Obra d'Anton Raphael Mengs (1728-1779), pintor txec (1)
- Recordatori de Joannes Carolus Diters von Dittersdorf -
En el dia de la commemoració del seu 214è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Anton Raphael Mengs (Aussig, Bohèmia, 1728 - Roma, 1779), va ser un pintor neoclàssic i teòric bohemi, que va desenvolupar bona part de la seva obra a Espanya. Nascut a Aussig (Bohèmia) el 1728, es va formar a Dresden sota la direcció del seu pare, Ismael Mengs, per viatjar més tard a Roma (1741) per tal de completar la seva educació artística. Pintor del rei August III de Polònia des de 1746, va tornar de nou a Itàlia el 1748, on va alternar l'activitat artística amb la difusió de les seves idees estètiques de retorn a l'antiguitat clàssica (va escriure l'obra Reflexions sobre la bellesa), establint-se definitivament a la ciutat el 1752, després de contraure matrimoni amb una italiana. El 1761 va pintar, en el sostre de la Villa Albani, a Roma, el fresc de El Parnaso, que es va convertir en un manifest del neoclassicisme pel seu ús, evident, de solucions preses dels mestres del Renaixement, en particular de Rafael. Aquell mateix any és cridat a Espanya, on romandria fins el 1769, essent nomenat Primer Pintor del rei Carles III, per a qui va treballar en l'embelliment del Palau Reial. Els seus frescos freds, de colors esvaïts i desproveïts d'emoció, segons el gust de l'època, van triomfar sobre els de Tiepolo, a qui Mengs va aconseguir superar. També va treballar com a retratista. Va tornar a Madrid entre 1774 i 1776, any en què, sentint-se malalt, va marxar a Roma on va morir el 1779. Va ser el pintor més famós i més ben considerat del seu temps i va exercir en els seus coetanis una influència notable. En l'actualitat, més que les seves obres històriques i al·legòriques, es valoren els retrats que va realitzar per nombroses corts europees. La seva repercussió en l'art espanyol va ser notable, especialment a la cort de Madrid. A la seva ombra varen despuntar els germans Bayeu, Francisco i Ramón Bayeu, i també va intervenir per a què Goya obtingués una primera feina a la capital. Com a institució hereva de les col·leccions reals, el Museu del Prado alberga un important grup de quadres d'aquest artista, majorment retrats si bé destaca una monumental Adoració dels pastors, pintada sobre taula i recentment restaurada. L'Acadèmia de San Fernando posseeix un retrat seu molt singular, La marquesa de Llano, on el vestit tipus "maja" i l'expressió jovial alleugereixen l'efecte encartona habitual en els retrats neoclàssics. El Palau de Liria alberga altres obres seves, entre elles un Autoretrat.
Font: En català: Anton Raphael Mengs (1728-1779) - En castellano: Anton Raphael Mengs (1728-1779) - In english: Anton Raphael Mengs (1728-1779) - Altres: Anton Raphael Mengs (1728-1779)
Parlem de Música...
Font: En català: Joannes Carolus Diters von Dittersdorf (1739-1799) - En castellano: Joannes Carolus Diters von Dittersdorf (1739-1799) - In english: Joannes Carolus Diters von Dittersdorf (1739-1799) - Altres: Joannes Carolus Diters von Dittersdorf (1739-1799)
Parlem amb veu pròpia...
Per altra banda, 'El brau Pischelberger' (Friedrich Pischelberger 1741-1813, contrabaixista austríac), com l'anomenava el mateix Dittersdorf, va ser membre de la orquestra de Grosswardein en la qual Dittersdorf n'era el director i en la que va escriure dos dels seus concerts de contrabaix més característics per al lluïment del virtuós intèrpret. Uns concerts en què la influència de les complicades cadències del contrabaixista austríac Johannes Matthias Sperger, el més famós de l'època, hi són ben presents. Doncs bé, en el Concert No. 2 en Mi bemoll major, Kr.172 per a contrabaix i orquestra hi podrem escoltar la influència d'aquesta restringida escola vienesa de música per a contrabaix la qual es va especialitzar en l'estudi intensiu i exhaustiu d'aquest instrument. De 1762 o 1763, és un concert de tres moviments, el primer un allegro moderato en què l'orquestra introdueix el tema i el contrabaix tot seguit fa sentir la seva veu greu i solemne, segueix un adagio suau amb i sense acompanyament orquestral i finalitza amb un festiu i ventós allegro rondó. Dues obres conceptualment diferents però d'un mateix autor. Un dels grans exemples del classicisme del XVIII, en nom d'un Dittersdorf que sovint es reunia amb Mozart, Haydn i Vanhal per a improvisar tot tipus de música, sense partitures, música òbviament que mai podrem escoltar. Per tant, tenia una deute pendent que avui, 214 anys després de la seva mort, començaré a esmenar per tal que el seu nom formi part de la història virtual d'aquest espai. Evidentment, n'hauré de seguir parlant, mentrestant, gaudim-ne perquè Dittersdorf va ser únic!
Gaudiu i compartiu!
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
INTÈRPRETS: Georg Hortnagel (contrabaix); Wurttemberg Chamber Orchestra of Heilbronn; Jorg Faerber (conductor)
AMAZON: Dittersdorf: Sinfonias after Ovid's Metamorphoses
NAXOS: DITTERSDORF, C.D. von: Double Bass Concerto in E Major
CPDL: No disponible
SPOTIFY: Karl Ditters von Dittersdorf – Dittersdorf: Sinfonias after Ovid's Metamorphoses
SPOTIFY: Württemberg Chamber Orchestra, Heilbronn – Dittersdorf Stamitz Concertos
SPOTIFY: Württemberg Chamber Orchestra, Heilbronn – Dittersdorf Stamitz Concertos
Tant si us ha agradat com si no, opineu, és lliure i fàcil!
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaEstimado Pau: ¿puedes rehabilitar el enlace de NAUMANN, Johann Gottlieb (1741-1801) - Psalm 103?. Gracias, saludos y felicitaciones. (Michael)
ResponEliminaMichael,
EliminaYa tienes el link de nuevo operativo. Sin duda son una maravilla de Naumann, un compositor extraordinario!
Gracias!
Saludos!
Pau
Hola Pau,
ResponEliminaGracias por sorprenderme por estas sinfonías de Dittersdorf, no las conocía. Un saludo desde Madrid !!
Daniel
Un placer como siempre!
EliminaLa verdad, son una rareza y en ejemplo elocuente de la pasión y admiración que sentían por la antigua Grecia y Roma. El siglo XVIII, a nivel artístico, es una maravilla.
Gracias!
Saludos!
"August Carl"? This composer was christened "Joannes Carolus Diters"!
ResponEliminaIf you link on wikipedia (spanish or english) the composer's name is "August Carl Ditters von Dittersdorf".
EliminaActually, I don't know what is the correct name. Which is the source where you found this name?
Anyway, thanks for the information!
Greetings,
Pau
Wikipedia should not be trusted. My source are the 18th-century baptismal registers of St. Michael's in Vienna.
EliminaDear Michael,
EliminaThanks for the historical information. I correct the name now.
Greetings,
Pau
Gracias Pau. Comparto tu opinión sobre Neumann. Una curiosidad: he leído unas cuantas biografías de Mozart , he consultado Guías de Mozart, o sea, como estoy seguro que sabes, especies de diccionarios de, principalmente, personalidades que estuvieron ligadas a él, etc. y todo parece indicar que el salzburgués si siquiera supo de la existencia de Neumann, que, considero, fue un importante compositor del siglo XVIII. (Michael)
ResponEliminaDe nada Michael!
EliminaEntiendo que te referías a que no conocía la existencia de Naumann.
Partiendo de esto, es probable ya que las comunicaciones, existentes evidentemente, no eran tan efectivas, rápidas y globales como ahora. Aun así, resulta peculiar ya que su estilo, metodología y resonancia es parecida.
Otra posibilidad es que lo conociera pero por razones que se nos escapan aún no lo supiéramos. En cualquier caso, mi deseo es que, en un futuro, podamos hablar más a menudo de Naumann de quien, estoy seguro, que en su caso si conocía a Mozart.
Gracias!
Saludos!
Pau
Bon Vespre Pau.
ResponEliminaEls links de fichier que em vaig trobant d'aquesta setmana (Michael, Generali, Dittersdorf no hi ha manera que funcionin. En saps res?. Gràcies per tota la bellesa que ens ofereixes. Ens fas passar un bon inici de dia.
Josep, des de Valls
Benvolgut Josep,
EliminaPel que sembla, deu ser problema del servidor ja que no puc accedir a la web de Fichier. Si veig que en un parell de dies segueixen malmesos, els pujaré a zippi...
Un plaer compartir música i pintura, sens dubte, ens donen vida!
Moltes gràcies!
Salut!
Pau
Hola Pau
ResponEliminaMoltíssimes gràcies per les sinfonies ovidianes de Dittersdorf, són delicioses! Tinc un problema, però. Al segon 18 del track 10 del primer CD em trobo amb un salt de la música. Pensava que era un problema generat durant la descàrrega, però ho he tornat a fer i el problema persisteix. ¿Podria ser un defecte del ripeig? Una abraçada.
Hola!
EliminaM'ho miraré amb calma i en breu et diré el què.
Gràcies per la info!
Salut!
Pau
L'autor ha eliminat aquest comentari.
EliminaMil gràcies!
Eliminaplease update links
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina