dimarts, 2 de febrer del 2016

HALM, August Otto (1869-1929) - Sinfonie A-Dur (c.1915)

Pal Szinyei Merse - Picnic in May (1873)
Obra de Pál Szinyei Merse (1845-1920), pintor hongarès (1)



- Recordatori d'August Otto Halm -
En el dia de la commemoració del seu 87è aniversari de decés



Parlem de Pintura...

Pál Szinyei Merse (Szinyeújfalu, 4 de juliol de 1845 - Jernye, 2 de febrer de 1920) va ser un pintor hongarès. Entre els anys 1864 i 1870 es va formar a l'Acadèmia de Belles Arts de Munich amb els pintors Alexander von WagnerKarl von Piloty. El 1870 va viatjar a Gènova abans de tornar a Alemanya el 1872. Allà va entrar al taller del pintor Arnold Böcklin i van ser aquells els anys més productius de Merse si bé la seva pintura, bàsicament realitzada a l'aire lliure, no va assolir gaire ressò. Durant uns anys va abandonar la pintura i es va centrar en la política del seu país. El 1896 va reiniciar la seva activitat assolint més èxit que els seus primers anys i exhibint a diferents ciutats, entre elles, París i Berlín. Els darrers anys de la seva vida, i especialment poc després de la seva mort, la seva obra va gaudir de notable revalorització fins el punt que es va crear una societat al seu nom per tal de posar en valor la seva obra i formar a futurs artistes.

Font: En català: Pál Szinyei Merse (1845-1920) En castellano: No disponible In english: Pál Szinyei Merse (1845-1920) - Altres: Pál Szinyei Merse (1845-1920)



Parlem de Música...

August Otto Halm (Grossaltdorf, 26 d'octubre de 1869 - Saalfeld, 1 de febrer de 1929) va ser un escriptor i compositor alemany. Es va formar inicialment amb la seva família i posteriorment al Gymnasium de Schwäbisch Hall. Poc després va viatjar a Tübingen on va estudiar Teologia i on també va estudiar composició amb Emil Kauffmann (1836-1909). Mesos més tard va conèixer Hugo Wolf i a partir del 1893 es va formar oficialment a l'Akademie der Tonkunst de Munich amb Rheinberger i Weingartner. Posteriorment va començar a donar classes de música a Heilbronn, on també va ser director de la Societat de Música Clàssica d'Església. El 1903 va ser nomenat instructor musical a Haubinda. En aquell temps també va treballar com a director i crític musical. Com a compositor, va escriure música en diversos gèneres però majoritàriament ho va fer per la seva labor docent. Fou molt prolífic a l'hora d'escriure assaigs teòrics de música i va ser en aquest camp on va ser àmpliament reconegut. Va morir a Saalfeld el febrer de 1929.

OBRA:

Instrumental:

Symphonie in A-Dur
Symphonie for String Orchestra in D-Dur
Sonate in f-Moll für Viola und Klavier
Suite in D-Dur für Violine, Klavier und Cello
Große Suite Nr. 3 in h-Moll

Literatura:

‘Bruckner als Melodiker’, Der Kunstwart, xviii (1904–5), 242–7
Harmonielehre (Leipzig, 1900/R)
‘Über den Wert der Brucknerschen Musik’, Die Musik, vi/1 (1906–7), 3–20
‘Die Musik in der Schule’, Die Freie Schulgemeinde, i (1910–11), 11–18, 45–52
‘Musikalische Bildung’, Wickersdorfer Jb, ii (1911), 48–73
Von zwei Kulturen der Musik (Munich, 1913, 3/1947)
Die Symphonie Anton Bruckners (Munich, 1914, 2/1923/R)
Von Grenzen und Ländern der Musik: gesammelte Aufsätze (Munich, 1916)
‘H. Schenker’, Die Freie Schulgemeinde, viii (1917), 11–15
‘Musik und Volk’, Musikalische Jugendkultur, ed. F. Jöde (Hamburg, 1918), 9–22; repr. in Die Laute, v (1921–2), 40–44
‘Über J.S. Bachs Konzertform’, BJb 1919, 1–44
‘H. Schenker's “Neue musikalische Theorien und Phantasien”’, Der Merker, xi (1920), 414–17, 505–7
‘Chromatik und Tonalität’, Neue Musik-Zeitung, xlv (1924), 270–78; xlvi (1925), 44–6
Einführung in die Musik (Berlin, 1926/R)
Beethoven (Berlin, 1927/R)
‘Sozialisierung der Musik’, Vossische Zeitung (20 March 1927)
‘Über den Wert musikalischer Analysen’, Die Musik, xxi (1928–9), 481–4, 591–5
Von Form und Sinn der Musik: gesammelte Aufsätze, ed. S. Schmalzriedt (Wiesbaden, 1978) 

Font: En català: No disponible En castellano: No disponible In english: August Otto Halm (1869-1929) - Altres: August Otto Halm (1869-1929)



Parlem en veu pròpia o en veu d'altri...

El segell Sterling si per alguna cosa es caracteritza és, precisament, per la important i impagable labor de recuperació d'autors romàntics. I sovint ho fa en veu de compositors realment peculiars, oblidats i notablement desconeguts dels escenaris i repertoris habituals. I en molts casos la recuperació ve de la mà d'una obra simfònica, motiu de celebració pels molts aficionats al gènere, dels quals m'hi incloc. I el que sovint sobta, des d'una perspectiva estrictament musical o acadèmica, és observar com molts d'aquests autors perduts en la immensitat de la història, van escriure simfonies. Curiós tenint en compte la complexitat i l'envergadura d'unes obres que durant el romanticisme van viure una segona edat d'or. En el cas d'August Otto Halm va ser així tot i que professionalment va ser un professor acadèmic ja que la major part del seu repertori, modest en quantitat, està clarament orientat a aquesta finalitat. Per tant, la Simfonia en La Major, escrita en el dilatat període comprès entre el 1910 i el 1925, s'ha de considerar com el llegat musical més important del seu desconegut opus. Potser perquè en essència Halm va ser conscient del seu talent limitat i sovint parlava de sí mateix amb modèstia i elevades mostres de prudència. Actitud intel·ligent que no va limitar la creativitat d'una partitura que es va allunyar dels seus dos grans referents, Bach i Beethoven, i es va apropar als models conceptuals de Strauss però especialment de Bruckner. Una simfonia de dilatat desenvolupament temàtic, de quatre moviments, notablement romàntica tant en la forma com en el mètode i de profunda expressivitat, si bé el tercer i quart moviment parteixen d'un ideari considerablement més eclèctic. Una obra majúscula des de la perspectiva històrica i des de la mirada tècnica fruit d'una recuperació absolutament brillant en l'execució tot i que potser no tant en la naturalesa pròpia de l'obra. En qualsevol cas, no deixa de ser un esplèndid treball orquestral propi d'un compositor romàntic de l'escola alemanya, i naturalment, imprescindible en totes les discoteques simfòniques!

Gaudiu i compartiu! 



Informació addicional... 

INTERPRETS: Württembergische Philharmonie ReutlingenPer Borin
JPC: HALM, A. - Sinfonie A-dur
CPDL: No disponible
SPOTIFY: HALM, A. - Sinfonie A-dur

HALM, A. - Sinfonie A-dur

Tant si us ha agradat, com si no, opineu, és lliure i fàcil!

3 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Many thanks and regards from The Netherlands.
    Veel dank en groeten uit Nederland.

    ResponElimina
  3. Thanks so much for all your shares past and present. Gracias, danke, thanks from California, USA.
    pburton

    ResponElimina