Obra de Théodore Chassériau (1819-1856), pintor francès (1)
Parlem de Pintura...
Théodore Chassériau (Santa Bárbara de Samaná, 20 de setembre de 1819 - Paris, 8 d'octubre de 1856) va ser un pintor francès. La seva mare, Maria Magdalena Couret de la Blatiere, era descendent d'una família d'agricultors provinents del Departament de la Charente de França, i que es va establir a Samaná en el segle XVIII, en temps de Lluís XV. La família Chassériau va viure a Samaná fins a la invasió de l'haitià Jean Pierre Boyer. Després es va traslladar a París juntament amb la seva família. Allà va rebre formació del cèlebre Dominique Ingres rebent, Théodore, el sobrenom del "Prud'homme de les Illes". A partir d'aleshores va treballar com a pintor i decorador participant, entre altres, en la decoració de l'escala d'honor del Palau d'Orsay. A partir del 1850 va realitzar nombrosos retrats com els d'Alexis de Toqueville o el de Madame de Savigny. També en aquell temps va ser condecorat amb la Legió d'Honor francesa. Finalment, va morir a París l'octubre de 1856.
Parlem de Música...
Johann Baptist Cramer (Mannheim, 24 de febrer de 1771 - London, 16 d'abril de 1858) va ser un pianista i compositor alemany. Fill de Wilhelm Cramer, i germà del també violinista Franz Cramer, es va formar inicialment amb el seu pare. Poc després es va traslladar a Londres, on entre els anys 1782 i 1784 va estudiar piano amb Muzio Clementi, i a on ben aviat es va donar a conèixer tant a la mateixa ciutat de Londres com a la resta d'Europa. A partir del 1788 va iniciar la seva primera gira de concerts, oferint actuacions en les principals ciutats de França i Alemanya. També d'aquesta època van datar les seves primeres composicions. El seu èxit va motivar l'admiració dels músics del seu temps com Beethoven i Haydn, entre molts altres. A partir del 1800 la seva carrera es va centrar a Anglaterra, seguint els passos del seu mestre Clementi. També en aquests anys es va dedicar als negocis d'edició i publicació musical i, com altres músics de la seva època, també es va associar amb constructors d'instruments creant la companyia Cramer & Co. El 1829 va decidir retirar-se progressivament dels escenaris realitzant el seu darrer concert el 1835. Com a compositor va destacar pels seus nou concerts de piano així com per nombroses sonates per a piano. Cramer va morir a Londres l'abril de 1858.
OBRA:
Sonatas:
t title
d dedicatee
op.
1 3 (g, F, D), pf (c1788), d Dumergue
2 3 (C, D, E ), nos.1–2 for pf, fl, no.3 for pf, vn (c1788), d Anacreontic Society
3 3 (E, A, E ), pf, vn, vc (1788), d Middleton
4 3 (D, E , f), pf, vn ad lib no.1 t Grand Lesson (c1788), entire set as op.4 (Paris, c1795)
5 3 (C, F, E ), pf, vn, vc (Paris, c1790), d Fontete
6 4 (D, c, F, a), pf/hpd (Paris, 1790)
7 3 (D, G, F), pf (1792), d Clementi
8 2 (F, G), pf (1792–3), d Mackworth
9 3 (D, F, C), pf, vn/fl, vc ad lib (1793), d Danvers
11 3 (D, A, G), pf, vn, vc ad lib (1796), d Byng
12 3 (C, a, B ), pf, vn, vc ad lib (1796), d Smith
13 3(C, G, D), pf, vn/fl ad lib (1796), t Divertimentos
14 3 (F, E , D), pf, vn, vc (1797), d East
15 3 (G, B , C), pf, vn, vc ad lib (1797), d Clarke
18 3 (C, D, C), pf, vn, vc (1799), d Welch
19 3 (B , D, A), nos.1–2 for pf, vn, vc, no.3 for pf (1799), d Reid
20 1 (D), pf (1800), d Clementi
21 2 (G, B ), pf, vn (1800), d Lowe
22 3 (A , C, a), pf (Vienna, 1799 [as op.23]), d Haydn
23 3 (E , F, G), pf (1800–01), d Campbell
25 3 (E , D, E ), pf (?1801), d Kloest
27 2 (f, C), pf (1802), d Farquhar
29 3 (A, A , C), pf (1803), d Dussek
31 3 (B , F, G), nos.1–2 for pf, vn/fl, no.3 for pf (1805), d Grahams
34 3 (E , F, C), pf (1805), d Rigby
35 3 (G, D, E ), pf, vn/fl, vc ad lib (1805), d Electress of Bavaria
36 1 (D), pf (1805–6), d Wölfl
37 3 (G, C, D), pf (1806), d Cornewall
39 3 (C, E , G), nos.1–2 for pf, vn/fl, no.3 for pf (1807), d Fernandez
41 3 (G, B , g), pf (1809), d Cuny
42 1 (B ), pf (1809), d Onslow
43 3 (D, B , E ), pf (1809), d Cockburn
44 3 (G, B , A), pf (1809), d Rowles
46 1 (C), pf (1810), d Gostling
47 1 (D), pf (c1810), d Phillotte
49 (E ), pf (1811), d Beauchamp [no.1 previously pubd without op.no.]
53 1 (a), pf (1812), t L’ultima, d Dizi
57 1 (C), pf (1817), t Les suivantes no.1, d Kruft
58 1 (B ), pf (1817), t Les suivantes no.2, d Murray
59 1 (e), pf (1817), t Les suivantes no.3, d Bonnemaison
62 1 (E), pf (1818), t Le retour à Londres
63 1 (d), pf (1821), d Hummel
74 1 (F), pf (1827), t Il mezzo, d Attwood
— 3 (G, F, C), pf, vn/fl ad lib (1801), [later t Letter A]
— 1 (E ), pf (Munich, 1800), d Toerring [later t Letter B]
– 1 (A), pf, vn (Munich, 1800), d Toerring
– 1 (E ), pf (c1802), d Smith
— 1 (C), pf (c1806), t Letter C, d Butler
— 1 (D), pf (c1806), t Letter D, d Sackville
— 1 (E ), pf (1808), t No.1, d Mahon [later became op.49 no.1]
— 1 (E ), pf (1808–9), t No.2, d Beckford
— 1 (F), pf, fl ad lib (c1807), t No.3, d Stanhope
— 1 (B ), pf (c1808) t Parody in Form of a Sonata
— 1 (F), pf (?c1815), t La délice de Cambria, d Lockier
— 1 (G), pf 4-hands (before 1818), t No.2
— 1 (C), pf (1820) [in the style of Clementi]
— 1 (D), pf, vn/fl ad lib (1820), d Delmé
— 1 (E), pf, vn/fl ad lib (1825), t Amicitia [arr. of Qnt op.69]
other works
9 pf concs.:
no.1 (E ), op.10 (1795);
no.2 (d), op.16 (1797);
no.3 (D), op.26 (c1801);
no.4 (C), op.38 (1806);
no.5 (c), op.48 (1811);
no.6 (E ), op.51 (1811);
no.7 (E), op.56 (1816);
no.8 (d), op.70 (1825);
Concerto da camera (B ), pf solo, fl, str qt acc (1813)
2 qnts, pf, vn, va, vc, db: no.1, op.60 (before 1817); no.2, op.69 (1823)
1 pf qt (E ) op.28 (1803)
Pf solo:
Studio per il pianoforte (1804–10);
Instructions for the Pianoforte (1812);
Dulce et utile, op.55 (1815);
25 New and Characteristic Diversions (1825);
New Practical School, op.100 (1844);
c12 other didactic works
3 capriccios, 6 dances, 33 divertimentos, 5 duos, 56 rondos, 12 fantasias, 20 songs, 6 impromptus, 24 variation sets, 9 nocturnes, 4 sets of preludes, other short piano works; 12 Notturnos, pf four hands, op.96 (1842)
OBRA:
Sonatas:
t title
d dedicatee
op.
1 3 (g, F, D), pf (c1788), d Dumergue
2 3 (C, D, E ), nos.1–2 for pf, fl, no.3 for pf, vn (c1788), d Anacreontic Society
3 3 (E, A, E ), pf, vn, vc (1788), d Middleton
4 3 (D, E , f), pf, vn ad lib no.1 t Grand Lesson (c1788), entire set as op.4 (Paris, c1795)
5 3 (C, F, E ), pf, vn, vc (Paris, c1790), d Fontete
6 4 (D, c, F, a), pf/hpd (Paris, 1790)
7 3 (D, G, F), pf (1792), d Clementi
8 2 (F, G), pf (1792–3), d Mackworth
9 3 (D, F, C), pf, vn/fl, vc ad lib (1793), d Danvers
11 3 (D, A, G), pf, vn, vc ad lib (1796), d Byng
12 3 (C, a, B ), pf, vn, vc ad lib (1796), d Smith
13 3(C, G, D), pf, vn/fl ad lib (1796), t Divertimentos
14 3 (F, E , D), pf, vn, vc (1797), d East
15 3 (G, B , C), pf, vn, vc ad lib (1797), d Clarke
18 3 (C, D, C), pf, vn, vc (1799), d Welch
19 3 (B , D, A), nos.1–2 for pf, vn, vc, no.3 for pf (1799), d Reid
20 1 (D), pf (1800), d Clementi
21 2 (G, B ), pf, vn (1800), d Lowe
22 3 (A , C, a), pf (Vienna, 1799 [as op.23]), d Haydn
23 3 (E , F, G), pf (1800–01), d Campbell
25 3 (E , D, E ), pf (?1801), d Kloest
27 2 (f, C), pf (1802), d Farquhar
29 3 (A, A , C), pf (1803), d Dussek
31 3 (B , F, G), nos.1–2 for pf, vn/fl, no.3 for pf (1805), d Grahams
34 3 (E , F, C), pf (1805), d Rigby
35 3 (G, D, E ), pf, vn/fl, vc ad lib (1805), d Electress of Bavaria
36 1 (D), pf (1805–6), d Wölfl
37 3 (G, C, D), pf (1806), d Cornewall
39 3 (C, E , G), nos.1–2 for pf, vn/fl, no.3 for pf (1807), d Fernandez
41 3 (G, B , g), pf (1809), d Cuny
42 1 (B ), pf (1809), d Onslow
43 3 (D, B , E ), pf (1809), d Cockburn
44 3 (G, B , A), pf (1809), d Rowles
46 1 (C), pf (1810), d Gostling
47 1 (D), pf (c1810), d Phillotte
49 (E ), pf (1811), d Beauchamp [no.1 previously pubd without op.no.]
53 1 (a), pf (1812), t L’ultima, d Dizi
57 1 (C), pf (1817), t Les suivantes no.1, d Kruft
58 1 (B ), pf (1817), t Les suivantes no.2, d Murray
59 1 (e), pf (1817), t Les suivantes no.3, d Bonnemaison
62 1 (E), pf (1818), t Le retour à Londres
63 1 (d), pf (1821), d Hummel
74 1 (F), pf (1827), t Il mezzo, d Attwood
— 3 (G, F, C), pf, vn/fl ad lib (1801), [later t Letter A]
— 1 (E ), pf (Munich, 1800), d Toerring [later t Letter B]
– 1 (A), pf, vn (Munich, 1800), d Toerring
– 1 (E ), pf (c1802), d Smith
— 1 (C), pf (c1806), t Letter C, d Butler
— 1 (D), pf (c1806), t Letter D, d Sackville
— 1 (E ), pf (1808), t No.1, d Mahon [later became op.49 no.1]
— 1 (E ), pf (1808–9), t No.2, d Beckford
— 1 (F), pf, fl ad lib (c1807), t No.3, d Stanhope
— 1 (B ), pf (c1808) t Parody in Form of a Sonata
— 1 (F), pf (?c1815), t La délice de Cambria, d Lockier
— 1 (G), pf 4-hands (before 1818), t No.2
— 1 (C), pf (1820) [in the style of Clementi]
— 1 (D), pf, vn/fl ad lib (1820), d Delmé
— 1 (E), pf, vn/fl ad lib (1825), t Amicitia [arr. of Qnt op.69]
other works
9 pf concs.:
no.1 (E ), op.10 (1795);
no.2 (d), op.16 (1797);
no.3 (D), op.26 (c1801);
no.4 (C), op.38 (1806);
no.5 (c), op.48 (1811);
no.6 (E ), op.51 (1811);
no.7 (E), op.56 (1816);
no.8 (d), op.70 (1825);
Concerto da camera (B ), pf solo, fl, str qt acc (1813)
2 qnts, pf, vn, va, vc, db: no.1, op.60 (before 1817); no.2, op.69 (1823)
1 pf qt (E ) op.28 (1803)
Pf solo:
Studio per il pianoforte (1804–10);
Instructions for the Pianoforte (1812);
Dulce et utile, op.55 (1815);
25 New and Characteristic Diversions (1825);
New Practical School, op.100 (1844);
c12 other didactic works
3 capriccios, 6 dances, 33 divertimentos, 5 duos, 56 rondos, 12 fantasias, 20 songs, 6 impromptus, 24 variation sets, 9 nocturnes, 4 sets of preludes, other short piano works; 12 Notturnos, pf four hands, op.96 (1842)
Informació addicional...
RECICLASSICAT: CRAMER, Johann Baptist (1771-1858)
AMAZON: Grande Sonate
CPDL: No disponible
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada