wtm;
6 harmonies sur le célèbre thème ‘God Save the King’, str qt;
Romans, ob, vn, vc, db;
Souvenir de Dresde, ob, vc, pf, 1846
Pf:
Polonaise, op.3, ed. (Warsaw, 1881);
Introduction and Variations, op.4, 1824;
Fantaisie quasi fugue sur une mazurek favorite, op.10, 1828 (Leipzig, 1835);
Fantaisie et variations sur une mazure (kujawiaka), op.14, 1834 (Leipzig, c1850);
3 nocturnes, op.21 (Leipzig, 1836);
3 mazurkas, op.16 (Leipzig, 1839);
Souvenir: 2 mazurkas, op.25 (Leipzig, 1846);
3 mazurkas, op.27, 1834 (Paris, 1846);
2 mazurkas, op.37, 1840 (Berlin, 1847);
Resignation, op.48 (Berlin, 1846);
Ricordanza, op.49 (Leipzig, 1846);
Nocturne on a Polish Theme, op.52 (Berlin, 1846);
Impromptu, op.54 (Berlin, 1847);
Primavera, op.55 (Berlin, 1846);
Scherzo, op.56 (Leipzig, 1849);
Hommage à Mozart, op.59 (Berlin, 1850);
Mouvement et repos: grande étude, op.60 (Berlin, 1847);
Tarantella, op.61 (Berlin, 1847);
Grande étude chromatique, op.62;
Grande valse: Rétablissement, op.63 (Warsaw, 1853);
Danse napolitaine, op.65 (Warsaw, 1856);
Melancholy Polonaise (Warsaw, 1829);
other polonaises, mazurkas, waltzes
Pedagogical works:
Szkoła na fortepian [Piano method] (Warsaw, 1845)
OBRA:
(selective list)
Vocal secular:
Stage
Monbar, czyli Flibustierowie [Monbar, or The Freebooters] (op, 3, L. Paprocki and S. Duchińska-Pruszakowa, after K. van der Velde: Der Flibustier), op.30, 1838, Warsaw, 10 Jan 1863, PL-Wtm, pf 4 hands (Warsaw, 1860), vs, pf 4 hands (Warsaw, 1950)
Obrazek muzyczny [Musical Picture-Book] (op, 1), 1856, Warsaw, 18 Nov 1856 (Warsaw, 1856)
Burgrafowie [The Burgraves] (incid music, 3, K. Kaszewski, after V. Hugo), op.69, 1860, inc., Warsaw, 22 Sept 1860, Wtm, ov., arr. pf 4 hands (Warsaw, 1880)
Konrad Wallenrod (drama, 3, Kaszewski and J. Królikowski, after A. Mickiewicz), op.70, 1859, inc., Warsaw, 19 June 1859, Wtm, excerpts, ed. (Kraków, 1963)
Secular choral:
Introduction and Mazurka (Warsaw, 1831);
Śpiewka o ponczu z Schillera [Schiller Songs], op.16;
Cant., op.44;
Introduction and Funeral March on the Death of Chopin, op.66 (Warsaw, 1861);
Kantata na cześć walecznych obrońców ojczyzny [Cant. in Commemoration of the Heroic Defence of the Fatherland];
Kantata na imieniny H. Lubieńskiego [Cant. on the Christening of H. Lubieński]
Songs, 1v, pf;
Pieśni sielskie [Country Songs], op.23 (Warsaw, 1843);
Nie mogę być twoją [I Cannot be Yours], op.50 (Warsaw, 1862);
Chlopek [The Peasant], op.67 (Warsaw, 1858);
Cyganeczka [The Gypsy Girl];
Do matki polki [To a Polish Mother] (Mickiewicz) (Poznań, 1845);
Dumka hetmana Kosińskiego [Elegy for Commander Kosiński];
Ładna Kujawianka [Pretty Kujawian] (Warsaw, 1829);
2 pieśni [2 Songs] (M. Ossaria) (Warsaw, 1844);
2 pieśni [2 Songs] (P. Potocki) (Warsaw, 1830);
6 pieśni ludowych [Folk Songs] (Poznań, 1845);
Pieśń narodowa [National Song] (Warsaw, 1830);
Piosnka Aliny [Alina's Song];
Rojenia wiosenne [Dreams of Spring];
Szklaneczka z winem [A Small Glass of Wine] (Warsaw, 1830)
Vocal religiosa:
Sacred choral:
Cant., op.34, chorus, orch;
Święty Boże [Holy Lord], op.61, 4 solo vv, chorus, orch (Leipzig, 1860);
Lamentacja nad grobem Chrystusa Pana [Lamentations at the Tomb of Christ], chorus, orch, op.62;
Benedictus, unacc.;
Mass;
Modlitwa pańska [People's Prayer], unacc.;
Modlitwa polaków [Polish Prayer], unacc.;
Ojcze nasze [Our Father], chorus, org;
O Sanctissima, unacc.;
Pieśń do N. Marii Panny [Songs to the Virgin] (Warsaw, 1862);
Veni Creator, 4 solo vv, insts (Warsaw, 1867)
Instrumental:
Orch:
Concert Ov., op.1, 1824, PL-Wtm;
Piano Concerto, op.2, 1824;
Rondo alla polacca, pf, orch, op.6 (Leipzig, 1836);
Sym. no.1, op.11, 1829, arr. pf 4 hands (Warsaw, 1880), Wtm;
Sym. no.2, op.15, 1834, arr. pf 4 hands (Warsaw, 1862), Wtm;
Fantaisie sur un thème original, bn, orch, op.28, 1834;
2 Polonaises, op.31, 1835;
Tpt Fantasy, op.35, Wtm;
Hommage à Beethoven: marche funèbre, op.38, 1840, arr. pf (Berlin, 1845);
Andante and Rondo, fl, orch, op.42, 1864, ed. P.A. Janowicz (Kraków, 1953);
Introduction and Variations, trbn, orch, op.45, 1845;
Umoresca capriciosa sur un thème italien, op.53, 1847;
Grand Fantasy, vn, orch;
Marsz wojenny [Military March]
---
Chbr:
Str Qt, e, op.7, 1827–8, ed. A. Nowak-Romanowicz (Kraków, 1957);
Str Qt, d, op.8, 1829, PL-Wtm;
Introduction and Variations, vn, pf, op.9, 1829;
Concert Variations on a Favourite Mazurka, pf, str qnt, fl, op.12, 1830;
Str Qt, E, op.13, 1830;
Pf Trio, op.17, 1831 (Leipzig, 1835);
Introduction and Variations, fl, pf, op.18, 1831 (Leipzig, 1836);
Qnt, F, 2 vn, va, 2 vc, op.20 (Leipzig, 1836);
Fantasy, vn, pf, op.32, Wtm;
Str Sextet, E , op.39 (Leipzig, 1841);
Qnt, a, 2 vn, va, 2 vc, op.40 (Leipzig, 1841);
Les larmes, vn, pf, op.41 (Mainz, 1843);
Elegy, vc, pf, op.42, 1843;
Nocturn, vc, pf, op.46, 1845;
Duo, cl, pf, op.47, 1853, ed. L. Kurkiewicz (Kraków, 1953);
Study on an Original Theme in Double Counterpoint, op.62, 1867, Wtm;
6 harmonies sur le célèbre thème ‘God Save the King’, str qt;
Romans, ob, vn, vc, db;
Souvenir de Dresde, ob, vc, pf, 1846
Pf:
Polonaise, op.3, ed. (Warsaw, 1881);
Introduction and Variations, op.4, 1824;
Fantaisie quasi fugue sur une mazurek favorite, op.10, 1828 (Leipzig, 1835);
Fantaisie et variations sur une mazure (kujawiaka), op.14, 1834 (Leipzig, c1850);
3 nocturnes, op.21 (Leipzig, 1836);
3 mazurkas, op.16 (Leipzig, 1839);
Souvenir: 2 mazurkas, op.25 (Leipzig, 1846);
3 mazurkas, op.27, 1834 (Paris, 1846);
2 mazurkas, op.37, 1840 (Berlin, 1847);
Resignation, op.48 (Berlin, 1846);
Ricordanza, op.49 (Leipzig, 1846);
Nocturne on a Polish Theme, op.52 (Berlin, 1846);
Impromptu, op.54 (Berlin, 1847);
Primavera, op.55 (Berlin, 1846);
Scherzo, op.56 (Leipzig, 1849);
Hommage à Mozart, op.59 (Berlin, 1850);
Mouvement et repos: grande étude, op.60 (Berlin, 1847);
Tarantella, op.61 (Berlin, 1847);
Grande étude chromatique, op.62;
Grande valse: Rétablissement, op.63 (Warsaw, 1853);
Danse napolitaine, op.65 (Warsaw, 1856);
Melancholy Polonaise (Warsaw, 1829);
other polonaises, mazurkas, waltzes
Pedagogical works:
Szkoła na fortepian [Piano method] (Warsaw, 1845)
Informació addicional...
RECICLASSICAT: DOBRZYNSKI, Ignacy Feliks (1807-1867)
CPDL: No disponible
SPOTIFY: DOBRZYNSKI - Piano Concerto, Symphony No.2
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Many thanks!!!
ResponEliminaMany thanks and regards from The Netherlands.
ResponEliminaVeel dank en groeten uit Nederland.
gracias desde Argentina!
ResponEliminaHi Pau, This Dobrzynski is absolutly genious... Thank you very much (again)
ResponEliminaA very good romantical music ...
There is 2 nocturnes from Dobrzynski here
https://www.youtube.com/watch?v=sIPQuhE_f_A
Absolutely agree! I met him with his Piano Concerto and I was shocked! From then until now, I love all music by him!
EliminaGreetings and thanks for links!
Pau
Muchas gracias.
ResponEliminaCada entrega debería ser agradecida por mi, en ocasiones sigo de largo y lo omito -pero lo disfruto-, pero siempre reconoceré tu trabajo y manifestaré en lo posible la admiracion por tu esfuerzo, dedicación y que, además, brindas de manera tan generosa.
Magua,
Colombia
Y yo agradeceré cada uno de tus comentarios. ¡Amo la música y sin ella creo que a la vida le faltaría algo esencial! Y mi forma de agradecer a la vida la posibilidad de disfrutar de la música es compartiéndola!
EliminaGracias!
Pau