dijous, 5 de febrer del 2015

UMSTATT, Joseph (1711-1762) - Cembalokonzert C-Dur, Nr.7

Jan van der Heyden - Room Corner with Curiosities (1712)
Obra de Jan van der Heyden (1637-1712), pintor holandès (1)


- Recordatori de Joseph Umstatt -
En el dia de la celebració del seu 304è aniversari de naixement



Parlem de Pintura...

Jan van der Heyden (Gorinchem, 5 de març de 1637 - Àmsterdam, 28 de març de 1712) va ser un pintor holandès. La seva primera formació la va rebre a la seva ciutat natal d'un pintor local que treballava amb vidre. El 1650 es va traslladar, juntament amb tota la seva família, a Àmsterdam, on el seu pare va morir aquell mateix any. Van der Heyden va començar a pintar, probablement, a partir del 1660 ja que no es coneixen obres datades abans del 1664. El 1661 es va unir en matrimoni amb Sara ter Fel d'Utrecht. Mai es va dedicar a la pintura exclusivament i va ser més conegut en el seu temps pels seus treballs com a inventor i enginyer. Va desenvolupar i implementar tot un complex sistema d'il·luminació general pels carrers d'Àmsterdam que es va mantenir des del 1669 fins el 1840 i que va ser adoptat com a model per altres ciutats d'Holanda i, fins i tot, exportat a altres països. Juntament amb el seu germà Nicolaes van der Heyden, va idear un mecanisme de bombeig per a l'extinció d'incendis, que va millorar considerablement les tècniques existents. Anys més tard, el 1690, va publicar juntament amb el seu fill primogènit un gran manual sobre els diferents procediments per lluitar contra el foc. Com a pintor se'l coneix per ser un dels primers holandesos especialitzats en paisatges urbans, composicions en les que dominava a la perfecció la representació dels motius arquitectònics. També va realitzar vistes de carrers, cases de camp i alguns paisatges dels quals com a mínim dos estan realitzats sobre vidre. Les seves obres indiquen que va viatjar pel sud d'Holanda i Renània, i destaquen per la precisió amb què estan representats els elements constructius. Va comptar amb la col·laboració ocasional, per a la representació de figures secundàries en els seus paisatges, d'Adriaen van de Velde i Johannes Lingelbach. Durant els últims anys de la seva carrera va introduir en el seu catàleg temàtic les natures mortes. Va morir a Àmsterdam el 1712, deixant un bon patrimoni i una col·lecció de més de setanta quadres. Tot i que no va tenir alumnes ni seguidors directes, la seva obra va exercir una enorme influència en les vistes urbanes de mitjans del segle XVIII.




Parlem de Música...

Joseph Umstatt (Viena, 5 de febrer de 1711 - Bamberg, 24 de maig de 1762) va ser un compositor austríac. D'acord amb el registre de la Catedral de Sant Esteve de Viena, va ser el segon fill del pintor de la cort de l'emperadriu Anna Amalia d'Àustria. Probablement va ser educat a Viena abans d'ocupar, el 1749, un càrrec de director musical a la cort del comte Brühl a Dresden, ciutat on va entrar en contacte amb J.A. Hasse i J.C.F. Bach. El 20 d'octubre de 1752 va ser nomenat mestre de capella i compositor de la cort del príncep-bisbe J.P. von Frankenstein i el seu successor a Bamberg. Els anys següents, fins a la seva mort, van ser els més creatius. La música d'Umstatt és un reflex típic de la vella generació de l'escola de Viena. Estilísticament, la seva música és molt propera a la de Monn i d'altres contemporanis més coneguts, si bé les obres d'Umstatt no mostren un estil personal especial. Va morir a Bamberg el maig de 1762.

OBRA:

Vocal religiosa:

8 masses;
Ky and Gl;
3 requiems;
1 Stabat mater;
6 short sacred works;
2 cants.

Instrumental:

11 syms;
9 concs. for hpd, 6 for vn, 4 for fl;
2 trio sonatas;
2 parthias with clarinos;
11 intradas;
1 sonata, vc, hpd;
13 sonatas and partitas, other short pieces, hpd
MS sources: A-GÖ, KR, Wgm, Wn; CZ-Bm, Pnm; D-Bsb, Dlb, EB, KA; F-Pn
1 kbd sonata in Oeuvre mêlée, iv (Nuremberg, 1755);
4 pieces in Raccolta della megliore sinfonie (Leipzig, 1762);
Voluntary and Fugue in Clementi: Selection of Practical Harmony for the Organ or Piano Forte (London, 1801)

Música perduda:

Works by Umstatt, possibly including some of the surviving ones mentioned above, are listed in two catalogues in D-BAa as follows:

Musica composta in Dresda:
3 syms;
5 concs. for hpd, 1 for org, 1 for fl, 4 for pantaleon;
6 minuets; 1 partita, str;
3 duets, 2 hpd;
1 sonatina, 1 arietta, hpd;
2 trios with lute;
1 solo, vc;
3 cants.;
2 masses;
1 motet;
1 alleluia

Inventario della musica composta per la corte di Bamberg … 1752–62: .
34 syms.;
13 syms. and church sonatas;
12 concs. and partitas;
11 masses;
3 requiems;
7 Vespers;
17 offs;
8 hymns;
2 orats;
1 TeD;
14 cants.

Breitkopf thematic catalogue:
6 syms.;
3 sonatas, 2 vc, db;
4 sonatas, db;
2 arias

Other lost works:
1 symphony, formerly A-LA;
1 fugue, Wn;
La vittima d’amore (orat), D-LEt;
6 parthias, 6 pf sonatas, FétisB;
4 pf sonatas, GerberL

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: No disponible - Altres: Joseph Umstatt (1711-1762)



Parlem amb veu pròpia...

Joseph Umstatt va ser un compositor austríac situat entre Fux i Mozart que va exercir musicalment en diverses capelles reials abans d'establir-se definitivament a Bamberg, ciutat on s'han recuperat la majoria de les seves obres. Umstatt va ser, inevitablement, un músic coherent amb al seu temps i, per tant, la seva música va explorar tots els gèneres coneguts aleshores, fossin sacres o seculars. Des de misses i rèquiems fins a una llarga llista d'obres instrumentals concertants, simfòniques i de cambra. Són precisament les concertants les que, per ara, han gaudit d'un mínim ressò ja que, en general, el seu nom malviu allunyat del repertori habitual. Precisament, avui recuperarem el Concert No.7 en Do major per a clavecí i orquestra en què Umstatt parteix del model italià però amb incorporacions notables com el suport dels clarins i les timbales que contrasten amb el so delicat del clavecí solista. Aparentment conservador en les formes, Umstatt va procurar dotar, si més no la seva obra instrumental, de nous arguments més galants i propers al classicisme que s'anava imposant. En aquest sentit, els compositores amb qui comparteix estil van ser Georg Monn i Wagenseil, tots tres coetanis en el temps. La interpretació, de so enllaunat i per tant millorable, és potser la major restricció a l'hora d'avaluar el treball de l'austríac, tanmateix, el nostre desig seria el de poder dimensionar les seves simfonies o l'extensa música religiosa. Si a Àustria no l'han recuperat fins ara, difícilment al nostre país serà possible, per tant, haurem de celebrar el seu aniversari amb aquest concert que, donades les circumstàncies, benvingut sigui!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional...

Bamberger Hofmusik (Musik am fürstbischöflichen Hof zu Bamberg)

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

7 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. ¿El conccerto 7 se titula ´´el armadillo´´ o mulita,por eso la bella pintura,master?? inédito opus de un composer aun más raro,siempre sigo su blog es genial,¿algun opus sinfónico de Braunfels cdo. sea su aniversario de los años en que floreció?,será agradecido.Tapirman

    ResponElimina
    Respostes
    1. Querido Tapirman,

      Gracias por sus palabras. Desconozco si Umstatt le puso 'Armadillo' a su concierto... personalmente lo creo poco probable jejeje... aunque todo es posible.

      Por lo demás, usted se refiere a Walter Braunfels? No tengo el placer de conocer su obra y en mi repertorio no lo tengo programado ni a corto, medio o largo plazo. Estoy convencido que en otros espacios podrá encontrar algunas de sus obras. En cualquier caso, en el blog hermano de Odeon tiene algo por donde empezar:

      http://odeonmusic.blogspot.com.es/search/label/Braunfels

      Saludos!
      Pau

      Elimina
    2. Gracias por su amabilidad,me fijaré en Odeon.Gratitud Don Paul,paladin de las Musas. Tapirman

      Elimina
  3. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina