Obra de Jan van der Heyden (1637-1712), pintor holandès (1)
- Recordatori de Joseph Umstatt -
En el dia de la celebració del seu 304è aniversari de naixement
Parlem de Pintura...
Jan van der Heyden (Gorinchem, 5 de març de 1637 - Àmsterdam, 28 de març de 1712) va ser un pintor holandès. La seva primera formació la va rebre a la seva ciutat natal d'un pintor local que treballava amb vidre. El 1650 es va traslladar, juntament amb tota la seva família, a Àmsterdam, on el seu pare va morir aquell mateix any. Van der Heyden va començar a pintar, probablement, a partir del 1660 ja que no es coneixen obres datades abans del 1664. El 1661 es va unir en matrimoni amb Sara ter Fel d'Utrecht. Mai es va dedicar a la pintura exclusivament i va ser més conegut en el seu temps pels seus treballs com a inventor i enginyer. Va desenvolupar i implementar tot un complex sistema d'il·luminació general pels carrers d'Àmsterdam que es va mantenir des del 1669 fins el 1840 i que va ser adoptat com a model per altres ciutats d'Holanda i, fins i tot, exportat a altres països. Juntament amb el seu germà Nicolaes van der Heyden, va idear un mecanisme de bombeig per a l'extinció d'incendis, que va millorar considerablement les tècniques existents. Anys més tard, el 1690, va publicar juntament amb el seu fill primogènit un gran manual sobre els diferents procediments per lluitar contra el foc. Com a pintor se'l coneix per ser un dels primers holandesos especialitzats en paisatges urbans, composicions en les que dominava a la perfecció la representació dels motius arquitectònics. També va realitzar vistes de carrers, cases de camp i alguns paisatges dels quals com a mínim dos estan realitzats sobre vidre. Les seves obres indiquen que va viatjar pel sud d'Holanda i Renània, i destaquen per la precisió amb què estan representats els elements constructius. Va comptar amb la col·laboració ocasional, per a la representació de figures secundàries en els seus paisatges, d'Adriaen van de Velde i Johannes Lingelbach. Durant els últims anys de la seva carrera va introduir en el seu catàleg temàtic les natures mortes. Va morir a Àmsterdam el 1712, deixant un bon patrimoni i una col·lecció de més de setanta quadres. Tot i que no va tenir alumnes ni seguidors directes, la seva obra va exercir una enorme influència en les vistes urbanes de mitjans del segle XVIII.
Font: En català: Jan van der Heyden (1637-1712) - En castellano: Jan van der Heyden (1637-1712) - In english: Jan van der Heyden (1637-1712) - Altres: Jan van der Heyden (1637-1712)
Parlem de Música...
Joseph Umstatt (Viena, 5 de febrer de 1711 - Bamberg, 24 de maig de 1762) va ser un compositor austríac. D'acord amb el registre de la Catedral de Sant Esteve de Viena, va ser el segon fill del pintor de la cort de l'emperadriu Anna Amalia d'Àustria. Probablement va ser educat a Viena abans d'ocupar, el 1749, un càrrec de director musical a la cort del comte Brühl a Dresden, ciutat on va entrar en contacte amb J.A. Hasse i J.C.F. Bach. El 20 d'octubre de 1752 va ser nomenat mestre de capella i compositor de la cort del príncep-bisbe J.P. von Frankenstein i el seu successor a Bamberg. Els anys següents, fins a la seva mort, van ser els més creatius. La música d'Umstatt és un reflex típic de la vella generació de l'escola de Viena. Estilísticament, la seva música és molt propera a la de Monn i d'altres contemporanis més coneguts, si bé les obres d'Umstatt no mostren un estil personal especial. Va morir a Bamberg el maig de 1762.
OBRA:
Vocal religiosa:
8 masses;
Ky and Gl;
3 requiems;
1 Stabat mater;
6 short sacred works;
2 cants.
Instrumental:
11 syms;
9 concs. for hpd, 6 for vn, 4 for fl;
2 trio sonatas;
2 parthias with clarinos;
11 intradas;
1 sonata, vc, hpd;
13 sonatas and partitas, other short pieces, hpd
MS sources: A-GÖ, KR, Wgm, Wn; CZ-Bm, Pnm; D-Bsb, Dlb, EB, KA; F-Pn
1 kbd sonata in Oeuvre mêlée, iv (Nuremberg, 1755);
4 pieces in Raccolta della megliore sinfonie (Leipzig, 1762);
Voluntary and Fugue in Clementi: Selection of Practical Harmony for the Organ or Piano Forte (London, 1801)
Música perduda:
Works by Umstatt, possibly including some of the surviving ones mentioned above, are listed in two catalogues in D-BAa as follows:
Musica composta in Dresda:
3 syms;
5 concs. for hpd, 1 for org, 1 for fl, 4 for pantaleon;
6 minuets; 1 partita, str;
3 duets, 2 hpd;
1 sonatina, 1 arietta, hpd;
2 trios with lute;
1 solo, vc;
3 cants.;
2 masses;
1 motet;
1 alleluia
Inventario della musica composta per la corte di Bamberg … 1752–62: .
34 syms.;
13 syms. and church sonatas;
12 concs. and partitas;
11 masses;
3 requiems;
7 Vespers;
17 offs;
8 hymns;
2 orats;
1 TeD;
14 cants.
Breitkopf thematic catalogue:
6 syms.;
3 sonatas, 2 vc, db;
4 sonatas, db;
2 arias
Other lost works:
1 symphony, formerly A-LA;
1 fugue, Wn;
La vittima d’amore (orat), D-LEt;
6 parthias, 6 pf sonatas, FétisB;
4 pf sonatas, GerberL
OBRA:
Vocal religiosa:
8 masses;
Ky and Gl;
3 requiems;
1 Stabat mater;
6 short sacred works;
2 cants.
Instrumental:
11 syms;
9 concs. for hpd, 6 for vn, 4 for fl;
2 trio sonatas;
2 parthias with clarinos;
11 intradas;
1 sonata, vc, hpd;
13 sonatas and partitas, other short pieces, hpd
MS sources: A-GÖ, KR, Wgm, Wn; CZ-Bm, Pnm; D-Bsb, Dlb, EB, KA; F-Pn
1 kbd sonata in Oeuvre mêlée, iv (Nuremberg, 1755);
4 pieces in Raccolta della megliore sinfonie (Leipzig, 1762);
Voluntary and Fugue in Clementi: Selection of Practical Harmony for the Organ or Piano Forte (London, 1801)
Música perduda:
Works by Umstatt, possibly including some of the surviving ones mentioned above, are listed in two catalogues in D-BAa as follows:
Musica composta in Dresda:
3 syms;
5 concs. for hpd, 1 for org, 1 for fl, 4 for pantaleon;
6 minuets; 1 partita, str;
3 duets, 2 hpd;
1 sonatina, 1 arietta, hpd;
2 trios with lute;
1 solo, vc;
3 cants.;
2 masses;
1 motet;
1 alleluia
Inventario della musica composta per la corte di Bamberg … 1752–62: .
34 syms.;
13 syms. and church sonatas;
12 concs. and partitas;
11 masses;
3 requiems;
7 Vespers;
17 offs;
8 hymns;
2 orats;
1 TeD;
14 cants.
Breitkopf thematic catalogue:
6 syms.;
3 sonatas, 2 vc, db;
4 sonatas, db;
2 arias
Other lost works:
1 symphony, formerly A-LA;
1 fugue, Wn;
La vittima d’amore (orat), D-LEt;
6 parthias, 6 pf sonatas, FétisB;
4 pf sonatas, GerberL
Parlem amb veu pròpia...
Gaudiu i compartiu!
Informació addicional...
AMAZON: Bamberger Hofmusik Musik am fürstbischöflichen Hof zu Bamberg
IMSLP: Joseph Umstatt (1711-1762)
CPDL: No disponible
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina¿El conccerto 7 se titula ´´el armadillo´´ o mulita,por eso la bella pintura,master?? inédito opus de un composer aun más raro,siempre sigo su blog es genial,¿algun opus sinfónico de Braunfels cdo. sea su aniversario de los años en que floreció?,será agradecido.Tapirman
ResponEliminaQuerido Tapirman,
EliminaGracias por sus palabras. Desconozco si Umstatt le puso 'Armadillo' a su concierto... personalmente lo creo poco probable jejeje... aunque todo es posible.
Por lo demás, usted se refiere a Walter Braunfels? No tengo el placer de conocer su obra y en mi repertorio no lo tengo programado ni a corto, medio o largo plazo. Estoy convencido que en otros espacios podrá encontrar algunas de sus obras. En cualquier caso, en el blog hermano de Odeon tiene algo por donde empezar:
http://odeonmusic.blogspot.com.es/search/label/Braunfels
Saludos!
Pau
Gracias por su amabilidad,me fijaré en Odeon.Gratitud Don Paul,paladin de las Musas. Tapirman
EliminaUpdate please link
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaMuchas gracias
ResponElimina