Obra de Willem Drost (1633-1659), pintor holandès.
- Recordatori d'Anna Isabella Leonarda -
En el dia de la commemoració del seu 311è aniversari de decés
Parlem de Pintura...
Willem Drost (Amsterdam?, 19 d'abril de 1633 - Venècia, 25 de febrer de 1659) va ser un pintor i gravador holandès, apreciat pels seus retrats i per les seves pintures històriques. Es conserven molt poques de les seves obres i la seva figura està estretament relacionada amb la del seu mestre, Rembrandt. El 1650, segons Houbraken, va ser alumne de Rembrandt, amb qui va arribar a tenir una intensa relació professional. Drost va pintar escenes històriques i bíbliques per al seu mestre, així com retrats i altres obres. Entre elles, va destacar la seva Betsabé rep la carta de David (1654) inspirada en la Betsabé al bany del seu mestre, pintada el mateix any. Algunes de les obres que van sortir del taller de Rembrandt durant aquest període i que tradicionalment s'atribuïen al mestre holandès es creu que van ser pintades, en part, per alguns dels seus alumnes, entre ells, Willem Drost. Una d'aquestes pintures és el Genet polonès (Col·lecció Frick, Nova York). Un altre cas és el del Retrat de dona jove amb les seves mans creuades sobre un llibre (c.1653, Galeria Nacional, Londres), atribuït a Rembrandt fins que es va demostrar que la signatura era falsa. A mitjans de la dècada de 1650, segons Houbraken, Drost es va traslladar a Itàlia. Va treballar a Roma i després va col·laborar amb l'artista alemany Johann Carl Loth en una sèrie de quadres sobre els Quatre evangelistes, realitzats a Venècia, ciutat on Drost va morir el febrer de 1659.
Font: En català: Willem Drost (1633-1659) - En castellano: Willem Drost (1633-1659) - In english: Willem Drost (1633-1659) - Altres: Willem Drost (1633-1659)
Parlem de Música...
Anna Isabella Leonarda (Novara, 6 de setembre de 1620 - Novara, 25 de febrer de 1704) va ser un compositora italiana. Batejada amb el nom d'Anna Isabella Leonardi, va néixer en el sí d'una prominent família de Novara. El 1636 va entrar al Collegio di S Orsola, un convent de les Ursulines, on hi va romandre durant la resta de la seva vida. Un document del 1658 la identifica com a instructora de música, així com la 'mare i clergue' de la seva congregació. El 1676 havia aconseguit el rang de 'mare superiora' i el 1693 el de 'mare vicaria'. Es creu que va estudiar amb Gasparo Casati, el mestre de capella de la Catedral Santa Maria Assunta de Novara (1635-1641) ja que va incloure dues de les seves composicions en el seu llibre Terzo libro di sacri concenti (1640). Cotta la va anomenar 'la Musa Novarese' i va publicar un sonet d'A. Saminiati Lucchese, comparant el seu talent musical amb la destresa militar de l'emperador Leopold I. Leonarda va morir a Novara el febrer de 1704.
OBRA:
Vocal religiosa:
Motetti … libro primo, 3vv, op.2 (Milan, 1665), lost [cited in FétisB; possibly repr. from earlier edn]
[18] Sacri concenti, 1–4vv, 2 vn, op.3 (Milan, 1670)
Messa e [10] salmi, concertati, & a cappella con istromenti ad libitum, 4vv, 2 vn, op.4 (Milan, 1674)
[12] Motetti, 1v, 2 vn, op.6 (Venice, 1676)
[12] Mottetti … con le litanie della Beata Vergine, 1–4vv, 2 vn, op.7 (1677)
Vespro a cappella della Beata Vergine e [11] motetti concertati, 1–4vv, op.8 (1678)
[11] Motetti con le litanie della Beata Vergine, 4vv, op.10 (Milan, 1684)
[12] Motetti, 1v, op.11 (1684), S i
[14] Motetti, 1v, op.12 (Milan, 1686), S i
[12] Motetti, 1–3vv, 2 vn, op.13 (1687)
[10] Motetti, 1v, op.14 (1687), S ii
[11] Motetti, 1v, op.15 (1690), S, ii
[12] Sonate, a 1–4, op.16 (1693)
[12] Motetti, 1v, op.17 (1695), S ii
[3] Messe concertate con stromenti, & [3] motetti, 1–4vv, 2 vn, vle/theorbo, op.18 (1696)
[10] Salmi concertati, 4vv, 2 vn, vle/theorbo, op.19 (1698)
[14] Motetti, 1v, 2 vn, ‘bassetto’, op.20 (1700)
2 sacred works, 1640
OBRA:
Vocal religiosa:
Motetti … libro primo, 3vv, op.2 (Milan, 1665), lost [cited in FétisB; possibly repr. from earlier edn]
[18] Sacri concenti, 1–4vv, 2 vn, op.3 (Milan, 1670)
Messa e [10] salmi, concertati, & a cappella con istromenti ad libitum, 4vv, 2 vn, op.4 (Milan, 1674)
[12] Motetti, 1v, 2 vn, op.6 (Venice, 1676)
[12] Mottetti … con le litanie della Beata Vergine, 1–4vv, 2 vn, op.7 (1677)
Vespro a cappella della Beata Vergine e [11] motetti concertati, 1–4vv, op.8 (1678)
[11] Motetti con le litanie della Beata Vergine, 4vv, op.10 (Milan, 1684)
[12] Motetti, 1v, op.11 (1684), S i
[14] Motetti, 1v, op.12 (Milan, 1686), S i
[12] Motetti, 1–3vv, 2 vn, op.13 (1687)
[10] Motetti, 1v, op.14 (1687), S ii
[11] Motetti, 1v, op.15 (1690), S, ii
[12] Sonate, a 1–4, op.16 (1693)
[12] Motetti, 1v, op.17 (1695), S ii
[3] Messe concertate con stromenti, & [3] motetti, 1–4vv, 2 vn, vle/theorbo, op.18 (1696)
[10] Salmi concertati, 4vv, 2 vn, vle/theorbo, op.19 (1698)
[14] Motetti, 1v, 2 vn, ‘bassetto’, op.20 (1700)
2 sacred works, 1640
Parlem amb veu pròpia...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
TACTUS: Leonarda: Vespro a cappella della Beata Vergine
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina