diumenge, 21 d’abril del 2013

FASCH, Carl Friedrich Christian (1736-1800) - Missa a 16 voci

Guercino - The Vocation of Saint Aloysius Gonzaga




Carl Friedrich Christian Fasch (1736-1800) compositor i clavecinista alemany nascut a Zerbt. Ja que dilluns passat iniciàvem aquesta setmana que avui finalitza amb un Fasch, el més conegut de tota una família de músics més o menys afortunats en aquest diumenge, i ja que tenim oportunament la possibilitat de fer-ho, la tancarem amb un altre Fasch, un de tan desconegut que possiblement aquesta sigui de les poques vegades que l'escoltarem. Fill del mestre contemporani del gran Bach, Christian Fasch va néixer en un context evidentment musical fruit de la potència artística del seu pare Johann Friedrich Fasch de qui dilluns en celebràvem, precisament, el 325è aniversari del seu naixement. Doncs bé, Fasch fill va procurar, també, dedicar-se a la música cosa que va poder fer tot i que no amb la solidesa del seu pare. Tot i així, va cultivar una carrera musical propiciada per Franz Benda, un contemporani i amic familiar que el va promocionar a la cort de Frederic el Gran. Allà i en companyia de Carl Philipp Emanuel Bach, va ocupar el càrrec segon, el primer estava a nom del Bach fill, de clavecinista de la capella del monarca. Possiblement, Christian Fasch hauria prescrit ràpidament amb el temps si no fos perquè va ser el fundador de l'Acadèmia de Cant de Berlin, una institució de referència i d'àmplia difusió des d'aleshores i fins als nostres dies. De fet, la Missa a 16 veus, escrita en una data entre 1780 i 1795 i absolutament diferenciada de la dels seus contemporanis clàssics de l'època, es diu que era de tal exigència que un dels motius pels quals va fundar l'Acadèmia de Cant fou, específicament, per donar-la a conèixer-la i per tal que pogués ser convenientment interpretada. Fos com fos, ens trobem amb una missa revolucionària pels temps que corrien, absolutament diferent a les grans misses que el classicisme, amb Mozart i els Haydn al capdamunt, ens tenia acostumats. Orgue en tonalitat menor i com a baix continuo acompanya les veus en una missa en què aquestes resulten determinants tan pel lluïment com per la correcta i exigent interpretació. Propera metodològicament a les misses romàntiques posteriors, Fasch crea una partitura sentimentalment molt emotiva i filosòficament propera a la voluntat misericordiosa de l'església a la que es dirigia. Luterana en la concepció, és de caràcter breu i de dos passatges, el Kyrie i el Gloria. I ja que Fasch fou molt bon clavecinista, i aprofitant que la missa és de curta volada, la introduiré amb una de les poques sonates de clavecí conservades del seu llegat, un preciós i ben desenvolupat andantino amb 7 variacions. El per què el repertori de Fasch és tan desconegut es deu, curiosament, al propi autor ja que pel que sembla va ordenar al seu fidel deixeble, Karl Friedrich Zelter, compositor i successor del mateix Fasch a l'Acadèmia de Cant de Berlín, que destruís la totalitat de la seva obra. Atac de bogeria o desconsideració per sí mateix... No ho sabrem, el fet és que per aquest motiu són tant poques les composicions disponibles d'un bon mestre del segle XVIII. Per sort, i sota alguna màniga, el mateix Zelter va conservar i posteriorment es va encarregar d'editar i publicar la preciosa missa que ens acompanya en aquest penúltim diumenge d'abril. Ho valorem sincerament i per agrair-li espero, ben aviat, poder fer honors al fidel deixeble que per un dia, no va fer cas al seu estimat mestre! 

A la interpretació de la missa, el Kammerchor Stuttgart sota la direcció de Frieder Bernius.

La sonata de clavecí interpretada per Christine Schornsheim.

Gaudiu i compartiu!



Font (on trobareu informació addicional així com dels discs on podeu trobar aquestes obres):

4 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina