- Recordatori d'Edouard Dupuy -
En el dia de la commemoració del seu 192è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Gilbert Stuart Newton (
Halifax, 2 de setembre de 1795 -
Chelsea, 5 d'agost de 1835) va ser un pintor anglès. Format acadèmicament a Boston, EUA, el seu primer mestre artístic va ser el seu oncle
Gilbert Stuart. El 1817 va viatjar a Itàlia i anys més tard a França, on va conèixer al pintor anglès
Charles Robert Leslie. Ambdós es van fer bons amics i van començar a viatjar junts. Primer a Bèlgica i després a Londres, on van rebre formació a la
Royal Academy of Arts. Newton va començar a exposar els seus treballs a partir del 1818. Les seves primeres obres van ser retrats, alguns d'ells de personatges cèlebres de l'època. Anys després va cultivar altres gèneres com el gravat o la litografia. El 1832 va ser triat membre honorari de la Royal Academy. Els seus últims anys de vida els va passar als EUA, on va realitzar alguns dibuixos a llapis de temes inspirats en obres de
Shakespeare. Va morir a Chelsea, Londres.
Parlem de Música...
Edouard Dupuy (
Baigory,
Basse Navarre, c.1770 -
Stockholm, 3 d'abril de 1822) va ser un compositor i cantant francès. Es va criar amb el seu oncle a Ginebra i va estudiar a París amb Charles Chabran i
Dussek. El 1786 va ser nomenat músic a la cort del
Príncep Heinrich de Prussia a Rheinsberg i el 1788
Konzertmeister. Va estudiar amb
C.F.C. Fasch a Berlín i el 1792 va ser expulsat de Rheinsberg ja que, emulant l'esperit revolucionari de
Voltaire, va entrar a cavall a una església denigrant el servei litúrgic que s'hi oferia. Va decidir treballar com a violinista en diversos tours europeus, des d'Alemanya fins a Polònia arribant a Estocolm el 1793. Allà es va unir a la orquestra de la òpera com a violinista. El 1795 va entrar a formar part de l'Acadèmia de Música Sueca. Noves tensions amb la orquestra el van obligar a emigrar de nou. Va viatjar a Dinamarca on es va unir a l'orquestra de l'òpera com a violinista. La culminació de la seva carrera va ser el dia en què va estrenar la seva òpera
Ungdom og galskab el 1806 on, a banda de compondre'n la música, hi va participar com a cantant. El 1807 va dirigir l'estrena de
Don Giovanni, de
Mozart, a Escandinàvia cantant el paper principal. El 1809 va cantar el primer acte de la mateixa òpera en companyia de la princesa
Charlotte Frederika. De nou, Dupuy va ser protagonista d'un escàndol públic quan se'l va trobar al llit amb la princesa. Amb un preavís de dues hores, va haver d'abandonar Dinamarca. Va tornar a París, la ciutat on havia crescut acadèmicament. L'elecció de
Jean Baptiste Bernadotte al tron suec, proper políticament a
Napoleó, va permetre a Dupuy tornar a Estocolm, ciutat on hi romandria fins al final dels seus dies. Allà, va esdevenir violinista i cantant. A partir del 1812 va exercir, també, de director d'orquestra. Va dirigir i va cantar en diverses òperes mozartianes. Segons sembla, les seves habilitats com a cantant eren realment bones per la qual cosa sovint entusiasmava a l'audiència. Pel que fa a la seva música, va compondre diverses obres, principalment instrumentals i teatrals. La seva òpera principal va gaudir de gran popularitat al seu temps. Però no va ser la seva única producció ja que també va compondre música per a la coronació de Carles XIV, cançons, obra simfònica i alguns concerts així com sonates per a un i diversos instruments.
Parlem amb veu pròpia...
Edouard Dupuy va ser un mestre francès defenestrat en diverses ocasions i per múltiples circumstàncies de diversos països europeus. Tot i el seu caràcter imprevisible, la seva vena revolucionària i el gust per allò subversiu, va poder consolidar una carrera musical, amb alts i baixos, principalment centrada quasi monogràficament gràcies a la seva òpera
Ungdom og galskab i també per les seves notables habilitats com a cantant. Ara bé, Dupuy, a banda de la seva divertida òpera, que podrem escoltar en aquesta brillant edició, també va obsequiar el món i l'univers amb música instrumental de la qual, val a dir, en tenim pocs exemples disponibles. Un d'aquests, és el seu
Concert No.1 en Re menor per a flauta i orquestra que avui recuperarem. Tot i no conèixer la data de composició, és possible que fos un dels seus primers treballs ja que tant l'estructura com el desenvolupament és fidel i proper als concerts del seu mestre
Dussek. De tres moviments,
allegro ma non troppo, andante i
rondo, aquests es mouen còmodament pel classicisme més genuí. I ja que hem parlat recurrentment de la seva òpera més coneguda, escoltarem també, com a introducció al concert, la seva simpàtica i solemne obertura. Un compositor actualment devaluat que sorprendrà gratament ja que, més enllà de la seva personalitat rebel i festiva, va ser un gran músic!
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaDear Pau
ResponEliminaWhat a beautiful discovery you have dug out of your draw again!! Thanks so much for this music. Right now I'm listening to the drinking song of Act 2 (which is on repeat) and have a toast on your generosity!
Thanks my friend
Jan
Dear Jan,
EliminaAs always, a pleasure to share music!
Thanks!
Pau
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola Paul. Estoy escuchando la recopilacion que has dejado y encantada de las maravillas que han pasado. Por favor, como estoy en esta nueva escucha, es posible que te solicite según observe que los enlaces estan caidos y en la medida que tus compromisos lo permitan ire visitando los enlaces que vayas reponiendo.
ResponEliminaPor favor, si puedes resubir este enlace. Muchas (infinitas), gracias.
Visitante permanente.
Magua
Colombia
Hola Magua,
EliminaMe alegro mucho que te guste la música que voy subiendo. En relación a tus peticiones, por mi no habrá problema siempre y cuando no excedan una cantidad razonable. Yo suelo actualizar los domingos. Asi que solo puedo decirte que estés atenta a las novedades.
Gracias!
Saludos cordiales,
Pau
Hola Pau.
ResponEliminaGracias por tu respuesta. No, no te preocupes... no quiero importunar de manera imprudente las actividades que llevas.
Lento, y cada vez que puedas y dispongas de los recursos (tiempo, ganas, animo, etc.) es mas que suficiente. Sabes que tus regalos musicales son unicos. Aquí en Colombia ni en sueños tendria acceso a las jojas que nos regalas.
La sola disposicion me basta. Tu tranqui y duerme sin pensar que voy a molestarte mucho.
Un beso y abrazo.
Magua
Colombia
Hola Magua,
EliminaMuy amable de tu parte. La verdad que ahora mismo no dispongo de mucho tiempo, por trabajo y formación, pero créeme que la música es parte ESENCIAL de mi vida y compartirla es un placer indescriptible. I más aún, como bien dices, en países donde es casi impensable encontrarla de una forma más o menos normal. Así que solo puedo alegrarme gustosamente por el simple hecho de haber llegado a tremenda distancia desde mi pequeña posada en Barcelona (actualmente colapsada de turistas).
Abrazo fuerte,
Pau
Ah! se me olvidaba decirte que yo todavia utilizo un lector de RSS (feeddemon)que me permite leer las novedades en los post y en los comentarios de tu sitio.
ResponEliminaAhora si, adios y nuevamente gracias.
Magua
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaGracias Pau.
ResponEliminaEres un amor.
Magua
Colombia