Obra de Michael Neher (1798-1876), pintor alemany.
Parlem de Pintura...
Michael Neher (München, 31 de març de 1798 - München, 4 de desembre de 1876) va ser un pintor alemany. Fill del pintor Joseph Neher es va formar inicialment amb el seu pare, després va rebre classes de Mitterer i finalment va entrar, el 1813, a l'Acadèmia de Belles Arts de Munich. Entre els anys 1816 i 1818 va estudiar amb Matthias Klotz i poc després va començar a rebre els seus primers encàrrecs de la família Quaglio. Més tard es va traslladar a Trento, Milà i Trieste on es va dedicar a pintar retrats. El 1819, i després de la recomanació d'Hieronymus Hess, es va orientar ver la pintura de gènere. El 1823 va tornar a Munich on va assolir el càrrec de conservador d'art. Anys més tard, es va especialitzar en temàtica urbana i paisatgística destacant pels seus quadres precisos i detallats de ciutats i esglésies diverses. El 1876 va rebre el nomenament de membre honorari de l'Acadèmia de Belles Arts de Munich si bé va morir el desembre d'aquell mateix any a la ciutat alemanya.
Parlem de Música...
Carl Otto Nicolai (Königsberg, 9 de juny de 1810 - Berlin, 11 de maig de 1849) va ser un director d'orquestra, fundador de l'Orquestra Filharmònica de Viena i compositor alemany. Nicolai va ser el primer fill del compositor Carl Ernst Daniel Nicolai (1785-1854) i de la seva esposa Christiane Wilhelmine. El seu pare va ser el responsable de la seva educació des de ben petit. Va assistir al Friedrich-Gymnasium de Königsberg. El 1826 va fugir del centre i va anar a veure la seva mare, que patia una greu malaltia mental, a Breslau. La incapacitat de la seva mare va provocar que Nicolai s'hagués de guanyar la vida com a pianista itinerant. La pobresa va marcar els primers anys de Nicolai. A Berlin, l'ajuda del compositor i amic Carl Friedrich Zelter va determinar la seva carrera. Zelter el va promocionar a l'Institut für die Ausbildung von und Organisten Musiklehrer on va rebre classes d'Emil Fischer (cant), Ludwig Berger (piano) i Bernhard Klein (composició). Aquells primers anys va compondre diverses cançons, obres corals a capella, i el seu esplèndid Te Deum a gran orquestra. Va rebre la influència, en aquell temps, de la Berlin Sing-Akademie, amb membres virtuosos com Friedrich Schleiermacher, August Hoffmann von Fallersleben, Karl von Bunsen, Georg Poelchau i la família Mendelssohn. L'ambaixador prussià Karl von Bunsen va persuadir a Nicolai per tal d'estudiar a Itàlia. Els anys 1834-1836 va ocupar el càrrec d'organista de la capella musical de l'ambaixada a Roma. Alhora va estudiar contrapunt i música de l'escola romana amb Giuseppe Baini. Va seguir a Itàlia, com a músic independent, un cop finalitzat el seu contracte com a organista. Allà el van nomenar membre de la reconeguda Acadèmia Filharmònica de Bolonya com a mestre compositore onorario. El 1837 va viatjar a Viena on va ser nomenat mestre de capella en el Kärntnertortheater.
L'experiència musical que va adquirir a Viena va determinar la música que escriuria a partir d'aquell moment. Va compondre la seva primera òpera, Rosmonda d'Inghilterra, que el va promocionar a Àustria i a Itàlia. Va tornar a viatjar a Itàlia i a Torí va estrenar, el 1840, la seva gran òpera Il templario, rebuda amb gran entusiasme. La seva fama el va convertir en un compositor d'èxit, especialment a Itàlia. La seva tercera òpera, Gildippe ed Odoardo, es va estrenar a Gènova el desembre del 1840 i posteriorment, Il proscritto a La Scala de Milà el març del 1841. Aquell mateix any, alguns fracassos el van dissuadir de quedar-se a Itàlia i va decidir tornar a Viena. Després de les seves experiències a Itàlia, Nicolai aviat va canviar els seus ideals artístics. A finals de l'estiu del 1841 va ser nomenat director principal del l'Hofoper al Kärntnertor, i es va concentrar en l'estudi de les òperes de Mozart i Beethoven, a qui particularment admirava. Va començar a compondre òperes en alemany, entre elles, Die Heimkehr des Verbannten (1844) i Der Tempelritter (1845), revisions de les seves òperes italianes. La primera òpera en alemany, creada des de zero, va ser Die lustigen Weiber von Windsor. El 1847 va ser nomenat mestre de capella a la Königliches Opernhaus de Berlín i va succeir a Mendelssohn com a director artístic del cor de la catedral. Va començar a escriure obres religioses de gran format. Alhora, van començar els preparatius per l'estrena de la que seria la seva gran òpera, Die lustigen Weiber von Windsor. Aquests es van interrompre durant la Revolució de Març del 1848. Aquell mateix any es va unir a la Tonkünstlerverband, una societat que pretenia reorganitzar la vida musical de Prússia. El 9 de març de 1849 es va estrenar la seva òpera còmica Die lustigen Weiber von Windsor. Només dos mesos més tard, el dia 11 de maig de 1849, Nicolai va morir a Berlin. Aquell mateix dia va rebre el nomenament com a membre de l'Akademie der Künste.
OBRA:
Instrumental:
Operas:
Enrico II (Rosmonda d’Inghilterra) (melodramma serio, 2, F. Romani: Rosmonda), 1836, Trieste, Grande, 26 Nov 1839, mainly lost, 1 aria (Milan, c1839)
Il templario (melodramma, 3, G.M. Marini, after W. Scott: Ivanhoe), Turin, Regio, 11 Feb 1840, F-Pn, vs (Paris, 1841); as Der Tempelritter (trans. S. Kapper), Vienna, Kärntnertor, 20 Dec 1845, A-Wn*; as Die Sarazenerin (W. Hanke, M. Loy), Berlin, c1940
Gildippe ed Odoardo (melodramma, 3, T. Solera, after T. Tasso), Genoa, Carlo Felice, 26 Dec 1840, lost, cavatina (Vienna, 1843)
Il proscritto (melodramma tragico, 3, G. Rossi), Milan, Scala, 13 March 1841, I-Mc, part pubd (Milan, 1841); as Die Heimkehr des Verbannten (tragische Oper, trans. Kapper), Vienna, Kärntnertor, 3 Feb 1844, A-Wn*, D-Bsb*, GB-Cfm*, vs (Vienna, 1845); as Mariana (Hanke, Loy), Berlin, 1943
Die lustigen Weiber von Windsor (komisch-fantastische Oper, 3, S.H. Mosenthal, after W. Shakespeare), Berlin, Kgl, 9 March 1849 (Berlin, 1850), D-Bsb*
Secular choral:
Preussens Stimme (K.W. Lange), 1v, pf/(1v, 4vv, gui)/4 male vv, op.4, 1830 (Berlin, 1830), arr. 1v, 4vv, military band, orch, 1848 (Berlin, 1849) [from 3 Königslieder, ‘Preussenmut’]
6 Lieder, 4vv, op.6, c1830 (Leipzig, 1831): Frühlingslied (A. von Schlippenbach), Mailied (Sundine), Trinklied (W. Müller), Reiten lassen (K.H. Wackernagel), Mailied (J.W. von Goethe), Wechselgesang (L. Uhland)
Verschiedene Empfindungen an einem Platz (Goethe), S, 2 T, B, pf, op.9, c1830 (Halle, 1832)
3 Königslieder, 4 male vv, op.10, c1830: Preussenmut, Stosset an, Friedrich Wilhelm lebe hoch (A. Kopisch), Brave Männer, stosset an (A.F. Ribbeck); lost
4 Gesänge, 4 male vv, op.17, c1832: Ausgehalten! Kämpft sie nieder, Hast du das Schloss gesehen (Uhland), An Wasserflüssen Babylons (after Ps cxxxvi), Trinklied
Lied am runden Tisch (Köppen), 8vv (Berlin, n.d.)
33 other works, incl. cantata, male choruses and partsongs, some lost
Other vocal:
for solo voice and piano unless otherwise stated
Wenn sanft des Abends (F.A. Kuhn), S, B, pf, op.2 (Magdeburg, 1830);
3 Lieder, op.3 (Berlin, c1830);
4 Lieder, op.5 (Berlin, c1830);
Rastlose Liebe (Goethe), S, B, pf, op.23 (Berlin, c1830);
Deutsche Lieder, op.13 (Berlin, 1832);
6 Lieder und Gesänge, S/T, pf, op.16 (Leipzig, 1832);
Napoleons Grenadier auf dem Schlachtfeld von Waterloo, 1v, gui/pf (Berlin, c1832);
2 duets, S, B, pf, op.14 (Berlin, 1833);
3 duets, S, B, pf, op.15 (Berlin, 1833);
7 Lieder, op.18 (Berlin, c1833)
Variationen über Webers Schlaf Herzenssöhnchen, S, pf/orch, op.19 (Berlin, 1833/4);
Mein Röschen, 4 lieder, T, pf, op.11 (Berlin, 1834);
3 Romanzen, op.24 (Vienna, 1838);
Variazioni concertanti sopra … La sonnambula, S, hn/cl/vc, pf/orch, op.26 (Vienna, 1838);
Tell auf der Strasse nach Küssnacht, scena and aria, B, pf/orch, op.22 (Berlin, 1841);
6 Lieder und Gesänge, B, pf, [op.7] (Berlin, 1842);
Wilhelmine (C. von Münchhausen), A/Bar, pf, op.29 (Vienna, 1843)
Die Träne (I. Castelli), A/Bar, hn/vc, pf, op.30 (Vienna, 1843);
Künstlers Erdenwallen (R. Reinick), 2 male vv, pf, op.32 (Leipzig, 1845);
Stammbuch-Blätter, 12 Lieder und Gesänge, 1–2 vv, pf, op.34 (Vienna, 1845);
Herbstlied (L. Tieck), S/T, pf, op.37 (Vienna, 1846);
4 deutsche Lieder (H. Hoffmann von Fallersleben), B, pf, op.35 (Hamburg, 1847);
2 Lieder, S/T, pf, op.41 (Berlin, 1849/50);
Welch mächtiger Ruf, scena and aria, T, pf/orch, op.21, ed. (Berlin, 1870)
25 other Ger. and It. lieder, Gesänge and Romanzen, some lost
Vocal religiosa:
Te Deum, 8 solo vv, 8vv, orch, 1832, ed. E. Schliepe (Berlin, 1938/9)
Mass, D, 4 solo vv, 4vv, orch, 1832, rev. 1844, ed. M. Koch (Augsburg, 1918), A-Sd*
Pater noster, 8vv, op.33, 1836 (Mainz, 1846), D-Bsb*
In assumptione Beatae Mariae Virginis, off, 5vv, op.38, 1846 (Vienna, 1846/7)
Salve regina, S, orch, op.39, 1846 (Vienna, 1847)
Psalm liv, 10 solo vv, 10vv, 1834, PL-LZu*
Psalm iii, A/B, orch, 1844, vs with org acc. ed. O. Wermann (Leipzig, c1890)
Psalm xiii, 8 solo vv, 8vv, org ad lib, 1846, D-DT
Psalm c, 4 solo vv, 8vv, 1848, Bim
Psalm xxxi, 8vv, 1849, Psalm xcvii, 4vv, c1848; both ed. E. Naumann, Musica sacra, viii (Berlin, 1855)
2 motets, 8vv: Die Strafe liegt auf ihm, Ehre sei Gott in der Höhe, 8vv; both ed. H.A. Neithardt, Musica sacra, v (Berlin, 1853)
4 other psalms; 2 German liturgies, Kyrie, Gloria, Agnus Dei, Hymnus, motets, chorales, all unpubd, some lost
Instrumental:
Orch:
2 Galopps, c1830–33, D-Bsb*;
2 syms., c, 1831, lost, D, 1835, rev. 1845 (Berlin, n.d.);
Weihnachts-Ouvertüre über Vom Himmel hoch, orch, 4vv ad lib, org, 1833, ed. (Berlin, 1938);
Fantaisie et variations brillantes sur … Norma, pf, orch/str qt, op.25 (Leipzig, 1835);
Gran marcia funebre … onde onorare … Bellini (Rome, c1835);
Kirchliche Fest-Ouvertüre über … Ein feste Burg, orch, 4vv ad lib, org, op.31, 1836/44 (Leipzig, 1845)
---
Chbr:
Pf Sonata, d, op.27, 1834 (Vienna, 1841);
Str Qt, B , 1834, ed. H.-W. Riedel (Mainz, 1985);
Rondo capriccioso, pf, c1834, ed. (Mainz, 1871/2);
Adieu à Liszt, étude, D, pf, op.28 (Vienna, 1838);
3 études, pf, op.40 (Vienna, 1846)
35 other orch and chbr works, some lost
L'experiència musical que va adquirir a Viena va determinar la música que escriuria a partir d'aquell moment. Va compondre la seva primera òpera, Rosmonda d'Inghilterra, que el va promocionar a Àustria i a Itàlia. Va tornar a viatjar a Itàlia i a Torí va estrenar, el 1840, la seva gran òpera Il templario, rebuda amb gran entusiasme. La seva fama el va convertir en un compositor d'èxit, especialment a Itàlia. La seva tercera òpera, Gildippe ed Odoardo, es va estrenar a Gènova el desembre del 1840 i posteriorment, Il proscritto a La Scala de Milà el març del 1841. Aquell mateix any, alguns fracassos el van dissuadir de quedar-se a Itàlia i va decidir tornar a Viena. Després de les seves experiències a Itàlia, Nicolai aviat va canviar els seus ideals artístics. A finals de l'estiu del 1841 va ser nomenat director principal del l'Hofoper al Kärntnertor, i es va concentrar en l'estudi de les òperes de Mozart i Beethoven, a qui particularment admirava. Va començar a compondre òperes en alemany, entre elles, Die Heimkehr des Verbannten (1844) i Der Tempelritter (1845), revisions de les seves òperes italianes. La primera òpera en alemany, creada des de zero, va ser Die lustigen Weiber von Windsor. El 1847 va ser nomenat mestre de capella a la Königliches Opernhaus de Berlín i va succeir a Mendelssohn com a director artístic del cor de la catedral. Va començar a escriure obres religioses de gran format. Alhora, van començar els preparatius per l'estrena de la que seria la seva gran òpera, Die lustigen Weiber von Windsor. Aquests es van interrompre durant la Revolució de Març del 1848. Aquell mateix any es va unir a la Tonkünstlerverband, una societat que pretenia reorganitzar la vida musical de Prússia. El 9 de març de 1849 es va estrenar la seva òpera còmica Die lustigen Weiber von Windsor. Només dos mesos més tard, el dia 11 de maig de 1849, Nicolai va morir a Berlin. Aquell mateix dia va rebre el nomenament com a membre de l'Akademie der Künste.
OBRA:
Instrumental:
Operas:
Enrico II (Rosmonda d’Inghilterra) (melodramma serio, 2, F. Romani: Rosmonda), 1836, Trieste, Grande, 26 Nov 1839, mainly lost, 1 aria (Milan, c1839)
Il templario (melodramma, 3, G.M. Marini, after W. Scott: Ivanhoe), Turin, Regio, 11 Feb 1840, F-Pn, vs (Paris, 1841); as Der Tempelritter (trans. S. Kapper), Vienna, Kärntnertor, 20 Dec 1845, A-Wn*; as Die Sarazenerin (W. Hanke, M. Loy), Berlin, c1940
Gildippe ed Odoardo (melodramma, 3, T. Solera, after T. Tasso), Genoa, Carlo Felice, 26 Dec 1840, lost, cavatina (Vienna, 1843)
Il proscritto (melodramma tragico, 3, G. Rossi), Milan, Scala, 13 March 1841, I-Mc, part pubd (Milan, 1841); as Die Heimkehr des Verbannten (tragische Oper, trans. Kapper), Vienna, Kärntnertor, 3 Feb 1844, A-Wn*, D-Bsb*, GB-Cfm*, vs (Vienna, 1845); as Mariana (Hanke, Loy), Berlin, 1943
Die lustigen Weiber von Windsor (komisch-fantastische Oper, 3, S.H. Mosenthal, after W. Shakespeare), Berlin, Kgl, 9 March 1849 (Berlin, 1850), D-Bsb*
Secular choral:
Preussens Stimme (K.W. Lange), 1v, pf/(1v, 4vv, gui)/4 male vv, op.4, 1830 (Berlin, 1830), arr. 1v, 4vv, military band, orch, 1848 (Berlin, 1849) [from 3 Königslieder, ‘Preussenmut’]
6 Lieder, 4vv, op.6, c1830 (Leipzig, 1831): Frühlingslied (A. von Schlippenbach), Mailied (Sundine), Trinklied (W. Müller), Reiten lassen (K.H. Wackernagel), Mailied (J.W. von Goethe), Wechselgesang (L. Uhland)
Verschiedene Empfindungen an einem Platz (Goethe), S, 2 T, B, pf, op.9, c1830 (Halle, 1832)
3 Königslieder, 4 male vv, op.10, c1830: Preussenmut, Stosset an, Friedrich Wilhelm lebe hoch (A. Kopisch), Brave Männer, stosset an (A.F. Ribbeck); lost
4 Gesänge, 4 male vv, op.17, c1832: Ausgehalten! Kämpft sie nieder, Hast du das Schloss gesehen (Uhland), An Wasserflüssen Babylons (after Ps cxxxvi), Trinklied
Lied am runden Tisch (Köppen), 8vv (Berlin, n.d.)
33 other works, incl. cantata, male choruses and partsongs, some lost
Other vocal:
for solo voice and piano unless otherwise stated
Wenn sanft des Abends (F.A. Kuhn), S, B, pf, op.2 (Magdeburg, 1830);
3 Lieder, op.3 (Berlin, c1830);
4 Lieder, op.5 (Berlin, c1830);
Rastlose Liebe (Goethe), S, B, pf, op.23 (Berlin, c1830);
Deutsche Lieder, op.13 (Berlin, 1832);
6 Lieder und Gesänge, S/T, pf, op.16 (Leipzig, 1832);
Napoleons Grenadier auf dem Schlachtfeld von Waterloo, 1v, gui/pf (Berlin, c1832);
2 duets, S, B, pf, op.14 (Berlin, 1833);
3 duets, S, B, pf, op.15 (Berlin, 1833);
7 Lieder, op.18 (Berlin, c1833)
Variationen über Webers Schlaf Herzenssöhnchen, S, pf/orch, op.19 (Berlin, 1833/4);
Mein Röschen, 4 lieder, T, pf, op.11 (Berlin, 1834);
3 Romanzen, op.24 (Vienna, 1838);
Variazioni concertanti sopra … La sonnambula, S, hn/cl/vc, pf/orch, op.26 (Vienna, 1838);
Tell auf der Strasse nach Küssnacht, scena and aria, B, pf/orch, op.22 (Berlin, 1841);
6 Lieder und Gesänge, B, pf, [op.7] (Berlin, 1842);
Wilhelmine (C. von Münchhausen), A/Bar, pf, op.29 (Vienna, 1843)
Die Träne (I. Castelli), A/Bar, hn/vc, pf, op.30 (Vienna, 1843);
Künstlers Erdenwallen (R. Reinick), 2 male vv, pf, op.32 (Leipzig, 1845);
Stammbuch-Blätter, 12 Lieder und Gesänge, 1–2 vv, pf, op.34 (Vienna, 1845);
Herbstlied (L. Tieck), S/T, pf, op.37 (Vienna, 1846);
4 deutsche Lieder (H. Hoffmann von Fallersleben), B, pf, op.35 (Hamburg, 1847);
2 Lieder, S/T, pf, op.41 (Berlin, 1849/50);
Welch mächtiger Ruf, scena and aria, T, pf/orch, op.21, ed. (Berlin, 1870)
25 other Ger. and It. lieder, Gesänge and Romanzen, some lost
Vocal religiosa:
Te Deum, 8 solo vv, 8vv, orch, 1832, ed. E. Schliepe (Berlin, 1938/9)
Mass, D, 4 solo vv, 4vv, orch, 1832, rev. 1844, ed. M. Koch (Augsburg, 1918), A-Sd*
Pater noster, 8vv, op.33, 1836 (Mainz, 1846), D-Bsb*
In assumptione Beatae Mariae Virginis, off, 5vv, op.38, 1846 (Vienna, 1846/7)
Salve regina, S, orch, op.39, 1846 (Vienna, 1847)
Psalm liv, 10 solo vv, 10vv, 1834, PL-LZu*
Psalm iii, A/B, orch, 1844, vs with org acc. ed. O. Wermann (Leipzig, c1890)
Psalm xiii, 8 solo vv, 8vv, org ad lib, 1846, D-DT
Psalm c, 4 solo vv, 8vv, 1848, Bim
Psalm xxxi, 8vv, 1849, Psalm xcvii, 4vv, c1848; both ed. E. Naumann, Musica sacra, viii (Berlin, 1855)
2 motets, 8vv: Die Strafe liegt auf ihm, Ehre sei Gott in der Höhe, 8vv; both ed. H.A. Neithardt, Musica sacra, v (Berlin, 1853)
4 other psalms; 2 German liturgies, Kyrie, Gloria, Agnus Dei, Hymnus, motets, chorales, all unpubd, some lost
Instrumental:
Orch:
2 Galopps, c1830–33, D-Bsb*;
2 syms., c, 1831, lost, D, 1835, rev. 1845 (Berlin, n.d.);
Weihnachts-Ouvertüre über Vom Himmel hoch, orch, 4vv ad lib, org, 1833, ed. (Berlin, 1938);
Fantaisie et variations brillantes sur … Norma, pf, orch/str qt, op.25 (Leipzig, 1835);
Gran marcia funebre … onde onorare … Bellini (Rome, c1835);
Kirchliche Fest-Ouvertüre über … Ein feste Burg, orch, 4vv ad lib, org, op.31, 1836/44 (Leipzig, 1845)
---
Chbr:
Pf Sonata, d, op.27, 1834 (Vienna, 1841);
Str Qt, B , 1834, ed. H.-W. Riedel (Mainz, 1985);
Rondo capriccioso, pf, c1834, ed. (Mainz, 1871/2);
Adieu à Liszt, étude, D, pf, op.28 (Vienna, 1838);
3 études, pf, op.40 (Vienna, 1846)
35 other orch and chbr works, some lost
Informació addicional...
RECICLASSICAT: NICOLAI, Carl Otto (1810-1849)
JPC: Nicolai - Messe D-Dur
CPDL: No disponible
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada